Nya kolfiberhjul Lvg - Fulcrum, Scribe eller vad ska jag köpa?

A.Nilsson

Aktiv medlem
Är sugen på nya hjul till racern. Har läst på orimligt mycket utan att bli speciellt mycket klokare tror jag...

Har en Canyon Endurace cf sl som kom med ett par DT Swiss e 1800 spline db hjul som funkar fint. Men lite aeroeffekt låter trevligt och lättare, styvare hjul borde göra cyklandet roligare. (Så blev det iallafall på mtb'n när jag köpte dyra carbonhjul)

Gillar att cykla långt (mycket rando) varvat med en timmes intensivpass efter barnen somnat. Så hjulen ska funka till lite av varje. Kör tubeless och gillar däck med volym så 28'or som minst men säkert 32'or

Budget 10000 kr +/- 50%

Kikade initialt på Hunt men har läst för mycket om de där naven så det känns inte lika lockande längre.
Parcours Grimpeurs verkar ok, liknar Hunt: https://www.parcours.cc/collections/disc-brake/products/grimpeur-disc?variant=1257809641482
Scribe, en annan Hunt-kopia låter också vettiga: https://scribecycling.co.uk/collections/carbon-disc/products/aero-wide-42-d-1-471g

Fulcrum Wind 40db kan vara ett alternativ. Något dyrare och lite tyngre men välkänt hjulmärke - https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/wind-40-db

Så vad säger ni som har lite koll på carbon-aero-lvg-hjul? Var ska man lägga sina slantar?

HåkanC

Aktiv medlem
Ska hjulen även funka för randocykling skulle jag inte välja 21-ekrat, eller 24-ekrat bak med endast tunna CX Ray-ekrar.
Beroende på din vikt och cyklingsstil skulle jag inte välja mindre än 24-ekrar (med diffrentierad ekring),
i verkligheten är den praktiska, funktionsmässiga, nackdelarna med 32-ekrat mindre än fördelarna.

En kompromiss skulle väl kunna vara två olika framhjul; ett för randocykling med ngt lägre fälg (typ ~28-38mm) och navdynamo med minst 28-ekrar, eller 32 för att även kunna funka problemfritt som gravelhjul
och ett mer lvg-inriktat aerohjul med så hög fälg du kan hantera en blåsig dag och typ ~24-ekrar (diffrentierade)
Kolla på https://www.lightbicycle.com , som Stumpy länkade till ovan, de har många fler intressanta fälgar att välja mellan.

/Håkan

A.Nilsson

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Ska hjulen även funka för randocykling skulle jag inte välja 21-ekrat, eller 24-ekrat bak med endast tunna CX Ray-ekrar.
Beroende på din vikt och cyklingsstil skulle jag inte välja mindre än 24-ekrar (med diffrentierad ekring),
i verkligheten är den praktiska, funktionsmässiga, nackdelarna med 32-ekrat mindre än fördelarna.

En kompromiss skulle väl kunna vara två olika framhjul; ett för randocykling med ngt lägre fälg (typ ~28-38mm) och navdynamo med minst 28-ekrar, eller 32 för att även kunna funka problemfritt som gravelhjul
och ett mer lvg-inriktat aerohjul med så hög fälg du kan hantera en blåsig dag och typ ~24-ekrar (diffrentierade)
Kolla på https://www.lightbicycle.com , som Stumpy länkade till ovan, de har många fler intressanta fälgar att välja mellan.

/Håkan

Jag är på jakt efter hjul som är snabba Dvs kravspecen är inte för lång-rando, säg 100mil eller längre. Då är det andra parametrar som gäller precis som du är inne på. Navdynamo, stabilitet och hållbarhet osv...

Har någon av er beställt från Light bicycles? Ser ut att ha en del intressanta valmöjligheter men jag antar att man åker på tull eller vad är era erfarenheter?

HåkanC

Aktiv medlem
A.Nilsson sa:
Jag är på jakt efter hjul som är snabba Dvs kravspecen är inte för lång-rando, säg 100mil eller längre. Då är det andra parametrar som gäller precis som du är inne på. Navdynamo, stabilitet och hållbarhet osv...
OK
Men även på lopp under 100-mil kan det vara bra med stabilitet och hållbarhet
liksom navdynamo.

A.Nilsson sa:
Har någon av er beställt från Light bicycles? Ser ut att ha en del intressanta valmöjligheter men jag antar att man åker på tull eller vad är era erfarenheter?
Jag har handla från https://www.lightbicycle.com i ett par omgångar och har blivit nöjd varje gång.
De erbjuder dessutom möjligheten att betala lite extra och då få
TPD.png

"You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
https://www.lightbicycle.com/express-delivery

Och åtminstone för mig har det fungerat (jag har beställt med TPD i samband med deras Black Friday erbjudanden)
https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3464248#msg-3464248
Men utan TPD kan det kosta en del mer: https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3468262#msg-3468262

TPB-erbjudandet kan du läsa mer om genom att klicka på denna länk: https://www.lightbicycle.com/express-delivery
LightBicycleTPB.JPG

Men säkrast är förstås, som alltid, att MAILa dem och fråga.

/Håkan

Stumpy

Aktiv medlem
Köpte fälgar från LB i höstas. De hade råkat skriva ett lägre orderbelopp, så det blev lite lägre tull och moms också. Orkade inte bråka om det. Fälgarna är fina med de DA9000-nav jag hade från kraschade C24-or. Hade varit bra med några ekrar till, men nu hade jag de naven.

ejma

Aktiv medlem
A.Nilsson sa:
Jag är på jakt efter hjul som är snabba

Aerohjul brukar inte kännas märkbart snabbare förrens farten är uppe kring 50 km/h, dvs orkar du inte snitta 40 km/h några mil solo lär du inte märka någon fartskillnad mot de hjul du har. Du kommer troligtvis märka större skillnad med rakade vs orakade ben än aero vs normalhjul.
Dock är vinandet från kolfiberhjul smått beroendeframkallande.

Farsports har nämnts i andra trådar som bra kineser.

Om du skall köra med >28 mm breda däck tycker jag att du skall välja bredare fälgar än de du föreslagit. Kontrollera att du får plats med så pass breda däck du nämner.

A.Nilsson

Aktiv medlem
ejma sa:
Aerohjul brukar inte kännas märkbart snabbare förrens farten är uppe kring 50 km/h, dvs orkar du inte snitta 40 km/h några mil solo lär du inte märka någon fartskillnad mot de hjul du har. Du kommer troligtvis märka större skillnad med rakade vs orakade ben än aero vs normalhjul.
Dock är vinandet från kolfiberhjul smått beroendeframkallande. .

Då är det nog dags att raka benen ;)

ejma sa:

Om du skall köra med >28 mm breda däck tycker jag att du skall välja bredare fälgar än de du föreslagit. Kontrollera att du får plats med så pass breda däck du nämner.

Vilken fälgbredd hade du rekommenderat om man vill köra med 30-32 mm däck?

ejma

Aktiv medlem
A.Nilsson sa:
Vilken fälgbredd hade du rekommenderat om man vill köra med 30-32 mm däck?

Principen för aero är att luftströmmen skall följa kroppens yta med minsta möjliga turbelens. Ett däck som är bredare än fälgen är inte aero, men en hög fälg reducerar ekerlängden och därmed avlägsnas den bit av ekrarna som färdas snabbast och ger störst luftmotstånd.

Hunt har som du kanske läst lanserat ett hjul med en största bredd av 34 mm. LB som nämndes tidigare i tråden har också lanserat breda fälgar. Enve 4.5 AR, Bontrager Aeolus Pro 3V TLR Disc etc. Titta bland allroad och Gravelhjul.

jooks

Aktiv medlem
Jag har ett par ligthbicycle RR56, 30mm breda. Kör med 25mm gp5000 tl fram vilket ger smalare däck än fälg. Känns snabbt iaf:) 28 bak för lite mer bekvämlighet. Kan verkligen rekommendera de hjulen!

G

Gano

Guest
Yoeleo. Kinahjul.

www.yoeleoeurope.com så slipper man moms och avgifter. Köp inte kinesiska grejor som är kopior, köp från tillverkare som har ett eget namn att försvara. Yoeleo har bra rykte.

Yoeleo har en jäkla massa olika varianter, men de bygger sina bättre hjul på DT Swiss nav 350/240 eller Novatec och Sapim ekrar. Hög kvalitet. Har kört bra många mil på mina karbonhjul nu. Halva priset räcker, man behöver inte bli dumsnål.....

Karbonhjul är bra, man behöver ingen ringklocka. Folk hör när man kommer. Även cyklister.

jooks sa:
Jag har ett par ligthbicycle RR56, 30mm breda. Kör med 25mm gp5000 tl fram vilket ger smalare däck än fälg. Känns snabbt iaf:) 28 bak för lite mer bekvämlighet. Kan verkligen rekommendera de hjulen!

Hoppas du har rätt för jag beställde ett par jag också med 240 nav efter ha tänkt tanken lite för många gånger :)
Men dom hette WR56C02d som är 30mm breda och 56mm höga.

Allroad

Aktiv medlem
Gano sa:
Yoeleo. Kinahjul.

www.yoeleoeurope.com så slipper man moms och avgifter. Köp inte kinesiska grejor som är kopior, köp från tillverkare som har ett eget namn att försvara. Yoeleo har bra rykte.

Yoeleo har en jäkla massa olika varianter, men de bygger sina bättre hjul på DT Swiss nav 350/240 eller Novatec och Sapim ekrar. Hög kvalitet. Har kört bra många mil på mina karbonhjul nu. Halva priset räcker, man behöver inte bli dumsnål.....

Karbonhjul är bra, man behöver ingen ringklocka. Folk hör när man kommer. Även cyklister.

Vad menar du, det här osar ju kvalitet ?

Bilagor

• Screenshot_20190904-225836_eBay.jpg
    Screenshot_20190904-225836_eBay.jpg
    152 KB · Besök: 76
  • Screenshot_20190904-225822_eBay.jpg
    Screenshot_20190904-225822_eBay.jpg
    201.4 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
G

Gano

Guest
ejma sa:
A.Nilsson sa:

Effekten av aerohjul finns där även från 25 km/h och uppåt, men då ska man nog ha wattmätare för att se det (jag har det och ja, det finns en skillnad). Men håller med om att det riktigt märks när man kommer upp mot 40 (vilket jag inte orkar snitta någon längre sträcka) men fan vad det går i svag medvind och nerför. Man får hålla i styret lite lagom hårt också när det blåser.

Undrar förresten om en aeroram inte ger lika mycket eller mer än aerohjul utan nackdelarna när det blåser. Körde riktig aerocykel för första gången för en vecka sedan och upplevelsen var lite lätt skrämmande. Det drog liksom iväg (vet inte hur jag ska förklara) utan att man tänkte på det, och helt plötsligt kom man snabbare in mot ett känt ställe än vad man brukar. Lite lätt scary och på det en ny cykel som man var lite ovan med.

Crocko

Aktiv medlem
A.Nilsson sa:
Är sugen på nya hjul till racern. Har läst på orimligt mycket utan att bli speciellt mycket klokare tror jag...

Har en Canyon Endurace cf sl som kom med ett par DT Swiss e 1800 spline db hjul som funkar fint. Men lite aeroeffekt låter trevligt och lättare, styvare hjul borde göra cyklandet roligare. (Så blev det iallafall på mtb'n när jag köpte dyra carbonhjul)

Gillar att cykla långt (mycket rando) varvat med en timmes intensivpass efter barnen somnat. Så hjulen ska funka till lite av varje. Kör tubeless och gillar däck med volym så 28'or som minst men säkert 32'or

Budget 10000 kr +/- 50%

Kikade initialt på Hunt men har läst för mycket om de där naven så det känns inte lika lockande längre.
Parcours Grimpeurs verkar ok, liknar Hunt: https://www.parcours.cc/collections/disc-brake/products/grimpeur-disc?variant=1257809641482
Scribe, en annan Hunt-kopia låter också vettiga: https://scribecycling.co.uk/collections/carbon-disc/products/aero-wide-42-d-1-471g

Fulcrum Wind 40db kan vara ett alternativ. Något dyrare och lite tyngre men välkänt hjulmärke - https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/wind-40-db

Så vad säger ni som har lite koll på carbon-aero-lvg-hjul? Var ska man lägga sina slantar?

Rando ock kolfiber, ja man skall inte motarbeta utveckligen och 20-40 mils loppen är ju oftast över utan att man behöver laddning men för de längre loppen föredrar jag något som går att rädda ute i fält. Men frågan var ju vilka kol hjul man skall ha, köp ett asien märke som har ett gott rykte och bygger på kända nav och ekrar, ett bombsäkert alternativ är ju att bara ta hem fälgarna och låta en hjulbyggare på hemmaplan plocka ihop dem.

Dt 350 och sapim eller DT ekrar, själv skulle jag nöja mig med 50mm djupa för att slippa obehaget av sidovind minst 21mm innermått så du kan rulla på bekväma däckdimensioner. Yoeleo, Nextie eller LB är väl vettiga Prime brukar väl oxå få vettiga omdömen men då är det inga DT nav. Mindre är 24 ekrar skulle jag inte vilja ha, viktbesparingen med sapim cx-ray är i storleksordningen 20-25gr / hjul om man går ner till 20 men betydligt sämre chans att det går bra att cykla vidare efter ett ekerbrott.

För 5-6000 får du ett par bra och vettiga hjul, dubblar du upp så kan du få vad som helst som väger runt 1200gr och håller om du shoppar smart.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Gano sa:
Undrar förresten om en aeroram inte ger lika mycket eller mer än aerohjul utan nackdelarna när det blåser. Körde riktig aerocykel för första gången för en vecka sedan och upplevelsen var lite lätt skrämmande.

Nej.

Singular

Aktiv medlem
Gano sa:
ejma sa:
A.Nilsson sa:

Effekten av aerohjul finns där även från 25 km/h och uppåt, men då ska man nog ha wattmätare för att se det (jag har det och ja, det finns en skillnad). Men håller med om att det riktigt märks när man kommer upp mot 40 (vilket jag inte orkar snitta någon längre sträcka) men fan vad det går i svag medvind och nerför. Man får hålla i styret lite lagom hårt också när det blåser.

Undrar förresten om en aeroram inte ger lika mycket eller mer än aerohjul utan nackdelarna när det blåser. Körde riktig aerocykel för första gången för en vecka sedan och upplevelsen var lite lätt skrämmande. Det drog liksom iväg (vet inte hur jag ska förklara) utan att man tänkte på det, och helt plötsligt kom man snabbare in mot ett känt ställe än vad man brukar. Lite lätt scary och på det en ny cykel som man var lite ovan med.

Hjul, hjälm, kläder och ram ger i runda slängar lika mycket/lite. Störst skillnad gör kropp/sittställning och det kan vara en av faktorerna som gör att du upplevde aerohojen som så snabb (tillsammans med att en del andra utrustnings-/inställningsval som kan ha bidragit - en några år gammal aeroracer av den nygamla skolan med höga hjul, smala däck, halvdana bromsar och aggressiv sittställning ger en fartkänsla av vikt och vibrationer.)

G

Gano

Guest
Singular sa:
Gano sa:
ejma sa:
A.Nilsson sa:

Hjul, hjälm, kläder och ram ger i runda slängar lika mycket/lite. Störst skillnad gör kropp/sittställning och det kan vara en av faktorerna som gör att du upplevde aerohojen som så snabb (tillsammans med att en del andra utrustnings-/inställningsval som kan ha bidragit - en några år gammal aeroracer av den nygamla skolan med höga hjul, smala däck, halvdana bromsar och aggressiv sittställning ger en fartkänsla av vikt och vibrationer.)

Detta är en modern aerohoj med rätt så upprätt sittställning, 25 mm breda hjul med Conti 5000 28:or bak och 23:or fram. Skivbromsar. Man sitter jävligt bekvämt konstigt nog. Smalt styre, 380 mm helt integrerat, inte en mm kabel (Ultegra di2). Det var nog inte bara inbillning med farten, idag snittade jag drygt 37 över 1 timme trots att jag blev lite störd och nedbromsad av trafik. Och då tryckte jag bara ut 246 W i snitt. Med en halvbra aerohjälm (Bontrager Ballista) plus rätt ok kläder, sittställning lite sådär (är +50 och rätt stel/seg).

A.Nilsson

Aktiv medlem
Det blev ett par Roval cl 50. Dvs jag överskred budgeten rejält. Allt i den tänkta prisklassen blev någon form av kompromiss och helt plötsligt fanns motivationen att spendera mer pengar och kompromissa mindre.

Var det värt det? Tja... Klart styvare känsla på cykeln, upplevd aero-effekt stundtals och generell känsla av att det rullar lättare. Men 18 000 kr bättre det vette fan :)

Topp