Nya bromsar till trail

Emax

Medlem
Nya bromsar till trail
Tja!

Tänkte köpa nya bromsar till min trailcykel (Fuel ex) eftersom orginalen är hemska.
Kör mycket trail men är även nåndag i Åre och andra bikeparks.
Jag har kollat lite på Shimano 8100 är det dom som gäller om man vill ligga i mellansegmentet eller finns det andra alternativ? (Endast shimano dock)

jonte987

Aktiv medlem
Nya bromsar till trail
8000 till 8120 är nog bra alternativ.
Nog helt ok att gå ner på 7xxx ocksp.

Jag har 8000 och 9120 just nu. Tycker skicket på belägg och skivor är mer avgörande än modellen

ErikvW

Aktiv medlem
Nya bromsar till trail
Dom var ju faktiskt ganska mycket billigare! Bra tips! Det jag kunde hitta var att dom var lite tyngre än xt men det spelar ingen större roll.
Enda skillnaden är vikten samt den där skruven ingen riktigt förstår sig på. Se till så att du köper bra skivor och belägg när du håller på, om cykeln ska gå i åre så kanske 200mm fram inte är en dålig idé.

ErikvW

Aktiv medlem
Nya bromsar till trail

Emax

Medlem
Nya bromsar till trail
Dum fråga kanske men det att skivorna till 7120 är centerlock. Kan man använda centerlock på alla fälgar eller är det någon speciell infästning?

Berk

Aktiv medlem
Nya bromsar till trail
Okej men då kan jag slita upp resin beläggen först innan jag köper ny skiva.

Just på MT200 är skivorna dock riktigt dåliga. Jag bytte till RT64 skivor och fick klart bättre bromsverkan. Shimanos kompatibilitetstabell är dock lite oklart. Min kombo är inte rekommenderat men inte heller förbjuden.

jonte987

Aktiv medlem
Nya bromsar till trail
Just på MT200 är skivorna dock riktigt dåliga. Jag bytte till RT64 skivor och fick klart bättre bromsverkan. Shimanos kompatibilitetstabell är dock lite oklart. Min kombo är inte rekommenderat men inte heller förbjuden.
Han säger att han har rt56. Det finns väl inga mt200 skivor... flickans kom med rt10 cl.

Till 7120 hade jag köpt rt86.

weldion

Aktiv medlem
Nya bromsar till trail
Helt omöjligt att få tag på både XT och SLX 4-kolvare just nu. Har fått lite problem med min gamla frambroms och tänkte beställa nytt, men det är inte lätt.

ers

Aktiv medlem
Nya bromsar till trail
7120? Behöll då skivan eller köpte du ny? Är du nöjd?
Japp M7120, orginal skivan sitter kvar på orginal hjulen, har även en annan uppsättning med någon form av lättvikts skiva som oxå fungerar bra. Valde resin beläggen, vet inte om det var rätt val eller inte…

Emax

Medlem
Nya bromsar till trail
Japp M7120, orginal skivan sitter kvar på orginal hjulen, har även en annan uppsättning med någon form av lättvikts skiva som oxå fungerar bra. Valde resin beläggen, vet inte om det var rätt val eller inte…
Grymt! Höll på att åka rakt ut i buskaget när jag åkte utför i helgen så jag hoppas där är lite bättre bromsverkan på dom här än på skräpet som sitter på orginal :D

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Nya bromsar till trail
Om man nu råkar ha RT10 på sin cykel, kan man byta till vilken annan CL-skiva som helst? Alltså: är centerlock en standard, eller finns det olika typer? Tycker att splinesen ser lite olika ut på de bilder jag tittat på.

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Nya bromsar till trail
Alla centerlock är samma, om man ska byta kan man passa på att kanske köpa större skivor.(obs krävs spacer under oket också)
Tack!

Edit: RT30 (203 mm) var det visst i fram, men RT64 beställdes som ersättare. När jag insåg att nya skivan inte är kompatibel med mina MT200 gjorde jag det enda logiska och beställde RT64 även till bakhjulet och förstås Deore M6120 fyrkolvsok fram och bak.

Senast ändrad:

Emax

Medlem
Nya bromsar till trail
En sak som jag kom att tänka på. Om jag använder mina Rt56 skivor som sitter på idag då behöver jag väl inte beställa adaptrar till SLX bromsarna?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer