Nya (2020) Calibre Bossnut (instegs FS) bra köp?

ENEP

Ny medlem

Bilagor

simson

Medlem
Godmorgon!
Den har fått fina omdömen iallafall , tror till och med att den är Sixtengodkänd.
Mange

Besv

Medlem
Från Bossnut gruppen på FB: New to the group, so apologies if this has already been shared... Currently 15% (£935) off the new Bossnut with this voucher code: 15SCTLDR. Worked for me last night, expires 1st Sept apparently. Cheers.

Jag är nöjd med min Bossnut Evo, bra stig cykel och efter satt på lättare däck och hjul så fick jag ner den till 13-13,5 kg.

jonte987

Aktiv medlem
Billig men man ska inte försöka bomba så mycket med en recon. Finns det en variant med sektor ska man nog sträcka budget till det

jonte987

Aktiv medlem
Jag såg det. Oklart varför man gör så på en ny ram, men de smäller kanske på andra drop outs när högen av gamla hjul och gafflar är slut.

Sen är det inte omaka hjul så det är väl ok.

ENEP

Ny medlem
Slutsats - prisvärd?
Trots vikt, Recon gaffel och icke boost?

Vilken storlek skulle ni rekommendera till 186cm längd, XL?

jonte987

Aktiv medlem
Den kanske är prisvärd för att bekvämt kunna cykla lite stig? Det är inte så att recon inte fungerar...
Annars kanske man ska jämföra med en rätt ok HT eller med Rift Zone.

Sen ramlar det ibland in Escarpe för 17-18000 och då kan jag tycka att det skiljer lite för lite i pengar - om man är intresserad av lite kralligare grejor.

Octagon

Aktiv medlem
Den saknar en dropperpost för att kunna klassas som färdig stigcykel. En brand x för typ 1.300:- bör man ta med i budgeten.

larsaw

Aktiv medlem
Kung Stalle sa:
larsaw sa:
jonteq sa:
Intressat. Men tung? 15.2 kg utan pedaler.
= hållbar! (Om vikten ligger i ramen...)
Neeeeej! En ram blir inte hållbar bara för att den är tung. Då skulle Kronan-cyklarna vara jättehållbara. Och det är de inte. Hållbara alltså.

Stalle
Så du påstår att Canyon's uberlätta aluramar INTE gick sönder pga att dom var för lätta o klena? ;)
(samma sak med Commencal's Meta'or "back in the days"...)

larsaw sa:
Kung Stalle sa:
larsaw sa:
jonteq sa:
Intressat. Men tung? 15.2 kg utan pedaler.
= hållbar! (Om vikten ligger i ramen...)
Neeeeej! En ram blir inte hållbar bara för att den är tung. Då skulle Kronan-cyklarna vara jättehållbara. Och det är de inte. Hållbara alltså.

Stalle
Så du påstår att Canyon's uberlätta aluramar INTE gick sönder pga att dom var för lätta o klena? ;)
(samma sak med Commencal's Meta'or "back in the days"...)
Nej, han påstår att en tung ram inte per definition är hållbar. Den kan fortfarande vara taffligt svetsad till exempel.

larsaw

Aktiv medlem
Jo absolut! Självklart har konstruktionen/svetsar mycket stor inverkan (troligen mer än själva materialet). Men givet att dom som konstruerar och designat ramen vet vad dom syslar med... så är en lite tyngre ram med mer material på rätt valda områden, troligen hållbarare än en lika väl konstruerad ram med mindre material...

Vad som är märkligt med nya Bossnut'n är att dom valt att spec'a den med non-boost!? Gissningsvis för att boost är några ören (eller mer troligen cents) dyrare, vilket kanske sabbar upp Calibres ekonomi? Vad vet jag...

Makten

Aktiv medlem
Många konstigt höga förväntningar i tråden. Den ser väl jättebra ut för det priset? Tycker man den är tung så får man betala mer eller köpa HT. Svårare än så är det inte.

Octagon

Aktiv medlem
Jag skulle inte oroa mig för det där med boost. Det är ju en budgetcykel, att köpa nya dyra hjul är kanske inget man gör i första taget. Kanske ny gaffel osv. Blir man väldigt biten säljer man ändå hojen till nästa nybörjare som inte heller bryr sig om boost.

Men jag kan hålla med om att det är konstigt att dom inte använt den nya boost standarden.

anledningen tills boost eller inte skulle jag tippa på är att dem fått köpt ett parti billiga hjul utan boost till vrakpris, det är därför cykeln kan vara så billig! tycker den ser vettig ut för den pengen!

Någon som sitter på info när de kommer börja shippa internationellt igen? (Gooutdoors)

Senast ändrad:

ceel

Aktiv medlem
Hade gärna köpt den här som lös ram. Typ allt på min 2015 Spectral hade passat rakt av...

Juste brexit. 31 Oktober säger dom men det kan man nog ta med en nypa salt. Vad tror ni händer efter det har gått igenom? Blir det dyrt som fan då att shippa till sverige tro?

oatp1b1

Ny medlem
cykelärkul sa:
Juste brexit. 31 Oktober säger dom men det kan man nog ta med en nypa salt. Vad tror ni händer efter det har gått igenom? Blir det dyrt som fan då att shippa till sverige tro?
Blir det en hård Brexit så kommer det troligtvis vara svårt att beställa från UK överhuvudtaget ett tag framöver innan alla separata avtal kommit på plats.

rln

Medlem
cykelärkul sa:
Borde inte bli några problem. De kan sälja momsfritt, sedan betalar man svensk moms då cykeln kommer till Sverige.

ENEP

Ny medlem
Jag ställde frågan till GoOutdoors ungefär samtidigt som jag startade denna tråden.
Fortfarande inget svar, trots påminnelse.

jonte987

Aktiv medlem
Det är klart det går att lösa. Det jag menar är bara att om de inte löst det nu så kanske de inte pallar göra det precis just nu utan väntar tills det är klart med brexit.
Sen ska man kanske räkna med 1000 spänn i frakt om man går efter andra exempel med kanske mer nationell inriktning. Men det ger sig.

Inte för att jag forskat i ämnet.

Jag skrev till Calibre på deras facebook sida och jag fick svar att Gooutdoors kommer börja shippa internationellt om 3 veckor. Anledningen till att dom slutade var för att dom uppdaterade sin hemsida och då blev något fel. Så om någon är sugen på denna cykeln och kan vänta ett par veckor, nu vet ni :) Det kommer jag göra!

jonte987

Aktiv medlem
Det finns även ett par ingångs HT som happys proffstyckare borde titta på i så fall. Som fick bra betyg i typ best mtb below 500 pund eller vad det var. Eftersom Nucleus aldrig finns i lager.

Fast om det blir 1000 spänn frakt så faller de billiga.

Kaperuzo

Ny medlem
Lite info.
2019-09-17. Det här är svaret jag fick av "The Calibre team"
Cheers,
International delivery should be back on Mid October
The Calibre team

Kaperuzo sa:
Lite info.
Cheers,
The Calibre team
Grymt! Nu har dom släppt den nya triple B. https://www.gooutdoors.co.uk/15905428/calibre-triple-b-mountain-bike15905428
Jag har en 15% discount kod, gäller säkert inte tills mitten av oktober dock.. Men om det gör, så hamnar cykeln på 1375 pund = 16600 (inkl) frakt! Står inte mycket om den, men vad är första intrycket för er?

jonte987

Aktiv medlem
cykelärkul sa:
Kaperuzo sa:
Lite info.
Cheers,
The Calibre team
Grymt! Nu har dom släppt den nya triple B. https://www.gooutdoors.co.uk/15905428/calibre-triple-b-mountain-bike15905428
Jag har en 15% discount kod, gäller säkert inte tills mitten av oktober dock.. Men om det gör, så hamnar cykeln på 1375 pund = 16600 (inkl) frakt! Står inte mycket om den, men vad är första intrycket för er?
Första intrycket är att ordinarepris 2000 pund börjar bli riktiga pengar och att då finns det nog alternativ. Det är väl inte ofta en rabattkod gäller i kombination med 25% rabatt?

jonte987 sa:
cykelärkul sa:
Kaperuzo sa:
Lite info.
Cheers,
The Calibre team
Första intrycket är att ordinarepris 2000 pund börjar bli riktiga pengar och att då finns det nog alternativ. Det är väl inte ofta en rabattkod gäller i kombination med 25% rabatt?
https://www.gooutdoors.co.uk/discount-card Dom kör med discount card för 5 pund, få upp till 50% rabatt på alla grejer. Det verkar inte behövas köpa ett sådant just nu, för deras hemsida är håller på att uppdateras. Kort sagt, köp ett discount card för 5 pund, eller betala retail price för 500 pund mer. Konstigt, men så funkar det. Ang discount code finns alltid 10% på gooutdoors att hitta.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer