Nya hjul (stigcykel)

Marnil

Medlem
Nya hjul (stigcykel)
Hej, tänkte skaffa nya hjul nu till våren till min SC tallboy. Nån som känner en bra hjulbyggare i södra Sverige, alternativt tips på bra hjul, 30 mm innerbredd runt 1500 g, gärna dt swiss 350 eller 240 hub. Cyklar mest stig, rötter och stenar med ett och annat besök på vallåsen.

Tack på förhand.
 

n3wton

Aktiv medlem
Nya hjul (stigcykel)
Skulle jag ha nya, tåliga hjul för stigcykling skulle jag köpa antingen Hope-nav (för att jag har god erfarenhet av dessa och för att de inte behöver vara tråkigt svarta) alternativt DT 350 om jag ville ha något säkert (säkert som ett Hope) eller DT 240 om jag hade mer pengar att lägga, därefter DT XM481-fälgar. Ekrar har jag dålig koll på, men 32 st/hjul ska det vara.

Jag hade låtit Anders på Veloform bygga dem om du har nära till Göteborg. Han kan bygga hjul, och själva hjulbyggandet tror jag är riktigt viktigt för att få långsiktigt hållbara hjul. Finns säkert många andra som kan bygga hjul också, men garanterat en jäkla massa klåpare också.
 

Marnil

Medlem
Nya hjul (stigcykel)
Skulle jag ha nya, tåliga hjul för stigcykling skulle jag köpa antingen Hope-nav (för att jag har god erfarenhet av dessa och för att de inte behöver vara tråkigt svarta) alternativt DT 350 om jag ville ha något säkert (säkert som ett Hope) eller DT 240 om jag hade mer pengar att lägga, därefter DT XM481-fälgar. Ekrar har jag dålig koll på, men 32 st/hjul ska det vara.

Jag hade låtit Anders på Veloform bygga dem om du har nära till Göteborg. Han kan bygga hjul, och själva hjulbyggandet tror jag är riktigt viktigt för att få långsiktigt hållbara hjul. Finns säkert många andra som kan bygga hjul också, men garanterat en jäkla massa klåpare också.
Tack för bra input, ska ta kontakt med Anders på veloform.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya hjul (stigcykel)
Tåliga hjul och 1 500 gram är den kombinationen möjlig?

Newmen sla 30 är ju rätt bombsäkra men då landar du kring ~1 800g. Jag har riktat mina några ggr men är hyfsat tung och dom har rullat några säsonger. Så jag skulle säga att dom är bra pang för pengarna.
 

Marnil

Medlem
Nya hjul (stigcykel)
Tåliga hjul och 1 500 gram är den kombinationen möjlig?

Newmen sla 30 är ju rätt bombsäkra men då landar du kring ~1 800g. Jag har riktat mina några ggr men är hyfsat tung och dom har rullat några säsonger. Så jag skulle säga att dom är bra pang för pengarna.
Borde inte vara omöjligt, vid en snabb sökning hittade jag dessa https://www.tcmcykel.se/hjulpar/roval-control-29-carbon-6b-xd-hjulpar. Verkar stämma in ganska bra på alla krav, ganska bra pris också. Om den angivna vikten stämmer är en annan sak.
 
Nya hjul (stigcykel)
Jag går precis i samma tankar och har letat i ett par veckor till min nya SC Hightower. Kör mest stökig stig och varvar med Vånga, Vallåsen osv.

Har dock lagt mig lite över dina 1500 gram, vill testa kolfägar just för att jag har kört sönder x antal aluminium. Viktigast är att de inte är horribelt styva.

Överväger Crankbrothers, we are one eller Hunts kolfälgar. Nu är alla dessa lite tyngre än vad letar efter men jag gillar tanken på livstid garantin samt att de verkar hålla även för stökig AM/Enduro. Någon som har lite erfarenhet av ovanstående?
 

Marnil

Medlem
Nya hjul (stigcykel)
Jag går precis i samma tankar och har letat i ett par veckor till min nya SC Hightower. Kör mest stökig stig och varvar med Vånga, Vallåsen osv.

Har dock lagt mig lite över dina 1500 gram, vill testa kolfägar just för att jag har kört sönder x antal aluminium. Viktigast är att de inte är horribelt styva.

Överväger Crankbrothers, we are one eller Hunts kolfälgar. Nu är alla dessa lite tyngre än vad letar efter men jag gillar tanken på livstid garantin samt att de verkar hålla även för stökig AM/Enduro. Någon som har lite erfarenhet av ovanstående?
Vikten är egentligen ingen dealbreaker i sig, mest för att ha nåt att utgå ifrån. Finns ju så sjukt mycket att välja på.
 

Makten

Aktiv medlem
Nya hjul (stigcykel)
Ja, men har inte navet rätt mycket långsammare hastighet än fälgen när hjulet väl snurrar? Tänker att fälgen borde spela större roll än t.ex. nav.
Fälgen spelar väldigt mycket större roll, ja, på grund av tröghetsmomentet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tröghetsmoment
Ju större massa längre ut från centrum av en roterande kropp, desto större tröghetsmoment. Mycket riktigt är navets massa därför i stort sett helt obetydlig i sammanhanget, och att bara titta på hjulens totala vikt säger inte allt.
 

Marnil

Medlem
Nya hjul (stigcykel)
Fälgen spelar väldigt mycket större roll, ja, på grund av tröghetsmomentet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tröghetsmoment
Ju större massa längre ut från centrum av en roterande kropp, desto större tröghetsmoment. Mycket riktigt är navets massa därför i stort sett helt obetydlig i sammanhanget, och att bara titta på hjulens totala vikt säger inte allt.
Jo självklart är det så, lättaste sättet att se det är på ett vindkraftverk om man fokuserar på centrum eller på vingspetsen, de snurrar samma antal varv men med en helt annan hastighet.
Men som jag skrev tidigare så är vikten på 1500 gram inte satt i sten utan mer ett riktvärde. Alltså inget att stirra sig blind på.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Nya hjul (stigcykel)
Hur stor är din budget?
Flera av hjulen som redan har tipsats om verkar kosta >12-13kSEK
Om det skulle vara mkt kanske ett alternativ då kan vara liknande hjul som de jag byggde förra vintern för <6kSEK (mkt pga nav på rea), läs mer här.
 

Marnil

Medlem
Nya hjul (stigcykel)
Hur stor är din budget?
Flera av hjulen som redan har tipsats om verkar kosta >12-13kSEK
Om det skulle vara mkt kanske ett alternativ då kan vara liknande hjul som de jag byggde förra vintern för <6kSEK (mkt pga nav på rea), läs mer här.
Helt klart intressant, tack för tipset. Har tänkt mig en budget på 10-15 k men billigare är inte fel.
 

Makten

Aktiv medlem
Nya hjul (stigcykel)
Jo självklart är det så, lättaste sättet att se det är på ett vindkraftverk om man fokuserar på centrum eller på vingspetsen, de snurrar samma antal varv men med en helt annan hastighet.
Det är därför man mäter vinkelhastighet istället för linjär hastighet. 😉

Men som jag skrev tidigare så är vikten på 1500 gram inte satt i sten utan mer ett riktvärde. Alltså inget att stirra sig blind på.
Jag hade i alla fall i första hand kollat på fälgvikt snarare än hjulvikt. Nav och fälgar kan lätt skilja 100-200 gram per styck och därför kommer två hjulpar med identisk vikt inte nödvändigtvis kännas lika lätta eller tunga när man väl cyklar.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Nya hjul (stigcykel)
Med en sådan budget skulle jag göra som HåkanC föreslår. Köpa kolfiber från Kina. Du prickar lätt in fin-nav och fin-eker för ca 10k (inkl frakt och tull) färdigbyggt med precis de fälgar du vill ha, om du bygger själv kan det bli ännu billigare om du hittar bra priser på nav. Nackdelen är väl leveranstid kanske, inte säkert att du hinner få grejorna till början av säsongen.
 

Marnil

Medlem
Nya hjul (stigcykel)
Med en sådan budget skulle jag göra som HåkanC föreslår. Köpa kolfiber från Kina. Du prickar lätt in fin-nav och fin-eker för ca 10k (inkl frakt och tull) färdigbyggt med precis de fälgar du vill ha, om du bygger själv kan det bli ännu billigare om du hittar bra priser på nav. Nackdelen är väl leveranstid kanske, inte säkert att du hinner få grejorna till början av säsongen.
Ja priset blir bättre, har redan kontaktat hjulbyggare, skulle vilja testa själv men inser att det blir en hel del verktyg som behöver köpas in. En nackdel dock är att man inte får den garantin som många tillverkare erbjuder.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Nya hjul (stigcykel)
Ja priset blir bättre, har redan kontaktat hjulbyggare, skulle vilja testa själv men inser att det blir en hel del verktyg som behöver köpas in. En nackdel dock är att man inte får den garantin som många tillverkare erbjuder.
Nej, garantin är negativt proportionerlig mot priset. Vilket är ok. Men bra garantier innebär numer också betydligt högre fälgvikter, oavsett pris (med mycket få undtantag). Vilket inte är ok, enligt mig. Jag kan tycka att fintillverkarna kan nöja sig med antingen eller (pris eller vikt). Min åsikt kan komma att ändra sig när/om jag verkligen kör sönder ett par kolfiberfälgar. ;-)

Om du frågar de duktiga hjulbyggarna på forumet behöver du i princip bara en ekernyckel för att bygga själv (bygg i ramen, knäpp på ekrar, och annan svartkonst). Själv har jag både riktställ och ekertensiometer, och det kostar en slant. Troligen kan du låna av någon iofs.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Nya hjul (stigcykel)
skulle vilja testa själv men inser att det blir en hel del verktyg som behöver köpas in.
Om du frågar de duktiga hjulbyggarna på forumet behöver du i princip bara en ekernyckel för att bygga själv (bygg i ramen, knäpp på ekrar, och annan svartkonst). Själv har jag både riktställ och ekertensiometer, och det kostar en slant. Troligen kan du låna av någon iofs.
Det enda verktyg som behövs är en bra ekernyckel
Typ en sådan här
rixen-kaul-spokey-spoke-wrench-3.25-mm.jpg
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer