Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?

Valhalla_

Aktiv medlem
För att det är just tråkiga. De kan vara både effektiva och bra men de är inte inspirerande, roliga, snärtiga.

Jag får ju ta min Pole som exempel. Mycket effektiv men noll inspiration eller rolig. Man sitter å vevar och man kommer upp men det är ett straff.

Stalle

Gammal geometri: Sitta dubbelvikt som en fällkniv, medan man blir våldtagen där bak av sadelnosen samtidigt som man brottas med ett vagt och lätt framhjul som fladdrar som en vante i sina försök att flyga. Man tar sig upp men det är verkligen inte roligt.

Modern geometri: Sitta bekvämt och upprätt, med bra grepp både fram och bak, och nedre regionerna förblir oskändade. Enda bekymret är att benen brinner upp men det bekymret har man ju även med gammal geometri. Man tar sig upp med lite mindre ångest, men det är verkligen inte roligt.

Det är väl alltid ett straff att köra uppför? Det är väl därför gud skapade liften.

Barometer

Aktiv medlem
Detta är onekligen ett intressant ämne. Några aspekter som inte kommit upp ännu:

Vilken del av stigcykling tycker du är roligast (uppför, nedför)? För den som gillar nerförs kanske lite mer dämpning och modern geo är viktigare.

Är ganska tufft för kroppen med mycket vibrationer. Om man är äldre och cyklar mycket kanske mer dämpning är motiverat pga skona kroppen.

Självförtroende. Om man är rädd av sig är det garanterat värt det med lite mer dämpning och modern geo för att våga mer och slippa vara rädd om det är lite brant.
+1 på den

Berk

Aktiv medlem
För att det är just tråkiga. De kan vara både effektiva och bra men de är inte inspirerande, roliga, snärtiga.

Jag får ju ta min Pole som exempel. Mycket effektiv men noll inspiration eller rolig. Man sitter å vevar och man kommer upp men det är ett straff.

Stalle

Trodde det var vad du menade. Men då måste Tallboyn väl också vara tråkiga, eller?

Jag har ingen erfarenheter med ultramodern geometri.
Jag gick från en gammaldags, ocyklingsbar XC-HT med gaffelvinkel av 72 grad (med sag) och för små ram till halv-moderna stigcyklar med gaffelvinkel av 68-69 grad och lite längre reach. Kör nu lagom modern stig-HT med 66,5 grad gaffelvinkel och reach som känns lite för kort. Det är en riktigt rolig cykel som är kontrollerbar utför men styrs tillräckligt snabbt. Vet inte om jag skulle ville har det modernare.

Min helstel är lite konstigt med lång reach, för att jag bara ståcycklar, och 67 grad gaffelvinkel. Tror att den är perfekt, men har bara jämfört med min stig-HT.

Stervelo

Aktiv medlem
Har du lite hucks och lite dödsbrant med på rundorna rekommenderar jag att du inte går under pike/fox34 fram, eller motsvarnande.

Tar du nästa steg upp med fox36/38/Lyrik et al. då bygger du direkt på kilon så att du landar på minst 14 pannor och minst 140 bak.
Så, jag skulle gå på något med 120-130 bak, med en fox34/pike et al fram.
Då har du "stighojjen" eller en lite kötting dc hoj.
Välj trendepitet själv.

Är det mycket platt, inte mycket upp och ner, då kan en beggad hoj med "gammaldags" geo, inte tokbrant sadelrörsvinkel vara helt schysst och billigt i dag eftersom det är så jefla otrendigt.
Den geon är bättre än den nya moderna geon om du ska trampa mycket platt.
Den geon är byggd för upp och ner, egentligen uppför 1 h, nerför en kvart, typ.
Sån terräng saknas i Sverige, men vi har väl 10 m upp i tokteknisk terräng, och 10 hm ner, i tokteknisk terräng. Istället för grus/skogsväg upp och knappt rötter ner, bara sten och lös jord har vi toktekniskt upp och ner en del.

Rimfaxe62

Medlem
Gammal geometri: Sitta dubbelvikt som en fällkniv, medan man blir våldtagen där bak av sadelnosen samtidigt som man brottas med ett vagt och lätt framhjul som fladdrar som en vante i sina försök att flyga. Man tar sig upp men det är verkligen inte roligt.

Modern geometri: Sitta bekvämt och upprätt, med bra grepp både fram och bak, och nedre regionerna förblir oskändade. Enda bekymret är att benen brinner upp men det bekymret har man ju även med gammal geometri. Man tar sig upp med lite mindre ångest, men det är verkligen inte roligt.

Det är väl alltid ett straff att köra uppför? Det är väl därför gud skapade liften.
Vi som valt en xc-geometri modell fällkniv har ju valt just detta för det ändamålet. Rätt val av oss liksom av er som valt lång fjädringsväg och att kånka runt med +4 kg. Win win för alla 😉

Hälsingland

Aktiv medlem
Har du lite hucks och lite dödsbrant med på rundorna rekommenderar jag att du inte går under pike/fox34 fram, eller motsvarnande.

Tar du nästa steg upp med fox36/38/Lyrik et al. då bygger du direkt på kilon så att du landar på minst 14 pannor och minst 140 bak.
Så, jag skulle gå på något med 120-130 bak, med en fox34/pike et al fram.
Då har du "stighojjen" eller en lite kötting dc hoj.
Välj trendepitet själv.

Är det mycket platt, inte mycket upp och ner, då kan en beggad hoj med "gammaldags" geo, inte tokbrant sadelrörsvinkel vara helt schysst och billigt i dag eftersom det är så jefla otrendigt.
Den geon är bättre än den nya moderna geon om du ska trampa mycket platt.
Den geon är byggd för upp och ner, egentligen uppför 1 h, nerför en kvart, typ.
Sån terräng saknas i Sverige, men vi har väl 10 m upp i tokteknisk terräng, och 10 hm ner, i tokteknisk terräng. Istället för grus/skogsväg upp och knappt rötter ner, bara sten och lös jord har vi toktekniskt upp och ner en del.
Det skiljer ju ca 200 gram på en 34/36 eller menar du att resten följer efter?

Min fuel ex väger in på 12,5 kg med lätta hjulsetet och en 36:a. Den går inte in på ts budget iofs

ybs

Aktiv medlem
Jag har, likt någon tidigare, också en Allebike Alpha. Väldigt nöjd med den. Barzo-däcken är också väldigt mångfacetterade med lågt rullmotstånd. SLX-versionen skulle nog passa din budget väldigt bra. Du får svårt att hitta samma komponenter till det priset. Ett tips om du väljer alphan är att köpa till skyddsfilmen och att få den monterad - gör otroligt mycket för att skydda lacken och syns knappt. Det enda jag bytt är sadeln och sdg bel-air 3.0 kan inte lovordas nog. Och handtag till ett par esi chunky då jag har lite problem med domningar (gäller generellt oavsett mtb). Hade jag velat ha mer trail hade jag lätt köpt nya Propaine Hugene och sen slängt på vittorias kommande dc-däck syerra

Fundadores

Aktiv medlem
Trodde det var vad du menade. Men då måste Tallboyn väl också vara tråkiga, eller?

Jag har ingen erfarenheter med ultramodern geometri.
Jag gick från en gammaldags, ocyklingsbar XC-HT med gaffelvinkel av 72 grad (med sag) och för små ram till halv-moderna stigcyklar med gaffelvinkel av 68-69 grad och lite längre reach. Kör nu lagom modern stig-HT med 66,5 grad gaffelvinkel och reach som känns lite för kort. Det är en riktigt rolig cykel som är kontrollerbar utför men styrs tillräckligt snabbt. Vet inte om jag skulle ville har det modernare.

Min helstel är lite konstigt med lång reach, för att jag bara ståcycklar, och 67 grad gaffelvinkel. Tror att den är perfekt, men har bara jämfört med min stig-HT.

66,5 gaffelvinkel är någon slags sweetspot för trail tycker jag.

Vittob

Medlem
Jag har, likt någon tidigare, också en Allebike Alpha. Väldigt nöjd med den. Barzo-däcken är också väldigt mångfacetterade med lågt rullmotstånd. SLX-versionen skulle nog passa din budget väldigt bra. Du får svårt att hitta samma komponenter till det priset. Ett tips om du väljer alphan är att köpa till skyddsfilmen och att få den monterad - gör otroligt mycket för att skydda lacken och syns knappt. Det enda jag bytt är sadeln och sdg bel-air 3.0 kan inte lovordas nog. Och handtag till ett par esi chunky då jag har lite problem med domningar (gäller generellt oavsett mtb). Hade jag velat ha mer trail hade jag lätt köpt nya Propaine Hugene och sen slängt på vittorias kommande dc-däck syerra
Har börjat drägla över Alpha XT nu. Det är ju fanken att man alltid skall landa i det övre segmentet av budgeten :)

ybs

Aktiv medlem
Har börjat drägla över Alpha XT nu. Det är ju fanken att man alltid skall landa i det övre segmentet av budgeten :)
Det är den jag har dvs xt och satt i samma funderingar som du. Antagligen är det mest ekonomiska att köpa slx och köra slut på kassetten och därefter byta till xr eller xt kassett om man vill kapa vikt. Jag har inga problem med slx men xt:s växelreglage är bättre och jag orkade inte beställa xr kassett, xt reglage och övrigt slx för att optimera kostnad/nytta. Med facit på hand köp slx och gå ner ett kilo i vikt!

SocialGimp

Aktiv medlem
Brukar dissa Fox 34 då det börjar gå undan utför men tycker faktiskt att det räcker med en sådan till en kortslagig FS-hoj och vanlig stigåkning. Har oxå svårt att förstå varför en brant gaffelvinkel skulle kännas roligare oavsett uppför eller utför, personligen upplever jag inga fördelar med brant gaffelvinkel.
Vikt spelar enligt mig mindre roll så länge den inte kryper upp för långt. Däck spelar störst roll om man får rangordna.

Har bara erfarenhet av nya Stumpjumpern samt Epic Evo bland de hojar som nämnts här men tycker att Stumpjumpern är väldigt allround som inte heller räds röda nedförsbackar direkt från butik samtidigt som den är förvånansvärt snabb på platten o uppför. En väldigt fin hoj som jag gärna skulle vilja äga men den kostar!

För mig känns Epic Evo för låg i framändan för bekväm utförsåka typ bike park med drops men den är såklart rapp som få och kändes helt rätt på lite plattare underlag och det går att få till lite kul blandade småhopp med den.

Svårt att hitta vikter för nya Stumpjumpern men för intresserade är här en lista som skall tas med en nypa salt.

Carbon
S-works: 12.3 kg
PRO: 12.9 kg
Expert (S3): 13.6
Comp: 13.8 kg

Aluminium
Comp alloy: 14.7 kg
Base alloy: 16.2 kg

Senast ändrad:

Vittob

Medlem
Det är den jag har dvs xt och satt i samma funderingar som du. Antagligen är det mest ekonomiska att köpa slx och köra slut på kassetten och därefter byta till xr eller xt kassett om man vill kapa vikt. Jag har inga problem med slx men xt:s växelreglage är bättre och jag orkade inte beställa xr kassett, xt reglage och övrigt slx för att optimera kostnad/nytta. Med facit på hand köp slx och gå ner ett kilo i vikt!
Tack, bra tips! Och nu verkar det ligga en sprillans SLX i rätt storlek på Blocket.... men i Ystad... orka eller inte orka, det är frågan ;)

Kung Stalle

Aktiv medlem
Brukar dissa Fox 34 då det börjar gå undan utför men tycker faktiskt att det räcker med en sådan till en kortslagig FS-hoj och vanlig stigåkning. Har oxå svårt att förstå varför en brant gaffelvinkel skulle kännas roligare oavsett uppför eller utför, personligen upplever jag inga fördelar med brant gaffelvinkel.
Vikt spelar enligt mig mindre roll så länge den inte kryper upp för långt. Däck spelar störst roll om man får rangordna.

Har bara erfarenhet av nya Stumpjumpern samt Epic Evo bland de hojar som nämnts här men tycker att Stumpjumpern är väldigt allround som inte heller räds röda nedförsbackar direkt från butik samtidigt som den är förvånansvärt snabb på platten o uppför. En väldigt fin hoj som jag gärna skulle vilja äga men den kostar!

För mig känns Epic Evo för låg i framändan för bekväm utförsåka typ bike park med drops men den är såklart rapp som få och kändes helt rätt på lite plattare underlag och det går att få till lite kul blandade småhopp med den.

Svårt att hitta vikter för nya Stumpjumpern men för intresserade är här en lista som skall tas med en nypa salt.

Carbon
S-works: 12.3 kg
PRO: 12.9 kg
Expert (S3): 13.6
Comp: 13.8 kg

Aluminium
Comp alloy: 14.7 kg
Base alloy: 16.2 kg
Ramen på nya Stumpjumpern är under 2,3 kg inkl allt. Det är fan ett bra chassie att bygga på.
Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ja men om det är svaret så går ju inte argumentationen fram. Väldigt många tycker att uppför och slättförs faktistsk är en del av cykling och uppskattar den.
Och du kommer ju säkert bara betrakta det faktumet som trams. Men det är ju av ringa värde.

Stalle

SocialGimp

Aktiv medlem
Ramen på nya Stumpjumpern är under 2,3 kg inkl allt. Det är fan ett bra chassie att bygga på.
Stalle
Ja, jag tycker ramen är helt fantastisk! Det enda frågetecknet är det flexande sittstaget på kolfibervarianten som jag hoppas håller i längden. Jag tycker att när/om man köper en Specialized så gör man det inte för komponenterna utan för ramen.

glitch

Aktiv medlem

Utter

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Ja men om det är svaret så går ju inte argumentationen fram. Väldigt många tycker att uppför och slättförs faktistsk är en del av cykling och uppskattar den.
Och du kommer ju säkert bara betrakta det faktumet som trams. Men det är ju av ringa värde.

Stalle
Amen! Uppför är ett straff på en 16 kg överbyggd stighoj, helt enig. Däremot kan det vara superskoj på en rapp lätt hoj.

ers

Aktiv medlem
Ibis Ripley AF? Min Large med lättare hjul och däck ligger på strax över 14kg vilket jag är helt ok med. Ryms under 40k med Deore build...

jonte987

Aktiv medlem
Om jag utgår från min egen mixed budget mega så går det att få ner vikten ordentligt med lättare däck. Stor skillnad på 15kg redan lättad eller 15 med dh däck och inserts. (+Coil + bash etc)

ambientzz

Aktiv medlem
Det är ju så många mer parametrar än vikt. Köper du en endurocykel och sen tokbantar den med kolfiberhjul/stolpe/styre och race king-däck m.m. kommer den lik förbannat vara sämre/långsammare/(tråkigare?) än en dedikerad xc-hoj på platten/enklare terrräng. Lång hjulbas och flacka vinklar tycker jag personligen inte är någon fördel när det gäller enklare terräng. Som bäst känns det tryggare vilket förtar lite av glädjen och som sämst långsammare/svårare att hantera knixa svängar i låg fart.

Berk

Aktiv medlem
om man bara får låna tråden lite eftersom ni pratade om ramar värda o bygga vidare på. https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ams-one11-c-68x-pro-29-flashwhite-n-carbon-1168516 är en sån ram nåt vettigt o bygga på eller har den nån kraftig nackdel som man inte vill ha?

Som glitch skrev har den kort reach. Gaffelvinkel är dock modern, en konstigt kombination. Den specifika modellen har också en billig gaffel.

Om man vill har något lätt och snabbt är Canyon Lux Trail bättre. Om man vill har något åt DC hållet finns det mycket.

Fundadores

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
oj det missade jag att han hade svarat på. Tack så mkt. Jag skulle gå för https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ams-one11-c-68x-tm-29-flashgrey-n-olive-1168501 så då är ju dämparna bättre men ramen o det är ju samma så blir väl samma grej med reachen då

Det är en jättefin cykel, men combination av DC slag och gaffelvinkel med gammaldags XC reach och sadelrörsvinkel är konstig.

Jag hade FS med samma reach i L, men 68 grad gaffelvinkel och 120/107 mm slag. Det var en bra cykel till XC och snabba stig. Men till stökiga stigarna kring Stockholm vill man gärna har längre reach och brantare sadelrörsvinkel.

Oskar

Aktiv medlem

freddes

Aktiv medlem

Stalle
+1
Men min enduro på cirka 16kg eller liknande så trodde jag faktiskt inte att det skulle vara så enkelt att köra uppför som det är MEN där är en speciell glädje när man cyklat uppför Vallåsen tex och kommit ner. Kan inte riktigt beskriva den men har inte känt så när man kört ren DH. Så även om det är en pain in the ass efter några åk så är det jäkligt tillfredsställande. Sen är det gött med motion också :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Yes! Det är ju lixom lättare än många rena XC-hojjar.

Stalle

Inte dåligt, synd den har lite för mycket fjädring. De hade behövt 4 cyklar i sin line-up istället för 3.

Min Ripmo trampar väldigt bra, så bra att jag gärna kör den på XC-slingorna hemmavid, men icke i helvete jag hade ställt upp i ett XCO/M-lopp med den. Jämfört med ett riktigt XC-spjut är det ett segt helvete.

Vikten spelar inte så stor roll på hur cykeln svarar när man kliver på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer