Ny stigcykel - Modellöversikt - Rev. 2020

larsaw

Aktiv medlem
glitch sa:
Känns lite som Yeti innan det blev ett storbolag / superpremium.
+1 synd att det blir/är sånt "mög" att beställa hem från staterna. Men om det blir att man åker över pölen så kanske det får bli att gräva fram kreditkortet...

martinzxr

Medlem
Hej på er!

Lite gammal tråd kanske. Men denna tråden var en av andledningarna till att jag och ett gäng cykelnördar från Arvika bestämde oss för att samla de mest populära trail, all mountain, enduro och gravity cyklarna som finns på marknaden på en hemsida. Man kan filtrera på många olika specifikationer och geometrier för att sen kunna jämföra cyklarna mot varandra.

Kolla gärna in thebikegenerator.com

Vi kommer hela tiden jobba med att förbättra användarvänligheten och utöka antalet cykeltillverkare, så är det något ni saknar så tveka inte att kontakta oss :)

#moretimeforriding

Aron

Aktiv medlem

clnr

Aktiv medlem

Crocko

Aktiv medlem
larsaw sa:
Bump!

Hur går det i valet o kvalet Aron (m.fl.)?

I veckan ploppade det ju upp en ny (i mina ögon) het kandidat: https://enduro-mtb.com/en/revel-rascal-review/
Finns även ett första test av enduro-modellen här: https://m.pinkbike.com/news/first-ride-revel-rail.html

Check ’em out!
Den där såg ruskigt trevlig ut, men redan som ramset så kostade den en slant, sen kommer frågan hur man får hem den till sverige utan ytterligare 50% i tull och moms, nån som testat de transporttjänster som erbjuds?

Crossmax

Aktiv medlem
larsaw sa:
Va’ fan Aron, släpp sargen o berätta vilken hoj du valde!
Eller velar du fortfarande? (Lite sent ”in my opinion”) Hade det vart jag som letat stighoj idag, hade jag starkt övervägt Ibis nya Ripley:

Bästa redovisning av Ripley’n just nu: https://m.vitalmtb.com/news/press-release/Ibis-Launches-the-New-Ripley,2731
Tickar ju alla Arons boxar galant iaf:
Skallkrav:
* 29"
* 120-130 bak - 130-140 fram
* Gaffelvinkel ~67
* Sadelvinkel ~75
* Reach ~460+
* Flaskhållare

larsaw

Aktiv medlem
Crossmax sa:
larsaw sa:
Va’ fan Aron, släpp sargen o berätta vilken hoj du valde!
Eller velar du fortfarande? (Lite sent ”in my opinion”) Hade det vart jag som letat stighoj idag, hade jag starkt övervägt Ibis nya Ripley:

Bästa redovisning av Ripley’n just nu: https://m.vitalmtb.com/news/press-release/Ibis-Launches-the-New-Ripley,2731
Tickar ju alla Arons boxar galant iaf:
Skallkrav:
* 29"
* 120-130 bak - 130-140 fram
* Gaffelvinkel ~67
* Sadelvinkel ~75
* Reach ~460+
* Flaskhållare
+1 att den tar 29x2.6” (iof inte riktigt PLUS-däck men nästan)

glitch

Aktiv medlem
Gulligt att ni fortfarande tror att han kommer köpa en ny stigcykel inom den närmaste tiden. Hejdå lånecykel, haaallååååå ny lånecykel!

Westman

Aktiv medlem
Aron sa:
Eftersom ingen annan sagt det ännu så gör jag det.

a) Vilken cykel tycker du är snyggast?

b) Har du råd med den?

Om ja grattis. Om nej gå tillbaks till a)

Några grader hit eller några mm dit, eller en dämpare som inte har de senaste obegripliga förkortningarna spelar inte så står roll som många vill få det till. Är du glad i din cykel så kommer du att ha kul på den. Din kropp kommer också att vänja sig vid cykeln och kompensera för dess eventuella "imperfektioner". Oavsett vad du köper så kommer du precis som alla andra att tipsa nybörjare om "din" cykel, för att den är bäst. Efter ett antal år, lagom tills det är dags att börja byta ut slitdelar eller uppgradera, så får du antagligen en tydligare bild av hur du vill ha cykeln. Men vad det är vet du inte förrän då.
Hehe..

Erik O

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Krompa sa:
Många rätt, i princip allt :) men vad den såg tråkig ut av någon anledning.
Den ser lite ut som om den körts hårt in i en vägg tycker jag..
Ja med tanke på vad man (jag iaf) suktade efter process 111 när det begav sig så känns det som att utvecklingen på den fronten gått utför.

Aron

Aktiv medlem
2020-04-26
Jag fick lite tid över och har uppdaterat kalkylarket med några nya modeller.

Några reflektioner:
* Det känns som att många tillverkare börjar hitta "sweet spot". Lägger man upp siffrorna bredvid varandra är det inte mycket som skiljer.
* Det är helt galet att så många tillverkare slarvar med att sätta ut fjädringsvägen bak tydligt i sina specifikationer. Är det med flit?
* Eftersom DownCountry är den senaste hjärnfjärten från marknadsavdelningarna väntar jag bara på att AM-segmentet ska återuppstå. Det finns såklart redan. De flesta cyklar på min lista hamnar där. Det är bara ett nytt käckt namn som saknas. Min fantasi räcker dock inte till att spekulera i vilket det kommer att bli i denna inkarnation.
* Oavsett namn ser jag fram emot renessansen; mer tillförsikt utför än trail och och mindre bortdämpad vardagsstig än enduro lär kunna tilltala många, i alla fall norr och väst om götalandsslätterna.
* Mina skallkrav behöver revideras. I år säger jag:
-- Gaffelvinkel: 65-66
-- Sadelvinkel: 75-76
-- Reach: 470-490
-- 120-130 bak - 130-140 fram, med mondän "reverse mullet" (10 mm mer slag i nosen)
-- 29" mer än någonsin

Trail (AM) bikes 29" - uppdaterad 2020

Hojta till om vilka cyklar jag missat, så uppdaterar jag listan eftersom

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
2020-04-26
Jag fick lite tid över och har uppdaterat kalkylarket med några nya modeller.

Några reflektioner:
* Det känns som att många tillverkare börjar hitta "sweet spot". Lägger man upp siffrorna bredvid varandra är det inte mycket som skiljer.
* Eftersom DownCountry är den senaste hjärnfjärten från marknadsavdelningarna väntar jag bara på att AM-segmentet ska återuppstå. Det finns såklart redan. De flesta cyklar på min lista hamnar där. Det är bara ett nytt käckt namn som saknas. Min fantasi räcker dock inte till att spekulera i vilket det kommer att bli i denna inkarnation.
* Oavsett namn ser jag fram emot renessansen; mer tillförsikt utför än trail och och mindre bortdämpad vardagsstig än enduro lär kunna tilltala många, i alla fall norr och väst om götalandsslätterna.
* Mina skallkrav behöver revideras. I år säger jag:
-- Gaffelvinkel: 65-66
-- Sadelvinkel: 75-76
-- Reach: 470-490
-- 120-130 bak - 130-140 fram, med mondän "reverse mullet" (10 mm mer slag i nosen)
-- 29" mer än någonsin

Trail (AM) bikes 29" - uppdaterad 2020

Hojta till om vilka cyklar jag missat, så uppdaterar jag listan eftersom
Nukeproof reactor 29”, blev ju ändå trailbike of the year i mbr.

Rattnalle

Aktiv medlem
Orbea Occam är utbytt till 2020, TR som det står i din lista är gamla modellen. Den nya kvalar nog inte med slaglängden. Den tycker jag som hunnit köra lite på min nu prickar det du beskriver om en ny modern AM-hoj väldigt bra. Alp-värdig men ingen soffa det bara går att kötta på.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Tycker också Occam 2020 borde passa in bra i detta gäng. Den har ju brantare sadelvinkel också men ser inte riktigt det som någon nackdel.

bike insights så har dom en ganska bra sökfunktion där man kan klicka i sina krav och få upp vilka cyklar som uppfyller det och även möjlighet att jämföra. Saknas någon är det lätt att lägga till den så blir databasen mer komplett.
1587971500216.png

ollei

Ny medlem
Efter att ha harvat runt på canyon spectral i två år tycker jag att den är lite för mycket där jag håller till. Kul nerför men medelkul på platten. Funderar på nya YT Izzo. Dimensionerna stämmer, bra pris och väldigt lätt. Vad tror man om denna?

moros

Aktiv medlem
Efter att ha harvat runt på canyon spectral i två år tycker jag att den är lite för mycket där jag håller till. Kul nerför men medelkul på platten. Funderar på nya YT Izzo. Dimensionerna stämmer, bra pris och väldigt lätt. Vad tror man om denna?
Vill du läsa mer om teorier kring uppdelning i olika kategorier och mindre om Izzo kan du bläddra igenom denna om du inte redan gjort det:

Senast ändrad:

LDG

Aktiv medlem
@Aron tyckte du hade en annan cykel under fötterna i tisdags än vad jag sett tidigare år iaf, köpt eller provar du?

Aron

Aktiv medlem
Till slut kom jag till skott 😄.

Siffrorna var rätt, priset var bra och Dan på Dans skid och cykel är supertrevlig att ha och göra med. Jag köpte en Nukeproof Reactor 290 ram och har byggt själv utifrån det.

Jag tänkte tipsa om polygon Siskiu T8 men ser att du redan avgjort och köpt en ny cykel.

En fråga varför mer dämpning fram än bak? Visst jag anar svaret och så men jag är nyfiken på att få det förklarat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer