Nya hjul + kassett - från gravel till landsväg

rjd

Medlem
Hej!
Har en Canyon Grizl CF SL 7, som kommer med rejält bredda däck, och kassett är SRAM Rival XPLR XG-1251, 12-speed, 10-44T, kedja:
SRAM RIVAL D1 12-speed.

Gjorde min första längre snabbare landsvägssträcka häromdagen på 65km, och blev såld. Hjulen rullar bra på asfalt, men tror mer optimalt är att ha separata hjul/däck för landsväg - och bespara original till terräng-utflykter. ( Vill helst inte köpa en separat cykel för landsväg )
Något jag skulle vilja ha annorlunda med ny setup, är lite mer motstånd vid tramp - idag händer det att jag spinner på 12ans växel, vilket kanske inte är konstigt då det är en gruscykel.

Jag har kollat in dessa hjul och dessa 32mm-däck som jag hoppas fungerar bra ihop som en tubeless setup. ( sen antar jag det bara är kassett kvar, för att kunna byta ut hjulen rakt av? )

Kassett-frågor:

Jag antar att det går att införskaffa en kassett med annorlunda dimensioner/tänder(?) för att få upp motstånd något?
Om det fungerar så, är 50T ett extremt hopp i motstånd?
När annan kassett, behöver jag då byta kedja, hur räknar jag på om det behövs, på förhand?

Kommer cykla i Skåne, en och en annan backe förekommer men oftast rätt plant, om det är något att gå på med växlar och motstånd.

Är det något annat/mer jag ska tänka på vid en extra uppsättning hjul för snabbt byte?

Mvh vilsen person som är sjukt tacksam för hjälp!

BJS

Aktiv medlem
Du behöver en större framklinga om du skall få någon meningsfull utväxling på drev som har livslängd i mer än någon timme....

Kassetten kommer du önska tightare för att få mindre hopp i kadens. Det är svårt att få både låga växlar, höga växlar och små steg med singelklinga. Jag har en vägcykel med singelklinga som är okej, lite kompromiss och optimerat för att cykla solo, men den har 11-32 (11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32) 11-delat och 42T oval framklinga. Långa branta uppförsbackar så kanske man hade önskat sig en lägre växel och i medvind/grupp är högsta växeln aningen låg. Stegen är kanske aningen stora, men det fungerar. Det är alltid lite knepigare att få en bra kompromiss med 1x setups. Ytterligare en nackdel med min setup är att jag faktist måste använda det ineffektiva 11t drevet lite då och då. Inte optimalt, men det fungerar.

Screenshot_20220814-140544_Chrome.jpg

Vill man fortsätta nörda ner sig så kan man se att jag får nästan samma range på pendlarcrossen med 2x9, men betydligt tightare steg och då är det en billig sora drivlina. Fungerar utmärkt! Här har jag inte samma potentiella nytta av snabbare växlar då det är en tyngre cykel med skärmar som aldrig cyklas i grupp - toppfarten är här okej.

Screenshot_20220814-140917_Chrome.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Något jag skulle vilja ha annorlunda med ny setup, är lite mer motstånd vid tramp - idag händer det att jag spinner på 12ans växel, vilket kanske inte är konstigt då det är en gruscykel.

Jag har kollat in dessa hjul och dessa 32mm-däck som jag hoppas fungerar bra ihop som en tubeless setup. ( sen antar jag det bara är kassett kvar, för att kunna byta ut hjulen rakt av? )
Conti GP5000 S TR i 32mm är bättre enl test i tidn Tour 2022-08

Kassett-frågor:

Jag antar att det går att införskaffa en kassett med annorlunda dimensioner/tänder(?) för att få upp motstånd något?
Jag tror det kan vara svårt att hitta en passande kassett med <10T

Om det fungerar så, är 50T ett extremt hopp i motstånd?
?
Vill du byta fram till 50T? Hur många tänder har du nu fram?

Vill du kolla vilken skillnad olika utväxlingar gör är den här bra

När annan kassett, behöver jag då byta kedja, hur räknar jag på om det behövs, på förhand?
Troligen

Redigerat
Sen
@Bengt-re var inte endast snabbare,
pedagogiskt visade han även hur begränsande det blir med 1X, tom med 1x12!

glitch

Aktiv medlem
Det är minsta drevet på kassetten som ger högsta motståndet. Du har redan 10t som minst, så vill du har mer motstånd behövs större drev fram.

Gällande däck, om du ska cykla asfalt och ha flera hjulpar hade jag kört på 25-28 mm däck. 32 är onödigt brett (tyngre och mer rullmotstånd).

Gällande hjul hade jag köpt något med minst 21 mm innerbredd samt snarare 40-50 mm höga för att få ett allroundhjulpar. Zipp 303 S är t.ex.väldigt mycket hjul för pengarna om de går att hitta. Hjulen du har länkat är endast 19 mm invändigt och rätt tunga.

HåkanC

Aktiv medlem
Det är minsta drevet på kassetten som ger högsta motståndet. Du har redan 10t som minst, så vill du har mer motstånd behövs större drev fram.
+1
Gällande däck, om du ska cykla asfalt och ha flera hjulpar hade jag kört på 25-28 mm däck. 32 är onödigt brett (tyngre och mer rullmotstånd).
-1
Snarare tvärtom, åtminstone med rätt däck
Gällande hjul hade jag köpt något med minst 21 mm innerbredd samt snarare 40-50 mm höga för att få ett allroundhjulpar. Zipp 303 S är t.ex.väldigt mycket hjul för pengarna om de går att hitta. Hjulen du har länkat är endast 19 mm invändigt och rätt tunga.
+1
Det kommer även att behövas skivor till lvg-hjulen

Lejon

Aktiv medlem
Ett billigt alternativ är att du köper ett större framdrev först och ser om du lider av de ganska stora hopp du får med kassetten du redan har. Nya landsvägsdäck kan du klämma på de hjul du har som start. På detta sätt blir extrakostnaden minimal och risken för onödiga eller dyra felköp minskar.
För du behöver garanterat större framdrev och landsvägsdäck även om du bestämmer dig för nya hjul senare om du ska få ut mer av landsvägarna.

rjd

Medlem
Tackar för svaren!
Conti GP5000 S TR i 32mm är bättre enl test i tidn Tour 2022-08
Grymt, ska kika på!
Jag tror det kan vara svårt att hitta en passande kassett med <10T

?
Vill du byta fram till 50T? Hur många tänder har du nu fram?

Jag hade missförstått och blandat ihop, syftade på kassett bak, samt det är ju lägre antal jag undrade över inser jag nu. Sorry inte fixat med kassett/växlar tidigare!

Insett att jag blandat ihop det. Så om jag byter drev fram så kommer det överlag bli tyngre med originalhjul ute i skog och natur, behöver fundera en stund på om det är något som kan fungera.
Ok tack, ska kika vidare på hjul lite mer.

HåkanC

Aktiv medlem
Insett att jag blandat ihop det. Så om jag byter drev fram så kommer det överlag bli tyngre med originalhjul ute i skog och natur, behöver fundera en stund på om det är något som kan fungera.
Som @Bengt-re skrev
Kassetten kommer du önska tightare för att få mindre hopp i kadens. Det är svårt att få både låga växlar, höga växlar och små steg med singelklinga.

Varför inte börja med större framdrev och lvgdäck som @Lejon skrev i #6, det borde åtminstone inte kosta onödigt mkt
Det kanske slutar med att du inser att du behöver en ren lvg-cykel, med 2X då förstås :sneaky:

rjd

Medlem
Du behöver en större framklinga om du skall få någon meningsfull utväxling på drev som har livslängd i mer än någon timme....

Kassetten kommer du önska tightare för att få mindre hopp i kadens. Det är svårt att få både låga växlar, höga växlar och små steg med singelklinga. Jag har en vägcykel med singelklinga som är okej, lite kompromiss och optimerat för att cykla solo, men den har 11-32 (11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32) 11-delat och 42T oval framklinga. Långa branta uppförsbackar så kanske man hade önskat sig en lägre växel och i medvind/grupp är högsta växeln aningen låg. Stegen är kanske aningen stora, men det fungerar. Det är alltid lite knepigare att få en bra kompromiss med 1x setups. Ytterligare en nackdel med min setup är att jag faktist måste använda det ineffektiva 11t drevet lite då och då. Inte optimalt, men det fungerar.

Visa bilaga 574200

Vill man fortsätta nörda ner sig så kan man se att jag får nästan samma range på pendlarcrossen med 2x9, men betydligt tightare steg och då är det en billig sora drivlina. Fungerar utmärkt! Här har jag inte samma potentiella nytta av snabbare växlar då det är en tyngre cykel med skärmar som aldrig cyklas i grupp - toppfarten är här okej.

Visa bilaga 574201

Tackar för kunskapen! Jo kan nog vara knepigt att få till en bra avvägning mellan landsväg och gruscykel. På asfalt, lägsta växlarna känns idag som om jag inte har en kedja på, knappt något som händer ens ifrån stillastående. När jag ligger närmare 45km/h så kan jag inte trampa snabbt nog! MEN de är rätt tacksamma när när det väl börjar bli mer terräng! Grym länk, ska försöka få till min setup under länken och laborera vidare!

rjd

Medlem
Ett billigt alternativ är att du köper ett större framdrev först och ser om du lider av de ganska stora hopp du får med kassetten du redan har. Nya landsvägsdäck kan du klämma på de hjul du har som start. På detta sätt blir extrakostnaden minimal och risken för onödiga eller dyra felköp minskar.
För du behöver garanterat större framdrev och landsvägsdäck även om du bestämmer dig för nya hjul senare om du ska få ut mer av landsvägarna.
God idé, tack! Ska fundera lite mer på om jag vill byta framdrev, då vill fortfarande använda cykeln i skog med originaldäck.

rjd

Medlem
Varför inte börja med större framdrev och lvgdäck som @Lejon skrev i #6, det borde åtminstone inte kosta onödigt mkt

Hade hoppats på att det går att byta hjul och kassett ( för lite ökat motstånd ), så det går att återgå till originalsetup med hjulbyte. Men då det inte går så ska jag fundera på framdrev, ska laborera lite med länken du skickade tidigare med!

Det kanske slutar med att du inser att du behöver en ren lvg-cykel, med 2X då förstås :sneaky:

Hehe, kan vara så!:P Jag började med att kolla på nya cyklar, kom sedan på denna ( tyckte jag ) briljanta idé om hjulbyte.. men nu när insett att det kan vara knepigt att få det bra med växlar på båda fronter, så kanske en separat vägcykel är smidigare.

Lejon

Aktiv medlem
God idé, tack! Ska fundera lite mer på om jag vill byta framdrev, då vill fortfarande använda cykeln i skog med originaldäck.
Det förstås, men du kan ju ha ett rätt stort framdrev med 44 som största bak och ändå ha en väldigt lätt växel, lätt nog är då frågan? Allt är någon slags kompromiss.

BJS

Aktiv medlem
Tackar för kunskapen! Jo kan nog vara knepigt att få till en bra avvägning mellan landsväg och gruscykel. På asfalt, lägsta växlarna känns idag som om jag inte har en kedja på, knappt något som händer ens ifrån stillastående. När jag ligger närmare 45km/h så kan jag inte trampa snabbt nog! MEN de är rätt tacksamma när när det väl börjar bli mer terräng! Grym länk, ska försöka få till min setup under länken och laborera vidare!
Den 2x9 cykeln jag visade cyklar jag mycket grus med - fungerar bra för mig, men folk är lite olika med olika önskad kadens, olika benstyrka, olika känslighet för varierande kadens och så vidare. Det finns därför ingen absolut sanning då det i slutet ändå kommer att variera betoende på preferenser och förutsättningar. Att du behöver ett större framdrev - det tror jag dock att vi alla är överens om.

Lefty

Aktiv medlem
Tyvärr blir byte till lvg-däck ännu "sämre" map utväxlingen för asfaltcykling, då dessa inte bara är smalare utan dessutom lägre, vilket ger mindre omkrets på hjulet och därmed lägre total utväxling.
Som ngn sagt. Börja prova med lvg däck och en större framklinga, vilket är överkomliga pengar, innan du köper på dig nya hjul mm.

BJS

Aktiv medlem
Tyvärr blir byte till lvg-däck ännu "sämre" map utväxlingen för asfaltcykling, då dessa inte bara är smalare utan dessutom lägre, vilket ger mindre omkrets på hjulet och därmed lägre total utväxling.
Som ngn sagt. Börja prova med lvg däck och en större framklinga, vilket är överkomliga pengar, innan du köper på dig nya hjul mm.
Lättrullade däck, vettig utväxling och förmåga att sitta hyggligt aero gör STOR skillnad

Stumpy

Aktiv medlem
Kolla även hur mycket plats mot kedjestagen det finns för större framklinga.
Annars går det förstås att byta till 2x, men det går på en slant.

KjellF

Aktiv medlem
Troligen behöva en längre kedja om du byter till större drev fram. Skillnaden i tänder dividerat med 4 ger antal fler länkar som behövs.

rjd

Medlem
Det går ju att lösa utan att introducera en framväxel, men det är ju inte så billigt... https://www.classified-cycling.cc/powershift-technology
Inte sett förut, ett alternativ, tack!

Troligen behöva en längre kedja om du byter till större drev fram. Skillnaden i tänder dividerat med 4 ger antal fler länkar som behövs.
Ja, ett sätt att uppskatta! Kanon att veta, tack!

Kolla även hur mycket plats mot kedjestagen det finns för större framklinga.
Annars går det förstås att byta till 2x, men det går på en slant.
Var lite orolig för det, kollade utrymmet igår. Det är inte mer än ett fåtal mm till godo mellan framklinga och utbuktande ram idag. Tror jag behöver byta ut e-växlarna om två klingor, blir lite större projekt än vad jag hade hoppats på!

glitch

Aktiv medlem
Inte sett förut, ett alternativ, tack!

Ja, ett sätt att uppskatta! Kanon att veta, tack!

Var lite orolig för det, kollade utrymmet igår. Det är inte mer än ett fåtal mm till godo mellan framklinga och utbuktande ram idag. Tror jag behöver byta ut e-växlarna om två klingor, blir lite större projekt än vad jag hade hoppats på!
Grizl säljs ju med framväxel också med 46t som största. Så nog går det att få in ett större drev fram. Men du lär behöva byta vevar för att få ut drevet. Ett grx 2x vevparti där man kör med stora klingan endast bör funka (dock kommer du vilja köpa en narrow wide klinga så kedjan stannar kvar).

Men det blir lite pengar ändå, även om du så klart kan sälja ditt nuvarande vevparti. Och med ett sånt vevparti kan du alltid montera en framväxel;-)

rjd

Medlem
Grizl säljs ju med framväxel också med 46t som största. Så nog går det att få in ett större drev fram. Men du lär behöva byta vevar för att få ut drevet. Ett grx 2x vevparti där man kör med stora klingan endast bör funka (dock kommer du vilja köpa en narrow wide klinga så kedjan stannar kvar).

Men det blir lite pengar ändå, även om du så klart kan sälja ditt nuvarande vevparti. Och med ett sånt vevparti kan du alltid montera en framväxel;-)
Ah, kanon tack för info! Ah det är nog därför vissa modeller kallas 1by och 2by!?
Dum uppföljningsfråga, och jag kan inte namn på alla komponenter så hoppas jag inte virrar till det. Om jag skulle byta till 2x framklinga, hur pass mycket behöver jag bygga om för att det ska gå att använda 2x12? Ut med gamla växlar och nyköp helt och hållet, eller går att återanvända på något sätt?

glitch

Aktiv medlem
Du behöver minst:
Framväxel
Vevar för tvådelat
Nytt vänsterreglage för framväxel (tolkar det som att du INTE har AXS elväxlar).

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har gjort sen resan, dock med redan från början rätt växelsystem.
Gick från fyra ( nåja, varav 1 pendelcykel) till 1 (två…) och flera hjulpar.
Nu har jag fyra cyklar igen.
Visst funkar det men nog tröttnade jag på hjulbyten.

- och sen ser det ju lite kymigt ut med 28 mm däck på en cykel gjort för 47 mm….

ACAC621A-8E18-4447-AC68-D13AC46CE80C.jpeg

Topp