Nya allebike Alpha

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ni som har en Alpha, hur upplever ni att den är som XC-hoj eller mer specifikt på icke-tekniskt underlag som stora stigar och grusvägar? Trampeffektiv eller trött? Kan den mäta sig med en ren XC-hoj med brantare HA?
Väldigt trampeffektiv och snabb som fan. Barzo-däcken som den kommer med default har förvånansvärt lågt rullmotstånd. Men slänger du på ett conti race king bak och ett schwalbe racing ray fram så är du nära en xc-hoj. Men å andra sidan så börjar ju xc-hojar mer och mer likna alphan. Beror på vad du är ute efter. Alphan kommer aldrig vara lika hardcore-xc som t ex en xc med ett par år på nacken https://www.merida-bikes.com/sv-se/bike/24/ninety-six-team men länkad är ju inte askul när det blir stökigt nerför

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Väldigt trampeffektiv och snabb som fan. Barzo-däcken som den kommer med default har förvånansvärt lågt rullmotstånd. Men slänger du på ett conti race king bak och ett schwalbe racing ray fram så är du nära en xc-hoj. Men å andra sidan så börjar ju xc-hojar mer och mer likna alphan. Beror på vad du är ute efter. Alphan kommer aldrig vara lika hardcore-xc som t ex en xc med ett par år på nacken https://www.merida-bikes.com/sv-se/bike/24/ninety-six-team men länkad är ju inte askul när det blir stökigt nerför
Håller med. Alphan är definitivt "tävlingsbar"

PBjorkman

Ny medlem
Nya allebike Alpha
XT-versionen av alphan kommer ju med al-fälgar. Funderar på uppgradering och att lägga på mellanskillnaden för att få cf-fälg... För en som aldrig cyklat cf tidigare - är det bang for the buck? Tänker mig att cykeln blir piggare iom att man minskar roterande massa men kanske blir man också lite försiktigare av rädsla att sabba fälgarna? Fast de kanske inte är känsligare?

enmik

Medlem
Nya allebike Alpha
Har precis fått bekräftat att en Alpha L (XT) går att bygga för mig men jag har börjat fundera kring storlek och om jag skall dra i nödbromsen och försöka få tag på en M istället.

Jag är 178cm och väger runt 72kg. Cyklar idag på en Kona Hei Hei DL från 2017 som är i storlek L (https://konaworld.com/archive/2017/hei_hei_dl.cfm).

Konan har en reach på 455 mm och Alphan 480 mm.
Konan har en hjulbas på 1161mm och Alphan 1228.

Går man ner på en M så har Alphan en reach på 456 och en hjulbas på 1198. Så en Alpha i storlek M verkar ganska lik en Kona i L. Men klart att det är andra saker som skiljer mellan cyklarna som kanske motiverar en längre reach och längre hjulbas (flackare vinkel borde ju ge en längre hjulbas). Att utgå från att Konans mått är perfekta för mig är ju inte heller korrekt, det blev den storleken sist då det var den enda storleken som gick att välja på.

Gillar både att utmana mig med enklare enduro i Änggården samt att köra längre motionslopp (tänk Uddevalla MTB och Alliansloppet). Skulle inte bli förvånad om jag kanske ställer upp i någon xco tävling under året (mest för skoj skull, men klart tävlingshornen växer ut när man står på startlinjen).

Hur skulle ni resonerat kring storlek?

Bzr

Medlem
Nya allebike Alpha
Har precis fått bekräftat att en Alpha L (XT) går att bygga för mig men jag har börjat fundera kring storlek och om jag skall dra i nödbromsen och försöka få tag på en M istället.

Jag är 178cm och väger runt 72kg. Cyklar idag på en Kona Hei Hei DL från 2017 som är i storlek L (https://konaworld.com/archive/2017/hei_hei_dl.cfm).

Konan har en reach på 455 mm och Alphan 480 mm.
Konan har en hjulbas på 1161mm och Alphan 1228.

Går man ner på en M så har Alphan en reach på 456 och en hjulbas på 1198. Så en Alpha i storlek M verkar ganska lik en Kona i L. Men klart att det är andra saker som skiljer mellan cyklarna som kanske motiverar en längre reach och längre hjulbas (flackare vinkel borde ju ge en längre hjulbas). Att utgå från att Konans mått är perfekta för mig är ju inte heller korrekt, det blev den storleken sist då det var den enda storleken som gick att välja på.

Gillar både att utmana mig med enklare enduro i Änggården samt att köra längre motionslopp (tänk Uddevalla MTB och Alliansloppet). Skulle inte bli förvånad om jag kanske ställer upp i någon xco tävling under året (mest för skoj skull, men klart tävlingshornen växer ut när man står på startlinjen).

Hur skulle ni resonerat kring storlek?
Trivs du på Konan då? Låter annars onekligen som att M är rätt för dig.

enmik

Medlem
Nya allebike Alpha
Trivs mycket bra på den, det är därför jag börjar tveka lite nu när jag börjat kolla detaljer. När jag gjorde beställningen så kollade jag bara på Allebikes rekommendationer utifrån min längd och då skulle både M och L passa med viss fördel för L.

Om man kollar på Sixtens formel för reach så skall jag som är 179 cm ha en reach plus styrstam på 508mm (https://happyride.se/forum/threads/koepa-mtb-hjaelp.3552245/page-4). Med en 50mm styrstam (som det sitter på) blir det en reach på 458. Typ precis som en M size :). Förstår att dessa formler är till för att ge en fingervisning och att det i slutändan är upp till cyklisten att avgöra vad som känns bra. Men ändå lite intressant.

Skummat igenom följande tråd med som tyder på att man kanske inte per automatik skall gå på den större. https://happyride.se/forum/threads/cyklar-vi-pa-foer-stora-cyklar.3686636/

Tycker att Konan ibland kan vara lite tung när man vill få upp framhjulet i trixiga situationer (step up, träd som ligger över stigen etc). Skulle anta att en längre cykel kommer kännas ännu lite tyngre. Så detta talar ju också för att gå på M storleken. Brukar gilla att göra bunnyhopps över saker istället för att cykla runt och vill ju kunna fortsätta med det.

Men jag brukar inte alltid vara så petig, så kan mycket väl vara så att jag kommer stortrivas även på en lite större cykel. Optimalt så borde jag ju testa (men när jag beställde så fanns det inga cyklar att testa).

Grusove

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag är också 178 och gick efter mycket velande tillslut på en M. Upplever den som ganska "liten för sina mått" Kan nog bero en del på att avståndet mellan styre och sadel ändå blir ganska kort med brant sadelstolpe. Skulle jag välja idag är jag inte säker på att jag skulle valt medium men har å andra sidan inte prövat large.

DanielS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det är ju relativt stor skillnad på 455 och 480 i reach? Men avstånd mellan styre och sadel skiljer 7mm mellan cyklarna i storlek L. Så det hänger väl på vilket reach du vill ha och vilken räckvidd du vill ha sittande. Och lekfullhet vs stabilitet. Med lite spacers under styret kommer skillnaden i reach att upplevas mindre pga att styret hamnar längre bak pga flackare gaffelvinkel.

Tegheim83

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har inte provkört Alphan, men gjorde själv resan åt andra hållet med Majestic.
Är 178cm och bytte från M till L på Majestic och är toknöjd med det bytet.
Sitter mycket bättre nu och den känns stabilare utan att vara klumpig.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag är 180 och testade både M & L innan köp. Först testade jag L, den kändes lite som min dåvarande M, samma reach på ett ungefär. Men cykeln kändes längre ändå pga gaffelvinkeln. Sedan testade jag M. Usch vad den kändes liten. Testade L igen och tyckte den kändes perfekt.
Men det är ju då för min kropp, ganska normalbyggd, hyffsat långa armar.

Men åk till Allebike och testa de båda storlekarna! Den går att beställa idag! Så de lär ha ett gäng inne man kan prova.

Tegheim83

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag är 180 och testade både M & L innan köp. Först testade jag L, den kändes lite som min dåvarande M, samma reach på ett ungefär. Men cykeln kändes längre ändå pga gaffelvinkeln. Sedan testade jag M. Usch vad den kändes liten. Testade L igen och tyckte den kändes perfekt.
Men det är ju då för min kropp, ganska normalbyggd, hyffsat långa armar.

Men åk till Allebike och testa de båda storlekarna! Den går att beställa idag! Så de lär ha ett gäng inne man kan prova.
Senast igårkväll fanns det ingen i lager när jag tittade?
Tittade iof på XTR-versionen om det har nån betydelse.

calmbay

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Angående geometri. Blir missvisande att stirra blint på reach på en hoj du mest kommer sitta ner på i mitt tycke. Det är ETT som är viktigast att studera. Då verkar L mot L väldigt lika, speciellt eftersom stack skiljer så mkt så vill du garanterat montera spacers på nya vilket ger styret närmare sadeln. Att hojjen blir längre är ju det du vill ha antar jag, det modernare agerandet.

Senast ändrad:

TsUPeR

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Trivs mycket bra på den, det är därför jag börjar tveka lite nu när jag börjat kolla detaljer. När jag gjorde beställningen så kollade jag bara på Allebikes rekommendationer utifrån min längd och då skulle både M och L passa med viss fördel för L.

Om man kollar på Sixtens formel för reach så skall jag som är 179 cm ha en reach plus styrstam på 508mm (https://happyride.se/forum/threads/koepa-mtb-hjaelp.3552245/page-4). Med en 50mm styrstam (som det sitter på) blir det en reach på 458. Typ precis som en M size :). Förstår att dessa formler är till för att ge en fingervisning och att det i slutändan är upp till cyklisten att avgöra vad som känns bra. Men ändå lite intressant.

Skummat igenom följande tråd med som tyder på att man kanske inte per automatik skall gå på den större. https://happyride.se/forum/threads/cyklar-vi-pa-foer-stora-cyklar.3686636/

Tycker att Konan ibland kan vara lite tung när man vill få upp framhjulet i trixiga situationer (step up, träd som ligger över stigen etc). Skulle anta att en längre cykel kommer kännas ännu lite tyngre. Så detta talar ju också för att gå på M storleken. Brukar gilla att göra bunnyhopps över saker istället för att cykla runt och vill ju kunna fortsätta med det.

Men jag brukar inte alltid vara så petig, så kan mycket väl vara så att jag kommer stortrivas även på en lite större cykel. Optimalt så borde jag ju testa (men när jag beställde så fanns det inga cyklar att testa).
Jag är 174 men har nog en 180 överkropp. Min Alpha är M och jag upplever den som rätt stor men jag kommer från 26" och har inget annat att jämföra med. När jag rekade gravelbike ritade jag upp alla mått på en stor kartong för att jämföra olika ramar med vad jag hade och hade testat...

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag är 184 och har en L. Jag har bytt styre till ett med mer rise och sen tagit bort ett par cm i bredd. Hade problem med handledssmärta. Känns riktigt bra nu. Min poäng är att meck/justeringar med styrets bredd, placering på styrstammen, sadelns placering osv betyder nog mer än ramstorleken. Men hade jag haft din längd hade jag lätt gått på L.

enmik

Medlem
Nya allebike Alpha
Tack för alla svar!

Är nog tillbaka på L igen efter lite velande.

Som sagt så är ETT måttet mer likt mellan min nuvarande cykel och storlek L på Alphan.

Att gå upp i reach en aning känns troligen mest roligt och då stack på Alphan är lägre än på Konan så kan jag stoppa in en extra spacer och få ner reach en aning. Kan ju även sätta på en kortare styrstam (sitter 50 mm på som standard).

När Konan levererades så kom den med 70 mm styrstam och jag har sedan dess minskat den till 50 mm. Skall erkänna att jag inte upplevde någon speciellt stor skillnad. Men med en 70 mm styrstam så var avstånd mellan sadel till styrde större på Konan än på Alphan i storlek L. Och om man räknar om reach + styrstan så var Konan ungefär samma storlek på Alphan i storlek L.

Så Alphan i storlek L med en 50 mm styrstam verkar ha väldigt lika mått som Konan med en 70 mm styrstam och den tyckte jag inte va för stor. Så tror att Alphan i L kommer blir toppen.

DanielS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Tack för alla svar!

Som sagt så är ETT måttet mer likt mellan min nuvarande cykel och storlek L på Alphan.

Att gå upp i reach en aning känns troligen mest roligt och då stack på Alphan är lägre än på Konan så kan jag stoppa in en extra spacer och få ner reach en aning. Kan ju även sätta på en kortare styrstam (sitter 50 mm på som standard).

När Konan levererades så kom den med 70 mm styrstam och jag har sedan dess minskat den till 50 mm. Skall erkänna att jag inte upplevde någon speciellt stor skillnad. Men med en 70 mm styrstam så var avstånd mellan sadel till styrde större på Konan än på Alphan i storlek L. Och om man räknar om reach + styrstan så var Konan ungefär samma storlek på Alphan i storlek L.

Så Alphan i storlek L med en 50 mm styrstam verkar ha väldigt lika mått som Konan med en 70 mm styrstam och den tyckte jag inte va för stor. Så tror att Alphan i L kommer blir toppen.
Man får ju också komma ihåg att ett brantare sadelrör gör att man hamnar annorlunda i förhållande till vevpartiet. Brant sadelrör är kanske bra för klättring, men cyklar man mycket sittande på platten så är det inte givet vad som är bäst.

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Tack för alla svar!

Jag är 179 cm (med relativt länge överkropp) och hade en Kona Hei Hei DL från 2018. Den kändes bra när jag köpte den, för att jag kan från en HT med gammaldags geometri. Byte till bredare styre och en 60 mm stam. Det kändes bra till XC cykling, men för kort och brant till stökig stig. Jag kör nu en HT med 470 mm reach och brantare sadelrör som känns lite på korta sidan (och en helstel med 500 mm reach där jag bara ståcyklar). Alpha i L skulle har perfekta geometri till mig.

Nya allebike Alpha
Precis. Jag tror också själva gaffeln är byggd mer för att vara effektiv på stigar och platt än en mer allround-gaffel. Jag hade en annan med 120 slag innan och sedan har jag en HT också med 120 och de båda gafflarna är betydligt mer pluffsiga, ganska sköna utför. Men klart begränsad slaglängd, bottnar lätt om det går hårt. Länkaget/dämparen bak är nog lite samma sak
Precis. Jag tror också själva gaffeln är byggd mer för att vara effektiv på stigar och platt än en mer allround-gaffel. Jag hade en annan med 120 slag innan och sedan har jag en HT också med 120 och de båda gafflarna är betydligt mer pluffsiga, ganska sköna utför. Men klart begränsad slaglängd, bottnar lätt om det går hårt. Länkaget/dämparen bak är nog lite samma sak.
Jag kör med en Pike 120 mm på min Alpha, grymt trevlig gaffel men man tappar möjligheten till lockout tyvärr. Körde även ett par vändor med min grymma Öhlins RXF36 Evo men tyvärr bara med 140 mm insats. Det blev för mycket och hojen kändes om möjligt väl lång och bänglig k terrängen. Bytte tillbaka till Pike-gaffeln och den har provat det mesta utom stora hopp och lååånga utförsåka.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag kör med en Pike 120 mm på min Alpha, grymt trevlig gaffel men man tappar möjligheten till lockout tyvärr.
Ok, kan tänka mig att det blir en lite annan grej med en Pike. Det känns som den SID som sitter original är väldigt progressiv. Mjuk i början men sedan blir den snabbt styvare och det krävs bra stökig terräng och fart för att kunna utnyttja slaglängden. Som jag kör tror jag aldrig jag kommer få den att bottna 😀
Lite synd, man vill ju gärna utnyttja slaglängden. Undrar om man kan göra den mindre progressiv. Det gör man genom att ta bort tokens väl. Om det nu sitter några där. Någon som vet?
/edit: kollade själv nu, det sitter inga spacers alls på min

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har inte original-SID så vet inte om där sitter några tokens men funderar på att stoppa i en för att få ner trycket.
Även funderat på att byta till en Pike faktiskt då det passat min vardagscykling bättre.

Tegheim83

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag kör med SID Select+ som är 35mm och 110mm slag på min Majestic L.
Bytte chargern till Raceday, och tycker i mitt oförstånd att den kombon är mycket trevligare än min gamla SID WorldCup 32mm i kolfiber.
Stabil och sköter sig bättre på små ojämnheter.
Men jag kör mest XCM iof.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag kör med SID Select+ som är 35mm och 110mm slag på min Majestic L.
Bytte chargern till Raceday, och tycker i mitt oförstånd att den kombon är mycket trevligare än min gamla SID WorldCup 32mm i kolfiber.
Stabil och sköter sig bättre på små ojämnheter.
Men jag kör mest XCM iof.

Jag åker också raceday och tycker att den inte är så smutt i början av slaget och lite väl progressiv mot slutet. Men jag är tung så det kan vara att den gör sig bättre med lägre tryck. Ska testa med lite tokens först i vilket fall.

PBjorkman

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Går det att kapa ner styret på Alphan själv från 800 till låt säga 760? Alternativt be att få styret från Majestic som är just 760 monterat på Alphan vid leverans? Kör på 720 nu...

Funderar också på att antingen be att få ett vittoria mezcal monterat som bakdäck alternativt schwalbe racing ray/ralph för att få en lite mer slagsida åt XC. Tänker jag rätt?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det går att kapa, sannolikt inte några bekymmer att få den levererad med det andra styret.

Är det någon vidare skillnad mellan RaRa och Mezcal egentligen?

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Går det att kapa ner styret på Alphan själv från 800 till låt säga 760? Alternativt be att få styret från Majestic som är just 760 monterat på Alphan vid leverans? Kör på 720 nu...

Funderar också på att antingen be att få ett vittoria mezcal monterat som bakdäck alternativt schwalbe racing ray/ralph för att få en lite mer slagsida åt XC. Tänker jag rätt?
Eller så frågar du om allebike kan fixa till önskad bredd innan leverans - borde ju inte vara några problem? Gällande däcken så beror det ju på. Barzo har väldigt lågt rullmotstånd med tanke på mönstrets djup. Men om man mest cyklar snabba stigar skulle jag ta rr/rr - eller ralph rakt igenom. Jag har inte testat mescal men tycker det ser halt ut. Sen har vittoria 120 tpi och rr har väl typ 67? Också en parameter beroende på preferens. Men det jag gillar med Barzo är mångsidigheten. Funkar jättebra även när det är blött och lerigt och där är ju inte racing ralph förstahandsvalet direkt

NickPick

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Styren har ju bredd från 760 till 800 för att lagerhålla ett typ av styre till "alla" storlekar, sen får man kapa till sitt eget tyckte. Det blir billigare så helt enkelt.
Man kapar om man vill helt enkelt.

Nya allebike Alpha
Vad tycker ni om den branta sadelrörsvinkeln på 76,2°? Hamnar man för långt fram (verkar ju inte finnas så många dropperposts med offset heller, så känns som det kan bli lite problem där isf)?

glitch

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Vad tycker ni om den branta sadelrörsvinkeln på 76,2°? Hamnar man för långt fram (verkar ju inte finnas så många dropperposts med offset heller, så känns som det kan bli lite problem där isf)?
Du frågar i en tråd full med Alphaägare om en av huvudargumenten för cykeln är en dålig grej😃 lycka till att få något annat svar än att det är kalas.

Nya allebike Alpha
Du frågar i en tråd full med Alphaägare om en av huvudargumenten för cykeln är en dålig grej😃 lycka till att få något annat svar än att det är kalas.

Ja men kanske några, likt mig som fortfarande funderar dock, som köpte den trots den branta vinkeln.

Oroar mig för att det blir oskönt/ineffektivt att sitta så på plant underlag.

Tegheim83

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Förklara gärna för mig som inte förstår, vad sadelrörets vinkel har för påverkan?

Om jag skulle byta från en Majestic till en Alpha, men ändå sitta lika. Vad är då skillnaden?

Vad gör egentligen "H" för skillnad?
Screenshot_20211213-171928_Chrome.jpg

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Förklara gärna för mig som inte förstår, vad sadelrörets vinkel har för påverkan?

Om jag skulle byta från en Majestic till en Alpha, men ändå sitta lika. Vad är då skillnaden?

Vad gör egentligen "H" för skillnad?

Om man kan flytta sadeln tillräckligt mycket gör H ingen skillnad alls. Alpha har inte riktigt brant sadelrör, så man har utrymme att får mer gammaldags eller mer modern sittställning om man flyttar sadeln bakåt resp framåt.

Men tänker med modern geometri är att man har längre reach och sadel mer framåt än med gamla geometri. Det gör hjulbasen längre och placerar framhjulet längre framför tyngdpunkten. Det ger bättre position och stabilitet när man cyklar uppför (tyngdpunkten längre framför bakhjulet) och utför (man kan flytta tyngdpunkten längre bakom framhjulet). När det är platt gör det cyklen stabller, men svarare att svänga snabbt. Om man ståcyklar mycket ger det också mer utrymme.

glitch

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Vinkeln påverkar också var du hamnar i relation till vevlagret. Kommer du för långt framför kan det bli svårt att aktivera de andra musklerna som hjälper att utveckla kraft och det hela blir väldigt framsida lår dominant samt att du riskerar att få mer tryck på händerna.
Samtidigt hamnar du mer balanserat i centrum på cykeln vilket är bra inte minst på en längre hoj.
I branta backar är det bra att få fram vikten för att ha en avslappnad sittposition på Platten kan det se annorlunda ut. Som vanligt har allt sina för- och nackdelar och beror på vad man värdesätter högst. En del går att justera, annat inte.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer