Nya Orbea OCCAM

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag säger inte att det nödvändigtvis behövs, jag säger bara att det är det jag förväntar mig.

Och med 150 mm gaffel på nuvarande geometri är man ju redan där när det gäller HTA, så det andra är väl mest en anpassning till det…
Där kom den.

Så vitt jag kan avgöra har de förenklat länkaget en gnutta och stoppat in samma multitool som i Rallon. Inget mer. Skönt, då behöver man inte känna sig ute än 😁

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Där kom den.

Så vitt jag kan avgöra har de förenklat länkaget en gnutta och stoppat in samma multitool som i Rallon. Inget mer. Skönt, då behöver man inte känna sig ute än 😁
Mycket rök och lite eld...varför skulle man anmäla sig för att få se det 48 timmar innan alla andra. Nya Rallon med omgjord ram lade de bara ut...

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ok, så LT har 5 mm längre stroke på bskdämparen. Har de då trimmat delarna lite eller skulle det funka på befintliga också tro..?
Finns de som kör med mer slag bak i dagsläget, kör själv med 52,5 så 147mm. Inte vågat gett mig på att ändra till 55, och då 154mm bak som det bör ge fast man läst att det ska gå. Men detta tycker jag iaf bekräftar att det verkligen gör det! 😁

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Sen att man lämnar Sunrace kassetten och kör Shimano hela vägen på H30 redan får man ju ändå ge dom som en riktigt trevlig uppgradering! Innebär ju dessutom hjul med microspline istället för HG! Riktigt vettig uppgradering tycker jag 😊

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ok, så LT har 5 mm längre stroke på bskdämparen. Har de då trimmat delarna lite eller skulle det funka på befintliga också tro..?
I pinkbike’s artikel så säger dom att topröret är förändrat på S och M så man kanske ska vara försiktig om man har den storleken. Sen så rekomenderar inte Orbea att man gör den ändringen men det var väl väntat.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
I pinkbike’s artikel så säger dom att topröret är förändrat på S och M så man kanske ska vara försiktig om man har den storleken. Sen så rekomenderar inte Orbea att man gör den ändringen men det var väl väntat.

Alla mått på ramen, iaf XL som jag jämförde ser ut att vara samma så har svårt att tro att en liten ändring av länkaget skulle göra att 55 dämpare inte funkar på gamla ramen. Tycker som sagt mer att det bekräftar allt man läst att det faktiskt går 😁

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Alla mått på ramen, iaf XL som jag jämförde ser ut att vara samma så har svårt att tro att en liten ändring av länkaget skulle göra att 55 dämpare inte funkar på gamla ramen. Tycker som sagt mer att det bekräftar allt man läst att det faktiskt går 😁
Geometrin ska vara samma utan jag tolkar mer som man gjort en ändring på utformningen av toptube på dom mindre ramarna för att undvika skav. Det är samma länkage på LT och vanlig är bara en dämparen som har längre slag.

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
De hade väl ändrat designen på ngt rör i varjefall på de mindre storlekarna för att inte dämparen ska slå emot ramen. Kanske mer plats på L/XL.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Geometrin ska vara samma utan jag tolkar mer som man gjort en ändring på utformningen av toptube på dom mindre ramarna för att undvika skav. Det är samma länkage på LT och vanlig är bara en dämparen som har längre slag.
Ingen koll på de kortare ramarna men ja där kanske det kan göra någon skillnad.

Känns iaf som att ikväll ändras min dämpare till 55mm för att testas 🤣

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Sen så rekomenderar inte Orbea att man gör den ändringen men det var väl väntat.

Väntat vet jag inte. Orbea har ju ganska fint track record med att göra bakåtkompatibla länkar, kolla tidigare Rallon. Så om det hade funkat "riskfritt" tror jag Orbea släppt det. Möjligen om de inte vågar för att det bara funkar på större storlekar. Kan ju bli bökigt för garantiavdelningen att hantera...:-)

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Men det var ju en ny länk väl?
Jo. Men efter att man löst redan tidigare att 55mm stroke ska funka. Alla mått på ramen etc är samma så har jag svårt att tro att länkaget skulle göra så pass ändring att det inte bekräftar att det verkligen funkar på gamla. Men jag kör en XL ram.

Eftersom Chainstay, Sadel vinkel, reach och wheelbase är samma så känns det som att utrymmet för mer slag bak finns 😊 Men tänker kanske helt fel, men då har jag anledning att köpa ny ram 🤣

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej. Ni som har en occam med z2 gaffel. (Jag själv har h30 modellen). Hur justerar man handtagspositionen på snabbkopplingen till den genomgående axeln?

Tack på förhand!

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nej det är tyvärr inte det. Z2 gaffeln saknar den vridbara gängdelen.
Screenshot_20210920-104025_Drive.jpg

Tydligen bara att rotera den till rätt läge. Den slutar att spännande åt efter ett tag och roterar då bara om jag förstår det hela rätt 😊

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Tjena, såg idag att det är dags för ett nytt bakhjul, men nu när jag sitter och letar så kommer jag inte vid cykeln för att kika så är det någon mer här med h30 originalhjul (2020) som kan understryka min tes om att det sitter en HG body på trots tolvdelat?

Verkar ju va så att sunrace gör 12 delade kasetter som passar HG istälet för microspline.
Kikar på ett hjul med Shimano HG body nämligen och vill bara va säker på att min kassett passar.

Tack på förhand och tack för alla svar på tidigare inlägg, fått svar på mycket bra här i denna tråden :)

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tjena, såg idag att det är dags för ett nytt bakhjul, men nu när jag sitter och letar så kommer jag inte vid cykeln för att kika så är det någon mer här med h30 originalhjul (2020) som kan understryka min tes om att det sitter en HG body på trots tolvdelat?

Verkar ju va så att sunrace gör 12 delade kasetter som passar HG istälet för microspline.
Kikar på ett hjul med Shimano HG body nämligen och vill bara va säker på att min kassett passar.

Tack på förhand och tack för alla svar på tidigare inlägg, fått svar på mycket bra här i denna tråden :)
Kassett ska du väl byta vad det lider oavsett, så det kan ju vara värt att köpa ett hjul med Micro Spline ändå, för att kunna uppgradera till en bättre kassett?

Nya Orbea OCCAM

Det stämmer 👍🏻

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fler som har glapp sänkstolpe på era occamer? Min rör sig 3-4 millimeter åt alla håll i upphissat läge. Vad gör man åt det om det ens är möjligt? Såg att det finns kit på orbeas sida med bussning mm men jag vet inte ens hjälper att byta. Någon med erfarenhet? Ska snacka med lbs där hojen är köpt och se vad dom tycker. Uthämtad i början av juni så lite kass kan jag tycka. Kanske är fullt normalt att det blir glapp men jag har ingen aning, första fs och första cykel med sänkstolpe..

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fler som har glapp sänkstolpe på era occamer? Min rör sig 3-4 millimeter åt alla håll i upphissat läge. Vad gör man åt det om det ens är möjligt? Såg att det finns kit på orbeas sida med bussning mm men jag vet inte ens hjälper att byta. Någon med erfarenhet? Ska snacka med lbs där hojen är köpt och se vad dom tycker. Uthämtad i början av juni så lite kass kan jag tycka. Kanske är fullt normalt att det blir glapp men jag har ingen aning, första fs och första cykel med sänkstolpe..
Rotation eller i andra ledder? Eller alla alla?

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det sitter stift i plast som guidar stolpens ”innerben” i skåror på insidan av ”ytterbenet”. Vid smällar på sadeln i sidled så nöts dessa ner, och stolpen börjar glappa. Bara att byta ut. Enkelt att fixa, och kräver inga specialverktyg.

Edit: detta gäller i huvudsak roterande glapp.

Senast ändrad:

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Schoobang

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Ligger problemet i stolpen? Eller stolpens infästning i ramen?

Jag hade problem efter byte till OneUp v2 dropper. Anledningen verkade vara att änden på sadelstolpen hamnade i höjd med överröret i ramen och därför inte blev helt fixerad nertill. Visserligen hade jag inte så mkt glapp utan mer missljud. Stolpen glappade dock ngt framåt/bakåt. Lösningen där var några väl placerade bitar eltejp.

IMME

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Bestämde mig rätt spontant för att ge mig in i mtb-cykling och märkte snabbt att jag inte var ensam om att ge mig in i denna hobby just nu, att hitta rätt cykel och att ens få tag på en cykel visade sig vara en utmaning.

Efter att ha pratat med en lokal handlare och fått inspiration från denna forumtråd så landade jag i att Orbea Occam var den cykel jag sökte. Till min glädje fick jag tag på en ny och rabatterad H10 och igår cyklade jag premiärturen! Galet kul och det känns som att lära sig cykla på nytt. #newbikeday

Bilagor

• E1C7EF94-745F-4BF2-8784-73FA5BA1BC26.jpeg
    E1C7EF94-745F-4BF2-8784-73FA5BA1BC26.jpeg
    2 MB · Besök: 49
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer