Ny stigcykel - hur tänka kring vikt?

jonte987

Aktiv medlem
Det finns ju en alternativ skola där man pumpar 2 bar och skiter i dämpningen. Då går det bra att köra Genarp/Björnstorp på 26'' renegade.

Berk

Aktiv medlem
Fast jag kör ju med xc/trail-däck och lågt tryck. Är det omöjligt eller :-)

Stalle

Antar att det är på din helstel stigcykel?
Jag tror att det är lite speciellt för att man måste göra mycket precis linjeval utan dämpning. Då har man mindre risk för revor. Jag kör Dissector fram på min helstel, men det är främst för dämpningen. Tror att jag skulle överleva med en lättare däck. På min stig-HT där jag kan dundra ner rakt fram i stök tror jag att en XC däck inte skulle överleva i Hellas.

SocialGimp

Aktiv medlem
Den värsta kombon är väl ändå halkiga XC-däck på blöta bergshällar? Där försvinner allt mitt självförtroende direkt. Plus att det ju gör så jäkla ont att trilla där oxå. På andra underlag kan väl t o m jag överleva XC-däck även om jag inte alltid tycker dom är kul när det blir brant utförs.

Berk

Aktiv medlem
Den värsta kombon är väl ändå halkiga XC-däck på blöta bergshällar? Där försvinner allt mitt självförtroende direkt. Plus att det ju gör så jäkla ont att trilla där oxå. På andra underlag kan väl t o m jag överleva XC-däck även om jag inte alltid tycker dom är kul när det blir brant utförs.

Det har mer med gummiblandning att göra än med mönstret och casingen. Nuförtiden finns det äntligen några XC däck med greppigare gummi.

SocialGimp

Aktiv medlem
Det har mer med gummiblandning att göra än med mönstret och casingen. Nuförtiden finns det äntligen några XC däck med greppigare gummi.
Ja, sedan har det väl med skicklighet att göra oxå. Jag behöver däck som håller mig på banan eftersom jag kör lite okänsligt, missar ibland och struntar i petitesser som t ex spårval. Har lite att jobba på där... 😁

Berk

Aktiv medlem
Ja, sedan har det väl med skicklighet att göra oxå. Jag behöver däck som håller mig på banan eftersom jag kör lite okänsligt, missar ibland och struntar i petitesser som t ex spårval. Har lite att jobba på där... 😁

Det berör på vad man tycker om. Om man tycker om att köra rakt fram i stök (kanske inte den rakt fram TS menade i första inlägget), kan man lägga på tuffa däck och köra!

Jag är på andra extremt av skalan och köra helst helstel med låg däcktryck på stökigaste stigar. Har dock märkt att 0.45 bar fram inte räcker nu jag har blivit duktigare. Måste gå upp till minst 0.5 bar, kanske ännu mer ...

SocialGimp

Aktiv medlem
Det berör på vad man tycker om. Om man tycker om att köra rakt fram i stök (kanske inte den rakt fram TS menade i första inlägget), kan man lägga på tuffa däck och köra!

Jag är på andra extremt av skalan och köra helst helstel med låg däcktryck på stökigaste stigar. Har dock märkt att 0.45 bar fram inte räcker nu jag har blivit duktigare. Måste gå upp till minst 0.5 bar, kanske ännu mer ...
Jeez! Jag som brukar köra med 1.8... Kanske inte med XC/trail men i bike parks vill jag nog gärna ha upp trycket lite så det inte burpar o slår igenom.

Berk

Aktiv medlem
Jeez! Jag som brukar köra med 1.8... Kanske inte med XC/trail men i bike parks vill jag nog gärna ha upp trycket lite så det inte burpar o slår igenom.

Tror att de flesta behöver mer än 1 bar fram. 1.8 är dock lite hög. Jag kör 0.85 bar fram på min stig-HT. Men då hoppar jag inte så högt. Berör också på däck, Specialized Grid Trail är riktigt styv.

n3wton

Aktiv medlem
Om man cyklar långsamt kommer man undan med lågt tryck både vid genomslag och i svängar. Ibland, både när det gäller däck, belysning, geometri och annat hade det många gånger varit intressant att faktiskt cykla en sväng med de ivrigaste skribenterna.

jonte987

Aktiv medlem
Om man cyklar långsamt kommer man undan med lågt tryck både vid genomslag och i svängar. Ibland, både när det gäller däck, belysning, geometri och annat hade det många gånger varit intressant att faktiskt cykla en sväng med de ivrigaste skribenterna.
Även där är det nog blandat om man läser mellan raderna. En del är nog snabba som fan men andra har, kanske med rätta, blivit anklagade för "men du kör fatbike på asfalt"

Fundadores

Aktiv medlem

Fast det är ju vi som är kassa som har mest behov av greppiga däck, en geo som gör att man inte slår över styret och belysning så man ser var man kör. XC-proffsen åker ju nästan DH på slicks. 😅

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Men sheitt vad höga tryck ni pratar om?!

Jag kör på min FS: 0,79 fram och 1,22 bak. 2,35" däck.
På min stål-HT: 0,88 fram och 1,29 bak. 2,8" däck.

Det är tryck jag labbat fram lite som är bra för allround-XC :)

jonte987

Aktiv medlem
2.8'' kör t.o.m jag lågt tryck i. Däremot har jag inte tillgång varken till kompetens eller teknologi för att göra det med två decimaler

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Det är väldigt stor skillnad på vad/var och hur man cyklar.
Det är det verkligen. Jag cyklar iofs typ överallt, men inte så fort :) eller, inte så fort när det är stökigt åtminstone. Det kan väl hända, och det händer ju någon gång per år att det blir nåt snakebite. Men det får man ta :)

Däremot har jag inte tillgång varken till kompetens eller teknologi för att göra det med två decimaler
Haha, ja jag brukar kanske inte vara så noga med två decimaler även om jag kan. Detta är vad som stod på tryckmätaren när jag hade bestämt mig för att det kändes bra. Men brukar oftast avrunda till en decimal :)

SocialGimp

Aktiv medlem
2.8'' kör t.o.m jag lågt tryck i. Däremot har jag inte tillgång varken till kompetens eller teknologi för att göra det med två decimaler
De 2.6"-däck jag testade på en Spesh Fuse hade ett rekommenderat tryck på 1,5 - 2,5 bar. Hade 1,8 som vanligt men där var det på tok för högt, så jag håller med dig där. Bredare däck funkar dåligt med högt tryck tycker jag.

jonte987

Aktiv medlem
De 2.6"-däck jag testade på en Spesh Fuse hade ett rekommenderat tryck på 1,5 - 2,5 bar. Hade 1,8 som vanligt men där var det på tok för högt, så jag håller med dig där. Bredare däck funkar dåligt med högt tryck tycker jag.
Jag uppskattade mest 2.8'' på sentiern en vinter
när man gled omkring på blöta stenar i sakta mak. Cyklar man så förstår jag precis.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Om man cyklar långsamt kommer man undan med lågt tryck både vid genomslag och i svängar. Ibland, både när det gäller däck, belysning, geometri och annat hade det många gånger varit intressant att faktiskt cykla en sväng med de ivrigaste
Fast de snabbaste cyklar ju med jättelågt tryck. Och vinner tävlingar med det.

jonte987

Aktiv medlem
Det var fel (behöver kaffe).
Ska vara ETT = reach + stack*tan(90 - STA).

För MB31 i L ger det ETT = 647 mm.

Kollade på detta när jag till sist hade lite tid.
Skojigt när man jämför MB31 JR med Small och det slår 40mm åt helvete.
OM nu STA är korrekt.

Synd för mig att även sentier är lite off när jag använt den som reference.

=C2+E2*TAN(RADIANS(90-D2))

1636202480276.png

Moskvich

Ny medlem
Jag jagar också stigcykel (min första cykel sedan tonåren) och har inte ambitionen att åka liftbackar, men vill inte åka över styret vid första bergsknallen heller. Jag är ute efter något "poppigt" som man kan leka med oavsett underlag (manuals?), cykla några mil cykelväg och sticka in på nån skogsstig såväl som riktiga mtb spår.
Cyklarna jag tittat mot är Commencal Meta TR, Propain Hugene, Nukeproof Reactor och andra. De verkar genomgående ligga runt 140/150mm och vara åt det lite tyngre Trail/All-mountain hållet. Talar dem emot lekfullhet eller gör geometrin mer för lekfullheten än vikten och är det isåfall något specifikt man ska titta på?

Chainstay length har jag förstått kan påverka, men om det måttet är åt det lite längre hållet kanske det finns annat som "väger upp"?

jonte987

Aktiv medlem
Jag jagar också stigcykel (min första cykel sedan tonåren) och har inte ambitionen att åka liftbackar, men vill inte åka över styret vid första bergsknallen heller. Jag är ute efter något "poppigt" som man kan leka med oavsett underlag (manuals?), cykla några mil cykelväg och sticka in på nån skogsstig såväl som riktiga mtb spår.
Cyklarna jag tittat mot är Commencal Meta TR, Propain Hugene, Nukeproof Reactor och andra. De verkar genomgående ligga runt 140/150mm och vara åt det lite tyngre Trail/All-mountain hållet. Talar dem emot lekfullhet eller gör geometrin mer för lekfullheten än vikten och är det isåfall något specifikt man ska titta på?

Chainstay length har jag förstått kan påverka, men om det måttet är åt det lite längre hållet kanske det finns annat som "väger upp"?
Låter spontant som reactor är lite väl heavy duty då? Jag har inte kört den men review är att den går som en enduro? Låtare nästan som det är lek HT du ska ha?

Berk

Aktiv medlem

Jag har inte provat en av dom, men tror att Orbea Occam kan vara vad du är ute efter. Det finns en tråd om Occamen på forumet och alla är mycket nöjda.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har inte provat en av dom, men tror att Orbea Occam kan vara vad du är ute efter. Det finns en tråd om Occamen på forumet och alla är mycket nöjda.
Utom de som vill ha bash?

Optic ska vara rappare än reactor. Enligt review igen och hur den är jämfört med occam har jag ingen aning

Moskvich

Ny medlem
Låter spontant som reactor är lite väl heavy duty då? Jag har inte kört den men review är att den går som en enduro? Låtare nästan som det är lek HT du ska ha?
Hmm ja kan mycket väl vara så att det är lite för bastant.
Jag har dock fått för mig att lite nyare cyklar med längre fjädringsväg inte nödvändigtvis måste ta en massa energi att trampa och kännas överspecade för en vanlig mälardalsstig, beroende på vilken geometri man lagt in? "Antisquat" etc. men är det överkurs att titta på sådant för att skapa sig en uppfattning av det? Och för att knyta an till ursprungsfrågan i tråden är vikten en stor faktor i detta fortfarande, eller kan en geometri så att säga rädda en tung hoj?

Lek-HT låter absolut rätt i mina öron, men många nybörjarbikers verkar ju ångra att man inte gick på FS från början när man ändå la ut pengar. Man brukar prata om HT som nybörjarhoj men jag ser det snarare som nästa steg från en FS när man känner att man har lite koll och vill ha nya utmaningar. Men visst det är mycket som lockar med HT jag vill bara inte ångra mig i efterhand. De lite brötigare HTs jag tittat på ligger dock även dem på kring 14kg så jag antar att man hamnar kring det med en bra gaffel och lite tuffare däck?

Senast ändrad:

Moskvich

Ny medlem
Okej får kika mer på den på forumet, har skrivit upp H20 och H10 men har inte tittat närmare på dem ännu.
Ser att de verkar ha Fox 34mm, jag har nästan hängt upp mig på att satsa på Fox 36 eller motsvarande Rockshox (Pike?) men återigen är det kanske både för överspecat och för tungt för en svensk stigcykel?
Jag märker att det är dyrare totalt sett att uppgradera i efterhand så jag lägger hellre rätt peng direkt på den smartaste specen, men det betyder ju inte automatiskt biffigare..

Berk

Aktiv medlem
Okej får kika mer på den på forumet, har skrivit upp H20 och H10 men har inte tittat närmare på dem ännu.
Ser att de verkar ha Fox 34mm, jag har nästan hängt upp mig på att satsa på Fox 36 eller motsvarande Rockshox (Pike?) men återigen är det kanske både för överspecat och för tungt för en svensk stigcykel?
Jag märker att det är dyrare totalt sett att uppgradera i efterhand så jag lägger hellre rätt peng direkt på den smartaste specen, men det betyder ju inte automatiskt biffigare..

Jag tycker att Fox 34 flexar för mycket, även om jag är inte särskilt tung och inte kör riktigt hård. Pike är mycket styvare. Många saker är inte så dyrt att uppgradera, men dämpad gaffeln är inte en av dem.

ers

Aktiv medlem
Jag körde Ripmo AF tidigare i år och tyckte den var fantastiskt trevlig att trampa med för att vara en 160/147mm cykel. Jag bytte sedan till en Ripley AF och trots att de är otroligt lika förutom fjädringen så är Ripley otroligt mycket roligare att trampa med. En helt annan glädje i tramptagen och utan tvekan den roligaste cykeln att cykla stig på som jag ägt. Och detta är inte någon lätt cykel, min Large vägde strax över 15kg orginal men ändå är det så jävla kul. Så för mig är inte vikten det primära utan hur rolig den är att cykla med.

Vittob

Medlem
Jag landade efter alla diskussioner i denna tråd med en Neuron CF 9. Inte så lätt som jag först tänkt men går som ett troll i skogen :) De 3+ extra kilona känns lite i benen tycker jag nog men vägs upp av extremt mycket bättre klättringsförmåga och en känsla av odödlighet utför.

Swehedman

Aktiv medlem

Har du kollar på
YT Izzo? Kan va perfekt för det du beskriver. Har själv beställt en!😀

occepocke

Aktiv medlem
Jag kör Izzo tycker den funkar perfekt om man vill ha något i trail segmentet som ändå känns tramp effektiv. Jag upplever den lekfull och poppig! Körde jeffsy innan men tycker den var Overkill på den terrängen jag mest kör på. Vilket är teknisk stig upp och ner men sällan längre utförslöp. Jag har även kört min Izzo i kisas bike park där jag tycker den fungerar fint!

unsuspected

Aktiv medlem
Jag kör Izzo tycker den funkar perfekt om man vill ha något i trail segmentet som ändå känns tramp effektiv. Jag upplever den lekfull och poppig! Körde jeffsy innan men tycker den var Overkill på den terrängen jag mest kör på. Vilket är teknisk stig upp och ner men sällan längre utförslöp. Jag har även kört min Izzo i kisas bike park där jag tycker den fungerar fint!
Även i de svarta hopplederna? Stor pung.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer