Ja om man seriöst överväger det dyrare/bättre alternativet och har råd så är det ju lika bra att köra på så slipper man ångra sig sedan. Personligen skulle jag dock ha svårt att motivera 8500kr extra på hjul..Jag slog till och valde kolfiberhjulen, osäker om det är värt pengarna men skall bli roligt att prova.
Det bidde en annan cykel till slut. Med al-hjul.Någon som har några åsikter om ovan. Blev nu på sena kvällen också sugen på att byta mina hjul innan leverans från DT Swiss XM 1700 (aluminium) till DT Swiss 1501 (kolfiber).
Hur gjorde du @PBjorkman ?
Beror väl på vad du och hur du gillar att cykla? Luxen väcker ju inga enorma känslor i testerna. Nu har ju ingen vettig/oköpt kanal testat alphan än (helt knäppt) men jag skulle tro att den skulle få bra mycket högre poäng i ett test.Vad tror ni om Alphan xt vs Canyon Lux trail cf 7?
Ja de ser inte ut att gilla Luxen, nu testar de väl cykeln i Kanada, British Columbia, om jag förstått rätt. Där har de grymt fina trails o få platta områden i terrängen, antingen upp eller ned bär det av, har vart där o vill tillbaka. Här är de platt som en pannkaka med lite kullarBeror väl på vad du och hur du gillar att cykla? Luxen väcker ju inga enorma känslor i testerna. Nu har ju ingen vettig/oköpt kanal testat alphan än (helt knäppt) men jag skulle tro att den skulle få bra mycket högre poäng i ett test.
...jomenvisst, jag bytte gaffel. Köpte en Rockshox Revelation och Charger 2 RCT-dämpare. Då blir det ju typ en Pike Ultimate (bortsett från fel tätningar/olja). Har testat den ett antal turer nu. Det blev stor skillnad! Den här gaffelns karaktär är lite mer i min smak, mer typisk stig-gaffel. Det sitter två spacers i den från början och man kan sätta dit två till om man vill. Men den är ganska perfekt som den är nu faktiskt. Jag använder typiskt 80% av traveln men ibland mer, en gång lyckades jag bottna men då var det ett enmeters drop i en brant nedförsbacke, hornen växte ut. Hade blivit besviken om jag INTE bottnat en 120-gaffel därPrecis. Jag tror också själva gaffeln är byggd mer för att vara effektiv på stigar och platt än en mer allround-gaffel. Jag hade en annan med 120 slag innan och sedan har jag en HT också med 120 och de båda gafflarna är betydligt mer pluffsiga, ganska sköna utför. Men klart begränsad slaglängd, bottnar lätt om det går hårt. Länkaget/dämparen bak är nog lite samma sak.
Jag kör med en Pike 120 mm på min Alpha, grymt trevlig gaffel men man tappar möjligheten till lockout tyvärr. Körde även ett par vändor med min grymma Öhlins RXF36 Evo men tyvärr bara med 140 mm insats. Det blev för mycket och hojen kändes om möjligt väl lång och bänglig k terrängen. Bytte tillbaka till Pike-gaffeln och den har provat det mesta utom stora hopp och lååånga utförsåka.
Ok, kan tänka mig att det blir en lite annan grej med en Pike. Det känns som den SID som sitter original är väldigt progressiv. Mjuk i början men sedan blir den snabbt styvare och det krävs bra stökig terräng och fart för att kunna utnyttja slaglängden. Som jag kör tror jag aldrig jag kommer få den att bottna
Lite synd, man vill ju gärna utnyttja slaglängden. Undrar om man kan göra den mindre progressiv. Det gör man genom att ta bort tokens väl. Om det nu sitter några där. Någon som vet?
/edit: kollade själv nu, det sitter inga spacers alls på min
Har fått möjlighet att uppgradera gaffeln för 2500 kr och är lite sugen men vet inte om jag egentligen kommer märka någon större skillnad. Läste recensionerna här på Happy om Transistion Spur och Epic Evo som båda var utrustade med en Select+ och Westman verkade ju nöjd med dessa så tror att även jag kommer vara det...
Det är något som inte riktigt verkar hänga ihop med vikterna på Alphan om man jämför Xt mot Xtr.
Xtr har följande prylar som är lättare än Xt (alla vikter ca gram och hastigt googlat):
Xtr-grupp =-250
Sadel =-50
Gaffel =-200
Hjul =-200
Xt-modellen anges väga 12,4kg och Xtr 11,2 kg. Viktskillnaderna för prylarna ovan är tot bara ca 0,7 kg. Skillnaden mellan modellerna är 1,2kg.
0,5 kg diff någonstsans är mer än vad som kan förklaras av toleranser. Var finns huvudsakligen felet/felen tro?
Nej, googlade bara lite slarvigt. Min siffra verkar stämma dåligt, men det förklarar nog inte hela skillnaden. Någon som har tillförlitliga siffror för de kompletta grupperna?Har du räknat med alla komponenter i gruppen?
Tror att du atminstone glömde bromsarna: 170 gram.
Jeesus . Andra slangar? Det är en cykel för skog och vi pratar några hundra gram katalogvikt.Nej, googlade bara lite slarvigt. Min siffra verkar stämma dåligt, men det förklarar nog inte hela skillnaden. Någon som har tillförlitliga siffror för de kompletta grupperna?
Det är något som inte riktigt verkar hänga ihop med vikterna på Alphan om man jämför Xt mot Xtr.
Xtr har följande prylar som är lättare än Xt (alla vikter ca gram och hastigt googlat):
Xtr-grupp =-250
Sadel =-50
Gaffel =-200
Hjul =-200
Xt-modellen anges väga 12,4kg och Xtr 11,2 kg. Viktskillnaderna för prylarna ovan är tot bara ca 0,7 kg. Skillnaden mellan modellerna är 1,2kg.
0,5 kg diff någonstsans är mer än vad som kan förklaras av toleranser. Var finns huvudsakligen felet/felen tro?
Det som skiljer mellan modellerna är komponentgrupp, hjulen, sadeln, handtag, samt slangarna i däcken som byggs original. XTR specen byggs även med titanskruv på utvalda ställen där XT spec byggs med rostfria stålskruv.
Svårt att få tag i SID?Jag har inte tänkt på det förut, men när jag köpte den i somras fick jag en Reba dämpare på istället för en SID. Någon som vet varför?
Det kan vara därförSvårt att få tag i SID?
Jag har inte tänkt på det förut, men när jag köpte den i somras fick jag en Reba dämpare på istället för en SID. Någon som vet varför?
Personligen tyckte jag Reba hade bättre karaktär än SID. Men det är ju en smaksak :)Okej, jag köpte begagnat så det är nog anledningen
Roligt, jag ska köra min Alpha för första gången nästa helg också!Jag har lyckats komma över en Alpha SLX 2020. Jag ser fram emot att testa den i skogen nästa helg.
Visa bilaga 545435
Har också det problemet med den där cykeln. Den är för bra. Kan inte längre skylla på utrustningenHelt underbar cykel och enda problemet var att benen var alldeles för svaga. Men det kanske man inte kan skyla på cykeln, eller? ;)
Jodå, den är givetvis för tung, du måste börja lätta den :-)Efter några kortare grusvägsturer blev det äntligen dags för en riktigt stigtur på 3,5 mil i helgen. Helt underbar cykel och enda problemet var att benen var alldeles för svaga. Men det kanske man inte kan skylla på cykeln, eller? ;)
Just nu 12 styren av 10 möjliga för min Alpha XT.
Visa bilaga 545623
NejNi som fått era cyklar nyligen, kom de monterade tubeless?
Att jag inte tänkte på det? Kanske därför benen var så trötta? Men om man lättar den, blir inte kilopriset högre då och ingen vill köpa den ifall jag kommer på den dåliga idén att sälja den?Jodå, den är givetvis för tung, du måste börja lätta den :-)
Jag tolkar tystnaden som att ingen gör det.Är det någon här som kör Inpeaks wattmätare på Alpha SLX (länk)?
Yes, kanske inte så stor hjälp men en Stages XT på en Alpha XT. Känner mig trygg med avståndet som blir kvar.Jag tolkar tystnaden som att ingen gör det.
Kör någon med någon annan wattmätare?
Tack! Det borde funka att skaffa en Stages XT och bara byta ut min befintliga vänstra SLX-vevarm mot Stages-vevarmen, eller hur?Yes, kanske inte så stor hjälp men en Stages XT på en Alpha XT. Känner mig trygg med avståndet som blir kvar.
Vågar inte svara på det. Jag hittade en billig XTR som jag först övervägde men efter att ha läst på lite tror jag q-faktorn skiljde mellan dessa. Jag hade inte chansat utan att läsa på först.Tack! Det borde funka att skaffa en Stages XT och bara byta ut min befintliga vänstra SLX-vevarm mot Stages-vevarmen, eller hur?
Danke blev 30 mm30mm blir bra
Jag trodde nog att hjulen kom färdigtejpade nu när det är DT-hjul. Inte så?Danke blev 30 mm
Mina var tejpadeJag trodde nog att hjulen kom färdigtejpade nu när det är DT-hjul. Inte så?
Jag fick min för ett år sen och då var fälgarna tejpade och däcken på. Det var dags att byta sealant nu (nästan snustorrt) och eftersom jag föredrar stans race sealant funkar det inte så bra att prutta ner vätskan genom ventilen. 30mm tejp blev perfekt - bredare än så behövs verkligen inteJag trodde nog att hjulen kom färdigtejpade nu när det är DT-hjul. Inte så?
Skönt, hoppas mina är det. Får nog min cykel i början på nästa vecka och jag har inte köpt någon tejp.Mina var tejpade
Hjälpte en polare ikväll. Hans hjul var också tejpade. Värdelöst tejpade! Läckte som ett såll så jag tejpade om med 32mm, blev perfekt och jag skulle inte vilja ha smalare, man vill ju ha den ändå ut mot kant så däcken trycker på den och ett par millimeter försvinner ju i ”diket i mitten”…Mina var tejpade