Nya allebike Alpha

Agorazo

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Vad är fördelar respektive nackdelar med alpha GX vs Alpha slx?

Det verkar vara groupset och däck som skiljer cyklarna åt eller?

Är inte så insatt på skillnaderna mellan shimano slx och sram gx. Finns det något som är att föredra?

JohanRR4

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Är inte så insatt på skillnaderna mellan shimano slx och sram gx. Finns det något som är att föredra?
Jag tror bara det är det du skriver som skiljer sig mellan dem.

Jag tror dock att slx versionen är att föredra då jag tror att slx bromsarna är ganska mycket bättre än Level T som det är på Gx men jag är inte helt säker.

Nya allebike Alpha

Shimano
+trevligare med olja i bromsar än dot
+om du ber att få växelreglaget uppgraderat till xt så kan du växla upp 2 växlar i taget, riktigt trevligt
+allmänt lite bättre kvalitetsintryck på bearbetning av delar
-trögare växelreglage, känns i tummen när kuperingen växlar frekvent

SRAM
+växelreglaget har lågt motstånd
-envisa bromsproblem med sk sticky pistons, ska vara löst säger en del. Andra menar motsatsatsen.

Min subjektiva uppfattning ovan, sammantaget hade jag totalt sett gått på Shimano.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Allebike är ju om inte annat väldigt prisvärda att göra ändringar i spec med, jag frågade förut ang uppgradering av en Alpha GX till GX AXS och SID istället för Revelation-dämparen. Har för mig den skulle kosta ca 40 tkr med den billigare SID-dämparen och 41 tkr med Ultimate. Att uppgradera t.ex. bromsar lär inte kosta en njure

Jag köpte aldrig någon men priset var lockande.

OskarLodin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Någon tipsade om den här väskan "Blackburn outpost corner". Tack för det! Den passar som en smäck. Passar riktigt bra där mot remote-vajern och allt.
Man får t om dit en vattenflaska, fast lite bökigt är det för man måste dra väskan åt sidan för att få i/ur.
Lite dum längd på strapsen som var med bara. Man fick med sex stycken. Men bara ETT är i rätt längd :) har ju några andra att ta av så det ordnar sig, lite störande bara.

Vänder man på den å andra sidan :) så ser det kanske lite konstigare ut (?) men då går det faktiskt ganska lätt att ta i/ur vattenflaska. Kanske är att föredra. Då öppnar man dessutom väskan uppifrån så inte alla prylar trillar ur om det ligger något löst.
Jag köpte en också men tycker inte det blev så bra. Ingen av remmarna passade så använde buntband. Fick bara plats med en liten flaska och även den är knepig att få i och ur (L-ram). Funderar på om en Evoc Multi Frame Pack skulle passa bättre eller om man ska försöka lösa förvaring på något annat sätt.

IMG_2084.jpeg

P.S. Om ni ska köpa sidomatade flaskhållare. Köp en höger och en vänstermatad...

HejaSverige!

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag köpte en också men tycker inte det blev så bra. Ingen av remmarna passade så använde buntband. Fick bara plats med en liten flaska och även den är knepig att få i och ur (L-ram). Funderar på om en Evoc Multi Frame Pack skulle passa bättre eller om man ska försöka lösa förvaring på något annat sätt.

Visa bilaga 570998

P.S. Om ni ska köpa sidomatade flaskhållare. Köp en höger och en vänstermatad...
Flaskstället går ju iof att flytta ner en bit, finns prylar till det också! du har testat att vända väskan alla vägar antar jag,?

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Visa bilaga 570998

Vänd på den! Iofs har jag en XL, men får plats med stor flaska (dålig bild men…):
F6526605-A7EB-4CD3-8856-41F97AF892C1.jpeg

Corleone

Medlem
Nya allebike Alpha
Tjena! Har tittat en del på Trek Top Fuel 8 som jag tänkte införskaffa men fick upp ögonen för Allebike Alpha XT som känns likvärdig i stort sett förutom att Alphan är carbon då förstås och undrar ifall någon här kan komma med input varför man skulle välja den ena framför den andra? Har en bit till Alingsås men jäkligt nära till Trek-återförsäljaren.

Agorazo

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
2C5F7B4F-AE96-4E99-8325-83CCC85899D1.jpeg

Igår kom den! SLX modellen. Stressade ihop den efter jobbet och hann ut på en snabb runda. Lite ovant med den flacka gaffeln men gillar cykeln skarpt! Utför riktigt kände jag hur cykeln ville mer.

Funderar på att sätta dit skyddsfilm på några utsatta ställen. Vad mer bör/kan man göra för att ta hand om sin nya cykel? En skärm vid framdämparen ska dit. Något där bak? Sett att en del satt någon form av skärm även bak?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Tjena! Har tittat en del på Trek Top Fuel 8 som jag tänkte införskaffa men fick upp ögonen för Allebike Alpha XT som känns likvärdig i stort sett förutom att Alphan är carbon då förstås och undrar ifall någon här kan komma med input varför man skulle välja den ena framför den andra? Har en bit till Alingsås men jäkligt nära till Trek-återförsäljaren.

Treken är väl inte vad man kan anse som prisvärd men sannolikt en väldigt bra cykel. Lite hetare märke med och lite högre andrahandsvärde kanske.

Igår kom den! SLX modellen. Stressade ihop den efter jobbet och hann ut på en snabb runda. Lite ovant med den flacka gaffeln men gillar cykeln skarpt! Utför riktigt kände jag hur cykeln ville mer.

Funderar på att sätta dit skyddsfilm på några utsatta ställen. Vad mer bör/kan man göra för att ta hand om sin nya cykel? En skärm vid framdämparen ska dit. Något där bak? Sett att en del satt någon form av skärm även bak?

Snygg, kedjestagen behöver lite skydd mot hälarna om man har glada fötter-syndrom.

Agorazo

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Treken är väl inte vad man kan anse som prisvärd men sannolikt en väldigt bra cykel. Lite hetare märke med och lite högre andrahandsvärde kanske.

Snygg, kedjestagen behöver lite skydd mot hälarna om man har glada fötter-syndrom.
Tack! Bra med skydd vid kedjestagen, ska fixa det. Får se hur min blanka skyddsfilm gör sig mot den ngt matta lacken som är på Alphan…

Är en medium ram och förväntade mig bara plats för en flaskhållare men noterar att det finns skruvar även på sadelröret. Trodde det bara var så på L och XL.

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Tack! Bra med skydd vid kedjestagen, ska fixa det. Får se hur min blanka skyddsfilm gör sig mot den ngt matta lacken som är på Alphan…

Är en medium ram och förväntade mig bara plats för en flaskhållare men noterar att det finns skruvar även på sadelröret. Trodde det bara var så på L och XL.
Men du lär inte få plats med två samtidigt utan att flytta upp/fram den främre, eller?

Grusove

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Visa bilaga 571637

Höljet till växelvajern gnager lite på ramen ovan vevpartiet på min. kan vara bra att sätta en liten skyddstejp där
1660203514531.png

OskarLodin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Vänd på den! Iofs har jag en XL, men får plats med stor flaska (dålig bild men…):
Visa bilaga 571032
Flaskstället går ju iof att flytta ner en bit, finns prylar till det också! du har testat att vända väskan alla vägar antar jag,?

Tack för tipsen. Nu har jag vänt på väskan och flyttat ner flaskan ett hack med hjälp av dessa. Det blev betydligt bättre men jag vill nog fortfarande inte rekommendera väskan till någon. Det funkar förstås att öppna den nedifrån men det är långt ifrån optimalt.

IMG_2175 (1).jpeg

Gi

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Tack för tipsen. Nu har jag vänt på väskan och flyttat ner flaskan ett hack med hjälp av dessa. Det blev betydligt bättre men jag vill nog fortfarande inte rekommendera väskan till någon. Det funkar förstås att öppna den nedifrån men det är långt ifrån optimalt.

Visa bilaga 573610
Gi
Den är väl gjord för att sitta så? Finns det inte ett innerfack i den som annars blir upp och ner, eller minns jag fel?
Sen är ett flaskställ med sidomatning alltid trevligt att ha så fort det blir trångt i överkant…
edit: fast det kanske du redan har…

Hallstedt

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Har problem med att gängorna har gått i ena rambulten, Allebike har det inte på lager och har inte återkommit till mig ang när det kan tänkas komma heller.
Någon som vet om det finns ngt annat som passar eller om jag kan få tag i denna på annat vis? Tack på förhand
Skärmbild 2022-08-18 112325.png

TsUPeR

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har problem med att gängorna har gått i ena rambulten, Allebike har det inte på lager och har inte återkommit till mig ang när det kan tänkas komma heller.
Någon som vet om det finns ngt annat som passar eller om jag kan få tag i denna på annat vis? Tack på förhand Visa bilaga 575099
En vild chansning är att något liknande https://www.yt-industries.com/produ...nt/363/rockerarm-bolt-and-screw-set-izzo-mk1/ skulle passa men så klart får man ju mäta och ha sig...

SwinginStan

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Hej! Jag har kört Trek Top Fuel 9.7 ett tag, men tycker den är något för aggressiv och tänkte byta till en ren Trail-hoj. Hittade dock Alpha nu och blev nyfiken. Ni som cyklat på den, är det signifikant skillnad med den flackare vinkeln jmf Top Fuel eller är det ”samma lika”?

JohanRR4

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det skiljer ju 2 grader så det borde vara en ganska stor skillnad. I övrigt så är geometrin ganska lik dock.

n0llan

Medlem
Nya allebike Alpha
Finns det några förändringar jag hade kunnat göra på min Alpha för att få den lite snabbare på XCC och XCO banor? Går det t.ex att ändra gaffelvinkeln till lite brantare (typ 67-68 grader)?

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Finns det några förändringar jag hade kunnat göra på min Alpha för att få den lite snabbare på XCC och XCO banor? Går det t.ex att ändra gaffelvinkeln till lite brantare (typ 67-68 grader)?

Alpha verkar har integrated styrlager. Då kan man bara använda en Slack-R angleset. Då blir stack högre pga extra höjden av angleset ovanpå och under styrhuvudet och också pga brantare gaffelrörsvinkel.

Brantare gaffelrörsvinkel gör cykeln dock bara snabbare i tajta kurvor.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
...ja jag är glad att jag fick Vincents iaf, känns mer korrekt :)

----

Men iaf, apropå väska. Idag hittade jag inte min vanliga lilla väska, tog Burrito-packen istället, den passar finfint där faktiskt

20220923_150309.jpg

Waylost

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Barzo däcken gillar inte väderleken ute, Eller snarare underlaget jag kör på. Jag vill ha nåt som funkar dessa blöta dagar. Dvs mer grepp både på rötter och i lera. Men vill fortfarande ha hyffast rull.

Jag har läst flertalet trådar men känns om jag får ännu mera huvudbry än innan.

Vad ska jag satsa på?

Mback72

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Barzo däcken gillar inte väderleken ute, Eller snarare underlaget jag kör på. Jag vill ha nåt som funkar dessa blöta dagar. Dvs mer grepp både på rötter och i lera. Men vill fortfarande ha hyffast rull.

Vad ska jag satsa på?
Jag tycker Bontrager XR4 Team Issue 2.4 har en fin kombination av rull, fäste och vikt. Ett traildäck som väger som ett XC-däck.

TsUPeR

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Vad ska jag satsa på?
Schwalbe Wicked Will funkar fint tycker jag.

Nya allebike Alpha
Nu inför hösten så tänkte jag att Wicked Will skulle ha varit ett perfekt val, om det fanns i Super Race som både Speedgrip och Soft. Speedgrip bak och Soft fram alltså. Och soft finns ju inte officiellt, men ändå så dök just denna kombo upp på Marketplace! De var sparsamt använda och såldes till ett rimligt pris. Så nu har jag den kombon, känns riktigt bra.

Topp