Nya kanttrådshjul till racern till våren 2014

Pastis

Aktiv medlem
Behöver nya hjul till nästa år, ingen panik, men kanske kan man fynda någonstans under "lågsäsongen"? Budget cirka 10 000 kronor för ett hjulpar.

Jag är 194 cm lång och väger mellan 95-100 kg, men hoppas komma ned mot 90 till nästa sommar. Hjulen ska användas på min Canyon Ultimate CF från 2010.

* Shimano kompatibel body som klarar 11-kassetter.
* Först och främst starka och tåliga för en tungviktare.
* Gärna lite aero men även ganska lätta (under 1500 gram), kanske en fälghöjd på 35 mm?
* Gärna en nyare bredare fälgtyp.
* Snygga till en vit Canyon Ultimate CF.

Har hittat Shimano WH-9000-C35-CL Dura Ace (2013) för 10 000 kronor, kan det vara något eller finns det bättre val för mig?

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Några saker att tänka på:
• Suitable for riders up to 90kg
från: http://www.wheelsmith.co.uk/race23

H Plus Son Archetype-fälgen är "endast" 25mm hög
Laufradsatz-Criterium-Archetype-H-Plus-Son-Archetype_b16.jpg

Men det finns andra som säljer handbyggda hjul med H Plus Son Archetype-fälgen, tex här, där de även skall klara 100kg, från 399 €
http://superlight-bikeparts.de/Laufradsatz-Criterium-Archetype-H-Plus-Son-Archetype

/Håkan

Pastis

Aktiv medlem
Tror nog jag vill ha bromsyta i alu då mina andra hjul har det. Enklast att bara kunna byta till "finhjulen" utan att byta bromsklossar.

redshift

Ny medlem
Jag bär också omkring på 95 kg. Jag fick ett par hjul byggda i England med Archetype fälgen, han ville inte bygga med mindre än 24 - 28 ekrar för att klara min vikt. De landade på ca 1500 g med Novatecnav och Sapim cx-ray ekrar.

Pastis

Aktiv medlem
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Några saker att tänka på:
> • Suitable for riders up to 90kg
> från: http://www.wheelsmith.co.uk/race23
>
> H Plus Son Archetype-fälgen är "endast" 25mm
> hög
> http://superlight-bikeparts.de/bilder/produkte/gro
> ss/Laufradsatz-Criterium-Archetype-H-Plus-Son-Arch
> etype_b16.jpg
>
> Men det finns andra som säljer handbyggda hjul
> med H Plus Son Archetype-fälgen, tex här, där
> de även skall klara 100kg, från 399 €
> http://superlight-bikeparts.de/Laufradsatz-Criteri
> um-Archetype-H-Plus-Son-Archetype
>
>
> /Håkan

Har precis lagt en beställning från superlight-bikeparts.de på svarta "Laufradsatz Tune Archetype, ab ca. 1.370 Gramm".
Röda Tune MIG70/MAG170 nav, svarta Sapim CX Ray, röda alu-nipplar, shimanobody som klarar 11-vxl. 665,90 € med frakt. Nu längtar jag bara till våren... ;)

Senast ändrad:

redshift

Ny medlem
Bra sätt att fixa vikten på! Jag har ju också Archetypefälgarna och de kommer du att bli nöjd med. Jag kör med 23 mm däck vilket blir 25,5 mm på fälgarna.

redshift

Ny medlem
Jag hade först 25 mm Conti 4000s men de blev alldeles för breda i min ram (över 28mm). Jag har provat mig fram lite och med mina 95 kg så kör jag med 5,8 bar fram och 7,8 bar bak. Ska testa mer nästa år och se vart nedre gränsen kan gå.

Pastis

Aktiv medlem
Själv har jag både 23 och 25 mm Conti 4000s liggande här hemma, så det blir att testa med dem. Jag gillar hårtpumpat, 7 fram och 8 bak.

redshift

Ny medlem
Du behöver inte ha så mycket med breda fälgar. Jag hade som dig på mina gamla smala men det går att gå ned en del i tryck och du får lika bra eller bättre rull och mycket bättre komfort.

Fliken

Ny medlem
Mavic Cosmic Carbon har ju bromsyta samt är riktigt stabila. Kanske några gram för mkt och mer aero än efterfrågat.

Sen, happy är ju inte happy för inte så med expertisen av en bergsvecka på zipp 303 helkolfiber så undrar jag hur mkt man egentligen måste broms för att smälla en fälg. Jag är en riktig hare utför (och då menar jag inte snabb) men fälgarna var aldrig ens i närheten av att bli så varma att de viker ner sig, kändes det. Kansle Zipp är bättre kvalitet än allt annat ?

GoranS

Aktiv medlem
Häng på bromsarna en halvtimme i skaplig lutning så tror jag du har en chans att få upp rätt bra temperatur även i kolfiberfälgar. Åtminstone har jag sett hjul från Reynolds, DT Swiss och Lightweight slaktas på det sättet.

Sen ska man förstås inte hänga på bromsarna utan bara bromsa när man verkligen behöver det och om man kör så tror jag inte heller risken är alltför stor att drabbas av överhettning.

Lingon

Aktiv medlem
Pastis skrev:
> Tror nog jag vill ha bromsyta i alu då mina andra
> hjul har det. Enklast att bara kunna byta till
> "finhjulen" utan att byta bromsklossar.

Det funkar fint att använda bromsklossar för kol även på alufälgar. Bromsyta i alu på kolfälgar blir väldigt tungt. Och fult.

marr

Moderator
Forumvärd
Lingon skrev:
> Pastis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tror nog jag vill ha bromsyta i alu då mina
> andra
> > hjul har det. Enklast att bara kunna byta till
> > "finhjulen" utan att byta bromsklossar.
>
>
> Det funkar fint att använda bromsklossar för kol
> även på alufälgar. Bromsyta i alu på
> kolfälgar blir väldigt tungt. Och fult.

Inte risk att man får "skit" från alu ytorna på klossarna som sen kan förstöra kol fälgen? Typ metallspån eller så?
Läst om det som problem vill jag minnas, men det är kanske ett teoretiskt ikke problem ute i verkligheten?

Jag hade inte vågat chansa på ett par dyrhjul tror jag..

kokodrill

Aktiv medlem
Väger runt 100 pannor själv. Kan tipsa om Mavic Ksyrium Elite, 1488 gr. De är visserligen inte aero men otroligt styva och ska klara 110 kg + brapris

Fliken

Ny medlem
marr skrev:
> Lingon skrev:
> -----
> > Pastis skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tror nog jag vill ha bromsyta i alu då mina
> > andra
> > > hjul har det. Enklast att bara kunna byta
> till
> > > "finhjulen" utan att byta bromsklossar.
> >
> >
> > Det funkar fint att använda bromsklossar för
> kol
> > även på alufälgar. Bromsyta i alu på
> > kolfälgar blir väldigt tungt. Och fult.
>
>
> Inte risk att man får "skit" från alu ytorna på
> klossarna som sen kan förstöra kol fälgen? Typ
> metallspån eller så?
> Läst om det som problem vill jag minnas, men det
> är kanske ett teoretiskt ikke problem ute i
> verkligheten?
>
> Jag hade inte vågat chansa på ett par dyrhjul
> tror jag..

Om skitet hamnat på bromsklossarna (från alu-ytan), hur är det tänkt att det senare skall appliceras på kolfibret ? Skall det transmogrifiera över dit i luften ?

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Fliken skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Lingon skrev:
> >
>
> > -----
> > > Pastis skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Tror nog jag vill ha bromsyta i alu då
> mina
> > > andra
> > > > hjul har det. Enklast att bara kunna byta
> > till
> > > > "finhjulen" utan att byta bromsklossar.
> > >
> > >
> > > Det funkar fint att använda bromsklossar
> för
> > kol
> > > även på alufälgar. Bromsyta i alu på
> > > kolfälgar blir väldigt tungt. Och fult.
> >
> >
> > Inte risk att man får "skit" från alu ytorna
> på
> > klossarna som sen kan förstöra kol fälgen?
> Typ
> > metallspån eller så?
> > Läst om det som problem vill jag minnas, men
> det
> > är kanske ett teoretiskt ikke problem ute i
> > verkligheten?
> >
> > Jag hade inte vågat chansa på ett par dyrhjul
> > tror jag..
>
> Om skitet hamnat på bromsklossarna (från
> alu-ytan), hur är det tänkt att det senare skall
> appliceras på kolfibret ? Skall det
> transmogrifiera över dit i luften ?

Ähumm va?

Om du har metallflisor i dina bromsklossar som du bromsar din kolfiber fälg med så behöver du inte transmigrifiera ett skit :p men ändå kan du stå där med en repad kanske trasig fälg..

Läste du verkligen vad det skrevs om?

bojsänke

Ny medlem
Det fastnar skit i bromsklossar hela tiden. Att just eventuella microskopiska aluminiumfragment skulle totalkvadda en kolfiberfälg, men inte vägdamm, glaskross eller grus - det tror jag inte på.

emilh

Aktiv medlem
Jag tror förvisso att det ligger en del i att aluminiumrester i bromsklossen kan öka slitaget på kolfiberfälgen, men det absolut största problemet med att använda fel bromsklossar är förutom sämre bromsverkan att det riskerar att höja temperaturen på bromsbanan rejält.
Det kan dels få själva fälgen att bli för varm och i värsta fall delaminera men än mer troligt är att det får fälgen tillräckligt varm för att smälta slangen.
Däck/slang-explosion under kraft inbromsning är sådär lagom roligt.

Jag har själv både alu och kolfiberhjul, tycker inte att det är något större problem att byta klossar. Tar på sin höjd någon minut extra.

bojsänke

Ny medlem
Sämre bromsverkan kan jag köpa, men temperaturen borde ju bero på effekten som bromsas bort, och den ökar ju inte för att man kör med fel belägg. Vad missar jag?

emilh

Aktiv medlem
bojsänke skrev:
> Sämre bromsverkan kan jag köpa, men temperaturen
> borde ju bero på effekten som bromsas bort, och
> den ökar ju inte för att man kör med fel
> belägg. Vad missar jag?

Jag gissar att den ökade risken har att göra just med den sämre bromsverkan. Med sämre bromsverkan behöver man istället bromsa under en längre tid vilket i sin tur höjer värmen då man inte får den avkylning man får mellan kortare inbromsningar.

http://velonews.competitor.com/2013...s-vs-car-exhaust-short-vs-long-braking_286605

bojsänke

Ny medlem
Nä, Zipp håller ju i länken helt med om att för en given inbromsning spelar det ingen roll om effekten dumpas snabbt eller något lite långsammare. Uppvärmningen blir densamma. Möjligen kan man påstå att den långsammare inbromsningen ger mindre uppvärmning, då fälgen får möjlighet att kylas av under de fler varv den snurrar. Men det är garanterat en helt oväsentlig fördel.

Undantaget var ju nerför bergsidor där valet står mellan att ligga på bromsarna hela tiden, eller att pumpa. Där tror jag också att det inte främst är fälgen som har nytta av pumpandet, utan bromsbeläggen.

edit: Och jag vill nog vidare mena att ENVE Composites förklaring till bättre avkylning vid pumpbromsning är den enda vettiga. Även om man har längre avkylningstid (av fälgen) mellan bromsningarna om man pumpar, så har man också högre temperaturer att kyla av.
In-effekten är ju som sagt densamma.

Senast ändrad:

Pastis

Aktiv medlem
Nu har de anlänt: Tune MIG70/MAG170 nav röda, H Plus Son Archetype fälgar svarta 20/24 hål, Sapim CX Ray ekrar svarta, Sapim Alu-nipplar röda

Synd att det snart är vinter här uppe... Å andra sidan väger jag nu 92.5 kg och har några månader på mig att komma under 90...

20131002b-001.jpg

20131002b-002.jpg

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer