Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?

Berk

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
På mb31? Ja, dåligt exempel eftersom deras tabell verkar vara kass.
Det finns många fler exempel men TT kanske ofta är fel / olika mätt eftersom ingen bryr sig?

Ja.

Om reach och STA stämmer, så är på L ETT = reach + stack*cos(STA) = 495 + 632*cos(76,5) = 643 mm, som är helt rimligt.

Honzo ESD är lite kort, framförallt med kort stam, men inte extremt.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Jag får väl göra en Exceltabell 😀
...jag gjorde en för några månader sedan när jag var i köpartagen 😀
(inga kommentarer om modellvalet, de gamla har/hade jag)

geometri.png
geometrijämförelse.png
 

Marnil

Medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Izzon är riktigt bra för pengarna. Om du inte vill beställa från utlandet så har jag en 2022 cube stereo hpc 140 storlek M som jag funderar på att göra mig av med. Helt ny bara använd 2 gånger.
 

skier

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
...jag gjorde en för några månader sedan när jag var i köpartagen 😀
(inga kommentarer om modellvalet, de gamla har/hade jag)

Visa bilaga 518258
Visa bilaga 518260
Allebikes tabeller verkar inte så välgjorda, Majestic och Alpha har samma sadelstolpsvinkel, 5mm skillnad i överrörslängd men 24mm skillnad i reach?

Ett exempel på två "moderna" cyklar med samma reach men väldigt olika sittställning
1634195953028.png


härifrån: https://www.pinkbike.com/news/opinion-why-is-everyone-talking-about-seat-tube-angles.html

Just sadelstolpsvinkeln har problemet att tillverkarna inte mäter den likadant eftersom den varierar med vilken höjd man mäter på (förutom på Polen ovan då) så det blir svårt att jämföra mellan olika märken.
 

jonte987

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Jag har tidigare frågat Allebike varför TT är längre på junior än på small. Fick något nonsensvar att de håller på att lägga upp nya modeller och att det är klart i Jan -22. (fel siffror 3-4 månader om året?)

Ovan på detta bör man räkna om TTe => längd vid egna sadelhöjden men det är ju krångligt om alla inparametrar är felaktiga....
 

Berk

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Jag har tidigare frågat Allebike varför TT är längre på junior än på small. Fick något nonsensvar att de håller på att lägga upp nya modeller och att det är klart i Jan -22. (fel siffror 3-4 månader om året?)

Ovan på detta bör man räkna om TTe => längd vid egna sadelhöjden men det är ju krångligt om alla inparametrar är felaktiga....

MB31 small har 586 mm ETT isf 550 mm i tabellen, om alla andra värden stämmer.
 

Makten

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
precis, det var det jag menade. Sen vet jag inte om jag håller med om att man skulle vilja ha en annan reach på en DC än på en XC-hoj, varför det egentligen?
Kanske för att DC är mer cykla sittandes uppför och ståendes utför? XC är ju mer sitta mest hela tiden och då är brant sadelrör inte lika fördelaktigt. Och om sadelröret inte är brant måste reach vara kortare.

Sen vill jag personligen ha brant sadelrör även på platten, men det verkar av nån anledning inte tilltala andra.
 

skier

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Kanske för att DC är mer cykla sittandes uppför och ståendes utför? XC är ju mer sitta mest hela tiden och då är brant sadelrör inte lika fördelaktigt. Och om sadelröret inte är brant måste reach vara kortare.

Sen vill jag personligen ha brant sadelrör även på platten, men det verkar av nån anledning inte tilltala andra.
kanske det, jag vet inte riktigt vad skillnaden är ändå, är ju inte direkt så att man sitter ner i nerförsbackarna om man har en xc-hoj eller står upp hela tiden på platten med en DC. Men visst, DC är väl egentligen det som förr kallades trail, så lite närmre enduro/all mountain än xc och mer fokus på att bara ta sig upp till toppen så man kan köra snabbt nerför.
 

Makten

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
kanske det, jag vet inte riktigt vad skillnaden är ändå, är ju inte direkt så att man sitter ner i nerförsbackarna om man har en xc-hoj eller står upp hela tiden på platten med en DC. Men visst, DC är väl egentligen det som förr kallades trail, så lite närmre enduro/all mountain än xc och mer fokus på att bara ta sig upp till toppen så man kan köra snabbt nerför.
Jag ignorerar tävlingsgrenarna inom XC och tänker på hur medelköparen av en dylik cykel kommer hantera den, och då tror jag att det är betydligt mer sittande cykling i det fallet än DC. Prio mer på aerodynamik, effektiv sittställning för långpass på inte alltför stökigt underlag, och så vidare. Den som köper en DC-cykel är antagligen mer benägen att prioritera hur kapabel cykeln är utför, bry sig mindre om vikt och mer vara ute efter att bara ha roligt än att mäta tider och watt. Eller?

Edit: Ett tecken på detta är vilka typer av däck respektive cykeltyp brukar komma med. XC-däck är lätta, flimsiga med lågt rullmotstånd och tål näppeligen att bombas utför med (om man inte är smidig som en vessla och/eller har idiottryck i däcken), medan däck på DC-cyklar brukar väga 800-1000 gram och vara hyfsat köttiga. Det säger en del om användningsområdet.
 

ybs

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Jag ignorerar tävlingsgrenarna inom XC och tänker på hur medelköparen av en dylik cykel kommer hantera den, och då tror jag att det är betydligt mer sittande cykling i det fallet än DC. Prio mer på aerodynamik, effektiv sittställning för långpass på inte alltför stökigt underlag, och så vidare. Den som köper en DC-cykel är antagligen mer benägen att prioritera hur kapabel cykeln är utför, bry sig mindre om vikt och mer vara ute efter att bara ha roligt än att mäta tider och watt. Eller?

Edit: Ett tecken på detta är vilka typer av däck respektive cykeltyp brukar komma med. XC-däck är lätta, flimsiga med lågt rullmotstånd och tål näppeligen att bombas utför med (om man inte är smidig som en vessla och/eller har idiottryck i däcken), medan däck på DC-cyklar brukar väga 800-1000 gram och vara hyfsat köttiga. Det säger en del om användningsområdet.
Det där med däck är intressant. Jag hade en allmountain i 10 år men körde conti race king protection (med slang) och grövre på höst/vinter. I princip aldrig punka utom ett snakebite vid ett par tillfällen trots stundvis jäkligt stökig terräng. Alphan har jag kört sen april och också på stundvis sjukt stökig terräng. 1 punka har jag fått i sidoväggen. Och jag har barzo på. Min poäng är att jag ser inget behov av ett kraftigare skyddat däck för rent statistiskt går det utmärkt för mig att dundra på med xc-däck. Nu väger jag bara 75 kg och jag anser mig faktiskt vara rätt smidig både i hur jag cyklar och hur jag planerar min linje men ändå. Varför lägga på mer vikt på hjulen när jag inte behöver liksom
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Det där med däck är intressant. Jag hade en allmountain i 10 år men körde conti race king protection (med slang) och grövre på höst/vinter. I princip aldrig punka utom ett snakebite vid ett par tillfällen trots stundvis jäkligt stökig terräng. Alphan har jag kört sen april och också på stundvis sjukt stökig terräng. 1 punka har jag fått i sidoväggen. Och jag har barzo på. Min poäng är att jag ser inget behov av ett kraftigare skyddat däck för rent statistiskt går det utmärkt för mig att dundra på med xc-däck. Nu väger jag bara 75 kg och jag anser mig faktiskt vara rätt smidig både i hur jag cyklar och hur jag planerar min linje men ändå. Varför lägga på mer vikt på hjulen när jag inte behöver liksom


Du kanske en dag vill prova cykla fortare i en nerförsbacke, då kan du fram de där däcken med mer vikt.
 

ambientzz

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Det där med däck är intressant. Jag hade en allmountain i 10 år men körde conti race king protection (med slang) och grövre på höst/vinter. I princip aldrig punka utom ett snakebite vid ett par tillfällen trots stundvis jäkligt stökig terräng. Alphan har jag kört sen april och också på stundvis sjukt stökig terräng. 1 punka har jag fått i sidoväggen. Och jag har barzo på. Min poäng är att jag ser inget behov av ett kraftigare skyddat däck för rent statistiskt går det utmärkt för mig att dundra på med xc-däck. Nu väger jag bara 75 kg och jag anser mig faktiskt vara rätt smidig både i hur jag cyklar och hur jag planerar min linje men ändå. Varför lägga på mer vikt på hjulen när jag inte behöver liksom
Snakebite måste ju också klassas som punka :). En faktor som inte har så mycket med vikt egentligen, men den får du på köpet, är grövre mönster med mer grepp när det är löst, speciellt fram. Jag har själv RK på min 26" men den ligger jag inte på i platta/off camber-kurvor med löst underlag. Rakt fram nedför går det ju ok om man duckar de värsta stenarna.
 

ybs

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Du kanske en dag vill prova cykla fortare i en nerförsbacke, då kan du fram de där däcken med mer vikt.
Jag väljer att omformulera ditt svar till "Du kanske en dag vill prova cykla utan att bry dig om underlaget i en nerförsbacke". Det går rätt snabbt idag utför. Om det ska gå snabbare är det inte däcken det hänger på utan då är det en endurosläde med full crossbågeskyddsutrustning som behövs
 

ybs

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Snakebite måste ju också klassas som punka :). En faktor som inte har så mycket med vikt egentligen, men den får du på köpet, är grövre mönster med mer grepp när det är löst, speciellt fram. Jag har själv RK på min 26" men den ligger jag inte på i platta/off camber-kurvor med löst underlag. Rakt fram nedför går det ju ok om man duckar de värsta stenarna.
Absolut menade bara att det inte är så många punkor på angiven tid. Klart det blir punka då och då oavsett däck men på många låter det som att du bara kan cykla racing ralph på grusvägar och att du måste ha magic mary eller dhf om det är stökigt utför och det var det jag ifrågasatte. Sen har du helt rätt angågnde kurvtagningen på RK men det tar man igen på platten/uppför med dem med råge
 

Fundadores

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Nu väljer jag inte grövre däck pg av punka risk utan för grepp. Det finns säkert de som är duktiga som kan köra hårt på XC-däck, som hela XC-eliten. Jag uppskattar ett rejält däck särskilt i fram även för min gubbcykling.
 

ybs

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Nu väljer jag inte grövre däck pg av punka risk utan för grepp. Det finns säkert de som är duktiga som kan köra hårt på XC-däck, som hela XC-eliten. Jag uppskattar ett rejält däck särskilt i fram även för min gubbcykling.
Förstår din poäng. Jag tror dock att många skulle klara sig minst lika bra på mindre grovmönstrade däck. Testa barzo fram och bak eller racing ralph bak och nya vittoria syerra fram. Det finns en släng av placebo kring däck enligt mig. Är det väldigt lerigt är det en sak men mitt i sommaren/torrt känns det överdrivet. För min egen del har jag alltid prioriterat lågt rullmotstånd. Det är så ytterst få gånger på en längre tur i skogen i sthlm där jag bor som jag känner behovet av mc-cross-däck. De få kurvorna där man märker behovet är oftast feldoserade transportsträckskurvor över grusvägar och där åker man på arslet om man gör fel oavsett. Poängen för min egen del är att om jag cyklar typ 3 mil skogsstigar så saktar jag hellre ner lite i vissa ev gruskurvor (eller när de jävla kottarna minerar) att jag kan spara energi för övrigt.
 

jonte987

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Det beror helt vad man cyklar. XC på torrt går bra på slicks men wipe out och brutna revben gör ont. Punkar gör inte jag heller.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Nja, blöta röda backar med xc-däck är inget jag ger mig på igen i första taget. Inget kul helt enkelt. Det är som natt o dag med riktiga däck!
 

ybs

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Nja, blöta röda backar med xc-däck är inget jag ger mig på igen i första taget. Inget kul helt enkelt. Det är som natt o dag med riktiga däck!
Om det är anlagda spår typ "bike parks" är det en sak då det är lite som svenne-downhill. Men att sticka ut på stökiga naturstigar i ett par timmar så är det inte dunderkul att tröska runt på den vikten och rullmotståndet. Men det är min åsikt och den betyder ju egentligen ingenting. Viktigast är så klart att man har kul
 

Berk

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Flera här cyklar på sommaren med semislick bak och något lagom mönstrad fram. Men på hösten behövs gräva den.

Hur mycket skydd man behöver berör på körstil och stigarna. Har inte haft problem på många ställerna. Men i Hellasgården finns många sten med vassa kanter. Har fått revor i lättare däck när jag kör lite hårdare och då tror jag att jag kör mycket precis och inte så hård jämfört med en del andra cyklister.
 

Makten

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Om det är anlagda spår typ "bike parks" är det en sak då det är lite som svenne-downhill. Men att sticka ut på stökiga naturstigar i ett par timmar så är det inte dunderkul att tröska runt på den vikten och rullmotståndet. Men det är min åsikt och den betyder ju egentligen ingenting. Viktigast är så klart att man har kul
Det är inte särskilt kul att skaka sönder för att däcken är helt odämpade heller, eller för att man måste köra megahögt tryck för att undvika punka. Själv kör jag inte grövre däck främst för punkaskydd, eller ens grepp, utan på grund av att de ger så enormt mycket bättre kontroll. Mjukare gummi och tjockare stomme gör däcken lugna och fina och då håller de sig på marken istället för att studsa och fara när det börjar gå undan en aning. När det sen är blött är de förstås helt överlägsna i rent grepp också för den delen, men det är mer en bonus.
Bra rull är förstås trevligt, men för min del får det inte gå ut över resterande egenskaper. Då blir det heller inget roligt att cykla.

Smaken är som baken. Oavsett hur stökigt det är väljer jag vettiga däck över massa fjädringsväg alla dar i veckan. :giggle: Skulle faktiskt hellre cykla bara på min helstela med 1100-gramsdäck (vilket sitter på nu) om alternativet var FS:en med rena XC-däck. Avskyr verkligen känslan i lätta däck, tyvärr.
 

ybs

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Flera här cyklar på sommaren med semislick bak och något lagom mönstrad fram. Men på hösten behövs gräva den.

Hur mycket skydd man behöver berör på körstil och stigarna. Har inte haft problem på många ställerna. Men i Hellasgården finns många sten med vassa kanter. Har fått revor i lättare däck när jag kör lite hårdare och då tror jag att jag kör mycket precis och inte så hård jämfört med en del andra cyklister.
Finns helt klart några riktigt punkavänliga ställen i Hellas
 

ybs

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Det är inte särskilt kul att skaka sönder för att däcken är helt odämpade heller, eller för att man måste köra megahögt tryck för att undvika punka. Själv kör jag inte grövre däck främst för punkaskydd, eller ens grepp, utan på grund av att de ger så enormt mycket bättre kontroll. Mjukare gummi och tjockare stomme gör däcken lugna och fina och då håller de sig på marken istället för att studsa och fara när det börjar gå undan en aning. När det sen är blött är de förstås helt överlägsna i rent grepp också för den delen, men det är mer en bonus.
Bra rull är förstås trevligt, men för min del får det inte gå ut över resterande egenskaper. Då blir det heller inget roligt att cykla.

Smaken är som baken. Oavsett hur stökigt det är väljer jag vettiga däck över massa fjädringsväg alla dar i veckan. :giggle: Skulle faktiskt hellre cykla bara på min helstela med 1100-gramsdäck (vilket sitter på nu) om alternativet var FS:en med rena XC-däck. Avskyr verkligen känslan i lätta däck, tyvärr.
Jag kan köpa din sista tes dvs däck före dämpning. Vad har du för lakritsremmar på som väger så mycket och blir det inte jävligt trögt att få snurr på såna i en teknisk brant klättring?
 

jonte987

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Förutom imorgon, nu när du skrev så!😛
Framdäcket på trainer hojen var lite sunkigt idag faktiskt. 26'' renegade. Borde ju duga på klinkers....

Jag kör gärna lätta däck när det är torrt men orkar inte byta. Därför har jag inte heller testat riktigt feta däck i park.
Får väl fixa extra hjul nästa år.
 

Makten

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Jag kan köpa din sista tes dvs däck före dämpning. Vad har du för lakritsremmar på som väger så mycket och blir det inte jävligt trögt att få snurr på såna i en teknisk brant klättring?
Dämpning sker även i däck, se här: https://happyride.se/forum/threads/den-stora-traden-om-daempningsegenskaper-hos-mtb-daeck.3681435/

På den stela kör jag Maxxis DHF 2,6" EXO+ Maxxterra fram och Specialized Eliminator 2,6" Grid bak. Båda väger ca 1100 gram styck och sitter på breda och rätt tunga fälgar. Känns inte särskilt tungt att cykla på även om det såklart vore trevligt med lättare ur ren hanteringssynpunkt.

På FS:en sitter det E13 TRS Race 2,4" Mopo fram (ca 1050 gram) och Maxxis Rekon 2,4" EXO bak (ca 900 gram (hemsidan ljuger) + 100 gram korv). Nånstans kring ~900 gram går gränsen för framdäck. Har inte hittat nåt lättare som känns tillräckligt bra. Bak kan jag köra lättare men då måste det i nåt stöddigare inlägg också för att inte punka.

I teknisk brant klättring gäller det ju att hålla jämn fart om man inte ska fastna, så det är inget större problem med tunga däck. 😉 Men det är klart att det finns ställen där lättare hade hjälpt. Jag tycker dock ofta att anledningen att man inte kommer upp är för att greppet är för kass, och det blir ju bara värre med lättare däck.
 

ybs

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Dämpning sker även i däck, se här: https://happyride.se/forum/threads/den-stora-traden-om-daempningsegenskaper-hos-mtb-daeck.3681435/

På den stela kör jag Maxxis DHF 2,6" EXO+ Maxxterra fram och Specialized Eliminator 2,6" Grid bak. Båda väger ca 1100 gram styck och sitter på breda och rätt tunga fälgar. Känns inte särskilt tungt att cykla på även om det såklart vore trevligt med lättare ur ren hanteringssynpunkt.

På FS:en sitter det E13 TRS Race 2,4" Mopo fram (ca 1050 gram) och Maxxis Rekon 2,4" EXO bak (ca 900 gram (hemsidan ljuger) + 100 gram korv). Nånstans kring ~900 gram går gränsen för framdäck. Har inte hittat nåt lättare som känns tillräckligt bra. Bak kan jag köra lättare men då måste det i nåt stöddigare inlägg också för att inte punka.

I teknisk brant klättring gäller det ju att hålla jämn fart om man inte ska fastna, så det är inget större problem med tunga däck. 😉 Men det är klart att det finns ställen där lättare hade hjälpt. Jag tycker dock ofta att anledningen att man inte kommer upp är för att greppet är för kass, och det blir ju bara värre med lättare däck.
På den stela har jag ingen åsikt egentligen. En annan grej helt enkelt. På din fs har du väl inte överjävliga däck om man ser till mönstret. Framdäcket ser ut som highroller 2? Jaja jag är nöjd med barzo än så länge. Gummit kunde ha varit liiite mjukare i mitten bara så hade det varit perfekt
 

MagerValp

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Jag tror dock att många skulle klara sig minst lika bra på mindre grovmönstrade däck. Testa barzo fram och bak eller racing ralph bak och nya vittoria syerra fram.
Provade just Barzo fram och bak eftersom MB31:an kom med dem. Fint grepp på barriga stigar och även i lera, men på stenhällar halkade de bara runt, även när det var torrt. Och jag var tvungen att dra i närmre 25 psi för att de inte skulle vika sig. Pigga däck men tyvärr obrukbara i Göteborg på hösten.
 

Makten

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
På den stela har jag ingen åsikt egentligen. En annan grej helt enkelt. På din fs har du väl inte överjävliga däck om man ser till mönstret. Framdäcket ser ut som highroller 2? Jaja jag är nöjd med barzo än så länge. Gummit kunde ha varit liiite mjukare i mitten bara så hade det varit perfekt
Va? Vilken bild har du hittat nu? Jag skrev ju precis vilka däck jag kör på FS:en. 😁
 

ybs

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Provade just Barzo fram och bak eftersom MB31:an kom med dem. Fint grepp på barriga stigar och även i lera, men på stenhällar halkade de bara runt, även när det var torrt. Och jag var tvungen att dra i närmre 25 psi för att de inte skulle vika sig. Pigga däck men tyvärr obrukbara i Göteborg på hösten.
Jag tycker de är väldigt mångfacetterade. Funkar bra i väldigt många situationer. Barriga stigar och lera som du säger är de jäkligt bra. Men håller även med dig om att de inte är de bästa jag testat på släta hala ytor. Där vågar jag nästan påstå att till och med ett renodlat xc-däck som conti race king med deras grymma gummiblandning är minst lika bra trots mindre mönster. Men det är en kompromiss man kan inte få allt. När jag körde med slang hade jag 2-3 uppsättningar däck beroende på årstid men det är inte aktuellt med tubeless - då satsar jag hellre på ett däck som är bra på mycket
 

Makten

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Googlade på det du skrev som framdäck då jag inte kände igen namnet. Det jag fick fram tyckte jag påminde om highroller 2 men det kanske blev fel
Aha, jag trodde du hittat nån bild på min hoj. 😊 TRS-däcket är mer likt DHF/DHR eller Specialized Butcher. Alltså ganska standard med "sketchränna" mellan mitt- och kantdobbarna, fast inte så fasligt bred. Det rullar oväntat bra och är nog överlag det bästa framdäck jag provat, men det är tungt och fruktansvärt jobbigt att montera på fälgen.
 

BKFK

Medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Har cyklat alldeles för länge på min Scott Scale 30, och efter en flytt norr om Stockholm och ordentlig nytändning för mitt cyklande har jag ledsnat på att studsa runt bland stenar och rötter som andra ser ut att segla över. Tänker alltså uppgradera till en fulldämpad, och starka röster i min närhet har höjts för stigcyklar eftersom terrängen här är full av både stenar och rötter. Cyklar mest "rakt fram", dvs inga tankar på enduro eller downhill.

Har funderat på Commencal Meta Trail 29 , Canyon Spectral 29 CF7/Neuron CF8 i första hand, och precis fått syn på YT Izzo core 2.

Det är rätt stor skillnad i vikt mellan dessa hojar och min nuvarande dock, Izzon verkar lättast på dryga 13 kg, medan vissa av de andra går nära 16 kg (!). Jag har ju bara 10 kg att släpa runt på nu, så det känns jäkligt läskigt att gå upp så mkt i vikt.

Undrar hur jag skall tänka här? Prioritera en lättare cykel som Izzo, eller inte oroa mig för vikt utan fokusera på andra aspekter, såsom komponenter? Är detta en rimlig short list, eller finns det helt andra cyklar jag borde fundera på i stället? Undrar såklart också mycket över om det är värt att offra komponentkvalitet för att få en kolfiberram och på så sätt förhoppningsvis lättare hoj?

min budget är 30.000 plus växel (dvs max max max 40.000), och jag är helt ok med att vänta ett halvår eller så på hojen.

Alla tankar tas tacksamt emot!
Tips: Satsa på en begagnade Scott spark 910-30 från 2018-2021 alt Trek top fuel 9.8-9.7 från 2020-21 eller Specialized epic evo 2021! Lätt, rappt och med bra fart utför! De gör att modifiera lite med däckval, styrstam samt bromsskivor om men vill hotta upp dem åt antingen det snabbare eller det brötigare hållet. Eller bara köra som de levereras!
 

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?
Dämpning sker även i däck, se här: https://happyride.se/forum/threads/den-stora-traden-om-daempningsegenskaper-hos-mtb-daeck.3681435/

På den stela kör jag Maxxis DHF 2,6" EXO+ Maxxterra fram och Specialized Eliminator 2,6" Grid bak. Båda väger ca 1100 gram styck och sitter på breda och rätt tunga fälgar. Känns inte särskilt tungt att cykla på även om det såklart vore trevligt med lättare ur ren hanteringssynpunkt.

På FS:en sitter det E13 TRS Race 2,4" Mopo fram (ca 1050 gram) och Maxxis Rekon 2,4" EXO bak (ca 900 gram (hemsidan ljuger) + 100 gram korv). Nånstans kring ~900 gram går gränsen för framdäck. Har inte hittat nåt lättare som känns tillräckligt bra. Bak kan jag köra lättare men då måste det i nåt stöddigare inlägg också för att inte punka.

I teknisk brant klättring gäller det ju att hålla jämn fart om man inte ska fastna, så det är inget större problem med tunga däck. 😉 Men det är klart att det finns ställen där lättare hade hjälpt. Jag tycker dock ofta att anledningen att man inte kommer upp är för att greppet är för kass, och det blir ju bara värre med lättare däck.
Med sånna däck på en stigcykel skulle jag hellre skita i att cykla.

Stalle
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer