Nya däck för trail

PeterW

Medlem
Nya däck för trail
Hej, har nu läst och läst ett flertal trådar om vilka däck ska man välja. Som amatör blir jag inte klok på detta med gummiblandningar, olika däck fram och bak m.m. som spelar in valet. Själv sitter jag på en Trek fuel ex 8 och trampar runt på stigar i södra Skåne. Gillar mer brötig terräng än snabba grusstigar, ska till Isaberg om någon vecka så de ska även funka på lite roliga utflykter. Så jag söker en däckkombo som passar den typ av cykling jag beskrivit, vill helst inte byta däck mellan årstiderna.
Så har ni några grymma kombos på däck så tar jag mer än tacksamt emot dem, de ska passa på Stans No Tures Arch Mk3 fälgar.

fredrik168

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Bontrager SE 3,4,5 är grymma och finns upp till 2.6 i 29
SE är deras endurodäck så dom är tåliga men lite tung just därav, välj själv vilken kombo du vill ha.

Ustzeust

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Bontrager SE 3,4,5 är grymma och finns upp till 2.6 i 29
SE är deras endurodäck så dom är tåliga men lite tung just därav, välj själv vilken kombo du vill ha.
Har ett se4 och tycker att det är lite hårt gummi för att fungera bra när det är blött. Det är väll likvärdigt med maxxis dual gummi.

Primera

Medlem
Nya däck för trail
Hej,

Har kört Nobby Nic 29 2.35 addix speedgrip fram/bak slanglöst ett tag och varit nöjd med det mesta (grepp bakdäck, bra rull etc.) men har precis bytt till Magic Mary 29 2.35 soft fram för att få bättre kantgrepp i fronten - hoppas detta blir en bra kombo för liknande förhållanden.

PeterW

Medlem
Nya däck för trail
Idag har jag Rocket Ron både fram och bak som inköptes för 4 år sedan till Vasan. Tänker att det är dags att byta dessa nu och vill du gå åt mer renodlade traildäck. Sen ska jag erkänna att jag inte riktigt vet vad som avgör skillnaden på XC stig / trail. Söker bra grepp fram då jag upplevt att jag tappat greppet ibland.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Däck är förbrukningsvaror, var beredd på att det kommer passera några på fälgarna.

Men Magic Mary addixsoft fram och antingen Hans Dampf i addixsoft eller Nobby Nic i addixspeedgrip bak är en klassisk kombo.
Nu har Schwalbe gjort om sina däck och kallar allt för super-nånting med högre angivna vikter, de har jag ännu inte koll på, men de gamla däcken går fortfarande att få tag på.

ambientzz

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Dunka på ett par maxxis. Dhr2 bak och dhf/assegai fram med Max Terra gummi så är du hemma. Rullar inte så lätt men funkar till det mesta.

theBrand

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Eller Dissector fram och Maxxis SS bak om man vill ha bättre rull. Jag prioriterar grupp så kör DHF/DRHII
Min cykel kommer med forekaster fram och bak. Tänkte byta ut fram direkt. DHR2 eller Dissector, vad tror panelen? Stockholms-skog.
DHR2 är ett utmärkt framdäck, jag har inte testat dissector fram men har det bak sen i våras. Rullar nästan lika bra som Minion SS, bromsar lite bättre men har lite sämre bett i kantdobbarna (lite studsigare också).

Jag valde dissector / DHR2 när jag köpte till nya cykeln i våras, jag har i omgångar försökt köra schwalbedäck i "Snake skin" men jag får punka hela tiden (Annars så är noby nic ett helt ok bakdäck).

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nya däck för trail
DHR2 är ett utmärkt framdäck, jag har inte testat dissector fram men har det bak sen i våras. Rullar nästan lika bra som Minion SS, bromsar lite bättre men har lite sämre bett i kantdobbarna (lite studsigare också).

Jag valde dissector / DHR2 när jag köpte till nya cykeln i våras, jag har i omgångar försökt köra schwalbedäck i "Snake skin" men jag får punka hela tiden (Annars så är noby nic ett helt ok bakdäck).
DHRII är extremt greppigt och förutsägbart. Lär släppa ifrån sig lera bra under hösten också. Dissector är lite lättare och mindre grovt.
Hmmm... svårt. Det blev en YT izzo för mig efter mkt soul searching. Valde den för att den verkade lite snappy. Vill ha ett stadigare framdäck utan att ta bort det från cykeln [snappyness , red anm]. Men dhr blir kanske bäst, sommaren är slut osv.

PeterW

Medlem
Nya däck för trail
Tack för era tips, har sammanställt följande:
Nobby Nic 2,35 fram och bak.
Magic Mary fram, Nobby Nic bak.
DHR2 bak, Assegai Fram. Max Terra
DHR2 fram, Dissector bak. Max Terra
Nu ska var ett beslut fattas, som jag förstått så passar samtliga förslag ovan för stig och Park cykling. Är det något annat som jag behöver tänka på, allt detta kring soft, snakeskinn m.m.

Senast ändrad:

ambientzz

Aktiv medlem
Nya däck för trail
DHR2 fram, Assegai Bak. Max Terra
Nu ska var ett beslut fattas, som jag förstått så passar samtliga förslag ovan för stig och Park cykling. Är det något annat som jag behöver tänka på, allt detta kring soft, snakeskinn m.m.
Tänker lite löst att du kanske menar assegai fram och dhr2 bak...

yonsson

Aktiv medlem
Nya däck för trail
DHR2 fram, Assegai Bak. Max Terra
Assegai är tungt, väldigt tungt.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Går ju också att köra Ass-Dissector combo också.

Assegai fram och dissector bak.

Makten

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Väger väl typ 70g mer än DHF. Tänker då på max terra 60tdpi, 3c/exo/tr och 2.5wt. Så inte så farligt väl?
DHF 2,5" är också tungt för stigcykling. Allt beror på var och hur du cyklar, samt vad du står ut med. Själv går jag hellre ner i storlek för att spara lite vikt. ~900 gram fram är vettigt för stigcykling.

Ustzeust

Aktiv medlem
Nya däck för trail
För stig är väll en dh-kombo lite väl Overkill?
Men vad vet jag, såg en snubbe på Öland som cyklade runt på en Trek slash med magic Mary fram och bak, antar att han fick bra benträning iaf:F

manneblask

Aktiv medlem
Nya däck för trail
För stig är väll en dh-kombo lite väl Overkill?
Men vad vet jag, såg en snubbe på Öland som cyklade runt på en Trek slash med magic Mary fram och bak, antar att han fick bra benträning iaf:F
MM utan SG är ju inga problem för stig 🙂
Är väldigt nöjd med Vee Flow Snap fram och bak som ett alternativ till de stora däcktillverkarna.

ambientzz

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Absolut är det tungt. 1075g för ett framdäck är ingen lek på platt stig. Men jag är så slö när det gäller byta däck och slabba med gucka. Jag cyklade xc-stig i veckan och idag blir det liftåka orkar inte byta däck mellan :).

PeterW

Medlem
Nya däck för trail
cyklar mestadels i skånska skogarna med någon tur till Isaberg ibland. Antar att de stigar jag cyklar inte klassas som jätte brötiga men de innehåller rötter, Sten leta m.m. uppskattar lätta däck. Vilken kombo passar detta?

yonsson

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Väger väl typ 70g mer än DHF. Tänker då på max terra 60tdpi, 3c/exo/tr och 2.5wt. Så inte så farligt väl?
DRH2 är nästan 100g lättare om man jämför Assegai 2.5” med DRH2 2.6”. Svårt att jämföra exakt men Assegai är helt klart köttigare. Med tanke på att DHR2 har GRYMT grepp så ser jag inte riktigt vitsen med Assegai till annat än DH.

Makten

Aktiv medlem
Nya däck för trail
DRH2 är nästan 100g lättare om man jämför Assegai 2.5” med DRH2 2.6”. Svårt att jämföra exakt men Assegai är helt klart köttigare. Med tanke på att DHR2 har GRYMT grepp så ser jag inte riktigt vitsen med Assegai till annat än DH.
Går man ner till DHR 2,3" så är skillnaden hela 250 gram mot Ass-Guy 2,5" (båda EXO MaxxTerra).

Joppe_k

Medlem
Nya däck för trail
Ber om ursäkt för om jag gör ditt beslut ännu svårare, men jag ska slänga in ett förslag till i leken. :-P
Continental der Baron 2.4" fram
Continental Trail King 2.4" bak

Har tyvärr inte kört på dem så länge att jag kan komma med någon mer detaljerad utvärdering, men än så länge är jag "nöjd".

Westman

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Ser att du redan valt en bra kombo (DHR2 + Aggressor), men kommenterar ändå om någon annan söker info.

..
MM + NN skulle jag justera till MM + HD eftersom skillnaden i grepp blir väl stor ner till NN tycker jag. Bättre balans ihop med HD bak för stökigt och ibland blött.

Assguy rullar vansinnigt dåligt men levererar också vansinnigt mycket grepp, jag skulle inte rekommendera det för stig om man inte har väldigt många watt i benen och prioriterar supergrepp.

DHR2 är väldigt allround och bra om man gillar mycket bromsgrepp. Rullar hyfsat bra också. Går sällan fel.

Aggressor har du inte med i listan men nämns i tråden, rullar bra och är ganska allround, klart mindre bromsgrepp än t ex DHR2 och svagt i lera. Kul om man gillar överstyrt och trycksladd.

Rekon bak är jämförbart med ett HD tycker jag, snäppet snabbare än DHR2, Aggressor. Men begränsat bromsgrepp jämfört med dom.

Dissector är väldigt trevligt. Rullar ganska bra och ger förutsägbart grepp även i halvmjukt, halvlerigt och på skrå. Jag kör det fram nu på en testhoj.

Dissector + Rekon eller Dissector + Aggressor känns som en snabbare kombo som inte ska missas för den som vill balansera grepp/rullmotstånd och hitta en Maxxisutmanare till MM+HD.

Senast ändrad:

Sunny

Medlem
Nya däck för trail
Flika in en fråga. Skrivs mycket om DHR2 som framdäck här och i andra trådar men sällan DHF. Om man tittar på mönstret förstår jag att DHR borde ha bättre bromsverkan men som höstdäck (hala rötter o stenar) tycker jag DHF borde vara bättre. Eller?

Westman

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Flika in en fråga. Skrivs mycket om DHR2 som framdäck här och i andra trådar men sällan DHF. Om man tittar på mönstret förstår jag att DHR borde ha bättre bromsverkan men som höstdäck (hala rötter o stenar) tycker jag DHF borde vara bättre. Eller?
DHF är ju referensdäcket för sidogrepp fram, i torrt, sen länge. Många kopior har uppstått, ex S Butcher, B G5 osv, dom flesta tillverkare har ett "DHF".

Men det sätter igen av lera och går rätt snabbt från bra till halt. Jag ser det som ett suveränt framdäck för torra halvåret. Men det är inte så allround och rullar sämre än ex DHR2.

Sen är det lite vattendelare med DHF. En del svär på det som framdäck, andra kör DHR2/HR2 för snabbare rull och/eller mindre fokus på nerlägg vid kurvtagning och en tredje grupp föredrar 2,3,2,3-däck (mittdobbar) a la Magic Mary. Jag illhör tredje gruppen, älskar allroundegenskaperna från MM, rimligt mycket grepp på precis alla fören och terrängtyper. Jack of all trades. Assegai hamnar också i det facket fast med mer grepp än MM, men det rullar ju knappt framåt så det tycker jag går bort för allt utom liftassisterad cykling. Dissector hamnar lite mittemellan DHR2 och MM i känsla, rull och egenskaper mitt tycke.

Ustzeust

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Jag har kört en del dhf fram, gillar det för det mesta men det har ju den ökända sladdremsan som jag inte kom överens med.

Westman

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Ingen som nämner Maxxis Ardent? Var tycker ni det passar in i Trail-segmentet?
Jag tycker Ardent är rätt dåligt, Rekon gör det Ardent gjorde fast bättre. Det hade liksom den där diffusa springan där det inte hade något grepp förrän man la ner ordentligt. Så det hade dåligt skrågrepp t ex.

liveforthis

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Ingen som nämner Maxxis Ardent? Var tycker ni det passar in i Trail-segmentet?
Tycker ardent funkar rätt bra men klart beror ju mycket på underlag. Där jag kör mest är det hårt/medium och lite löst underlag och tyc
IMG_20200910_173426399_HDR.jpg
ker ardent 2.4 funkar fint bak. Kör det på min Aggro HT just nu med dhr2 fram . Kör även inlägg fram o bak så kan köra runt 20-22psi för mina 98kg.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer