Nya Orbea OCCAM

Herr Räv

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag drog ihop det med preload-verktyget. Sen vart knaket borta.
Tack! Ska kolla den, ser inte ut att ha något glapp att tala om där dock. Men det kanske är såpass lite att det inte syns/känns när man ruckar på det.
Verkar finnas två sorters PL-tool, tror jag ska ha den enkla varianten hemma.
1625071597540.png

1625071683496.jpeg

Herr Räv

Medlem
Nya Orbea OCCAM
knakar det när du trampar både sittande och stående? På min occam orsakade sadelstolpen knak och på min andra hoj med sadel med kolfiberrails så knakade sadelinfästningen.
Provade bara på asfalt nu, men det verkar som att det knakar när jag sitter ner och trampar. Trycker jag mig mot sadeln så verkar det sluta. Så troligen sadeln på något sätt då, det känns inget i den iaf.

Schoobang

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Provade bara på asfalt nu, men det verkar som att det knakar när jag sitter ner och trampar. Trycker jag mig mot sadeln så verkar det sluta. Så troligen sadeln på något sätt då, det känns inget i den iaf.

testa olika höjder på sadelstolpen och se om det hjälper. Så var det för mig. Det knakade bara runt den höjden jag ville ha. Löstes med lite eltejp långt ner på stolpen. dock var det en oneup dropper som har lite speciell form.

Om du tror det är sadeln så kan du testa att ta bort sadeln och torka rent rails och fästen noga. Kan vara ngt skit där. Jag har bara haft det problemet med kolfiberrails och då hjälpte det med rengöring och carbon paste. Läste nånstans att man kan testa fett för alu-rails men inget som jag provat själv.

Herr Räv

Medlem
Nya Orbea OCCAM
testa olika höjder på sadelstolpen och se om det hjälper. Så var det för mig. Det knakade bara runt den höjden jag ville ha. Löstes med lite eltejp långt ner på stolpen. dock var det en oneup dropper som har lite speciell form.

Om du tror det är sadeln så kan du testa att ta bort sadeln och torka rent rails och fästen noga. Kan vara ngt skit där. Jag har bara haft det problemet med kolfiberrails och då hjälpte det med rengöring och carbon paste. Läste nånstans att man kan testa fett för alu-rails men inget som jag provat själv.
Stolpen är i botten så det blir jobbigt, men får testa.
Tror inte det är själva sadeln dock.

Barometer

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har någon här bytt lager i bakdelen på sin Occam? Är Orbeas lager nåt att ha eller ska man beställa från någon annan leverantör, tex Sundstorps Cykel?

Herr Räv

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Nu har jag tagit ur skruven, gjort rent (det var inte smutsigt), applicerat TF2 Bike Grease över hela skruven och i hålen. Inte dragit med moment dock.
Inget ljud och inga vibrationer från övre skruven när man sitter på cykeln och studsar. Inte hunnit provcykla än.

Nya Orbea OCCAM
Hej! Precis köpt mig en Occom 2020 och behöver hjälp med att hitta inställningar för bakdämparen. Har letat på Fox hemsida men tycker inte jag hittar rätt. Någon som kan hjälpa mig.

Bilagor

• 51386C47-9069-457A-8491-8DA9BCA0F124.png
    51386C47-9069-457A-8491-8DA9BCA0F124.png
    31.8 KB · Besök: 24

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Både sag och retur. Inte så hemma på det men tror jag hittat det nu. Ska kolla i tråden där kanske det finns mer. Är lite osäker på slaglängden på dämparen. Vet du det?
Den har 50mm slag och du ska ha 25-30% sag (12,5-15mm från tätningsläppen till o-ringen) när du bara sitter på cykeln. Returdämpningen nära helt öppen för att den inte ska bli för stum. Där får du testa dig fram till vad som passar dig.

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nu förhastade jag mig lite då jag inte vet vilke.men Occam du köpt. H30 har en bult, den övre för bakre dämpare som är i aluminium för 2020/2021-modellerna. Denna riskerar att brytas av vilket också kan sabba ramen. Är det nämnda cykel du har så kontakta säljaren med fråga om det är aluminium eller stål. Är det aluminium bör dom byta den.

Nya Orbea OCCAM
Nu förhastade jag mig lite då jag inte vet vilke.men Occam du köpt. H30 har en bult, den övre för bakre dämpare som är i aluminium för 2020/2021-modellerna. Denna riskerar att brytas av vilket också kan sabba ramen. Är det nämnda cykel du har så kontakta säljaren med fråga om det är aluminium eller stål. Är det aluminium bör dom byta den.
Ok men köpte begagnad så får lista ut detta. Men så här ser det ut.

Bilagor

• B316F59F-7783-4700-8F23-16069242D8A3.jpeg
    B316F59F-7783-4700-8F23-16069242D8A3.jpeg
    462.7 KB · Besök: 13

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag bytte vajer och höljen på min occsm häromdagen. Noterade att strumpan som sitter runt höljena för att de inte ska skramla i ramen är rätt tunn, vilket förklarar varför jag ibland upplevt att det skramlat i ramen.

Nån som lyckats byta ut den mot nåt tjockare på ett vettigt sätt? Har en rörisolering av väldigt tunn sort jag skulle vilja använda men den går inte in i hålen i ramen. Nån som varit in via vevlagret och vet om det är fritt upp i röret den vägen?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag bytte vajer och höljen på min occsm häromdagen. Noterade att strumpan som sitter runt höljena för att de inte ska skramla i ramen är rätt tunn, vilket förklarar varför jag ibland upplevt att det skramlat i ramen.

Nån som lyckats byta ut den mot nåt tjockare på ett vettigt sätt? Har en rörisolering av väldigt tunn sort jag skulle vilja använda men den går inte in i hålen i ramen. Nån som varit in via vevlagret och vet om det är fritt upp i röret den vägen?
Var i Vevlagert idag och det finns ett litet hål ca 2x2 cm från Alu hylsan in i ramen så går att komma in den vägen men trångt. Är mer plats vid stupröret om jag kommer ihåg rätt.

Herr Räv

Medlem
Nya Orbea OCCAM
05977A61-C91F-4238-AAF3-864745F20279.jpeg

Har ni något tips på lackstift att lösa den där skadan med?
Förstår inte riktigt hur den har kunnat uppstå, ser inte ut som att en Sten kikat sig fast iaf då jag inte ser skada på dämparlänkaget. Stenskott känns också orimligt, eller?

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Visa bilaga 501675
Har ni något tips på lackstift att lösa den där skadan med?
Förstår inte riktigt hur den har kunnat uppstå, ser inte ut som att en Sten kikat sig fast iaf då jag inte ser skada på dämparlänkaget. Stenskott känns också orimligt, eller?
Anodiseringen på dämparens länk är antagligen hårdare än lacken och därför är det ingen skada på den sidan. Jag hade nog gissat på att något kilat fast sig. Kanske något som var olika vasst på olika sidor eventuellt.

Nya Orbea OCCAM
Tjena folket! Jag ser att det är fler med knakande hojar.... Sambon har en h20 som även den knakar störande. När jag tog den en sväng var jag tvungen att stanna och kolla om något var trasigt. Knakar både från styrregionen och "rakt nerifrån". Svårt att lokalisera. Inget sitter löst. Några idéer? Den har rullat typ 30mil.
Är styrstamen konstaterat vek? För mig (94kg) känns det flexigt och det knakar som sagt i styrinfästningen + någon fler stans.

m3lk3r

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tjena folket! Jag ser att det är fler med knakande hojar.... Sambon har en h20 som även den knakar störande. När jag tog den en sväng var jag tvungen att stanna och kolla om något var trasigt. Knakar både från styrregionen och "rakt nerifrån". Svårt att lokalisera. Inget sitter löst. Några idéer? Den har rullat typ 30mil.
Är styrstamen konstaterat vek? För mig (94kg) känns det flexigt och det knakar som sagt i styrinfästningen + någon fler stans.
Styrlagret var skitdåligt, blev bättre efter byte.

Herr Räv

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Mink akade från sadelstolpe och övre skruven till dämparen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer