Nya däck för trail

Nya däck för trail
Kolla endutoeliten vad de kör på, de prioriterar både rull och grepp. DHF eller Assagai fram och DHR/Aggressor bak verkar funka för de flesta. Jag är supernöjd med DHF/Aggressor 2,3 fram/bak tubeless såklart.

Westman

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Ja frågan här var ju för stig (trail) inkl teknisk stig. Men Enduro ställer ju andra krav. Där prioriterar jag också annorlunda, byter när jag drar till större berg. Där är Assegai/DHF/MM mina val fram beroende på. Aggressor DD bak om jag vill leka, DHR II om jag vill ha kontroll.

liveforthis

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Ja frågan här var ju för stig (trail) inkl teknisk stig. Men Enduro ställer ju andra krav. Där prioriterar jag också annorlunda, byter när jag drar till större berg. Där är Assegai/DHF/MM mina val fram beroende på. Aggressor DD bak om jag vill leka, DHR II om jag vill ha kontroll.
Ja precis ,, test körde assegai bak på ht just för det är lite lättare o få släpp bak på ht tycker jag ihop med dhr2 fram . Och kör jag berg kunde jag kört den combon.
IMG_20200911_090003661_HDR.jpg

Mårten

Aktiv medlem
Nya däck för trail
HD/HD 2,35” tycker jag är funkis för stig. Soft då.

Men jag gungar mest runt och myser utan några ambitioner att åka fort. Varken upp, ner, eller på platten.

XR4 2,6” åkte längst in i förrådet efter en runda. De var inte för mig. Mest pga bredden, för i övrigt verkar dom vettiga.

SkogsMTB

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Maxxis Highroller2 fram, kombinerar med Maxxis Highroller2, Minion SS eller Maxxis Rekon bak beroende på årstid.
Fungerar utmärkt för blandad terräng med mycket stenar, rötter, lera.
Har provat Assegai fram o bak i omgångar, jag ville gilla dom men dom är aldeles för trögrullade för min smak.

yonsson

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Jag tycker Ardent är rätt dåligt, Rekon gör det Ardent gjorde fast bättre. Det hade liksom den där diffusa springan där det inte hade något grepp förrän man la ner ordentligt. Så det hade dåligt skrågrepp t ex.
Låter som DHF. Världens bästa och sämsta grepp i samma däck. Kunde inte vänja mig vid det som bakdäck. Fram däremot är DHF inget problem.

yonsson

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Ja frågan här var ju för stig (trail) inkl teknisk stig. Men Enduro ställer ju andra krav.
Beror ju på hur man ser det. Nedför kör jag ofta spår som motsvarar Enduro. Uppför är ett nödvändigt ont för att få köra nedför. Så då kör jag ju ”trail” men föredrar Enduro-däck. Inga konstigheter.

liveforthis

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Beror ju på hur man ser det. Nedför kör jag ofta spår som motsvarar Enduro. Uppför är ett nödvändigt ont för att få köra nedför. Så då kör jag ju ”trail” men föredrar Enduro-däck. Inga konstigheter.
Trail är väl mer stig lite mer blandat upp / ner rakt fram typ xc cykling är trail för mig mer då jag aldrig kör xc på grus/väg sträckor utan i skog på stig. Sen kör jag mer "enduro" klättrar upp för högsta/brantaste kullen jag hittar och bombar på ner sen upp igen. 😊🤘🏻

Westman

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Låter som DHF. Världens bästa och sämsta grepp i samma däck. Kunde inte vänja mig vid det som bakdäck. Fram däremot är DHF inget problem.
Ja, med skillnaden att Ardent inte har särskilt bra grepp i mitten heller. Så övergången mitt-ränna-kant vid nedlutning ger ok-inget-bra grepp.

Jag föredrar ett semislick framför Ardent faktiskt. Mer förutsägbart med lite grepp ända till kurvdobbarna biter.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Ja, men inte rull direkt som dom prioterar. Dom kör ju minst DD el dh däck med inlägg och maxxgrip gummi. Då är det grepp man prioterar inte rullet i helhet. Dom vinner / förlorar inte på transporterna.
Precis.

Sen är DH-casing fantastiskt, det är ett jäkla sjung i dem som lämnar DD och EXO hemma på avbytarbänken. Men det är helt klart för park, utvalda tävlingar eller riktiga berg.

IMG_20200915_181157.jpg

Här Assegei bak och DHF fram, strax under 3 kg däck 😬👌

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Precis.

Sen är DH-casing fantastiskt, det är ett jäkla sjung i dem som lämnar DD och EXO hemma på avbytarbänken. Men det är helt klart för park, utvalda tävlingar eller riktiga berg.

Visa bilaga 442410

Här Assegei bak och DHF fram, strax under 3 kg däck 😬👌
Inte ens i riktiga berg vill man nödvändigtvis ha det om man ska förflytta sig också och inte bara åka shuttle eller lift. Det är jobbigt nog att trampa eller bära 1000 hm eller mer på en dag som det är.

Men där det funkar är dual ply helt fantastiskt att cykla med vad gäller känsla.

liveforthis

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Sant iofs, men långa dagar i sadeln och energi som ska sparas. Ibland långa sträckor med mycket trampade också...
Jo tack jag lyckades köra bst 75km för några år sen med maxxis dhf dh casing fram och med DD bak och va helt jävla slut i ben o kropp efter när jag "kom på" att jag körde med mina kött däck det gör jag aldrig om. Sen klart enduro proffsen tränar alltid typ med samma setup som dom tävlar för att få samma känsla i grejerna , tittat på Lewis "bushanan"? 😝 Han kör assegai dh fram o bak typ mer el mindre alltid både när han tränar o tävlar. Dom är ju monster på sina hojar helt klart även i kondition

fhloston

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Det blir till att beställa följande:
Fram, Minion DHR II, 3C MaxxTerra, EXO 2,4 / Bak, Aggressor, DualCompound, EXO 2,3.
Tackar för alla inspel kring denna fråga!
Hel vetenskap det här.

Efter mycket läsande kopierade jag ditt köp, förutom att jag gick ner till 2,3 fram pga 25 mm innerbredd på fälg.

Fågelben

Medlem
Nya däck för trail
Jag har testat XR4 2,4 bak och Dissector 2,4 fram. Rimpact insert bak. 35 mm fälg.

Känns gediget! Bra grepp och rull. Dissector känns allround. XR4 tycker jag har ungefär samma rull som Rekon men känns mer förtroendeingivande och har en mindre vag känsla i greppet.

liveforthis

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Har test kört dissector fram med highroller 2 bak känns riktigt trevlig stig kombo . Själv kör jag nu dhr2 fram med Wild enduro front bak båda med insert

Makten

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Hoppsan, det var tunga rackare om man jämför med ett halv slut DHR2 🤔Visa bilaga 444252Visa bilaga 444253
Vad är det för storlek? Schwalbe har verkligen grava problem med sina viktangivelser. NN 29x2,35" Trail Soft ska väga 1045 gram, vilket redan det är sjukt tungt för ett "stigdäck". Fattar inte hur de tänkte när de tog bort alla lätta varianter med något sånär grovt mönster och mjukt gummi. Är ju rena utförsdäcken alltihop nu.

Edit: Super Ground väger mer rimliga 890 gram (enligt specen då alltså) men finns såklart inte i mjukt gummi.

Makten

Aktiv medlem
Nya däck för trail
EXO är ett skydd mot slitage och revor i sidoväggarna, inte en däckstomme. Så visst går det att kombinera, i alla fall teoretiskt. Det finns ju flimsiga XC-stommar med 120 TPI till exempel.

Rompa

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Glöm allt vad som står ovan. Det är Pirelli Scorpion S 2.4 du ska ha. Komplettera med korv så har du det bästa på marknaden.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Nej många många tillverkare specar hojar idag med diss fram o recon bak tex så testar hr2 bak då det är mindre dubbar på det än diss
OK, tillsamman med ett Rekon bak kan jag förstå. Men jag har ett HR2 och ett Dissector här framför mig, och kan absolut inte hålla med om att mönstret är grövre på Dissector.

5858AA2B-1AAC-417C-8FEE-07043CCF733E.jpeg

Sunny

Medlem
Nya däck för trail
Vad är det för storlek? Schwalbe har verkligen grava problem med sina viktangivelser. NN 29x2,35" Trail Soft ska väga 1045 gram, vilket redan det är sjukt tungt för ett "stigdäck". Fattar inte hur de tänkte när de tog bort alla lätta varianter med något sånär grovt mönster och mjukt gummi. Är ju rena utförsdäcken alltihop nu.

Edit: Super Ground väger mer rimliga 890 gram (enligt specen då alltså) men finns såklart inte i mjukt gummi.
Kan bara hålla med. Fick precis hem ett MM 2.35 som skulle väga 890 men vägde 1017

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer