Nya bromsar?

Nya bromsar?
Jag tappar fattningen när det kommer till mina Shimano XT M8120, frambromsen fungerar toppen men bakbromsen känns som att den aldrig har tagit som den ska, den känns klen och den har Shimanos "patenterade" vandrande bitpunkt deluxe. Har luftat, bytt belägg... allt som man ska göra men likt förbannat så blir aldrig bakbromsen bra nog.

Har kört Shimano XT på tre olika cyklar nu och jag gillar bromsarna när de fungerar som de ska vilket de i stort sätt alltid har gjort.
Nu har jag tappat hopp och lust så min tanke är att byta ut dem, men vad ska jag ha istället?
Trickstuff är absolut över budget. :)

Cykel är Yeti SB130.

Nya bromsar?
Du har råd med en Yeti men har inga pengar över till Trickstuff-belägg? :ROFLMAO:

Belägen är säkert kanon och rätt billiga sett till vad kompletta bromsar från Trickstuff kostar. Men visst, en uppsättning Dirretissima hade jag nypt direkt för halva priset. :)

Hayes Dominion verkar alla som testat lovorda, så de är mitt tips! A4 eller den nysläppta ww-varianten T4:

De verkar faktiskt intressanta, bara en smula orolig att de ska kännas lite väl mycket som Sram, uppskattar en lite mera direkt känsla likt Shimano.

ers

Aktiv medlem
Nya bromsar?
Vart sitter problemet med vandrande bite-point? Om det är i oken så kan du ju alltid köra Magura ok. Borde vara den billigaste lösningen...

JohanRR4

Aktiv medlem
Nya bromsar?
Du ska inte bara byta ok då? Om frambromsen funkar fint så är det ju inte fel på modellen utan bara bakbromsen. Annars om du vill byta och behålla shimano kännslan så är det väl bara Saint eller XTR du har att välja på (om du inte ska byta till något sämre)

zinkpasta

Aktiv medlem
Nya bromsar?
Fortsätter tjata om att Formula Cura 4 är trevliga bromsar med bra balans mellan bett och modulering. Mineralolja också plus. Det enda negativa jag upplever är bristen på justeringsmöjligheter. (Och de är något krångligare att lufta än Shimano, mer lika Sram i det hänseendet.)

Nya bromsar?
Du ska inte bara byta ok då? Om frambromsen funkar fint så är det ju inte fel på modellen utan bara bakbromsen. Annars om du vill byta och behålla shimano kännslan så är det väl bara Saint eller XTR du har att välja på (om du inte ska byta till något sämre)

Jo det är ett alternativ, kanske t.o.m. går att byta till ett nytt XT men jag vill inte riskera att det blir samma skräp igen.
Mest lockande är att testa Magura- eller Shimano Saints-ok.

Fortsätter tjata om att Formula Cura 4 är trevliga bromsar med bra balans mellan bett och modulering. Mineralolja också plus. Det enda negativa jag upplever är bristen på justeringsmöjligheter. (Och de är något krångligare att lufta än Shimano, mer lika Sram i det hänseendet.)

Vet inte vad det är men jag får bara en dålig känsla av Formula baserat på just inget mera än känsla. :)
Någon mer som har testat Cura 4?

MagerValp

Aktiv medlem
Nya bromsar?
Jag har inte kört själv, men klämde på ett par Hayes Dominion A4 på parkeringen. Verkligen radikalt annorlunda känsla mot Shimano, mjuk modulering men bet bra när man kom in. Kändes väldigt premium. Troligtvis helt fel om du gillar (fungerande) Shimano.

zinkpasta

Aktiv medlem
Nya bromsar?
Jag kör både Cura 2 och 4 på olika hojar. De skiljer sig dock rejält i känsla, Cura 2 har riktigt bra bett för att vara tvåkolvsok precis som recensionerna påpekar, men har inte så mycket modulering. Cura 4 har bättre/lite mer att ge där (men inte såsom Sram där det känns svampigt / som att inget händer i många fall). Cura X har jag inte provat.

Cura 2 har även relativt tidig bitepoint (reach går att justera mha insexnyckel, men inte bitepoint), Cura 4 senare. Detta påverkas givetvis av luftningen också, men jag vågar påstå att det skiljer även pga konstruktion.

Topp