Ny stigcykel - Modellöversikt - Rev. 2020

Aron

Aktiv medlem
Fredde78 sa:
Hur många på listan kommer vara möjligt att testa på riktigt? Får resa halva jorden runt och då blir det inte mycket pengar kvar till cykel. :)
Resa jorden runt och testa cyklar? Det låter faktiskt mycket roligare än att stoppa huvudet i ett kalkylark. :)

Som en liten teaser frestar jag med denna bild tagen i gryningen för tio dagar sedan från en norsk fjälltopp. Det är jag som står i gula byxor och provåket är lite klädsamt dolt bakom stenarna bredvid mig.
AG_2018.10.05_FC2103_00028.jpg

Fredde78

Aktiv medlem
Aron sa:
Fredde78 sa:
Hur många på listan kommer vara möjligt att testa på riktigt? Får resa halva jorden runt och då blir det inte mycket pengar kvar till cykel. :)
Resa jorden runt och testa cyklar? Det låter faktiskt mycket roligare än att stoppa huvudet i ett kalkylark. :)

Som en liten teaser frestar jag med denna bild tagen i gryningen för tio dagar sedan från en norsk fjälltopp. Det är jag som står i gula byxor och provåket är lite klädsamt dolt bakom stenarna bredvid mig.
Ser ju riktigt trevligt ut! Har du tur/otur så kanske du hittar rätt cykel på en gång.

Crossmax

Aktiv medlem
Aron sa:
Fredde78 sa:

Ser ut att vara en Whyte?

Eller så skiter du i att köpa en hoj och fortsätter ”testa” cyklar i all framtid.

Alpen

Medlem
Aron sa:
Gissar på Skagsvola:

rln

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
AX3L sa:
larsaw sa:
Förutom att det är en Canyon... så ser deras Neuron 2019 ut att kunna trippa in som ekonomialternativ på listan: https://singletrackworld.com/2018/1...-travel-new-geometry-and-starts-at-just-1449/
Nya neuron ser faktiskt på riktigt ut att leverera det som den från början gjorde sken av, att vara den perfekta all-roundern.
Lite kort och hög bara, som vanligt. Det skulle väl gå att komma runt genom att gå upp i storlek om det inte vore för abnorma sadelrör. 52 cm i XL för 475 mm reach känns måttligt rimligt när röret dessutom bara sticker upp och inte ser ut att bidra något särskilt till ramen i lvrigt. Hade de bara hållit nere höjden på cykeln hade fler kunnat hitta rätt storlek.
Geometritabellen är inte mycket att lita på i dagsläget, den innehåller uppenbara fel.

salle

Aktiv medlem
rln sa:
Rattnalle sa:
AX3L sa:
larsaw sa:
Förutom att det är en Canyon... så ser deras Neuron 2019 ut att kunna trippa in som ekonomialternativ på listan: https://singletrackworld.com/2018/1...-travel-new-geometry-and-starts-at-just-1449/
Nya neuron ser faktiskt på riktigt ut att leverera det som den från början gjorde sken av, att vara den perfekta all-roundern.
Lite kort och hög bara, som vanligt. Det skulle väl gå att komma runt genom att gå upp i storlek om det inte vore för abnorma sadelrör. 52 cm i XL för 475 mm reach känns måttligt rimligt när röret dessutom bara sticker upp och inte ser ut att bidra något särskilt till ramen i lvrigt. Hade de bara hållit nere höjden på cykeln hade fler kunnat hitta rätt storlek.
Geometritabellen är inte mycket att lita på i dagsläget, den innehåller uppenbara fel.
Ser ju onekligen intressant ut och billig. Men är canyons specar alltid så där otydliga? Saknas ju massa info som fälgmått osv.

rln

Aktiv medlem
salle sa:
rln sa:
Rattnalle sa:
AX3L sa:
larsaw sa:
Ser ju onekligen intressant ut och billig. Men är canyons specar alltid så där otydliga? Saknas ju massa info som fälgmått osv.
Välj tyska som språk så finns mer information, översättning släpar efter.

Rattnalle

Aktiv medlem
rln sa:
Rattnalle sa:
AX3L sa:
larsaw sa:
Deras historik är kort och hög så just där misstänker jag att den kanske inte är så fel.. men det vore ju roligt om de fattat vinken. Visst man måste inte gå all in på long low and slack men höga sadelrör är bara onödigt.

MickeMud

Ny medlem
Aron sa:
Crossmax sa:
Den där är ju grymt cool på något steampunkigt sätt. Både kolfiber och titan och custom i samma ram. Det är minst en önskning för mycket. Det enda som saknas är anodisering av muffarna. Men det kanske inte funkar på titan?
Eloxering fungerar på skruvar (Grade 5) och annat iallafall, bör funka även på denna variant.
Håller med, riktigt coola, och att det är printade skarvstycken blir en nivå till :-).

Aron

Aktiv medlem
alum sa:
Ser spännande ut. Hur var cyklingen? Hur tar man sig dit? Guide?
Det behövs ingen guide, det är bara att följa markerad DNT-led. Som vandringsled betraktat är den rätt lätt. På cykel däremot... Turen är superteknisk, som i innihelvetesjävlasvår, och består av rätt många km i blockstensterräng. Det är alltså så långt ifrån flow man kan komma... Räkna med att bära cykeln, mycket och långt.

Edit: Sträckningen på Opentopomap ovan stämmer inte riktigt. De har dragit om den rätt nyligen.

Senast ändrad:
Besvikelsen är så enorm att jag tappat kontrollen över en handfull kroppsöppningar. Det hade ju varit fantastiskt med en Mega Trail 290 med typ 135mm bak och 140 fram.

MickeMud

Ny medlem
Tänkte kasta in lite ved i brasan. Gjorde en kul iaktagelse förra veckan då jag provade en Transition Sentinel Alu NX Large under två dagar i Portugal. Trevlig hoj men inte i nivå med min egen Ripmo snik NX och kändes märkligt nog trängre trots längre på pappret. Inte dramatiskt men ändå åt fel håll om man så säger. Avsevärt sämre trampeffektivitet.
Se nedan tabell samt ...Sentinel har 160/ 140 Ripmo 44mm offset. 40mm stam på bägge
Vad har vi för förklaring till detta, vad har jag missat?

Bilagor

larsaw

Aktiv medlem
MickeMud sa:
Tänkte kasta in lite ved i brasan. Gjorde en kul iaktagelse förra veckan då jag provade en Transition Sentinel Alu NX Large under två dagar i Portugal. Trevlig hoj men inte i nivå med min egen Ripmo snik NX och kändes märkligt nog trängre trots längre på pappret. Inte dramatiskt men ändå åt fel håll om man så säger. Avsevärt sämre trampeffektivitet.
Se nedan tabell samt ...Sentinel har 160/ 140 Ripmo 44mm offset. 40mm stam på bägge
Inte så konstigt alls, Ripmo’n är ju gjord för lekfull med fokus på mera utför än uppför, Sentinel är designad för att vara än mer utförsorienterad och uppförs/platt-trampa är bara det nödvändiga ”ontet” för att sen få ha skoj nedför i max flow över ”what ever in front of you”...

MickeMud

Ny medlem
larsaw sa:
MickeMud sa:
Inte så konstigt alls, Ripmo’n är ju gjord för lekfull med fokus på mera utför än uppför, Sentinel är designad för att vara än mer utförsorienterad och uppförs/platt-trampa är bara det nödvändiga ”ontet” för att sen få ha skoj nedför i max flow över ”what ever in front of you”...
Det trodde jag också skulle vara fallet men jag känner mig mer inuti och tryggare utför på Ripmo än på Sentinel. Länkaget och dämperiet skiljer men skulle inte säga att Sentinel var bättre på att käka skit å elände än Ripmo men det kan såklart vara inställningsak, den kanske kan sättas upp bättre än vad Ripmon kan. Gjorde bara snabb justering av sag och komp under första dagen sen körde jag bara på. Mycke gnarl, storbumlingar och himla massa småhuckande. Ripmon sväljer det mesta tycker jag trots trampeffektiviteten. Måtten i övrigt anger Sentinel borde vara ännu tryggare med längre hjulbas m.m. men det kändes lite mer uppepåkänsla och trångt till kockpit. Den var inte dålig på nåt sätt, hade sjukt kul och körde ifrån alla Schweitzare på sina Bold när jag jagade guiden.

Oskar

Aktiv medlem
MickeMud sa:
Tänkte kasta in lite ved i brasan. Gjorde en kul iaktagelse förra veckan då jag provade en Transition Sentinel Alu NX Large under två dagar i Portugal. Trevlig hoj men inte i nivå med min egen Ripmo snik NX och kändes märkligt nog trängre trots längre på pappret.
Ripmon har ju 1 cm längre ETT än Sentinelen, och skillnaden blir väl ännu större uppe i sadelhöjd...

Crossmax

Aktiv medlem
Hur många spacers körde du under resp. stam? Transan har ju flackare gaffel och lägre stack, så ju fler spacers under stammen desto trängre kommer den kännas vs Ripmon.

H.

Aktiv medlem
Ny cykel på nya stigar utan ordentlig dämparsetup, gissar att mycket av skillnaderna ligger i det. Eller hade du Ripmon med och kunde byta fram och tillbaka?

konken

Ny medlem
H. sa:
Ny cykel på nya stigar utan ordentlig dämparsetup, gissar att mycket av skillnaderna ligger i det. Eller hade du Ripmon med och kunde byta fram och tillbaka?
Precis vad jag tänkte säga, men en sån enkel som sak som bredden på styret är ju lätt en joker som man kanske glömmer ibland.

MickeMud

Ny medlem
Crossmax sa:
Hur många spacers körde du under resp. stam? Transan har ju flackare gaffel och lägre stack, så ju fler spacers under stammen desto trängre kommer den kännas vs Ripmon.
Nästan slammad på Sentinell men jag har alla kvar och okapad, stammen i topp på min.

Oskar sa:
Ripmon har ju 1 cm längre ETT än Sentinelen, och skillnaden blir väl ännu större uppe i sadelhöjd...
Flackare vinkel, kortare ETT där kan det ligga nåt i kombo med mindre sagg/mer stöd i början mitten jämfört med min plushiga stisetup.

H. sa:
Nej Ripmon fick stanna hemma och blev fullständigt ifrån sig när jag berättade att jag skulle till Sintra och cykla på en annan med Weride. Fick ljuga lite och säga att det bara var grusvägar och skulle reka lite och lovade dyrt å heligt att hon ska få följa med nästa gång.

H.

Aktiv medlem
konken sa:
H. sa:
Precis vad jag tänkte säga, men en sån enkel som sak som bredden på styret är ju lätt en joker som man kanske glömmer ibland.
Ja, min första tanke efter att ha gått från gammal 26" till betydligt modernare 29" var just att styret var mycket bredare. Allt annat kom långt senare och märktes inte förrän man testade gamla hojen igen...

Aron

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att höjd på styret, sweep och bredd känns mer än man tror. Det blir lite olika "hävstång" när man ska dra upp cykeln eller trycka ihop den.

MickeMud

Ny medlem
Styrena är väldigt snarlika, självklart kan det skilja lite som påverkar mycket, brukar själv vara petig med rise och svep för rätta känslan så dessa styren var nog snarlika.
Men jag upptäckte en annan sak när jag gick ut och kikade på min hoj, av nån anledning sitter sadeln väldigt långt bak på Ripmon, I kombo med Tune speedneedles lite speciella skålade form resulterar det att jag sitter nästan bakom stolpen. Det första jag gjorde på Hyrhojen var att flytta bak sadeln en aning och aningens bakåtvinklad. Dock inte i närheten som jag nu upptäckte jag har. Misstänker att min sadel har glidit bakåt i fäste på Ripmon. Railsen är kol-kevlar, knallhårda och har lite dåligt grepp i fästena, har haft ett knirkande ljud och faktiskt efterdragit den ett par gånger sedan jag fick den. Den har troligen vandrat bakåt, typ nån hundradel varje knirk i tre månader. :-)

larsaw

Aktiv medlem
BUMP!

Hur går det för dig Aron (och Westman som ju letar liknande "holy grail"-stighoj), själv nosade jag upp en ny favorit om jag själv skulle byta hoj idag (vilket jag iof INTE ska göra). Det är Guerilla Gravity's Smash/Trail Pistol i 2019 carbon-skepnad. Check this out:
Trail Pistol
The Smash

EDIT: la in direktlänkar, men viktigt att ni kollar in videoklippen för att förstå deras geniala koncept!

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
AX3L sa:
Vad hände med Steel is real osv?
Jag hade ju lovat allt och alla att min nästa hoj skulle bli en stålcykel, det blev det också (x2 till och med...)
Orsaken till min förkärlek till stål framför alu och carbong är att den borde bli hållbarare i det långa loppet, dessutom enklare att återvinna den dagen den går till "tippen". Iom nya tillverkningsmetoder verkar ju carbong bli bättre och bättre ur båda aspekterna, jag vet att det säkert är en hel del BS men det går iaf åt rätt håll. Dvs möjligheten till att återvinna den carbon Guerilla använder sig av finns inte på så många platser, men det lär ju bli bättre med åren (hoppas jag).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer