Nya Orbea OCCAM

Schoobang

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nu kör jag visserligen XL men jag ligger mitt i det rekommenderade längdintervallet och jag skulle inte vilja ha en kortare cykel. L och XL har ju dessutom 50 eller 55mm långa styrstamar så du kan ju korta ner 2cm där.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Står inför ett köp av en M10, men blir fundersam på storlek helt plötsligt och har läst diskussionen kring det här i tråden. Jag är 178 cm, kort rygg och 66 kg tung. Har alltid föredragit mindre ramar för en rappare känsla och hade tänkt mej en Occam Medium. Men rekommendationen på hemsidan säger L. Någon i min längd som kan lägga en färsk kommentar. Tack på förhand!

ps. cykeln kommer rulla 75% trixiga stigar och 25% mer utförs.
Har svårt att se att en M skulle funka för dig. Jag är 172 med normala ben och kör M, och den är bra för mig. Om du är 6 cm längre och har kort rygg så gissar jag att du skulle behöva ha droppern minst 10 cm från botten, vilket känns helt galet. Känns L lång i sittande så finns det utrymme att korta styrstammen några cm.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Väntar in min Occam H20 som ska landa den 30e juni. Det blir min första MTB efter att ha hyrt två gånger.
Vad är det för must haves till Occamen/generellt?
Om du inte har en vätskeryggsäck så är ett flaskställ med uttag åt vänster ett måste, typ Specialized Zee Cage. Annars är cykeln good to go tycker jag, förutom pedaler då. Och montera däcken tubeless förstås.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Står inför ett köp av en M10, men blir fundersam på storlek helt plötsligt och har läst diskussionen kring det här i tråden. Jag är 178 cm, kort rygg och 66 kg tung. Har alltid föredragit mindre ramar för en rappare känsla och hade tänkt mej en Occam Medium. Men rekommendationen på hemsidan säger L. Någon i min längd som kan lägga en färsk kommentar. Tack på förhand!

ps. cykeln kommer rulla 75% trixiga stigar och 25% mer utförs.
Jag är 185 och kör L. Tycker det är perfekt för lite lekfullare känsla. Men det känns också tydligt att det går att vara kortare utan att det gör nåt, särskilt om man kanske går ner nån storlek på styrstam. Min flickvän som är lite under 170 kan cykla rätt obehindrat på min på stig, men borde nog egentligen ha en M. Så detta med storlekar är inte glasklart alla gånger.. själv hade jag säkert kunnat ha en XL men prioriterar lekfullhet framför stabilitet så valde storlek under efter att ha provat.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Beställde från Orbea i helgen. Dök upp igår redan! Så nu har man ett verktyg till när det behövs! 😊

20210615_150438.jpg

mangolito

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag är 185 och kör L. Tycker det är perfekt för lite lekfullare känsla. Men det känns också tydligt att det går att vara kortare utan att det gör nåt, särskilt om man kanske går ner nån storlek på styrstam. Min flickvän som är lite under 170 kan cykla rätt obehindrat på min på stig, men borde nog egentligen ha en M. Så detta med storlekar är inte glasklart alla gånger.. själv hade jag säkert kunnat ha en XL men prioriterar lekfullhet framför stabilitet så valde storlek under efter att ha provat.
Jag resonerar lite som du, prioriterar lekfullheten. Annars hade jag valt en Oiz och då kanske en L. Att välja en kortare styrstam på Occam vet jag inte hur det ska gå till, den är i stort sett 0 mm från start ;-)

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag fick välja när jag beställde min MyO. Men valde av nån anledning inte 170.. tycker dock ändå det är hanterbart, min förra cykel var ju också rätt låg.
Det satt 170 på min XL från Cykelhuset. Har nu bytt till 175 då jag av någon anledning inte alls kom överens med de kortare. Fick liksom ingen kraft. Ang. pedalislag så har jag 150-gaffeln så den har ändå högre markfrigång än min tidigare Neuron.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det satt 170 på min XL från Cykelhuset. Har nu bytt till 175 då jag av någon anledning inte alls kom överens med de kortare. Fick liksom ingen kraft. Ang. pedalislag så har jag 150-gaffeln så den har ändå högre markfrigång än min tidigare Neuron.
Jag har 170-vevar och 150-gaffel, utmärkta förutsättningar med andra ord, men jag cyklar som en salongsberusad flodhäst med nedsatt syn, så det går som det går ändå…

Pug-Nose

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Jeg er 177 cm og 80-81 cm ben. 170mm dropper helt ned i rammen strl Large går akkurat for mine ben. Byttet krankarmer til 165mm noe som ble mye bedre for meg.

Jeg er veldig glad for at jeg kjøpte L og ikke M ramme. Den føles absolutt ikke for stor og hadde nok angret om jeg hadde kjøpt M.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Efrersom det är så smidigt att justera slaglängden har jag beställt hem så att jag kommer kunna laborera för att testa vad som funkar och vad som känns bäst! 😁
Så kommer bli att testa 140, 147 samt 154mm bak.

Återkommer med någon typ av recension i sommar när allting dykt upp och testats! 😊

HasseL

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad är det som är sjukt kort med 450 mm reach och 1194 mm hjulbas på en cykel som rekommenderas till åkare som är 160-175 cm?
Slår i benen i styret i tighta switchbacks bland annat.
Känns ostabil när det går fort jämfört med L.

Nu kommer jag från en 5010 Santa Cruz i M och jämför med den. Men har oxå kört Occam i L och ångrar varje sekund att jag inte tog en L.

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Tjenna, märkte igår att jag kört av "snabblåset" till växelörat, alltså plastringen man skall kunna vrida med fingrarna (vilket ej går i praktiken för mig).

Har ej hunnit kika på det än men är det ngn mer som gjort detta som vet om det går att bara dra åt axeln o köra eller gjort ngn annan lösning? Jag skall beställa ny.

Tack på förhand👍

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Nu kommer jag från en 5010 Santa Cruz i M och jämför med den. Men har oxå kört Occam i L och ångrar varje sekund att jag inte tog en L.
Men har 5010 i M och Occam i M nästan identiska mått här? Typ samma vinklar och reach?

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Men är du 175 så förstår jag att du ångrar dig. Jag trivs bra med mina 171 cm på M, men det hade inte gjort nåt om den var lite längre. Jag övervägde även L.

Nya Orbea OCCAM
Har precis köpt en liten rygga med vätskeblåsa för eventuellt längre turer på min Occam.
Har tänkt lägga en slang, pump, multiverktyg däri också...Vad mer rekomenderar ni?

andersson.n

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har kört med olika XC HTs i Hellas till och från senaste 15 åren. Ville uppgradera och köpte en fin BMC Twostroke för nån månad sedan och tänkte att den ändå har flackare vinkel osv, om ändock XC.

Körde i Hellas med Twostroken och tyckte skillnaden mot tidigare hojen var ganska liten. Skaffade en Occam H30 igår, premiärtur avklarad ikväll. Hah, så mycket mer kapabel än XC-hojar alltså!

Lyxen att glida runt i Hellas en varm sommarkväll. Körde gröna och gula, inte en käft ute (eller okej, ett trevligt hundmöte på flera timmars hojande). Vad lyckligt lottad man är som bor i Sverige och Stockholm, att ha ett område som Hellas gratis utanför dörren.

Skrivet från en brygga i Sickla, livet.

09DFCC82-D9A1-4C1E-A505-7CD28BCDDA83.jpeg

C76E5CC9-5DCA-4848-888E-7336CA86939E.jpeg

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Planerar ett litet skitväderspendlar-projekt i vinter och tänkte använda lite delar som blivit över efter att ha uppgraderat min occam

Har ett orbea vevparti med 30t på men skulle vilja ha betydligt större chainring på.
Går det att hitta chainring som passar och vad heter infästningen i så fall
20210620_095639.jpg

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Planerar ett litet skitväderspendlar-projekt i vinter och tänkte använda lite delar som blivit över efter att ha uppgraderat min occam

Har ett orbea vevparti med 30t på men skulle vilja ha betydligt större chainring på.
Går det att hitta chainring som passar och vad heter infästningen i så fall
Visa bilaga 496570
Har för mig att det är Sram Direct Mount ringar du ska kolla efter. Så finns en del att välja på.

dustiekaltman

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nu har jag lite pengar över och närmar mig semestern och funderar på att införskaffa en Camo Bashspider från Wolftooth med tillhörande chainring, på min H30. Har någon monterat denna ? Blev också sugen på att prova en oval variant eller är man lättlurad då?

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är det någon annan som har en sån här ”ring” i lacken på sadelstaget runt den här skruven i länkaget på sin Occam i kolfiber? På andra sadelstaget ser det inte ut såhär. Jag har tidigare fått kedjestagen utbytta på garantin pga spricka, så man blir ju lite fundersam. Jag har bett min LBS kolla med Orbea, men tänkte att jag skulle kolla här också, om det är fler som har samma.

69A3374B-3E0B-4EB9-AC1F-4E9BA4DB3638.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer