Nya allebike Alpha

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har lite transportproblem. Det är lite utmaning att frakta en MTB på ett Thule dragkroksställ, men speciellt den här som är så lång.

Enda vettiga stället att klampa på är väl sadelröret där sadelstolpen sitter innanför. Men det krävs en jobbig vinkel och framhjulet sticker halvvägs ut ändå. Man skulle gjort en egen arm där kanske.

Någon som löst detta enkelt?

ställ1.png
ställ2.png

TsUPeR

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har lite transportproblem. Det är lite utmaning att frakta en MTB på ett Thule dragkroksställ, men speciellt den här som är så lång.

Enda vettiga stället att klampa på är väl sadelröret där sadelstolpen sitter innanför. Men det krävs en jobbig vinkel och framhjulet sticker halvvägs ut ändå. Man skulle gjort en egen arm där kanske.

Någon som löst detta enkelt?

Visa bilaga 511498Visa bilaga 511499
Jag klampar mitt i knycken på överröret, ovanifrån. Brukar inte skruva särskilt hårt och området verkar rätt tåligt.

SIE

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Sorry, menar hela cykeln på stället. Jag har två platser och den närmast bilen med den kortaste klon har jag inte lyckats använda.
Ah då är jag med! Jag har inte samma ställ som på bilden utan en Wanderway 2 som jobbar enligt samma princip, där sitter dock innersta klon med ca samma distans som yttersta klon på bilderna ovan och jag tycker det är knepigt nog ☹️ För Wanderway 2 hade Thule en bra instruktionsfilm på nätet.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag måste tipsa om en grej för er som är sugen på att prova en Alpha innan köp (eller en HT MB31). På Hestra Guesthouse kan man hyra dem. Ligger 10 min cykling från Isaberg där det finns gott om möjligheter att prova cykeln. Det finns massa bra stig och sedan såklart det där med liftar också.

Tyckte det var svinbra, fick prova både M & L lite innan jag valde. Visst, på Allebikes showroom kan man ju också testa om man har möjlighet, men det här blir lite mer på riktigt :)

/edit: länk: https://hestraguesthouse.se/

IMG_20210629_095620.jpg_1060753.jpg_1060826.jpg_1060750.jpg

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag måste tipsa om en grej för er som är sugen på att prova en Alpha innan köp (eller en HT MB31). På Hestra Guesthouse kan man hyra dem. Ligger 10 min cykling från Isaberg där det finns gott om möjligheter att prova cykeln. Det finns massa bra stig och sedan såklart det där med liftar också.

Tyckte det var svinbra, fick prova både M & L lite innan jag valde. Visst, på Allebikes showroom kan man ju också testa om man har möjlighet, men det här blir lite mer på riktigt :)

Visa bilaga 511519Visa bilaga 511520Visa bilaga 511521Visa bilaga 511522
Såg du om de hade mb31 junior också? Eller vad den nu heter. 27.5

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Såg du om de hade mb31 junior också? Eller vad den nu heter. 27.5
Kollade inte så noga, har tyvärr inga fler foton än det där heller. Men slå en pling dit, trevliga typer.

/edit: kollade själv, det finns:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Såg ett helt gäng Alpha's på Snapphaneturen, skoj! Någon som önskar dom hade haft en Majestic istället?

Majestic hade väl varit snabbare, ingen direkt terräng så Alphan fick skina upp. Men hade inte spelat någon roll för min del, den begränsande faktorn var mina lår ;)

Åkte på Ground Control fram och Fast Track bak vilket var onödigt grovt men hade inga tidsmål så orkade inte byta.

TsUPeR

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag körde på Barzo och tyckte dom funkade fint, förrutom på några ställen med blöta snedrötter. Med min 3:40+ tid så är begränsningen inte i cykeln utan i kondis och viljan att må mjölksyrekräkigt. Loop 3 tyckte jag var finast men hade inte riktigt orken att njuta så det får bli lite återbesök.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Instämmer med ovan, jag köpte min för stigcykling och inte XC-race. Förra gången körde jag helstel på bara 4 min längre tid.

Tyckte det blev grymt jobbigt efter 5 mil när puckelpisten kom och man var tvungen att ståcykla, återhämtade mig innan slutspurt dock.

En grymt bra sak dock med Alphan är dualloc. Satan vad bra på Snapphanen. Låste ofta på grus och klättringar.

TsUPeR

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Instämmer med ovan, jag köpte min för stigcykling och inte XC-race. Förra gången körde jag helstel på bara 4 min längre tid.

Tyckte det blev grymt jobbigt efter 5 mil när puckelpisten kom och man var tvungen att ståcykla, återhämtade mig innan slutspurt dock.

En grymt bra sak dock med Alphan är dualloc. Satan vad bra på Snapphanen. Låste ofta på grus och klättringar.
Ja, i vanliga fall brukar jag inte palla att låsa men här på alla grusklättingar och rakor gjorde det verkligen skillnad.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Någon tipsade om den här väskan "Blackburn outpost corner". Tack för det! Den passar som en smäck. Passar riktigt bra där mot remote-vajern och allt.
Man får t om dit en vattenflaska, fast lite bökigt är det för man måste dra väskan åt sidan för att få i/ur.
Lite dum längd på strapsen som var med bara. Man fick med sex stycken. Men bara ETT är i rätt längd :) har ju några andra att ta av så det ordnar sig, lite störande bara.

_A011054.jpg

Vänder man på den å andra sidan :) så ser det kanske lite konstigare ut (?) men då går det faktiskt ganska lätt att ta i/ur vattenflaska. Kanske är att föredra. Då öppnar man dessutom väskan uppifrån så inte alla prylar trillar ur om det ligger något löst.

_A011057.jpg

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Någon tipsade om den här väskan "Blackburn outpost corner". Tack för det! Den passar som en smäck. Passar riktigt bra där mot remote-vajern och allt.
Man får t om dit en vattenflaska, fast lite bökigt är det för man måste dra väskan åt sidan för att få i/ur.
Lite dum längd på strapsen som var med bara. Man fick med sex stycken. Men bara ETT är i rätt längd :) har ju några andra att ta av så det ordnar sig, lite störande bara.

Visa bilaga 515988

Vänder man på den å andra sidan :) så ser det kanske lite konstigare ut (?) men då går det faktiskt ganska lätt att ta i/ur vattenflaska. Kanske är att föredra. Då öppnar man dessutom väskan uppifrån så inte alla prylar trillar ur om det ligger något löst.

Visa bilaga 515989
Passar ännu bättre i en XL ram ;-)
Inlägg i tråden 'Jätteliten ramväska för främre triangel?'
https://happyride.se/forum/threads/jaetteliten-ramvaeska-foer-fraemre-triangel.3688815/post-3981940
Och sidomatade flaskhållare kör jag alltid med.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har stört mig lite på dropper remoten! Den är bra, gillar konstruktionen och känslan. Men det blir lite tokigt att ha den på vänster sida om bromsklämman. Den sticker ut lite för mycket tycker jag. Blir inte så bra heller att ha den på samma sida som OneLoc'en.

Tog tag i problemet och beställde Shimano SL-MT800 för I-Spec EV. Den passade bra. Tyvärr är OneLoc-klämman så fet så den tar i I-Spec-railen på reglaget. Nu har jag kompromissat och satt reglaget i mitten (sidledes). Och då blir det ca 5mm mellanrum till OneLoc'en. Det duger. Det är viktigare att dropper-remoten sitter rätt och det tycker jag den gör.

_A011048.jpg

Är ca 2cm mindre utstick än med original Manic.

_A011055.jpg

Vajern är jag dragen åt "fel" håll, men det gick bra att sätta stoppet där utan att klippa av det. Här är armen längst upp och det får plats. Men det måste vara lite förspänt så den kommer ner en bit när man justerat in det rätt sedan.
Man får byta vajer, på min hoj behövdes 1,5 cm längre vajer men ca 6 cm kortare hölje.

_A011042.jpg

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Såg en video på nya Canyon Lux Trail och undrade plötsligt hur annorlunda den är mot Alpha (Large), den har ju samma reach. Men annars skiljer en del. Gjorde en jämförande tabell förut mot de gamla cyklar jag har mot några nya kandidater. Majestic också för att jämföra.
Jag förbehåller mig mot eventuella fel i tabellen, uppgifterna kommer från respektive tillverkares hemsida (förutom spread som jag räknat ut själv).

alpha_geo.png

Nypåmtb

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Såg en video på nya Canyon Lux Trail och undrade plötsligt hur annorlunda den är mot Alpha (Large), den har ju samma reach. Men annars skiljer en del. Gjorde en jämförande tabell förut mot de gamla cyklar jag har mot några nya kandidater. Majestic också för att jämföra.
Jag förbehåller mig mot eventuella fel i tabellen, uppgifterna kommer från respektive tillverkares hemsida (förutom spread som jag räknat ut själv).

Visa bilaga 519344
Galet att Allebike kör 69 grader på Majestic anno 2021. Alphan ser dock ut att vara i en klass för sig vad gäller stig-geo. Runt 76 grader STA är inte extremt men samtidigt brant nog. För mig faller den på utseendet.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ramen är ju riktigt ful enligt många, men det är väl i regel inte därför man köper en "bra" cykel heller. Hellre bra än snygg 😁
jaha, ramen. Det var värst. Inte tänkt på det 😀

Jag tyckte mer färgen. Den första som kom i grått var inte så upphetsande kan jag tycka. Sedan blev det mörkare grått. Det var rätt läckert. Nu är den mattsvart (UD kolfiber). Ännu läckrare! Det tar sig :)

Lite lustigt, de hade ju problem med den första årgången va, att färgen släppte. Nu har de skippat färgen. Så problemet är löst 😀

occepocke

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Visa bilaga 519344
Har du koll på den https://geometrygeeks.bike/ sidan? Guld att gemföra geometri på!

Jajjas

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Visa bilaga 519344
Sta på lux är ”riktig” sadelrörsvinkel, inte från vevlagret. Mätt med vattenpass-app på min cykel i Storlek xl.
Det är konstigt att man inte kan komma överens om hur man ska mäta sta.

skier

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Sta på lux är ”riktig” sadelrörsvinkel, inte från vevlagret. Mätt med vattenpass-app på min cykel i Storlek xl.
Det är konstigt att man inte kan komma överens om hur man ska mäta sta.
vad menar du med riktig sadelrörsvinkel? Har du lagt telefonen mot sadelstolpen och mätt?
Det är ju ganska få cyklar som den vinkeln är samma som vinkeln mätt från vevpartiet, särskilt på heldämpade cyklar.

Vettigast vore att mäta från vevpartiet men att tillverkarna angav vilken sadelhöjd de mätt vid, då hade man fått ett mått som gick att jämföra mellan olika tillverkare. Några få tillverkare (Transition?) anger sadelhöjd i sina mått.

Jajjas

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
vad menar du med riktig sadelrörsvinkel? Har du lagt telefonen mot sadelstolpen och mätt?
Det är ju ganska få cyklar som den vinkeln är samma som vinkeln mätt från vevpartiet, särskilt på heldämpade cyklar.

Vettigast vore att mäta från vevpartiet men att tillverkarna angav vilken sadelhöjd de mätt vid, då hade man fått ett mått som gick att jämföra mellan olika tillverkare. Några få tillverkare (Transition?) anger sadelhöjd i sina mått.

Ja exakt, jag la telefonen mot sadelröret.
Mätte också från vevlagret till toppen på sadelstolpen med en sitthöjd på ~103cm från pedalaxeln.
Minns inte exakt men fick det till precis över 76°.
Kan kolla igen om någon är intresserad.

Drajsnow

Ny medlem
Nya allebike Alpha

/edit: länk: https://hestraguesthouse.se/

Visa bilaga 511519Visa bilaga 511520Visa bilaga 511521Visa bilaga 511522Kör man Alpha med knäskydd å fullface? Har börjat titta runt efter ny snabb stigcykel men ratade i princip Alpha pga reklamen med lycra-tighta män. Har med intresse läst snart hela tråden men blir inte klok på vad detta är för cykel… Kommer från Capra/Jeffsy/Spectral och liknande med 150ish slaglängd vilket ofta känns lite för mycket cykel men vill inte heller ha för lite cykel då det ju är sjukt kul att åka nerför!

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Då skulle jag nog satsa på en cykel som är snäppet mer utför typ hela segmentet som brukar ha 130mm i slaglängd på gaffeln. Ibis ripley, yeti sb130 etc

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kör man Alpha med knäskydd å fullface? Har börjat titta runt efter ny snabb stigcykel men ratade i princip Alpha pga reklamen med lycra-tighta män. Har med intresse läst snart hela tråden men blir inte klok på vad detta är för cykel… Kommer från Capra/Jeffsy/Spectral och liknande med 150ish slaglängd vilket ofta känns lite för mycket cykel men vill inte heller ha för lite cykel då det ju är sjukt kul att åka nerför!
Njäe, Alpha är ingen ren utförshoj. Det är mer en bra stighoj. Hade den haft något mer slag hade det varit annorlunda. @ybs tips där verkar bra. Något med 130-140 slag och inte så överbyggd, borde bli fint. Trek Fuel EX, YT Izzo också kanske.

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Njäe, Alpha är ingen ren utförshoj. Det är mer en bra stighoj. Hade den haft något mer slag hade det varit annorlunda. @ybs tips där verkar bra. Något med 130-140 slag och inte så överbyggd, borde bli fint. Trek Fuel EX, YT Izzo också kanske.
Exakt. Jag har ju en alpha och tycker att den är grym men jag gillar också att smiska halvstökiga xc-banor rätt ofta där den är kanon. Väldigt stökigt, snabbt och utför märker man dock begränsningen i framför allt gaffeln. Den blir rätt stum då. Skulle på ett sätt vara intressant att testa alphan med en fetare 130mm gaffel men då är nog en annan cykel bättre.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Väldigt stökigt, snabbt och utför märker man dock begränsningen i framför allt gaffeln. Den blir rätt stum då. Skulle på ett sätt vara intressant att testa alphan med en fetare 130mm gaffel men då är nog en annan cykel bättre.
Precis. Jag tror också själva gaffeln är byggd mer för att vara effektiv på stigar och platt än en mer allround-gaffel. Jag hade en annan med 120 slag innan och sedan har jag en HT också med 120 och de båda gafflarna är betydligt mer pluffsiga, ganska sköna utför. Men klart begränsad slaglängd, bottnar lätt om det går hårt. Länkaget/dämparen bak är nog lite samma sak.

PBjorkman

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Ni som har en Alpha, hur upplever ni att den är som XC-hoj eller mer specifikt på icke-tekniskt underlag som stora stigar och grusvägar? Trampeffektiv eller trött? Kan den mäta sig med en ren XC-hoj med brantare HA?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag upplever den som en xc-hoj, den blir även helt stum när man låser om vill trycka på uppför.

För att även svara ovanför så oavsett gaffel så tycker jag rumpan är ett XC-länkage. Det kan bero på att jag behöver åka mer luft än de flesta för att jag är i tyngre skalan men nerför skramlar det mest xc-style. Har provat vad som går men också haft tankar på att prova en annan dämpare men vet inte riktigt till vad.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer