Nya gravel hojar till 2023!

K

Aktiv medlem

En tråd som listar de nya modellerna (obs ej nya färger på 22.or). Fyll gärna på med nya modeller samt recension efter provkörning/köp.
Spännande måste ju vara Allebikes nya rocket - prispunkten är ju attraktiv och speccen känns rätt
https://www.allebike-sports.com/svPRI/Shop/Allebike/Gravel/Rocket_AXS_|_Black__Black?id=C9930

BMC Kaius kompletterar roadmachine X (läggs den ned nu?) och URS som en gravel race hoj. Man särskiljer rätt hårt mot URS genom smalt styre, geo och Aero vilket förstärker trenden om att det blir (minst) två modeller från de flesta tillverkarna. Race och Endurance/bikepacking eller sportgrus och ”Där asfalten slutar”.
https://www.bmc-switzerland.com/eu_en/bmc/bmc/gravel/gravel-performance/kaius.html

Är nya 2023 Domane en Gravel? ”Road Bike first, gravel Bike second” enligt Trek men samtidigt mer ”modern gravel” än många gravel hojjar med ett par år på nacken.
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...-slr-9-etap-gen-4/p/37358/?colorCode=red_blue

Fler?

NickPick

Aktiv medlem
Allé rocket för 35 känns ju lite oklar med gx eaglekassett. Utväxlingen är ju något som jag inte kan tycka höra hemma på en snabb gravel bike… man kan lika gärna fortsätta på sin mtb liksom (bockstyre är ju såklart nice).
Borås cykelfabrik har ju också prisvärda cyklar men kanske inget nytt till 2023.

Trenden nu är att cykelcrossarna kommer tillbaks (nya BMC) med högre pris och plats för ett par mm bredare däck. Vill man köra ”race” så brukar ju inte däcken vara hur bred som helst ändå…

Men… med tanke på att det har levererats så få nya scott addict (heter den va?) och specialized crux detta modellår så känns dom ju nästan ”ny” för 2023.

Allebike har verkligen gjort allt rätt med nya cykeln. Modern geometri, bra hjul med 350-naven, mega-kassett, trådlöst och 44T fram. Till ett pris som ligger 10 - 15k lägre än konkurrenterna.

K

Aktiv medlem
Allebike har verkligen gjort allt rätt med nya cykeln. Modern geometri, bra hjul med 350-naven, mega-kassett, trådlöst och 44T fram. Till ett pris som ligger 10 - 15k lägre än konkurrenterna.
Ja, verkligen. Den lär sälja bra i segmentet 1x, sen tycker jag personligen att en gravel åt race hållet har fördelar med 2x.

r72

Aktiv medlem
Nja, det skiljer väl bara 4000 kr jämfört med Canyon Grail CF SL 7 som då har bättre (tror jag?) hjul. Är verkligen otroligt onödigt sugen på en sådan. Tur att de verkar svåra att få ta på :unsure:

Nja, det skiljer väl bara 4000 kr jämfört med Canyon Grail CF SL 7 som då har bättre (tror jag?) hjul. Är verkligen otroligt onödigt sugen på en sådan. Tur att de verkar svåra att få ta på :unsure:
Du har rätt angående Canyon, tänkte inte på dem. Däremot ligger de flesta märken man kan köpa i butik ruskigt mycket högre i pris. Canyon har riktigt fina och prisvärda cyklar🙂

NickPick

Aktiv medlem
Ja, verkligen. Den lär sälja bra i segmentet 1x, sen tycker jag personligen att en gravel åt race hållet har fördelar med 2x.
En 10-51 är väl inget för något gravel rejs heller… miss säger jag! Passar bättre på mb31 gravel kanske (fast den är ju rejsig också).

Ny Cannondale med fixad ram vore något! Vad säger @AlfaAlfa ? Vi kräver ej ai och gängat vevlager.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
En 10-51 är väl inget för något gravel rejs heller… miss säger jag! Passar bättre på mb31 gravel kanske (fast den är ju rejsig också).

Ny Cannondale med fixad ram vore något! Vad säger @AlfaAlfa ? Vi kräver ej ai och gängat vevlager.

Halloj, när det kommer till odämpad Gravel ram så har vi en uppdaterad Topstone alu för i år, där har man tagit allt som kännetecknar caad13 (lätt, aero, komfort) och gjort en gravelhoj utav den. Caad13 är ju den lättaste alu oem ramen på marknaden, och Topstone ramen är snudd lika lätt. Vanligt gängat vevlager och 142.

Likaså på våran nya dämpade Topstone carbon, vanligt gängat vevlager och 142 bak.

Vi har ju gett gnällspikarna vad de vill ha, och så är det ingen som märker nått???

Och för att förklara varför vi har Ai och pressfit på vissa cyklar.....
Ai, har vi på de hojar där vi vill ha långa chainstays, mycket utrymme för däck, men kort hjulbas, Fördelen med pressfit är du får ett ett styvare BB samtidigt som du kan spara vikt genom att inte behöva ha en extra ipressad gängad del i en kolfiberram. Detta kör vi dock på de extremare mer race fokuserade kolfiberhojjarna, som t.ec Supersix Evo Se.

Allt skrivet med kärlek och respekt!

K

Aktiv medlem
Halloj, när det kommer till odämpad Gravel ram så har vi en uppdaterad Topstone alu för i år, där har man tagit allt som kännetecknar caad13 (lätt, aero, komfort) och gjort en gravelhoj utav den. Caad13 är ju den lättaste alu oem ramen på marknaden, och Topstone ramen är snudd lika lätt. Vanligt gängat vevlager och 142.

Likaså på våran nya dämpade Topstone carbon, vanligt gängat vevlager och 142 bak.

Vi har ju gett gnällspikarna vad de vill ha, och så är det ingen som märker nått???

Och för att förklara varför vi har Ai och pressfit på vissa cyklar.....
Ai, har vi på de hojar där vi vill ha långa chainstays, mycket utrymme för däck, men kort hjulbas, Fördelen med pressfit är du får ett ett styvare BB samtidigt som du kan spara vikt genom att inte behöva ha en extra ipressad gängad del i en kolfiberram. Detta kör vi dock på de extremare mer race fokuserade kolfiberhojjarna, som t.ec Supersix Evo Se.

Allt skrivet med kärlek och respekt!
Att släppa Ai är ju smart, ai’s införande var droppen för mig att lämna cannondale. Mer i detalj så var det att den scalpel jag köpte 2018 hade en kedjelinje som sågade i ramen (gäller XL) på minsta drevet bak, lite väl innovativt. Att svingen sedan gängade ur sig själv så att man fick stanna och dra åt mitt i ett pass var också en innovation man kunde leva utan. (byttes senare ut mot en korrigerad ram)

Cannondale har ju genom åren varit först med mycket nytt, och sist också för den delen då det mesta aldrig tagit sig som standard och övergetts. Kanske förstår ingen ett geni eller så…?

Med det sagt så är Lefty den mest följsamma gaffel jag ägt.

Den största utmaningen lär ju bli om man fortsätter att utmana med nya ”standarder” i kombination med den nya strategin i sverige som verkar hänga ihop med kvartalsekonomi kombineras fullt ut. Trodde att den nya ledningen i Norden skulle komma in med annan strategi för marknaden med tanke på erfarenhet och Track record men det verkar ju inte lovande i mitt närområde iaf.

Viktigt att tillverkarna inser att det är en mix av erbjudandet vi användare köper, i det ligger tex duktiga LBSer om man säljer något unikt. Som exempel bör man veta vad Ai är och inte försöker disha hjulet i centrum… (en hint mot att en tantcykelförsäljare som agerar lev ställe åt bikester inte lyfter ett varumärke som vill leva på att vara unikt)

Vad gäller gravel och 2023 så känns ju även Exploro max lite kul. Hellre mer däck än fjädring.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Att släppa Ai är ju smart, ai’s införande var droppen för mig att lämna cannondale. Mer i detalj så var det att den scalpel jag köpte 2018 hade en kedjelinje som sågade i ramen (gäller XL) på minsta drevet bak, lite väl innovativt. Att svingen sedan gängade ur sig själv så att man fick stanna och dra åt mitt i ett pass var också en innovation man kunde leva utan. (byttes senare ut mot en korrigerad ram)

Cannondale har ju genom åren varit först med mycket nytt, och sist också för den delen då det mesta aldrig tagit sig som standard och övergetts. Kanske förstår ingen ett geni eller så…?

Med det sagt så är Lefty den mest följsamma gaffel jag ägt.

Den största utmaningen lär ju bli om man fortsätter att utmana med nya ”standarder” i kombination med den nya strategin i sverige som verkar hänga ihop med kvartalsekonomi kombineras fullt ut. Trodde att den nya ledningen i Norden skulle komma in med annan strategi för marknaden med tanke på erfarenhet och Track record men det verkar ju inte lovande i mitt närområde iaf.

Viktigt att tillverkarna inser att det är en mix av erbjudandet vi användare köper, i det ligger tex duktiga LBSer om man säljer något unikt. Som exempel bör man veta vad Ai är och inte försöker disha hjulet i centrum… (en hint mot att en tantcykelförsäljare som agerar lev ställe åt bikester inte lyfter ett varumärke som vill leva på att vara unikt)

Vad gäller gravel och 2023 så känns ju även Exploro max lite kul. Hellre mer däck än fjädring.

Nu blir jag som en politiker och skyller ifrån mig.... Men allt kan hända från dess att man utvecklar och testar en produkt tills dess att den hamnar i produktion. Att svingen gängade ur sig låter mer som ett måndagsex än att det var en fräck feature=)

Nu tillbaks till topic.

Nu när Specialized slutat med Seqouia som i mitt tycke varit den snyggaste gravel(touring) cykeln som nånsin gjorts, så letar du som mig efter en stålgravel inför nästa år så håller i alla fall jag ögonen öppna för...

Standert Erdgeschoss(här i 2022 års färg, de släpper ju sina hojar i omgångar i olika färgställningar under åren, 2023 års Erdgeschoss är inte visad än...)
1663014760632.png

Alternativt en VSF- GX1200(kommer komma i andra specar, och även som ramset)
1663016942206.png

jolov

Aktiv medlem
Nu när Specialized slutat med Seqouia som i mitt tycke varit den snyggaste gravel(touring) cykeln som nånsin gjorts, så letar du som mig efter en stålgravel inför nästa år så håller i alla fall jag ögonen öppna för...

Helt utan att veta vad du vill ha så föreslår jag.
Singular Peregrine (Mitt ebb på min singular från 07 funkar fortf perfekt. Rakt styrhuvud)
Fearless warlock (Kul med små märken, den ser fin ut)
Fairlight Secan (Även om jag tycker dom blivit för dyra för vad dom är)
Brother mehteh. (Jag har en som jag kör med 50mm däck och flatbar. Helt okej)
Brother Kepler. (Provcyklat, känns sjysth. Trist med smalt styrhuvud om man vill ha kolfibergaffel)

Curve, Kevin of steel ser också riktigt fin ut. Goldsprint i tyskland verkar sälja dem.
Eventuellt BenBen från danmark? (Benben.dk)

NickPick

Aktiv medlem
Varför skulle de göra en utan AI?
För att marknaden vill ha det. Folk väljer ju bort Cannondale för att det är krångligt att ”bara” discha om hjulen som man eventuellt delar med flera andra cyklar samtidigt.

Kul med lite från alfaalfa! Jag har ju svårt att tro att en snygg stålis med samma grejer som en halvful kolis med droppade seatstays skulle ”förlora” ett race i gravel på vad dom nu är… 8 eller 20 mil.
En ny fräck

eucalyptus

Aktiv medlem
Cannondales AI hojar förutom Scalpel, är de också beroende av AI crankset?

För att hitta vevparti till en Scalpel är lättare sagt än gjort haha

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Varför skulle de göra en utan AI?
För att marknaden vill ha det. Folk väljer ju bort Cannondale för att det är krångligt att ”bara” discha om hjulen som man eventuellt delar med flera andra cyklar samtidigt.

Kul med lite från alfaalfa! Jag har ju svårt att tro att en snygg stålis med samma grejer som en halvful kolis med droppade seatstays skulle ”förlora” ett race i gravel på vad dom nu är… 8 eller 20 mil.
En ny fräck
Dom tog bort AI på topstone till i år.
Uppenbarligen är det en stor grej för folk att dom skulle behöva lägga någon hundralapp på att få hjulen omdishade ifall dom har gamla hjul med normal dishning, eller köper färdiga systemhjul

För att svara er alla på en gång, Ai kör vi på de modeller vi vill ha kort hjulbas, långa chainstays och fläskiga däck. T.ex Supersix Evo Se/CX, jämför med ovan nämnda Allebike, där våran hoj har just längre chainstays, men nästan 4 cm kortare hjulbas i samma storlek olika cyklar och man vill ha olika egenskaper. MEN sedan marknaden hann ikapp och introducerade boost för ett par år sen så kör vi boost på flera modeller i stället, t.ex Scalpel Ht.

Ai har inte påverkat försäljningen av cyklarna, vi säljer varenda hoj som vi producerar.
Finns det folk som byter hjul mellan cyklar? Ja. Är den delen hjulbytare så stor att man skulle behöva anpassa hojarna efter det och kunna sälja mer hojar, krasst svar...nej.

Cannondales AI hojar förutom Scalpel, är de också beroende av AI crankset?

För att hitta vevparti till en Scalpel är lättare sagt än gjort haha

Vilken Scalpel har du? heldämpade från och med 2021 har vi pressfit vevlager, men vissa av hojarna kör vi våra egna modulära vevpartier, Sram dub eller Shimano. Vill du ha hjälp så skicka mig ett pm.

Visa bilaga 580982 Viktigast att hojen är snygg,då blir det en Passoni!

Den där var så löjligt snygg att jag kissar på mig.

Helt utan att veta vad du vill ha så föreslår jag.
Singular Peregrine (Mitt ebb på min singular från 07 funkar fortf perfekt. Rakt styrhuvud)
Fearless warlock (Kul med små märken, den ser fin ut)
Fairlight Secan (Även om jag tycker dom blivit för dyra för vad dom är)
Brother mehteh. (Jag har en som jag kör med 50mm däck och flatbar. Helt okej)
Brother Kepler. (Provcyklat, känns sjysth. Trist med smalt styrhuvud om man vill ha kolfibergaffel)

Curve, Kevin of steel ser också riktigt fin ut. Goldsprint i tyskland verkar sälja dem.
Eventuellt BenBen från danmark? (Benben.dk)

Tack för listan, Fairlight Secan var så där som jag vill ha stålisen, tunna rör och fläskigt styrhuvud.
1663087534226.png

En på jobbet tipsade om tyska Falkenjagd(bara namnet alltså...), de har en otroligt stekig Titan hoj med massa coola 3d printade delar, Aristos R Gravel. Prislappen är ca 8000 euro och uppåt, är det någon som vet hur man fejkar ett dödsfall och plockar ut en livförsäkring så där lite halvsmidigt?
1663087874672.png

HåkanC

Aktiv medlem
Prislappen är ca 8000 euro och uppåt, är det någon som vet hur man fejkar ett dödsfall och plockar ut en livförsäkring så där lite halvsmidigt?
Även till sådant kunde du ha användning för mer än en fru. Men det är väl iofs sådana historier de skriver deckare och gör filmer om.
Så ett extrajobb är väl mer realistiskt (tills du frågar din fru?).

För att svara er alla på en gång, Ai kör vi på de modeller vi vill ha kort hjulbas, långa chainstays och fläskiga däck. T.ex Supersix Evo Se/CX, jämför med ovan nämnda Allebike, där våran hoj har just längre chainstays, men nästan 4 cm kortare hjulbas i samma storlek olika cyklar och man vill ha olika egenskaper. MEN sedan marknaden hann ikapp och introducerade boost för ett par år sen så kör vi boost på flera modeller i stället, t.ex Scalpel Ht.

Ai har inte påverkat försäljningen av cyklarna, vi säljer varenda hoj som vi producerar.
Finns det folk som byter hjul mellan cyklar? Ja. Är den delen hjulbytare så stor att man skulle behöva anpassa hojarna efter det och kunna sälja mer hojar, krasst svar...nej.

Vilken Scalpel har du? heldämpade från och med 2021 har vi pressfit vevlager, men vissa av hojarna kör vi våra egna modulära vevpartier, Sram dub eller Shimano. Vill du ha hjälp så skicka mig ett pm.

Den där var så löjligt snygg att jag kissar på mig.

Tack för listan, Fairlight Secan var så där som jag vill ha stålisen, tunna rör och fläskigt styrhuvud.
Visa bilaga 580994

En på jobbet tipsade om tyska Falkenjagd(bara namnet alltså...), de har en otroligt stekig Titan hoj med massa coola 3d printade delar, Aristos R Gravel. Prislappen är ca 8000 euro och uppåt, är det någon som vet hur man fejkar ett dödsfall och plockar ut en livförsäkring så där lite halvsmidigt?
Visa bilaga 580999
Bra inlägg! Kan du redan nu säga något om Supersix SE/CX kommande säsong? Kommer det modeller med GRX, Apex eller Rival? Drömmen är en 2x för runt 35 - 40k

HåkanC

Aktiv medlem
Bra inlägg! Kan du redan nu säga något om Supersix SE/CX kommande säsong? Kommer det modeller med GRX, Apex eller Rival? Drömmen är en 2x för runt 35 - 40k
@AlfaAlfa
Mer intressant är om Supersix EVO SE kommer i fler och då ffa större strl?
För enl den geometritabell jag har hittat har den största strl såpass kort reach som 39,2cm och det är endast 2,6 cm skillnad i reach mellan minsta och största ramen!
cy21_supersixevo_se_geotable.ashx

Jmf med tex Topstone Carbon där största ramen har 10mm längre reach

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Varför gå över ån, när det går att hitta på Happy?
Heroux Roam.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Även till sådant kunde du ha användning för mer än en fru. Men det är väl iofs sådana historier de skriver deckare och gör filmer om.
Så ett extrajobb är väl mer realistiskt (tills du frågar din fru?).
Haha=)

Jag tror jag har för många onödiga saker som äter av min cykel byggarbudget. Saker som boende, mat, barn osv. Skatten här i Tyskland är högre i Sverige också. Det positiva är att maten är billigare, men det förstår jag då den är oätbar.

Kan tänka mig två till fruar med otroligt välbetalda jobb och en extremt givmild syn gällande min cykelhobby.

Kan inte säga något, men tror du kommer bli nöjd.

@AlfaAlfa
Mer intressant är om Supersix EVO SE kommer i fler och då ffa större strl?
För enl den geometritabell jag har hittat har den största strl såpass kort reach som 39,2cm och det är endast 2,6 cm skillnad i reach mellan minsta och största ramen!
cy21_supersixevo_se_geotable.ashx

Jmf med tex Topstone Carbon där största ramen har 10mm längre reach

Nope, Supersix Evo Se är våran race gravel, vill du ha för lite mer bröt, så är det Topstone som gäller.

HåkanC

Aktiv medlem
Nope, Supersix Evo Se är våran race gravel
Men inte för de som trivs bäst på en ram med reach över 40,5 cm tydligen

"Vanliga" SuperSix EVO finns ju med reach från 37 till 40,6 cm
supersix_evo_geo_table_2.ashx

Även endurancecykeln Synapse Carbon har i största strl en reach på 40,2 cm,
alltså 10mm längre än hos Supersix Evo Se
Både Open Up och 3T Exploro RaceMax har en reach på över 40cm i största stl.

Transwave

Aktiv medlem
Den där allebike gravelhojen som nämns i första inlägget såg riktigt bra ut till ett rimligt pris. Synd att det inte finns någon version med kolfiberhjul, men jag antar att prislappen hade stuckit upp rejält..

martin84

Medlem
Precis provkört min nya Allebike Rocket. Bara en kort tur än så länge men väldigt nöjd måste jag säga. Brukar alltid byta grejer på nya cyklar men hittar inget här som är värt att byta egentligen. - Kolfiberram, AXS, vettiga hjul, bekväm, lätt.
Oroade mig också för Eagle-kassetten först men känner att det inte kommer bli något problem. Kanske bättre med 2x osv om man bara ska ligga och köra vintercykling i klunga. Men det ska inte jag. Bra med 44-klinga också. 8,7-8,8 kg i storlek S. Bonus att 300g av det är slang som man kan ta bort :) så rätt lätt. Man har heller inte sparat in på typ bromsskivor eller annat som många gör. Istället sitter SRAMs finaste skivor på och man har gått upp ett snäpp på vevpartiet till Force. Det är bra. Priset är rimligt. Och givetvis är den assnygg! Geometrin är väldigt lik BMC Urs... De borde sälja massor av dessa framöver.

IMG_0940.jpg

matsz

Ny medlem
Riktigt taggad på ny cykel. Någon som har en välspecad Canyon Grail, Cannondale Topstone, Allebike Rocket eller motsvarande i Storstockholm storlek M runt 54-56 cm och kan tänka sig att hyra ut ett par dagar för utvärdering?

K

Aktiv medlem

Ett lite oväntat drag av YT att ge sig in i gravel. Men designmässigt smart att hålla sig nära sina rötter. Personligen hade jag hellre köpt en HT än denna skapelse, men det lär det ju finnas andra åsikter kring.

Pqz

Aktiv medlem
Varför envisas tillverkarna med att ha ett lutande överrör så hela hojen blir en uppförsbacke? Bara en designtrend, eller gör det cykeln lättare/ styvare/ whatever..?

Lingon

Aktiv medlem
Varför envisas tillverkarna med att ha ett lutande överrör så hela hojen blir en uppförsbacke? Bara en designtrend, eller gör det cykeln lättare/ styvare/ whatever..?
Ja, det blir ju inte vackert. Speciellt i kombination med überlånga styrrör som många tillverkare använder på större ramstorlekar.
Men det passar väl för genomsnittköparens ålder och fysik. 😄

jolov

Aktiv medlem

Utöver det som Cerro nämnde så innebär det lutande överröret också att det finns mer plats för en dropper.

Rent komfortmässigt är det en rätt mycket bättre design än ett helt plant överrör och ett kort utstick av sadelstolpen. Nackdelen är att det är fult

eucalyptus

Aktiv medlem
Längre sadelstolpe, mer flex, mer komfort.

Det är gravelhojar för medelålders män. Samma hojar tilltalar även en stor skara backpackers som drömmer om Fjällen men som mest cyklar blåbärsstigar till stranden.

Det ska vara raka rör, lågt styrrör och slammad stam. Det finns fortfarande några tillverkare som sysslar med detta men gubbskaran med mottot "jauug bjyr meg änte huur cyykeln sej uuuuut" är större. Det är heeelt olika typ av gravelhojar, komfort eller fart (+utseende), folk får göra vad de vill.

Topp