Nya däck för trail

radarminnet

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Det spelar ju dock ingen som helst roll. Mönstret är ju inte mer "bakdäcksmässigt" än DHF/DHR eller whatever med grova dobbar och sketch-kanal.
Nej, det är klart, det är mer att det känns som att det är ett liknande mönster, men något mindre grovt och mer lättrullat, och därför lämpligt som bakdäck i kombination med ett liknande, men grövre, framdäck.

På samma sätt känns det helt rimligt med Dissector som framdäck i kombination med t.ex. Rekon bak. Jag reagerade bara mot att Dissector skulle vara grövre än HR2, vilket jag inte alls kan hålla med om.

liveforthis

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Nej, det är klart, det är mer att det känns som att det är ett liknande mönster, men något mindre grovt och mer lättrullat, och därför lämpligt som bakdäck i kombination med ett liknande, men grövre, framdäck.

På samma sätt känns det helt rimligt med Dissector som framdäck i kombination med t.ex. Rekon bak. Jag reagerade bara mot att Dissector skulle vara grövre än HR2, vilket jag inte alls kan hålla med om.
Dock har hr2 i 2.3 rätt mycket mindre dubbar än 2.5an

radarminnet

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Ja ursprungligen men rätt många kör det fram för lite snällare / torr stig. Dhr2 va med ett bakdäck som många kör fram. Hehe
Inte för att vara sån, men att DHR skulle ha varit ett bakdäck från början är väl en faktoid? Jag har för mig att däcken från början fick namnen DHF = DownHill Freeride resp DHR = DownHill Race, men att det blev väldigt populärt med DHF fram och DHR bak, och alla förutsatte sen att det var F för Front och R för Rear.

liveforthis

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Inte för att vara sån, men att DHR skulle ha varit ett bakdäck från början är väl en faktoid? Jag har för mig att däcken från början fick namnen DHF = DownHill Freeride resp DHR = DownHill Race, men att det blev väldigt populärt med DHF fram och DHR bak, och alla förutsatte sen att det var F för Front och R för Rear.
Ja den diskussionen kan man ha om och om . Maxxis själva nämner inget om att det skulle va dhf freeride o dhr race utan det är någon på nätet som spred det rycktet en gång i tiden. Eller ?? Haha nåja skiter i vilket. Dissector är en förnyelse av bla hr2 mfl så där av jag kör den kombon.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Ja den diskussionen kan man ha om och om . Maxxis själva nämner inget om att det skulle va dhf freeride o dhr race utan det är någon på nätet som spred det rycktet en gång i tiden. Eller ?? Haha nåja skiter i vilket. Dissector är en förnyelse av bla hr2 mfl så där av jag kör den kombon.
Får nog backa på den där. Kände mig tvungen att gräva lite djupare och hittade detta på https://theloamwolf.com/2018/11/29/reviewmaxxis-minion-dhf-and-dhr-ii/
25D54BDF-9897-4576-B929-E80E112060D8.jpeg

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Tur att jag aldrig frågat här - med så tunga däck hade jag nog aldrig gillat MTB ;-)
Skämt åsido är det väl vettigare att tipsa om Rocket Ron/Racing Ralph 2.25 i "lite skin" versioner, eller motsvarande, som allrounddäck? Släpa runt på kilovis av däck, hur tåliga och greppiga de än må vara, förtar hela nöjet. Med ett uns av försiktighet klarar man det mesta utan att punka. Jämför gärna med vad som körs i XCO världscupen, för ingen kan väl anklaga Nino för att inte ladda utför.

yonsson

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Tur att jag aldrig frågat här - med så tunga däck hade jag nog aldrig gillat MTB ;-)
Skämt åsido är det väl vettigare att tipsa om Rocket Ron/Racing Ralph 2.25 i "lite skin" versioner, eller motsvarande, som allrounddäck? Släpa runt på kilovis av däck, hur tåliga och greppiga de än må vara, förtar hela nöjet. Med ett uns av försiktighet klarar man det mesta utan att punka. Jämför gärna med vad som körs i XCO världscupen, för ingen kan väl anklaga Nino för att inte ladda utför.
Räcker ju att deras däck och fälgar håller ett race. Jag vill gärna att mina däck håller tills de är slitna och att fälgarna håller lika länge som resten av cykeln. Vinsten med låg vikt är även försumbar om man inte tävlar, därav prioriterar de flesta grepp framför vikt.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Nog? Har du provat, eller förutsätter du nu?

Skämt åsido är det väl vettigare att tipsa om Rocket Ron/Racing Ralph 2.25 i "lite skin" versioner, eller motsvarande, som allrounddäck? Släpa runt på kilovis av däck, hur tåliga och greppiga de än må vara, förtar hela nöjet. Med ett uns av försiktighet klarar man det mesta utan att punka.
Ett uns av försiktighet förtar ju hela nöjet 🤪

Jämför gärna med vad som körs i XCO världscupen, för ingen kan väl anklaga Nino för att inte ladda utför.
Ingen här kan cykla som Nino. Ingen här har heller möjlighet att byta till ett nytt par hjul efter varje tur.

Nya däck för trail
Vad är det för storlek? Schwalbe har verkligen grava problem med sina viktangivelser. NN 29x2,35" Trail Soft ska väga 1045 gram, vilket redan det är sjukt tungt för ett "stigdäck". Fattar inte hur de tänkte när de tog bort alla lätta varianter med något sånär grovt mönster och mjukt gummi. Är ju rena utförsdäcken alltihop nu.

Edit: Super Ground väger mer rimliga 890 gram (enligt specen då alltså) men finns såklart inte i mjukt gummi.
Det är 29x2,35 i soft trail, håller med att de är tunga men vad jag har förstått så är det någon ny förstärkning i sidan på dessa, hoppas kunna lufta ur lite till nu...

Makten

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Räcker ju att deras däck och fälgar håller ett race. Jag vill gärna att mina däck håller tills de är slitna och att fälgarna håller lika länge som resten av cykeln.
Å andra sidan är en punktering eller en pangad fälg en katastrof under tävling, så jag ser inte det som nåt bra tecken på att de skulle klara sig med lättare grejer för att det "bara ska hålla en gång". Håller det en gång så håller det sannolikt femhundra gånger också, om vi bortser från rent slitage.

Vinsten med låg vikt är även försumbar om man inte tävlar, därav prioriterar de flesta grepp framför vikt.
Det håller jag verkligen inte med om. Det är brutal skillnad i hur rapp cykeln blir med 200 gram lättare däck (400 totalt alltså). Ändå kör jag Cush Core både fram och bak i relativt tunga däck (1000 + 800 gram) för stigcykling, då jag formligen hatar däck som är odämpade och studsiga. Skulle lätt kunna få en betydligt lättare kombo att hålla däremot.

larsaw

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Glöm allt vad som står ovan. Det är Pirelli Scorpion S 2.4 du ska ha. Komplettera med korv så har du det bästa på marknaden.
Fasiken!! Det där däcket skulle ju absolut fungera i Trendurå-däcks-tråden... Nu är jag iof väligt nöjd med nuvarande Spech Eliminator BlkDmnd, men det här ser ju köttigare ut och samtidigt kapabelt att rulla snabbt (året runt) :)
Vet du ngt om hur pass stryktåligt det är? Strax över 1000g är på gränsen till för klent som enduro-bakdäck... (IMO)

liveforthis

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Fasiken!! Det där däcket skulle ju absolut fungera i Trendurå-däcks-tråden... Nu är jag iof väligt nöjd med nuvarande Spech Eliminator BlkDmnd, men det här ser ju köttigare ut och samtidigt kapabelt att rulla snabbt (året runt) :)
Vet du ngt om hur pass stryktåligt det är? Strax över 1000g är på gränsen till för klent som enduro-bakdäck... (IMO)
Jag är rätt sugen på testa detta som bakdäck med men enligt testen som finns så verkar dom tycka att det lämpar sig bäst som xc/stig däck då det saknar det där sista betet på siddubben för lite hårdare cykling

Rompa

Aktiv medlem
Nya däck för trail
som enduro bakdäck hade jag satsat på 2.6 versionen , det är köttigt och väger nog över 1000g.
Som i mitt vanliga beteende när jag hojar stig (SML under 7h /10mil, Hellas , lite av nackarna , hela paradiset, Huddingeleden) då funkar 2.4 grymt bra.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Å andra sidan är en punktering eller en pangad fälg en katastrof under tävling, så jag ser inte det som nåt bra tecken på att de skulle klara sig med lättare grejer för att det "bara ska hålla en gång". Håller det en gång så håller det sannolikt femhundra gånger också, om vi bortser från rent slitage.
Det är den gränsen man försöker pricka, det ska inte hålla 500 gånger men kanske 50 gånger = 1 tävling. Annars är det helt klart för tungt.

Streby

Medlem
Nya däck för trail
Slänger in en bild på nya inköpet. Ska bli spännande att testa på min HT i helgen.

Går från NN Performance 2.35 fram och RoRo K-guard 2.25 bak som satt på cykeln vid leverans, hoppas på betydligt mer grepp nu =)
1601400818921.jpeg

Makten

Aktiv medlem
Nya däck för trail
Det är den gränsen man försöker pricka, det ska inte hålla 500 gånger men kanske 50 gånger = 1 tävling. Annars är det helt klart för tungt.
Jaja, men argumentationen att man kör lätta grejer på rejs är ju helt bakvänd eftersom det bara är då det INTE får pajja under några omständigheter. Sen är det klart att man är så nära gränsen man vågar för att spara vikt. Men klarar du dig på ett visst däck under tävling så lär du ju lätt göra det i övrigt också. Ser inte varför man skulle byta till tyngre däck när man inte tävlar alltså. Inte av hållbarhetsskäl i alla fall. Man får ju inte "lite" genomslagspunka liksom. Hål eller inte hål.

Edit: För egen del skulle jag kunna köra XC-däck mest jämt. Problemet är att de suger elefantballar att cykla på.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer