Ny stigcykel - Modellöversikt - Rev. 2020

LDG

Aktiv medlem
Till slut kom jag till skott 😄.

Siffrorna var rätt, priset var bra och Dan på Dans skid och cykel är supertrevlig att ha och göra med. Jag köpte en Nukeproof Reactor 290 ram och har byggt själv utifrån det.
Men grattis 🙂 tyckte att det var det jag såg. Hur har du kört den då? Och någon längre recension eller vad kan du säga här?

Aron

Aktiv medlem
En fråga varför mer dämpning fram än bak? Visst jag anar svaret och så men jag är nyfiken på att få det förklarat.
Jag är inte direkt någon huckster, från höfthöjd och uppåt klingar min förtjusning för dropps snabbt av. Samma sak med parkhopp, jag är kass och undviker gärna att en "överbyggd" cykel lurar ut mig i situationer som är över min förmåga. Alltså behöver jag inte särskilt mycket slaglängd. Hade cykeln bara varit för hemmabruk kring Stockholm hade jag siktat på 130 fram och 120-130 bak. Där finns också många fler modeller mer att välja på.

Jag ökade på 10 mm för de lägen där jag desperat försöker hänga efter någon local som kör sina hemmastigar och det plötsligt dyker upp ett stigparti där kroppens panikhormon slår i taket. Då är det skönt med lite mer slaglängd att rädda mig ur situationen. En del av den cykling jag gör är mer Enduro än trail, och då tänkte jag att något från det bortglömda AM-segmentet var en rimlig kompromiss.

Varför mullet? Det är såklart en smaksak. Jag tänker som så att bakdämparen främst ska ta upp landningar och jämna ut stigen. Den behöver arbeta effektivt men inte vandra så långt på "vanlig" stig. Framänden å andra sidan utsätts mycket mer för att köra in i saker. Om man fastnar över några stenar med bakänden händer inte så mycket, men fastnar framhjulet är risken större att gå omkull. Med större konsekvenser. Dessutom har jag starkare ben än armar. Slutligen är framdämparen mindre känslig för pedalgung och tyngdpunktsförändringar, de extra mm blir inte lika gungiga. Därav lite extra säkerhetsmarginal i nosen. Så tänker jag, andra har såklart helt andra tankar kring detta.

Aron

Aktiv medlem
Men grattis 🙂 tyckte att det var det jag såg. Hur har du kört den då? Och någon längre recension eller vad kan du säga här?
Jag har hunnit cykla det mesta mellan alpint högfjäll och skogsvägsrally.

Om jag försöker isolera ut ramen ur ekvationen landar jag ungefär i följande:
Den framstår som prisvärd i en marknad där lösa ramar ofta kostar kring 30k numera. Det är ordning på fabriken med bra lack och svetsfogar. Kabeldragningen är smidig med fördragna rör och skumgummikuddar. Jag gillar att även aluminiumramarna får ordentliga gummikuddar som ramskydd nuförtiden.

Måtten upplevs i stort sett som förväntat. Jag tycker inte riktigt att den utlovade sadelrörsvinkeln på 75,5 hamnar där jag trodde utan har fått skjuta sadeln nästan hela vägen fram. Det spelar i praktiken ingen roll, men kan vara värt att veta för den som har exceptionellt långa ben. Mina ligger 2-3 cm över genomsnittet för min längd. 440 mm kedjestag är längre än vad jag kört tidigare och det har krävt lite finslipning av poppa-framhjulet-tekniken. Å andra sidan finns det plats för 2,6" däck.

Det som verkligen sticker ut är dämpningen. Den är bland det bästa jag kört. Det är en vanlig Horstlink, men det uppstår någon slags magi i kombination med piggybackdämparen (RockShox Super Deluxe Ultimate RCT, Custom tune). Den uppför sig kontrollerat och tryggt även i knepiga partier där dämpare vanligtvis har svårt att hänga med, som tex i full fart genom brakebumprytmiskt stenskravel i kurva. Samma inställning hanterar allt från smårötter till dropp på ett fint sätt. Vanligtvis brukar jag slå på propedal vid längre transporter eller grusvägsklättringar, men här upplever jag inte behovet. (Tilläggas bör att jag bara kört piggbackdämpare på lånecyklar i park tidigare, de kanske alltid är så här bra.)

Har för mig att ramen landade på ~3,6 kg inkl dämpare i strl L.

+ Dämperi och pris
(-) Det är finlir, smaksak och spelar inte så stor roll i praktiken, men jag hade gärna rätat upp sadelröret lite till och kortat kedjestagen.

Aron väldigt intressant och utförlig beskrivning kring valet av cykel och utvärderingen av ramen och bakdämpare i #362 och 363. Tack!

Själv har jag haft liknande tankar kring mer slaglängd fram än bak. Flera cykelmodeller har de senaste åren fått 10 mm mer fram. Så fler cyklister och utvecklare borde haft samma tankar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer