Nya allebike Alpha

DanielS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag slog till och valde kolfiberhjulen, osäker om det är värt pengarna men skall bli roligt att prova.
Ja om man seriöst överväger det dyrare/bättre alternativet och har råd så är det ju lika bra att köra på så slipper man ångra sig sedan. Personligen skulle jag dock ha svårt att motivera 8500kr extra på hjul..

obalans

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Beror väl på vad du och hur du gillar att cykla? Luxen väcker ju inga enorma känslor i testerna. Nu har ju ingen vettig/oköpt kanal testat alphan än (helt knäppt) men jag skulle tro att den skulle få bra mycket högre poäng i ett test.
Ja de ser inte ut att gilla Luxen, nu testar de väl cykeln i Kanada, British Columbia, om jag förstått rätt. Där har de grymt fina trails o få platta områden i terrängen, antingen upp eller ned bär det av, har vart där o vill tillbaka. Här är de platt som en pannkaka med lite kullar 😀

Lux trailen fick rätt bra omdöme i senaste Allt om mtb.

Men Alphan ser ju onekligen trevlig ut och med mer intressant geometri o de som skrivit om den här verkar nöjda.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Precis. Jag tror också själva gaffeln är byggd mer för att vara effektiv på stigar och platt än en mer allround-gaffel. Jag hade en annan med 120 slag innan och sedan har jag en HT också med 120 och de båda gafflarna är betydligt mer pluffsiga, ganska sköna utför. Men klart begränsad slaglängd, bottnar lätt om det går hårt. Länkaget/dämparen bak är nog lite samma sak.
Jag kör med en Pike 120 mm på min Alpha, grymt trevlig gaffel men man tappar möjligheten till lockout tyvärr. Körde även ett par vändor med min grymma Öhlins RXF36 Evo men tyvärr bara med 140 mm insats. Det blev för mycket och hojen kändes om möjligt väl lång och bänglig k terrängen. Bytte tillbaka till Pike-gaffeln och den har provat det mesta utom stora hopp och lååånga utförsåka.
Ok, kan tänka mig att det blir en lite annan grej med en Pike. Det känns som den SID som sitter original är väldigt progressiv. Mjuk i början men sedan blir den snabbt styvare och det krävs bra stökig terräng och fart för att kunna utnyttja slaglängden. Som jag kör tror jag aldrig jag kommer få den att bottna 😀
Lite synd, man vill ju gärna utnyttja slaglängden. Undrar om man kan göra den mindre progressiv. Det gör man genom att ta bort tokens väl. Om det nu sitter några där. Någon som vet?
/edit: kollade själv nu, det sitter inga spacers alls på min
...jomenvisst, jag bytte gaffel. Köpte en Rockshox Revelation och Charger 2 RCT-dämpare. Då blir det ju typ en Pike Ultimate (bortsett från fel tätningar/olja). Har testat den ett antal turer nu. Det blev stor skillnad! Den här gaffelns karaktär är lite mer i min smak, mer typisk stig-gaffel. Det sitter två spacers i den från början och man kan sätta dit två till om man vill. Men den är ganska perfekt som den är nu faktiskt. Jag använder typiskt 80% av traveln men ibland mer, en gång lyckades jag bottna men då var det ett enmeters drop i en brant nedförsbacke, hornen växte ut. Hade blivit besviken om jag INTE bottnat en 120-gaffel där 😀 den är lagom mjuk utan att vara för mjuk, tycker inte den dyker så mycket vid inbromsning och den är bekvämare än SID Ultimate när det är lite sådär lagom stökigt.

SID Ultimate är gjord för race, för att den ska vara styv och man ska ha full kontroll när man kör hårt, hårda inbromsningar i svängar utan att den ska dyka och man tappar kontroll. Men det är inte riktigt som jag kör så det var inget för mig. Den gaffeln är väl perfekt på Majestic, men på Alpha är jag skeptisk.

Man tappade lockout tyvärr, men har remote åtminstone. Så det är fortfarande OneLoc som låser både fram/bak samtidigt. Bara det att nu blir det inte en helstel när man trycker på knappen, nu blir det en styv HT. Men jag tycker det är rätt bra faktiskt. Låser ofta på transport-sträckor, då är det inte fel att det finns åtminstone lite fjädring fram, även om det är ganska hårt. Men gillar det som sagt. Tycker det är väldigt bra att bakdämparn blir stel iaf. Det gör stor skillnad när man ska trampa uppför en klättring och det inte gungar bak. Tycker det är guld värt att ha lockout bak då.

Sammanfattningsvis kan sägas att jag tycker att en väldigt bra cykel blev perfekt nu! Bakdämparn är bra, den skulle jag inte vilja byta ut, perfekt karaktär för min cykling. Detsamma kan sägas om nya framgaffeln "Pike", väldigt bra. Om jag kör hårdare sedan så kan jag bara lägga i någon spacer så blir det bra. På SID Ultimate var den redan väldigt progressiv från början. Men där kunde man inte göra något åt saken. Det var bara att leva med det. Jag kunde inte det. Lite viktpålägg blev det också, SID Ultimate vägde 1,5 kg. Den här väger 1,9 kg. Men den matchar i färg mycket bättre. Känner mig mer än nöjd med mitt byte.

_1200187.jpg

_1040365.jpg
_1040392.jpg

Tegheim83

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har fått möjlighet att uppgradera gaffeln för 2500 kr och är lite sugen men vet inte om jag egentligen kommer märka någon större skillnad. Läste recensionerna här på Happy om Transistion Spur och Epic Evo som båda var utrustade med en Select+ och Westman verkade ju nöjd med dessa så tror att även jag kommer vara det...

Jag har från Ultimate 32mm med 100mm slag, till Select+ 35mm med 110mm slag.

Först var jag inte alls nöjd.
Selecten är tung.

Bytte till RaceDay-charger i Select+ och nu är jag grymt nöjd! Den känns stabil och rejsig (lätt) samtidigt :-)

Nya allebike Alpha
Det är något som inte riktigt verkar hänga ihop med vikterna på Alphan om man jämför Xt mot Xtr.

Xtr har följande prylar som är lättare än Xt (alla vikter ca gram och hastigt googlat):

Xtr-grupp =-250
Sadel =-50
Gaffel =-200
Hjul =-200

Xt-modellen anges väga 12,4kg och Xtr 11,2 kg. Viktskillnaderna för prylarna ovan är tot bara ca 0,7 kg. Skillnaden mellan modellerna är 1,2kg.

0,5 kg diff någonstsans är mer än vad som kan förklaras av toleranser. Var finns huvudsakligen felet/felen tro?

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det är något som inte riktigt verkar hänga ihop med vikterna på Alphan om man jämför Xt mot Xtr.

Xtr har följande prylar som är lättare än Xt (alla vikter ca gram och hastigt googlat):

Xtr-grupp =-250
Sadel =-50
Gaffel =-200
Hjul =-200

Xt-modellen anges väga 12,4kg och Xtr 11,2 kg. Viktskillnaderna för prylarna ovan är tot bara ca 0,7 kg. Skillnaden mellan modellerna är 1,2kg.

0,5 kg diff någonstsans är mer än vad som kan förklaras av toleranser. Var finns huvudsakligen felet/felen tro?

Har du räknat med alla komponenter i gruppen?
Tror att du atminstone glömde bromsarna: 170 gram.

enmik

Medlem
Nya allebike Alpha

Xtr-grupp =-250
Sadel =-50
Gaffel =-200
Hjul =-200

Var i kontakt med Allebike angående detta när jag beställde min och fick då följande svar
Det som skiljer mellan modellerna är komponentgrupp, hjulen, sadeln, handtag, samt slangarna i däcken som byggs original. XTR specen byggs även med titanskruv på utvalda ställen där XT spec byggs med rostfria stålskruv.

Jag gjorde ungefär samma beräkning när jag köpte min och då fick jag det till ungefär 300 gram i skillnad mellan hjulen (1848 gram för XM 1700 och 1544 för XRC 1501).

n0llan

Medlem
Nya allebike Alpha
Jag har inte tänkt på det förut, men när jag köpte den i somras fick jag en Reba dämpare på istället för en SID. Någon som vet varför?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
En sak att tänka på med denna hoj. Märkte att min som jag haft i några månader bara hade fått skav där vid klingan, där vajerskyddet ligger på och nöter. De har ju satt på ett skydd på vajerhöljet. Men inget skydd på ramen! Det nöts ganska bra här uppenbarligen så sätt dit lite helikoptertejp eller nåt på detta ställe!

_3040418.jpg

Nya allebike Alpha
Har beställt en Alpha nu, otålig är bara förnamnet...
Nu skulle jag väldigt gärna se en bild på en svart Alpha i storlek small!
Någon som kan bjucka på en bild? Måste ju plåga habegäger lite extra!

MotoVeloce

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Efter några kortare grusvägsturer blev det äntligen dags för en riktigt stigtur på 3,5 mil i helgen. Helt underbar cykel och enda problemet var att benen var alldeles för svaga. Men det kanske man inte kan skylla på cykeln, eller? ;)

Just nu 12 styren av 10 möjliga för min Alpha XT.

AlphaXT.jpg

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Efter några kortare grusvägsturer blev det äntligen dags för en riktigt stigtur på 3,5 mil i helgen. Helt underbar cykel och enda problemet var att benen var alldeles för svaga. Men det kanske man inte kan skylla på cykeln, eller? ;)

Just nu 12 styren av 10 möjliga för min Alpha XT.

Visa bilaga 545623
Jodå, den är givetvis för tung, du måste börja lätta den :-)

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Är det någon här som kör Inpeaks wattmätare på Alpha SLX (länk)? Jag är sugen på att skaffa en men känner mig inte helt säker på att den får plats. Jag har mätt med en 10 mm insexnyckel och jag tror att det borde funka men det är trångt längst in närmast vevlagret. Är det någon som vet?

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Vad kör man för tejpbredd på alufälgarna för tubeless? Måste åka förbi en cykelbutik lite fort efter jobbet idag. Innermåttet är väl 30 mm rakt över så optimalt borde väl vara lite bredare tejp? Allebike har iofs bara 25 och 30 mm tejp i webbutiken så 30 kanske är bra

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag trodde nog att hjulen kom färdigtejpade nu när det är DT-hjul. Inte så?
Jag fick min för ett år sen och då var fälgarna tejpade och däcken på. Det var dags att byta sealant nu (nästan snustorrt) och eftersom jag föredrar stans race sealant funkar det inte så bra att prutta ner vätskan genom ventilen. 30mm tejp blev perfekt - bredare än så behövs verkligen inte

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hjälpte en polare ikväll. Hans hjul var också tejpade. Värdelöst tejpade! Läckte som ett såll så jag tejpade om med 32mm, blev perfekt och jag skulle inte vilja ha smalare, man vill ju ha den ändå ut mot kant så däcken trycker på den och ett par millimeter försvinner ju i ”diket i mitten”…

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer