Nya hjul till scott speedster gravel utan genomgående axel

JAS

Medlem
Funderar på att konvertera sambons Scott speedster gravel 20 årsmodell 2020 till tubeless för att hon ska få en lite skönare upplevelse. Hjulen som kom med cykeln är inte tubeless ready så det behöver i så fall bli ett par nya hjul som måste inhandlas. Tyvärr är det lite gammal design på denna ram så den har inte genomgående axel standarden. Eftersom jag är för dåligt insatt, vad kan jag då köpa för typ av hjul som passar denna ram som alltså inte har through axle?

Länk till specifikation på denna cykel: https://www.cykelkraft.se/scott-speedster-gravel-20-262353

Budgeten för nya hjul är låg, absolut max 4-5000 kr.

erolwi

Aktiv medlem
Ekra om naven med valfri färg och fina ekrar. Inte svårt att göra själv och sen lämna in dem för uppspänning?borde gå att få fina hjul för 2000:-

Kold

Aktiv medlem
Många nav har utbytbara endcaps för att skifta mellan TA och QR. Annars finns även generiska adapters för TA till QR (men inte omvänt). Typ:
321798-00-d-670563.jpg
Jag hade satsat på ett par hjul med TA och bytt endcaps eller använt adapter så att hjulen kan användas även på en nyare ram.

moros

Aktiv medlem
Skall du ha kvar de gamla hjulen som extrahjul då behöver du nya bromsskivor (kan vara bra ändå så man slipper flytta dom fram och tillbaka). Ser ut som du har CL (centerlock) nu, det är också det vanligaste på nya hjul

I stort sett alla hjul från DT swiss kan konverteras till QR genom nya end caps

Mavic brukar ofta skicka med qr end caps. Även Prime. Hunt kan du själv välja vad du vill ha.

Gissningsvis är inte däcken tubeless men det har du kanske koll på. Då behöver du ju nya däck, räkna 4-600/st

Bara några exempel helt utan rangordning eller några andra saker i beaktande utöver budget, tubeless, HG-body, QR och CL

https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-4-season-all-road-disc-wheelset

Senast ändrad:
Topp