Nya Orbea OCCAM

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vart är bilden tagen, alltså vart på kedjestaget spricker det?
B093DA71-9C3C-4EA0-A397-AE1FB98346BA.jpeg

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nu ska jag inte ropa hej här, men mina tidigare erfarenheter är att Orbea ersätter sånt här utan minsta knussel. I värsta fall tar det tid dock.
Dvs i värsta fall står man utan cykeln hela sommaren 🤣

Sen är det ju inte bara Orbea, tycker man ser sånt på alla tillverkare. Och oavsett ersättning så är det ju jävligt surt. Dessutom att behöva hålla koll/oroa sig för sånt efter varje runda? Nä.. Då känns det bättre att cykla på en tung ram oavsett hur mycket en kolfiber lockar 😂

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Dvs i värsta fall står man utan cykeln hela sommaren 🤣

Sen är det ju inte bara Orbea, tycker man ser sånt på alla tillverkare. Och oavsett ersättning så är det ju jävligt surt. Dessutom att behöva hålla koll/oroa sig för sånt efter varje runda? Nä.. Då känns det bättre att cykla på en tung ram oavsett hur mycket en kolfiber lockar 😂
Fast jag cyklar vidare här. Det är ju inte så att cykeln är obrukbar.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fast det har jag inte hört om någon som behövt göra. De bedömer efter foto och skickar delar. När delarna kommer till din LBS lämnar du in cykeln och får det fixat.
Då är det ju iof lite smidigare! Trodde man var tvungen att skicka iväg och vänta. Sånt är ju surt 😒

Spricker inte aluramar?
Visst gör de det i värsta fall men på kolfiber ser man ju det i varje tråd för tillfället känns det som. Så det känns som är det är rätt mycket vanligare än med alu.

Berk

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Visst gör de det i värsta fall men på kolfiber ser man ju det i varje tråd för tillfället känns det som. Så det känns som är det är rätt mycket vanligare än med alu.

Det är en intressant fråga. Vet inte om den spräcker oftare eller folk som kör hård eller hänger på happy oftare kör kolcyklar.

Jag har just köpt en tung kolram. Hoppas att den håller.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det är en intressant fråga. Vet inte om den spräcker oftare eller folk som kör hård eller hänger på happy oftare kör kolcyklar.

Jag har just köpt en tung kolram. Hoppas att den håller.

Men en ram som Occam eller rent av ramar för Enduro körning som man också ser spricka borde ju vara anpassade för just hård körning?

Hade själv älskat att få tag på en lätt kolram men eftersom man har lite självinsikt och vet om att man dels är stor och tung samt kan vara jävligt klumpig ute i skogen så blir drar man sig från ett sådant köp när det dyker upp ramar med sprickor hela tiden. Samt alla frågor och funderingar kring om det är en spricka eller bara lacken. 😳

Berk

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Men en ram som Occam eller rent av ramar för Enduro körning som man också ser spricka borde ju vara anpassade för just hård körning?

Det är en trailcykel.

Hade själv älskat att få tag på en lätt kolram men eftersom man har lite självinsikt och vet om att man dels är stor och tung samt kan vara jävligt klumpig ute i skogen så blir drar man sig från ett sådant köp när det dyker upp ramar med sprickor hela tiden. Samt alla frågor och funderingar kring om det är en spricka eller bara lacken. 😳

Håller med.

Nya Orbea OCCAM
Premiär med Jade X ikväll ledde till en topp 10 placering på ett riktigt stökigt nedförs parti! Älskade min Topaz men Jade X klistrar bakhjulet något så fruktansvärt fint både nedför och uppför!

Så kan ni testa en coil dämpare på era cyklar så tveka inte! Det var oväntat bra!😊

Upplever du att den förbättrade följsamheten har haft negativ inverkan på cykelns poppighet? Jag har stundtals flirtat med tanken på coil men tror att jag skulle känna mig besviken ifall det blir för mycket "sirapskänsla" i bakändan av cykeln.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Upplever du att den förbättrade följsamheten har haft negativ inverkan på cykelns poppighet? Jag har stundtals flirtat med tanken på coil men tror att jag skulle känna mig besviken ifall det blir för mycket "sirapskänsla" i bakändan av cykeln.
Inget jag tänkte på ikväll iaf. Var iof inte längre runda och det gick mest utför och sen upp igen. Men rent spontant kändes allt bättre! Speciellt greppet när man studsade iväg från en sten för att korsa spåret och komma rätt på nästa hinder var riktigt skönt! Även när man klantade sig så fick den grepp! 😂

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Finns nog en anledning att dirt- och slopestyle cyklar göra i alu.
Säkert, men jag tror om jag ska gissa inte att det har med hållbarhet mot utmattningsskador utan att ramla att göra. Är ju bara att jämföra vad fälgar i plast tål vs aluminium.

Anekdotiskt är det överlägset flest aluhojar som gått av i bekantskapskretsen. Alltså typ 10-1 eller nåt. Där samma cyklister som haft av flera aluhojar inte lyckats ha av nån i plast.

Fundadores

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Säkert, men jag tror om jag ska gissa inte att det har med hållbarhet mot utmattningsskador utan att ramla att göra. Är ju bara att jämföra vad fälgar i plast tål vs aluminium.

Anekdotiskt är det överlägset flest aluhojar som gått av i bekantskapskretsen. Alltså typ 10-1 eller nåt. Där samma cyklister som haft av flera aluhojar inte lyckats ha av nån i plast.

Absolut. Jag tror kolfiber bättre tål den belastning den är tänkt att utsättas för. Däremot tror jag alu är bättre för de (som jag) som klantar sig där ramen kraschas på ”fel” sätt. Sen är väl de krascherna rätt i DJ sammanhang men det är ju en annan femma.

coupas

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har tänkt mig att använda min Occam 2020 till bikepacking och ge mig ut på litet 3-4 dagars-turer i närområdet och i fjärran. Jag funderar litet på detta:

1. Har någon av er utrustat era Occams med diverse väskor och har ni hittat några som passar bra? På ramen är det väl endast en toptube som är aktuell tänker jag.
  2. Vilka däck hade ni valt? Kommer vara en blandning av grusväg och singletrack mestadels. En del stök såklart, men inte särskilt mycket utför.
Tacksam för era eventuella tankar och inspel.

PS. Jag har svårt att pumpa min fjädring bak. Ventilen verkar inte vilja öppna sig oavsett med vilken kraft jag försöker med pumpen. Framgaffeln är inga bekymmer. Har någon av er upplevt liknande? Det är en 2020 float dps.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tänker att jag lämnar denna här på tal om alu vs kolfiber-diskussionen..

Fast det där ger ju inte så mycket. Än är det väl inte något prat om just att de knäcks utan alla sprickor som dyker upp där folk blir oroliga. Det får man ju inte se något av. Och oavsett material så tror jag ingen vill cykla på en ram med sprickor?
Ingen vill ju cykla på en bucklad alu heller pga den är försvagad.
Sen är det väl inte ofta man ser det på främre triangeln där allt är grövre utan just bakre delen med smalare stag verkar det som.

Sen knäcker de ju inte alu utan viker den bara. De skulle ju knäckt alun då också för att se vad som krävs där för att den ska gå av.

För det är väl klart att kolfiber ska tåla en del får man hoppas. 😊

Man skulle kanske hittat en ram med kolfiber front och alu bak? 🤔😁

Senast ändrad:

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fast det där ger ju inte så mycket. Än är det väl inte något prat om just att de knäcks utan alla sprickor som dyker upp där folk blir oroliga. Det får man ju inte se något av. Och oavsett material så tror jag ingen vill cykla på en ram med sprickor?
Ingen vill ju cykla på en bucklad alu heller pga den är försvagad.
Sen är det väl inte ofta man ser det på främre triangeln där allt är grövre utan just bakre delen med smalare stag verkar det som.

Sen knäcker de ju inte alu utan viker den bara. De skulle ju knäckt alun då också för att se vad som krävs där för att den ska gå av.

För det är väl klart att kolfiber ska tåla en del får man hoppas. 😊

Man skulle kanske hittat en ram med kolfiber front och alu bak? 🤔😁
Sprickor i färg vs gods har ju alltid varit en issue, ser du små streck vid en svets t ex så vet du inte om det är en spricka i aluminiumet eller färgen.

Angående att de bara böjer aluminiumet så kommer ju kraften som krävs gå ner när det väl är bucklat, rören är den starkaste formen så när det väl gått så kommer det krävas mycket mindre för att trycka det vidare. Det är därför de visade peak force.

Ta en kik i den tråden och se hur fördelningen är mellan kolfiber och alu....

Och vad gäller "hybrider", så hade jag nog hellre haft alu framtriangel och kolfiber bak. Kedjestag och sadelstag verkar gå sönder av utmattning, och där har troligen rätt konstruerad kolfiber bättre egenskaper. Det är också troligen mindre kritiskt om det blir ett katastrofalt brott. Framtriangel går mer sällan av, men knäcker du head tube rakt av så blir det katastrofala konsekvenser, så då kanske man hellre vill ha det "mjuka" brottet av alu, där det böjs och bucklas innan det går rakt av.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Sprickor i färg vs gods har ju alltid varit en issue, ser du små streck vid en svets t ex så vet du inte om det är en spricka i aluminiumet eller färgen.

Angående att de bara böjer aluminiumet så kommer ju kraften som krävs gå ner när det väl är bucklat, rören är den starkaste formen så när det väl gått så kommer det krävas mycket mindre för att trycka det vidare. Det är därför de visade peak force.

Ta en kik i den tråden och se hur fördelningen är mellan kolfiber och alu....

Och vad gäller "hybrider", så hade jag nog hellre haft alu framtriangel och kolfiber bak. Kedjestag och sadelstag verkar gå sönder av utmattning, och där har troligen rätt konstruerad kolfiber bättre egenskaper. Det är också troligen mindre kritiskt om det blir ett katastrofalt brott. Framtriangel går mer sällan av, men knäcker du head tube rakt av så blir det katastrofala konsekvenser, så då kanske man hellre vill ha det "mjuka" brottet av alu, där det böjs och bucklas innan det går rakt av.

Fast är det peak när de böjer alu vs knäcker kol? Redan vid första täcken på vikt/bucklad alu så hade man väl letat nytt? Precis som man redan vid sprickor på kol börjar bli orolig?

Sen är det säkerligen oftast bara lacken, men det verkar ändå ge en mer orolig vardag än alu känns det som.

Finns ju säkerligen de tillverkare som är bättre på kolfiber än andra. Själv tittar jag mycket här och i Propain tråden och ön har jag nog inte sett någon med funderingar kring skador på alu. Men en massa kring kol. Sen bekräftas det kanske inte så ofta om det är spricka i lack eller själva kolfiber, men ändå mer oro bland de med kol, känns det som iaf.

Och jag som jag nämnt tidigare, för mig som är en klumpig cyklist som vurpar ett par gånger per år så hade jag ju fått vara extra orolig 😂

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fast är det peak när de böjer alu vs knäcker kol? Redan vid första täcken på vikt/bucklad alu så hade man väl letat nytt? Precis som man redan vid sprickor på kol börjar bli orolig?

Sen är det säkerligen oftast bara lacken, men det verkar ändå ge en mer orolig vardag än alu känns det som.

Finns ju säkerligen de tillverkare som är bättre på kolfiber än andra. Själv tittar jag mycket här och i Propain tråden och ön har jag nog inte sett någon med funderingar kring skador på alu. Men en massa kring kol. Sen bekräftas det kanske inte så ofta om det är spricka i lack eller själva kolfiber, men ändå mer oro bland de med kol, känns det som iaf.

Och jag som jag nämnt tidigare, för mig som är en klumpig cyklist som vurpar ett par gånger per år så hade jag ju fått vara extra orolig 😂
Alltså, man ska vara ganska ödmjuk inför att kolfiber är betydligt svårare att göra rätt än alu. Eller, det är i alla fall färre som besitter kunskapen. Jag skulle aldrig cykla på en kina-kolfiberram, och är väl generellt lite skeptisk till kolfiber från billigare märken där man kan ifrågasätta R&D organisationen. Orbea ska väl vara hyfsat kända för att ha bra koll på sin skit (är man intresserad så är Luescher teknik på youtube intressant att lyssna på. Även Hambini är intressant, även om jag inte skulle ta det han säger som profetisk sanning heller med tanke på att han säljer egna produkter.).

Det är ju tämligen väl belagt att kolfiber är starkare än alu, åtminstone per viktenhet, om man gör det rätt. Det är ju bara att se på flyg, racing eller egentligen nästan vilka högprestanda applikationer som helst.

Berk

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Var tvungen att kolla in dom. Gröna är riktigt snygg! Men full kolfiber verkar det som? Varit hybrider förr? 🤔

Förra modellen kunde man får med triangel i alu eller kol och alustagen. En stor del av cykel som levererades i första året hade problem med för svaga kedjestag. Canyon åtgärdade det.

Nya modellen verkar vara riktigt bra.

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Har nu detaljstuderat min blåa och ser inga tendenser till sprickor alls. Ska även kolla upp den svarta när jag kommer till Frankrike eftersom den har gått mer och hårdare. 😀
Vad jag däremot kan se är att den blå (som är betydligt snyggare) är mycket känsligare i lacken och svårare att hålla riktigt ren än den blanka svartgråa

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har nu detaljstuderat min blåa och ser inga tendenser till sprickor alls. Ska även kolla upp den svarta när jag kommer till Frankrike eftersom den har gått mer och hårdare. 😀
Vad jag däremot kan se är att den blå (som är betydligt snyggare) är mycket känsligare i lacken och svårare att hålla riktigt ren än den blanka svartgråa
Hittar inte heller någon spricka på min men har invisiframe så det kanske skyddar om sprickan bara är i lacken.

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

men ska väl inte behövas en så märkvärdig.
Jag har en sådan här och den funkar bra.

Herr Räv

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Har nu cyklat två rundor, ca 4 mil med min Occam H20 Eagle. Känns väldigt bra, även om jag som nybörjare har koll koll :p
Dock har jag noterat ett knakande ljud som jag tror kommer från översta infästningen av dämparen, någon annan som haft det?
Jag har även ett litet pipande pysljud från gaffeln när den jobbar, är det normalt?

Senast ändrad:

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har nu cyklat två rundor, ca 4 mil med min Occam H20 Eagle. Känns väldigt bra, även om jag som nybörjare har koll koll :p
Dock har jag noterat ett knakande ljud som jag tror kommer från översta infästningen av dämparen, någon annan som haft det?
Jag har även ett litet pipande pysljud från gaffeln när den jobbar, är det normalt?
Att gaffeln ”pyser” är normalt. Pipande vet jag inte riktigt om jag skulle beskriva det som, men det är luft och olja som cirkulerar där inne och det kan absolut uppstå alla möjliga både ”torra” och ”blöta” pysande ljud.

Jag hade faktiskt en kompis på besök igår med en Occam i aluminium som också hade ett svagt knäppande ljud som jag tror kom från främre dämparinfästningen. Det är dock notoriskt svårt att reda ut var knakande och knäppande kommer ifrån på en cykelram.

Det finns många rapporter om folk som råkat ut för att den skruven går av på aluminiumramarna, och Orbea säljer en skruv som ska avhjälpa problemet. Så mitt råd är att beställa en sån skruv och byta ut den som sitter, så får du ändå tillfälle att kolla att den sitter som den ska. Tänk på att den ska dras med korrekt moment bara…

Herr Räv

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Att gaffeln ”pyser” är normalt. Pipande vet jag inte riktigt om jag skulle beskriva det som, men det är luft och olja som cirkulerar där inne och det kan absolut uppstå alla möjliga både ”torra” och ”blöta” pysande ljud.

Jag hade faktiskt en kompis på besök igår med en Occam i aluminium som också hade ett svagt knäppande ljud som jag tror kom från främre dämparinfästningen. Det är dock notoriskt svårt att reda ut var knakande och knäppande kommer ifrån på en cykelram.

Det finns många rapporter om folk som råkat ut för att den skruven går av på aluminiumramarna, och Orbea säljer en skruv som ska avhjälpa problemet. Så mitt råd är att beställa en sån skruv och byta ut den som sitter, så får du ändå tillfälle att kolla att den sitter som den ska. Tänk på att den ska dras med korrekt moment bara…

Det är nog mer av ett pysande ljud så den känns okej.

Känns ju som att den skruven ska vara standard isåfall :p Jag släppte lite på skruven och knakandet verkar iaf ha försvunnit statiskt. Återstår att se hur det låter när jag cyklar på den. Får skaffa en momentnyckel och dubbelkolla med sen.

wahla21

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Har samma knakande på min H20.
Visst är det bakre dämparen vi pratar om?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    389.6 KB · Besök: 27

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Knakandet verkar sammanfalla med tramptag men inte konsekvent. Kan det vara veven eller något av fästena till bakre triangeln?
På min occam hade ena fästet till baksvingen glidit isär. Den delen av fästet som sitter på en splinad axel mot främre ramen, det var lite glapp mot ramen där. Det orsakade mitt knak i alla fall.

Låter exakt som det du beskriver.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer