Nya hjul, vilken kassett och vad behöver jag i övrigt

Costanza

Medlem
Hallå,
Här kommer lite newbie funderingar.
Så, jag kostade på mig ett par nya hjul, Roval Control Carbon. Det är inte samma body (heter det så?) på mina nya hjul som mina gamla (gamla=långa splines, nya korta). Min gamla kassett tror jag heter: SRAM PG 1230 11-50t De nya "bodyn" verkar vara SRAM XD. Jag funderade ändå på att ha kvar mina gamla hjul till vinter/vår cykling så det är ok Men då funderar jag vilken ny kassett jag behöver nu och om det funkar med mina grejer i övrigt?
Är det en sån här kassett jag behöver: https://www.bikester.se/sram-xg-1275-eagle-cassette-12-speed-M862878.html?vgid=G1217262&cgid=37132
Eller den här: https://www.bikester.se/sram-xg-1275-gx-eagle-kassett-12-vaxlad-M458925.html?cgid=37132

Med tanke på att min gamla var benämnd 11-50t, vad ställer det till det? (10-50 resp 10-52 är de ovan),

tempImageUFgd7F.jpg
tempImageouQGsH.jpg

Bakväxel är SRAM GX. Eagle står det på växlar och framdrev. Funkar det ihop?
Skall jag även byta kedja samtidigt som kassetten?

Det var det ena, jag lurar sen på att det ser ut som att mina gamla bakhjul har några "caps" utanför skivan i linje. Är det bara lossa dessa och flytta över eller skall jag köpa till nåt.
tempImagepaMsgd.jpg
tempImageISnOFo.jpg

Behöver jag nåt mer?
Tack på förhand från en newbiemekkare

MagerValp

Aktiv medlem
Om bakväxeln är kompatibel med 10-52 beror lite på vilken generation av Eagle du har:

Känner du inget behov av en lättare växel kan du väl lika gärna spara 150 kr och köpa 10-50.

Costanza

Medlem
Om bakväxeln är kompatibel med 10-52 beror lite på vilken generation av Eagle du har:

Känner du inget behov av en lättare växel kan du väl lika gärna spara 150 kr och köpa 10-50.
Tack. Ok, så 10-50 funkar på alla Eagle. Har egentligen inget behov av lättare växel så 10-50 blir nog bra.
Det satt NX från början på den, den small av och jag fick en ny på garanti och då gjorde cykelaffär en upgrade till GX, hösten 2020.

Topp