Ny stigcykel - Modellöversikt - Rev. 2020

Aron

Aktiv medlem
2020-04-26
Jag fick lite tid över och har uppdaterat kalkylarket med några nya modeller.

Några reflektioner:
* Det känns som att många tillverkare börjar hitta "sweet spot". Lägger man upp siffrorna bredvid varandra är det inte mycket som skiljer.
* Eftersom DownCountry är den senaste hjärnfjärten från marknadsavdelningarna väntar jag bara på att AM-segmentet ska återuppstå. Det finns såklart redan. De flesta cyklar på min lista hamnar där. Det är bara ett nytt käckt namn som saknas. Min fantasi räcker dock inte till att spekulera i vilket det kommer att bli i denna inkarnation.
* Oavsett namn ser jag fram emot renessansen; mer tillförsikt utför än trail och och mindre bortdämpad vardagsstig än enduro lär kunna tilltala många, i alla fall norr om götalandsslätterna.
* Mina skallkrav behöver revideras. I år säger jag:
-- Gaffelvinkel: 65-66
-- Sadelvinkel: 75-76
-- Reach: 470-490
-- 120-130 bak - 130-140 fram, med mondän "reverse mullet" (10 mm mer slag i nosen)
-- 29" mer än någonsin

Trail (AM) bikes 29" - uppdaterad 2020

Hojta till om vilka cyklar jag missat, så uppdaterar jag listan eftersom

---------
Originalinlägg nedan
---------
Jag håller på att kolla efter en ny stigcykel och vill säkerställa att jag inte missat några modeller i min urvalslista.

Skallkrav:
* 29"
* 120-130 bak - 130-140 fram
* Gaffelvinkel ~67
* Sadelvinkel ~75
* Reach ~460+
* Flaskhållare

Börkrav:
* Plats för 2.6@29 däck (för vinterbruk i djupsnö)

Naturligtvis finns det fler parametrar på min lista, men ovanstående borde sålla tillräckligt.

Jag har kollat igenom de uppenbara och hittat några stycken som kvalar in, men det finns ju så otroligt många modeller och tillverkare idag och jag har säkert missat någon.

-----------------------------------------------------------------
Jag har sammanställt geometrierna på de modeller jag tyckt varit intressanta i detta dokument: https://docs.google.com/spreadsheets/d/10k6GH6L9Na2wHYW0cyRVo9gwSIoovasfb1tUPlD78tA/edit?usp=sharing

På geometrilistan ovan finns:
* Spot Mayhem 29
* Pivot 429
* Pivot Switchblade
* Specialized Stumpjumper ST
* Specialized Stumpjumper
* Knolly Fugative LT
* Alchemy Arctos
* Pyga Stage Max
* RM Instinct
* Devinci Django
* NS Snabb 130
* Propain Hugene
* Commencal TR 29
* Nicolai Ion G13
* Trek Fuel EX
* Orbea Occam TR
* Evil Following MB
* GT Sensor
* Norco Sight
* MDE Carve
* Banshee Prime
* Kona Satori
* YT Jeffsy
* SC Hightower
* Transition Smugler
* Ibis Ripley
* Focus Jam
* Guerilla Trail Pistol
* Giant Trance
* Jamis Portal
mfl

Senast ändrad:

MickeMud

Ny medlem
Om du inte har panik kan det va ide att kika/prova en Ripmo, det där med att det är onödigt att trampa runt med onödigt långa slag fick en annan innebörd med Ripmo. Hade själv en uppfattning för bara nån vecka sedan att max 140-150 var bäst. Men ser ingen anledning att ha mindre än 160 idag, upplever inga nackdelar med slaget där det egentligen inte behövs, men finns att ta till när terrängen kräver.
Vinklar hit å dit är bra riktvärde men det är summan av kardemumman som gäller och det är lätt att bortse från något mått som kan påverka och vända på fördommarna, t.ex gaffeloffset bara som ett exempel. Lätt att tro vissa mått hit å dit blir ger vissa fördelar å nackdelar men med nya kombinationer av tidigare extreema/galna mått kan ge dubbelplus istället.

Aron

Aktiv medlem
glitch sa:
Och var är listan? :)
Den ligger i Excel. Jag delar när den är klar :)

Internet droppar förslag, jag stoppar in geometrierna i ett kalkylark. Jag tänkte det kunde vara en rimlig arbetsfördelning.

Men för att nämna några som hittat in på listan:
Pivot Switchblade
Stumpjumper ST
Devinchi Django
SC Higtower
Orbea Occam TR

H. sa:
Gärna lätt. Pris får bli en senare fråga.

magnus

Medlem
Transition Smuggler
Cotic Flare Max
Fast ingen av dom tar väl 2,6"?

Edit: Följer fö med spänning, har ungefär samma kravspec. Har också ett Excel-ark :)

Senast ändrad:

Aron

Aktiv medlem
magnus sa:
Transition Smuggler
Cotic Flare Max
Transition Smugler tar bara 2,3. Coticen tar dock 2,5 så jag petar in den i dokumentet.

Full stache får också vara med på listan, men jag vette tusan om ögat någonsin skulle kunna vänja sig vid det där kedjestaget ?.

glitch

Aktiv medlem
Pro Pain Hugene - oklart med däckbredd bak dock.
Sonders nya 29a som kommer snart.

xyz-saft

Aktiv medlem
Aron sa:
magnus sa:
Transition Smuggler
Cotic Flare Max
Transition Smugler tar bara 2,3. Coticen tar dock 2,5 så jag petar in den i dokumentet.

Full stache får också vara med på listan, men jag vette tusan om ögat någonsin skulle kunna vänja sig vid det där kedjestaget ?.
Så tänkte jag om full stache när jag såg den första gången också. Men ju mer man tittar på den desto bättre blir det. Hellre det är konstigt överrör a la canyon.

magnus

Medlem
Guerilla Trail Pistol ligger rätt högt på min vill-ha-lista. Lite mindre slag, 120 mm, jämfört mef The Smash. Tar 29 x 2,6". Inte så lätt att få tag i kanske, och är väl inte billig heller.

Makten

Aktiv medlem
Hur lång är du Aron? Kan hjälpa till eftersom det i vissa fall går att välja en större storlek för att nå önskad reach, om sadelröret inte blir för långt.

* Evil the Following MB: Lite kortare reach än önskat (452 i large) och något flackare sadelrör, men ser ju fin ut i övrigt.
* Scott Spark 900-serieb: Många siffror rätt och kan säkert bli kanon om man förlänger slaglängden på gaffeln 1-2 cm. Ful som stryk dock.
* Intense Primer: Nästan alla rätt! Några millimeter kort reach och nån tiondel "brant" gaffel men inom rimlig marginal.
* Trek Fuel EX: Också många rätt men liksom Intensen kunde den vara liiiite längre och flackare. Hittar dock inte geometri för flacka läget (ställbart).

Edit: Stumpjumper ST ser (som sagt?) nästan helt klockren ut mot dina önskemål. Enda haken är väl att sadelröret är rätt långt i förhållande till reach, och du vill ha en reach mitt emellan L och XL.

Senast ändrad:

Aron

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Det dök upp en hel del cyklar som jag inte hade koll på.

Jag snubblade över denna sajt med geometrisamanställningar i mina efterforskningar, kanske fler kan ha nytta av den: https://geometrygeeks.bike

Jag är 183 och har långa armar.

H.

Aktiv medlem
Transition smuggler är en fantastisk hoj på många sätt, även fast den inte tar några superfeta däck. Nya generationen tar dock mer än 2.3". Kommer väl original med 2.4 och klarar säkert 2.5. Dock tycker jag att den är för tung om man bara ska ha den för stigskoj.

Stumpy ST, nya trancen eller Scott Spark tror jag alla är bättre för ren stigåka. Skulle även kolla in Pivots, Whyte och Orbeas utbud.

AX3L

Aktiv medlem
Whyte skulle jag titta mer på helt klart! För att hedra traditionen av att alltid rekommendera den cykel man själv kör på tycker jag att Hightower är helt perfekt. Komplettera med 27.5" 40mm fälgar och kör den som plus som komplement till 29" :)

larsaw

Aktiv medlem
Men Whyte’s enda 29”are är ju S-150 (även om dom till 2019 skickar på en storhjuling till enduro G-170) men den har för mycket slag för TS önskemål.
Däremot kan ju TS hoppas att T-129’an återuppstår (har inte sålts på 1-2år). Den borde klicka i ALLA önskemål, även om den bara kommer som komplett cykel...

Acura

Medlem
Makten sa:
Hur lång är du Aron? Kan hjälpa till eftersom det i vissa fall går att välja en större storlek för att nå önskad reach, om sadelröret inte blir för långt.

* Evil the Following MB: Lite kortare reach än önskat (452 i large) och något flackare sadelrör, men ser ju fin ut i övrigt.
Evil är dessutom ganska låga i storleken så borde funka fint med en XL också. Med 470 i reach istället.

/Anders

H.

Aktiv medlem
larsaw sa:
Men Whyte’s enda 29”are är ju S-150 (även om dom till 2019 skickar på en storhjuling till enduro G-170) men den har för mycket slag för TS önskemål.
Däremot kan ju TS hoppas att T-129’an återuppstår (har inte sålts på 1-2år). Den borde klicka i ALLA önskemål, även om den bara kommer som komplett cykel...
Aha, trodde de hade nån mer kortslagig i sortimentet.

larsaw

Aktiv medlem
H. sa:
larsaw sa:
Aha, trodde de hade nån mer kortslagig i sortimentet.
Jo S-130 men det har leksakshjul... ;)

theBrand

Aktiv medlem
Aron sa:
glitch sa:

Internet droppar förslag, jag stoppar in geometrierna i ett kalkylark. Jag tänkte det kunde vara en rimlig arbetsfördelning.

Pivot Switchblade
Stumpjumper ST
Devinchi Django
SC Higtower
Orbea Occam TR

H. sa:
Jag hade nog hoppat Switchblade, den var ganska spännande när den kom men det finns bättre alternativ nu.

Jag hade nog satsat på en Trail 429 om cykeln mest ska gå på vanlig stig, men om den ska gå några åk per år i bike park hade det nog blivit en Ripmo.

Switchblade VS Trail 429:

AX3L

Aktiv medlem
theBrand sa:
Aron sa:
glitch sa:

Pivot Switchblade
Stumpjumper ST
Devinchi Django
SC Higtower
Orbea Occam TR

H. sa:
Jag hade nog hoppat Switchblade, den var ganska spännande när den kom men det finns bättre alternativ nu.

Jag hade nog satsat på en Trail 429 om cykeln mest ska gå på vanlig stig, men om den ska gå några åk per år i bike park hade det nog blivit en Ripmo.

Pivot försvinner för mig pga sina egna standarder. Värre än Specialized ffs! Synd, för det är riktigt fina cyklar!

theBrand

Aktiv medlem
AX3L sa:
theBrand sa:
Aron sa:
glitch sa:

Pivot Switchblade
Stumpjumper ST
Devinchi Django
SC Higtower
Orbea Occam TR

H. sa:

Pivot försvinner för mig pga sina egna standarder. Värre än Specialized ffs! Synd, för det är riktigt fina cyklar!
Vilka egna standarder syftar du på?

(Om du syftar på Boost 157 så är det ju betydligt vettigare än boost 148...)

larsaw

Aktiv medlem
theBrand sa:
AX3L sa:
theBrand sa:
Aron sa:
glitch sa:

Pivot Switchblade
Stumpjumper ST
Devinchi Django
SC Higtower
Orbea Occam TR

H. sa:

+1

AX3L

Aktiv medlem
theBrand sa:
AX3L sa:
theBrand sa:
Aron sa:
glitch sa:

Pivot Switchblade
Stumpjumper ST
Devinchi Django
SC Higtower
Orbea Occam TR

H. sa:

Ja det är navstandarden jag syftar på. Men en halv pudel är på sin plats: jag fick för mig att de hade en annan standard och tune på bakdämpare också men jag blandar ihop det med något annat märke..

Krompa

Aktiv medlem
Trail 429 har metric size, endast singelklinga och Fox 34.

Switchblade stöder tvådelat, Fox 36 och kom nyss även i alu. Borde finnas för under 40 000 men jag har inte sett nåt svenskt pris. Switchblade gick att köpa i några ej kompletta kit. Oklart om det går nu.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer