Ny racer, elektriska växlar och diskbromsar? Vilken storlek?

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Hej!

Frekvent Zwiftande i vinter har gjort mig rejält sugen på en ny racer med elektriska växlar och diskbromsar. Har kikat lite på Canyon Aeroroad, Ultimate och Endurance. Något annat man borde kika på?

Gjorde precis en bikefit, borde Large hos Canyon fungera?

1587734723427.png

kroem

Aktiv medlem
Något annat man borde kika på?
Förutom att det är tre helt olika cyklar (det finns dessutom AL/CF/SL/SLX etc...)? Vad vill du ha för cykel egentligen? Om kriteriet bara är skivor och el-växlar - köp den billigaste :)

Vart bor du, vad brukar du köra för rundor, vad vill du "mest" vinna med cykeln? En Aerohoj brukar ju vara gångbart i Sverige rent allmänt, men orkar du sitta slammad 3-4 timmar, etc etc.
Är bara några frågor som ploppar upp :)

Edit: släng in din nuvarande hoj, med justeringarna i bikefiten här, och jämför emot Canyon-modellerna:

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Tanken är att kunna köra Vätternrundan någon dag, vill ha en snabb hoj med bra aero, tänker kolfiber. Normalcykling tänker jag 2-4 timmars turer runt Göteborg. Vill kunna köra 28 mm däck.

Väger 92 kg idag, runt 270 W i FTP.

kroem

Aktiv medlem
Tanken är att kunna köra Vätternrundan någon dag, vill ha en snabb hoj med bra aero, tänker kolfiber. Normalcykling tänker jag 2-4 timmars turer runt Göteborg. Vill kunna köra 28 mm däck.

Väger 92 kg idag, runt 270 W i FTP.
Det är bara köra! Ingen av cyklarna i den prisklassen du pratar om (med di2/etap) kommer sakta ner dig direkt. 28mm är nästintill standard på 2020-cyklarna, men inte alltid "mest aero".

Men som sagt, om du har en cykel du trivs med så kolla geon på sidan där. Annars - hitta en men snarlik geo som Aeroad och prova i butik. Du kanske kan stödja en LBS tillochmed.
(jag ska inte säga nåt - köpte en postordertysk med, tyckte inte att jag fick tillräckligt fortroende från de butiker jag var i, när jag ändå sökte en så dyr cykel)

mkallstrom

Aktiv medlem
Hej!

Frekvent Zwiftande i vinter har gjort mig rejält sugen på en ny racer med elektriska växlar och diskbromsar. Har kikat lite på Canyon Aeroroad, Ultimate och Endurance. Något annat man borde kika på?

Gjorde precis en bikefit, borde Large hos Canyon fungera?

Visa bilaga 412638
Fick du något förslag på vilken Trek som skulle passa med dom där måtten? Tycker att måttet "Styre X" (~reach+stam?) ser rätt kort ut.

Haakan

Medlem
Ultimate är ett riktigt trevligt alternativ. Har själv rullat på en. Betänk dock att man skall trivas på den integrerade styrkombon och att de har valt 1 1/4 styrrör vilket begränsar möjligheterna att byta.Finns även en del trevliga och bra aluhojar som kan vara kul alternativ om man vill ha en personlig hoj och välja delar själv ex Allez Sprint, Standert Kreissäge eller Trek ALR.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Ultimate är ett riktigt trevligt alternativ. Har själv rullat på en. Betänk dock att man skall trivas på den integrerade styrkombon och att de har valt 1 1/4 styrrör vilket begränsar möjligheterna att byta.Finns även en del trevliga och bra aluhojar som kan vara kul alternativ om man vill ha en personlig hoj och välja delar själv ex Allez Sprint, Standert Kreissäge eller Trek ALR.
Nåja. Canyon (och Giant väl? Osäker här men har för mig att de har kört på samma ostandard-tjocklek) har stammar till vettiga priser så man är inte sådär hemskt låst tycker jag. Styrets omkrets är standard när man väl har satt på en lös stam.

Edit: även Ritchey verkar sälja 1 1/4 stammar.

Haakan

Medlem
Nåja. Canyon (och Giant väl? Osäker här men har för mig att de har kört på samma ostandard-tjocklek) har stammar till vettiga priser så man är inte sådär hemskt låst tycker jag. Styrets omkrets är standard när man väl har satt på en lös stam.

Edit: även Ritchey verkar sälja 1 1/4 stammar.
Sa absolut inte att det inte finns men att det begränsar utbudet. Man kanske vill matcha styrstam med styre eller ha en speciell integrerad styrkombon.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Sa absolut inte att det inte finns men att det begränsar utbudet. Man kanske vill matcha styrstam med styre eller ha en speciell integrerad styrkombon.
Där är jag dig enig. Jag har själv en Ultimate men har aldrig haft en tanke på att byta stam (men idén om att byta styre har föresvävat mig).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer