Nya hjul för Epic Evo '21

hermannjoh

Aktiv medlem
Tjena!
Har läst igenom alla trådar som finns om hjulupgraderingar, blir inte klokare så jag tänkte göra en egen tråd.

Har köpt Specialized Epic Evo Comp och tänkte byta hjulen på den cykeln.
Kommer troligtvis köra mest på 2.3 och 2.4 i däckbredd.
Är 80kg.
Målet är så lätta hjul som möjligt men endå hållbara, gillar cykla året runt oavsett väder i Göteborg

Tänker ID på 30mm, har kört på 25mm innan och tänkte testa bredare? Kanske fel?
Är jag helt ute och cyklar med id30?

Har spanat in på dom här;
Newmen XA30 fälg med Newmen hubbar, id30, har hört att DT240 EXP har fått dåligt rykte??

Okänd fälg SMCi28 ID med DT350

Freddie L

Aktiv medlem
Kör på ID30 du. Fungerar till de bredder du tänker använda, men även om du vill köra ännu bredare framöver.
Newmen-fälgen har gott rykte, även deras (nyare) nav. SMC-fälgen däremot är lite av ett okänt kort, men är kanske det allra lättaste som går att hitta idag. Låg vikt och relativt lågt pris måste man veta vad man ger sig in på. Jag hade valt SMC! ;-)
Fast när jag köpte hjul senast var jag tråkig och valde en lätt, men inte extremt lätt, Kina-fälg. Kolla EIE, Farssports, Lightbicycle etc.

hermannjoh

Aktiv medlem
Kör på ID30 du. Fungerar till de bredder du tänker använda, men även om du vill köra ännu bredare framöver.
Newmen-fälgen har gott rykte, även deras (nyare) nav. SMC-fälgen däremot är lite av ett okänt kort, men är kanske det allra lättaste som går att hitta idag. Låg vikt och relativt lågt pris måste man veta vad man ger sig in på. Jag hade valt SMC! ;-)
Fast när jag köpte hjul senast var jag tråkig och valde en lätt, men inte extremt lätt, Kina-fälg. Kolla EIE, Farssports, Lightbicycle etc.
Jag ringde Stefan hos slowbuild, han rekommenderade SMCi28 och det blev den med Dt240. Blir inte värre en dåliga men förhoppningsvis blir dom bra :)

Topp