rjd
Medlem
Nya hjul + kassett - från gravel till landsväg
Hej!
Har en Canyon Grizl CF SL 7, som kommer med rejält bredda däck, och kassett är SRAM Rival XPLR XG-1251, 12-speed, 10-44T, kedja:
SRAM RIVAL D1 12-speed.
Gjorde min första längre snabbare landsvägssträcka häromdagen på 65km, och blev såld. Hjulen rullar bra på asfalt, men tror mer optimalt är att ha separata hjul/däck för landsväg - och bespara original till terräng-utflykter. ( Vill helst inte köpa en separat cykel för landsväg )
Något jag skulle vilja ha annorlunda med ny setup, är lite mer motstånd vid tramp - idag händer det att jag spinner på 12ans växel, vilket kanske inte är konstigt då det är en gruscykel.
Jag har kollat in dessa hjul och dessa 32mm-däck som jag hoppas fungerar bra ihop som en tubeless setup. ( sen antar jag det bara är kassett kvar, för att kunna byta ut hjulen rakt av? )
Kassett-frågor:
Jag antar att det går att införskaffa en kassett med annorlunda dimensioner/tänder(?) för att få upp motstånd något?
Om det fungerar så, är 50T ett extremt hopp i motstånd?
När annan kassett, behöver jag då byta kedja, hur räknar jag på om det behövs, på förhand?
Kommer cykla i Skåne, en och en annan backe förekommer men oftast rätt plant, om det är något att gå på med växlar och motstånd.
Är det något annat/mer jag ska tänka på vid en extra uppsättning hjul för snabbt byte?
Mvh vilsen person som är sjukt tacksam för hjälp!
Har en Canyon Grizl CF SL 7, som kommer med rejält bredda däck, och kassett är SRAM Rival XPLR XG-1251, 12-speed, 10-44T, kedja:
SRAM RIVAL D1 12-speed.
Gjorde min första längre snabbare landsvägssträcka häromdagen på 65km, och blev såld. Hjulen rullar bra på asfalt, men tror mer optimalt är att ha separata hjul/däck för landsväg - och bespara original till terräng-utflykter. ( Vill helst inte köpa en separat cykel för landsväg )
Något jag skulle vilja ha annorlunda med ny setup, är lite mer motstånd vid tramp - idag händer det att jag spinner på 12ans växel, vilket kanske inte är konstigt då det är en gruscykel.
Jag har kollat in dessa hjul och dessa 32mm-däck som jag hoppas fungerar bra ihop som en tubeless setup. ( sen antar jag det bara är kassett kvar, för att kunna byta ut hjulen rakt av? )
Kassett-frågor:
Jag antar att det går att införskaffa en kassett med annorlunda dimensioner/tänder(?) för att få upp motstånd något?
Om det fungerar så, är 50T ett extremt hopp i motstånd?
När annan kassett, behöver jag då byta kedja, hur räknar jag på om det behövs, på förhand?
Kommer cykla i Skåne, en och en annan backe förekommer men oftast rätt plant, om det är något att gå på med växlar och motstånd.
Är det något annat/mer jag ska tänka på vid en extra uppsättning hjul för snabbt byte?
Mvh vilsen person som är sjukt tacksam för hjälp!