Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?

jonte987

Aktiv medlem
Måste bara fråga.. Vilka cyklar (mtb i spannet xc-enduro av etablerade tillverkare) i nådens år 2021 går inte att sittcykla på, på grund av att de är för korta?

Honzo ESD. Många fler enligt mig, troligen de flesta med mer än 76.5 STA.
Kolla på TTe så krymper den hela tiden pga att reach inte hänger med STA.

Nu är jag tydligen missbildad och/eller sitter fel men det förändrar det faktum att TT krymper.

EDIT, Enligt tabellen ska jag dessutom ha M inte L på en ESD och då är det helt till råttorna. På en L finns det väl en viss chans att sitta en liten stund.

ambientzz

Aktiv medlem
Honzo ESD. Många fler enligt mig, troligen de flesta med mer än 76.5 STA.
Kolla på TTe så krymper den hela tiden pga att reach inte hänger med STA.

Nu är jag tydligen missbildad och/eller sitter fel men det förändrar det faktum att TT krymper.

EDIT, Enligt tabellen ska jag dessutom ha M inte L på en ESD och då är det helt till råttorna. På en L finns det väl en viss chans att sitta en liten stund.
Jaha. Om jag lite snabbt jämför storlek L på ESD med Allebike MB31 och Scott Scale (valde några slumpmässiga modeller som borde anses vara möjliga att trampa på sittandes) så har den förstnämnda längst TT. Sen är det förvisso en typ av hoj också som troligtvis inte kommer inhandlas av TS.

jonte987

Aktiv medlem
Jaha. Om jag lite snabbt jämför storlek L på ESD med Allebike MB31 och Scott Scale (valde några slumpmässiga modeller som borde anses vara möjliga att trampa på sittandes) så har den förstnämnda längst TT. Sen är det förvisso en typ av hoj också som troligtvis inte kommer inhandlas av TS.
Jag hänger inte med riktigt men en 2018 Sentier Medium har 30mm längre TTe än en MB31 Medium. Allt annat lika behöver jag då 100mm stam på en MB31

ambientzz

Aktiv medlem
Jag hänger inte med riktigt men en 2018 Sentier Medium har 30mm längre TTe än en MB31 Medium. Allt annat lika behöver jag då 100mm stam på en MB31
Aja. Det är nog bara jag som är för okänslig. Klarar fint att cykla sittandes både på min nukeproof reactor i xl och 26-htn som är för liten (19"). Min poäng var lite att det går att cykla på mer än man tror även om dagens trender säger annat :)

jonte987

Aktiv medlem
Aja. Det är nog bara jag som är för okänslig. Klarar fint att cykla sittandes både på min nukeproof reactor i xl och 26-htn som är för liten (19"). Min poäng var lite att det går att cykla på mer än man tror även om dagens trender säger annat :)
Dagens trender säger ju att det ska vara kort så in i helvete att sitta ner. Jag säger motsatsen.

Berk

Aktiv medlem

Du har skrivit tidigare om det, men jag har aldrig riktigt tänkt på det.

Min Bardino i M/L har 639 mm effective top tube. Då kör jag med sadeln längst bak, valt en sadel som är utformad så att den går längre bak och en 50 mm isf 40 mm stam. Det går precis, men känner att jag skulle ville ha 1 eller 2 cm till mellan sadeln och styret. Jag har relativt lång överkropp, men om många nya cyklar är ännu kortare undrar jag varför folk vill sitta så ihoptryckt.

ETT säger inte allt, för att både sadeln och styret sitter högre än där man mäter ETT. Därför blir moderna cyklar med brantare STA och flackare HTA ännu kortare jämfört med gamla än vad ETT säger.

jonte987

Aktiv medlem
Du har skrivit tidigare om det, men jag har aldrig riktigt tänkt på det.

Min Bardino i M/L har 639 mm effective top tube. Då kör jag med sadeln längst bak, valt en sadel som är utformad så att den går längre bak och en 50 mm isf 40 mm stam. Det går precis, men känner att jag skulle ville ha 1 eller 2 cm till mellan sadeln och styret. Jag har relativt lång överkropp, men om många nya cyklar är ännu kortare undrar jag varför folk vill sitta så ihoptryckt.

ETT säger inte allt, för att både sadeln och styret sitter högre än där man mäter ETT. Därför blir moderna cyklar med brantare STA och flackare HTA ännu kortare jämfört med gamla än vad ETT säger.
Ja, det är svårt att räkna på exakt och jag har nog också lång överkropp och/eller armar.
Får ta att mäta upp det ordentligt någongång.

Kortare och kortare blir det i alla fall. Å andra siden blir det också lägre så lättare att ta en större ram.

Jag bytte nyligen från 100 till 120mm stam på min gamla 26a. Då sitter jag bra men möjligen får jag för mycket vikt på armarna. Så det är ju det också.

ybs

Aktiv medlem
Det är för svårt att köpa cykel!
Ja fast nu finns i alla fall alternativ. När jag var 10 år och började cykla mtb dvs tidigt 90-tal så kändes det som att alla mtb i princip var likadana i geometrin. Var nog mer färgkombinationer, konstiga textbudskap i metallica-typsnitt, unika bars, handtag, flaskhållare och inte minst helt onödiga gummidamasker här och var som avgjorde valet av mtb då.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vad tycker folk man behöver ha i reach här då? Om man tänker en lite mix av xc o trail. Typ bara sittcykling?
Jag har 480 mm på min nedan hoj, Large. Är själv 180cm. Tycker det är perfekt till sittcykling (som jag också ägnar mig åt till 99%).

Jag har, likt någon tidigare, också en Allebike Alpha. Väldigt nöjd med den.

Har börjat drägla över Alpha XT nu. Det är ju fanken att man alltid skall landa i det övre segmentet av budgeten :)

Köpte en Alpha för några veckor sedan. Den är ju helgrym verkligen! Passar perfekt till min cykling som är mest stig av alla sorter men även lite annat ibland. Kan nämna det att de inte har hunnit uppdatera hemsidan med den nya färgen på ramen (några stämmer). De nya kommer i "matt kolfiber" (UHD). Med blanksvart logga. Ganska fräckt måste jag säga:
https://happyride.se/forum/threads/ot-vaga-visa-dina-naturbilder.191565/post-4034936

Lentor

Medlem
Okej jag är också 180 så är kanske där nånstans man ska landa då. Sitter du ändå hyfsat upprätt eller blir det riktig racestil?

Är det 2022 modellen av alpha?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Okej jag är också 180 så är kanske där nånstans man ska landa då. Sitter du ändå hyfsat upprätt eller blir det riktig racestil?

Är det 2022 modellen av alpha?
Jag hade en Canyon Nerve (Medium) innan, tror de bytte stam på den vid leverans för att passa mig. Mätte reach på den, det var faktiskt exakt samma! Men lite högre stack på denna. Så det känns annorlunda. Högre stack gör ju att man sitter något bekvämare. Det är inte särskilt race-aktigt, sitter hyffsat upprätt skulle jag säga. Sådär lagom :) man kan sitta och bara nöta länge utan att bli trött tycker jag. Samtidigt som det känns hyffsat ok när det börjar gå fort (då kan man ju böja armarna lite för att komma ännu längre ner).

Det är 2022 ja.

Lentor

Medlem
Jag hade en Canyon Nerve (Medium) innan, tror de bytte stam på den vid leverans för att passa mig. Mätte reach på den, det var faktiskt exakt samma! Men lite högre stack på denna. Så det känns annorlunda. Högre stack gör ju att man sitter något bekvämare. Det är inte särskilt race-aktigt, sitter hyffsat upprätt skulle jag säga. Sådär lagom :) man kan sitta och bara nöta länge utan att bli trött tycker jag. Samtidigt som det känns hyffsat ok när det börjar gå fort (då kan man ju böja armarna lite för att komma ännu längre ner).

Det är 2022 ja.
Okej jag kör en cube stereo 120 just nu med 450 ungefär i reach tror jag men den sitter man ju väldigt bekvämt o upprätt på. Men något mer raceaktigt hade inte skadat men vill inte för långt ner heller liksom, vill kunna hoppa o leka lite på stigarna ändå och även ösa på utför. Men känner att det skulle räcka med 120 slag på gaffeln ist och lite lättare cykel än vad jag har (väger 13.5kg)

Vad nice den var! Bokade du bara eller finns det spec o pris för 2022 redan? Vilken tog du? Xt?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vad nice den var! Bokade du bara eller finns det spec o pris för 2022 redan? Vilken tog du? Xt?
Tack! :) den ser ännu bättre ut på riktigt, det liksom glänser lite beroende på vilken vinkel ljuset kommer :)
Njäe, jag var på dem redan innan sommaren när den sålt slut. Men då fick jag svaret att den kommer i höst. Så hörde jag mig för nu i höst och då tror jag att jag hade tur för de hade börjat bygga ihop några så jag fick den några dagar senare. Tog XTR för jag ville ha den bättre gaffeln och dessutom för att spara lite vikt :) tyckte jag kunde kosta på mig det. Tänkte som så att det får svida en gång i plånboken sedan behöver jag aldrig uppgradera cykeln nåt mer. Det fanns inte de bättre hjulen dock så jag fick aluminiumhjulen, men tycker nog det var bättre ändå faktiskt. Så jag känner mig väldigt nöjd, skulle inte vilja byta ut en enda komponent. Den väger ca 12. Min gamla Nerve i Medium vägde 13,4. Det är väl ungefär där någonstans smärtgränsen går för en 120-stighoj tycker jag (under 14).

Det senaste jag hörde om leveranser var strax efter nyår. Men jag vet inte, det är svårt med komponenter nu. Men de bygger för fullt där vet jag. Kan hända det kommer någon uppdatering på hemsidan snart. Det skulle komma vinterkläder också hörde jag. Så det är nog bara att boka och hålla utkik :)

Den finns att hyra vid Isaberg. Jag gjorde det en dag. Provade både M och L. M kändes riktigt fel. L kändes perfekt.

Transwave

Aktiv medlem
Har funderat på Commencal Meta Trail 29 , Canyon Spectral 29 CF7/Neuron CF8 i första hand, och precis fått syn på YT Izzo core 2.

Det är rätt stor skillnad i vikt mellan dessa hojar och min nuvarande dock, Izzon verkar lättast på dryga 13 kg, medan vissa av de andra går nära 16 kg (!). Jag har ju bara 10 kg att släpa runt på nu, så det känns jäkligt läskigt att gå upp så mkt i vikt.

Undrar hur jag skall tänka här?
Har inte läst alla svar så det finns en viss risk att jag upprepar det någon redan har skrivit men svaret är att du ska inte tänka så mycket öht, utan provcykla i den mån det går. Innan jag köpte min nuvarande hoj så provcyklade jag ett dussintal olika MTBs under ett års tid, allt ifrån xc-raketer till kralliga enduros. Den hojtypen som jag slutade med att köpa skiljde sig från det jag ursprungligen trodde att jag ville ha.

Lentor

Medlem
Tack! :) den ser ännu bättre ut på riktigt, det liksom glänser lite beroende på vilken vinkel ljuset kommer :)
Njäe, jag var på dem redan innan sommaren när den sålt slut. Men då fick jag svaret att den kommer i höst. Så hörde jag mig för nu i höst och då tror jag att jag hade tur för de hade börjat bygga ihop några så jag fick den några dagar senare. Tog XTR för jag ville ha den bättre gaffeln och dessutom för att spara lite vikt :) tyckte jag kunde kosta på mig det. Tänkte som så att det får svida en gång i plånboken sedan behöver jag aldrig uppgradera cykeln nåt mer. Det fanns inte de bättre hjulen dock så jag fick aluminiumhjulen, men tycker nog det var bättre ändå faktiskt. Så jag känner mig väldigt nöjd, skulle inte vilja byta ut en enda komponent. Den väger ca 12. Min gamla Nerve i Medium vägde 13,4. Det är väl ungefär där någonstans smärtgränsen går för en 120-stighoj tycker jag (under 14).

Det senaste jag hörde om leveranser var strax efter nyår. Men jag vet inte, det är svårt med komponenter nu. Men de bygger för fullt där vet jag. Kan hända det kommer någon uppdatering på hemsidan snart. Det skulle komma vinterkläder också hörde jag. Så det är nog bara att boka och hålla utkik :)

Den finns att hyra vid Isaberg. Jag gjorde det en dag. Provade både M och L. M kändes riktigt fel. L kändes perfekt.
Jaha ja jag har pratat lite med allebike o dom sa att spec skulle komma ut på hemsidan i november/december o leverans januari/februari. Vad fick du ge för xtr modellen? Tror att det är en otroligt fin cykel och prisvärd! Skönt att du känner dig nöjd med den 😃

Ajdå vad synd att jag inte tänkte på o kolla det när jag var i isaberg nyss då kunde jag passat på o prova

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Okej så mer grader ju mer reach? Finns det nåt sätt att räkna ut vad ”rätt” STA är kontra reach?
Är absolut ingen expert på detta. Men jag använde mig av den här nya metoden "Spread"

Det stämde väldigt bra för mig och denna cykel. Ja, sedan också, som jag skrev ovan provade jag på riktigt innan jag slog till :) Men den här metoden är lite skum, vet att många ogillar den också :)
Tycker också stack påverkar allt detta lite.

Ajdå vad synd att jag inte tänkte på o kolla det när jag var i isaberg nyss då kunde jag passat på o prova
Jaha :( trist, det är inte riktigt Isaberg utan Hestra Guesthouse. Som ligger en kvart cykling från Isaberg. Du kanske får ge det ett besök till :)

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Men skit samma. Kör på reach och rad. Jag är inte bitter

Edit

Rad blir kortare ju längre armar man har men är säkert skitviktigt för höga Bunnyhopp.

Senast ändrad:

Lentor

Medlem
Är absolut ingen expert på detta. Men jag använde mig av den här nya metoden "RAD" (Riding Area Distance).
Det stämde väldigt bra för mig och denna cykel. Ja, sedan också, som jag skrev ovan provade jag på riktigt innan jag slog till :) Men den här metoden är lite skum, vet att många ogillar den också :)
Tycker också stack påverkar allt detta lite.

Jaha :( trist, det är inte riktigt Isaberg utan Hestra Guesthouse. Som ligger en kvart cykling från Isaberg. Du kanske får ge det ett besök till :)
Ska kika på det!
Jaha okej ja det får jag göra då isf, vore ju guld o få provåka en ordentligt

stigfinnare

Aktiv medlem
Helt klart! CF 10 SL ser ju mkt bra ut. Vad är den allmänna uppfattningen om Radon i allmänhet och denna hoj i synnerhet?
Mycket nöjd med min CF 9. Har iofs bytt däck och till styre med mer rise, men i ärlighetens namn kanske det var mer för att jag var sugen än nåt som behövdes. Kom från en Trek X-Caliber 9 XC-hoj och ville inte ha något mer svårklättrat, gillar både uppför och utför. Strava säger att det går lika snabbt uppför med Radonen, och den skötte sig i Isaberg m.m. också. På de värsta rotmattorna i endurospåren skakade det som 17 men jag börjar lära mig att köra snabbare över stöket helt enkelt så behövs inte mer slaglängd 😛

Karl-Luis

Aktiv medlem
Av dom cyklar jag haft har jag nästan alltid övergafflat dom, minst 150mm slag ifram förvisso enbart ht tills iår då jag kom över en freeride hoj med 170/160 slag cyklade kummelberget med den sjukt kämpigt men bitvis kul.
Mitt bästa tips är prova många cyklar med olika slaglängd för att få dej en uppfattning, nyare cyklar är i min mening snällare trots mera slaglängd.
Vikten är inte avgörande för mej min ht väger runt 15kg och min Fs väger 18.5kg, kört xco med ht grymt kämpigt men kom i mål och kört xc banor med fs samma där tungt men kul på sitt sätt.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Rad blir kortare ju längre armar man har men är säkert skitviktigt för höga Bunnyhopp.
Jag säger inte emot dig.
Har långa armar, tror jag.
Men det var faktiskt just måttet "Spread" som jag mätte enligt videon och sedan mätte på cykeln. Det visade sig stämma ganska spot on (7mm fel) på storlek Large.
Om det var en tillfällighet vet jag inte. Typ att STA, HTA och reach bara råkade stämma enligt denna metod :)

(jag fick spread till 856mm. På nya hojen var det 863mm. På gamla var det 860mm)

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Helt klart! CF 10 SL ser ju mkt bra ut. Vad är den allmänna uppfattningen om Radon i allmänhet och denna hoj i synnerhet?

Den testades av tyska Bike magazin. Det är en bra cykel. Enda två nackdelar är en tung ram för att vara kolfiber och ramen är inte så styvt. Om de sista är en problem är personligt.

Vittob

Medlem
Jag har 480 mm på min nedan hoj, Large. Är själv 180cm. Tycker det är perfekt till sittcykling (som jag också ägnar mig åt till 99%).

Köpte en Alpha för några veckor sedan. Den är ju helgrym verkligen! Passar perfekt till min cykling som är mest stig av alla sorter men även lite annat ibland. Kan nämna det att de inte har hunnit uppdatera hemsidan med den nya färgen på ramen (några stämmer). De nya kommer i "matt kolfiber" (UHD). Med blanksvart logga. Ganska fräckt måste jag säga:
https://happyride.se/forum/threads/ot-vaga-visa-dina-naturbilder.191565/post-4034936
Ser asgrym ut! Att cykeln är snygg är verkligen ingen nackdel ;) Verkar svårt att köpa dem just nu tyvärr, går inte ens att förbeställa....

Vittob

Medlem
Av dom cyklar jag haft har jag nästan alltid övergafflat dom, minst 150mm slag ifram förvisso enbart ht tills iår då jag kom över en freeride hoj med 170/160 slag cyklade kummelberget med den sjukt kämpigt men bitvis kul.
Mitt bästa tips är prova många cyklar med olika slaglängd för att få dej en uppfattning, nyare cyklar är i min mening snällare trots mera slaglängd.
Vikten är inte avgörande för mej min ht väger runt 15kg och min Fs väger 18.5kg, kört xco med ht grymt kämpigt men kom i mål och kört xc banor med fs samma där tungt men kul på sitt sätt.
Ja det är ju så förb...t svårt att verkligen gå till botten med vilken cykel som är mest "kul", vilket egentligen är det viktigaste för mig - skulle gärna testa igenom ett batteri cyklar, problemet är väl att jag tycker det är svårt att testa de cyklarna jag verkligen är intresserad av i vettig miljö - har kört runt lite på trottoaren utanför Bikester typ men får ingen riktig känsla av det. Gissar att det kommer bli att köpa något relativt otestat och hoppas på det bästa :)

jonte987

Aktiv medlem
Jag säger inte emot dig.
Har långa armar, tror jag.
Men det var faktiskt just måttet "Spread" som jag mätte enligt videon och sedan mätte på cykeln. Det visade sig stämma ganska spot on (7mm fel) på storlek Large.
Om det var en tillfällighet vet jag inte. Typ att STA, HTA och reach bara råkade stämma enligt denna metod :)

(jag fick spread till 856mm. På nya hojen var det 863mm. På gamla var det också (!) 863mm)
Spread minns jag inte. Det jag tänker på är dels att rad också mäts från BB på hojen och från handen till fotsulan på kroppen.
Det stämmer så klart ofta eftersom de testat sig fram till det.
Nu har sta på några år gått från 73 till 78 utan att någon reagerar.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Men skit samma. Kör på reach och rad. Jag är inte bitter

Edit

Tjena!

Det finns bara en sanning när det kommer till storlek på MTB, alla tycker olika för alla har olika smak. RAD fungerar för en del, långa hojar med brant STA funkar för en del, korta hojar med flack STA och brant gaffel fungerar för andra..

jonte987

Aktiv medlem
Tjena!

Det finns bara en sanning när det kommer till storlek på MTB, alla tycker olika för alla har olika smak. RAD fungerar för en del, långa hojar med brant STA funkar för en del, korta hojar med flack STA och brant gaffel fungerar för andra..
Ja, fast funkar det som funkade för sta 73 även med 78 grader?

Berk

Aktiv medlem
Spread minns jag inte. Det jag tänker på är dels att rad också mäts från BB på hojen och från handen till fotsulan på kroppen.

Också är RAD bara hälften av saken om man inte tar med vinklen som verkar finnas i boken: om man vinklar upp eller när linjen från vevlagret till styren blir geometrin komplett annorlunda. Också här funkar det bara för att de flesta cyklar redan har en rimlig geometri.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Utan att någon reagerar?
Brantare STA är ju det allt handlat om de sista 5 åren :)

Berk

Aktiv medlem
Ja, men ingen reagerar på att top tube blivit 30mm kortare på en mb31 jämfört med sentier 2018. Medium.
Det gäller fortfarande att TT är oviktigt verkar det som.

Jar ser nu att något verkar vara fel i geometri tabellen. Man kan inte har 495 mm reach, 76,5 grad STA och 613 mm ETT.

jonte987

Aktiv medlem
Jar ser nu att något verkar vara fel i geometri tabellen. Man kan inte har 495 mm reach, 76,5 grad STA och 613 mm ETT.
På mb31? Ja, dåligt exempel eftersom deras tabell verkar vara kass.
Det finns många fler exempel men TT kanske ofta är fel / olika mätt eftersom ingen bryr sig?

Edit. Sen verkar många skriva TTe när de menar TT taiwanese effektiv. Det skiljer väl någon cm till

Edit2. Fast ett bra exempel på att ingen reagerar

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer