Nya Orbea OCCAM

Berk

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Obs att man inte kan jämföra bara reach. Nyare modeller, också Occam, har mycket brantare sadelrör. Då behöver man mycket längre reach för att har en rimligt avstånd mellan styre och sadeln. 470 mm reach är vid kortare änden av skalan till 180 cm med en 77 grad brant sadelrör.
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ok, 2018 och 2019 ska ha haft exakt samma ram vad jag förstår, men det fanns också en M/L 18,5” när jag köpte min. Rimligen ändrade de rekommendationerna då också. Jag minns att jag var precis i överkant på rekommendationen både i längd och grenmått, och jag ångrade sen att jag inte tog M/L 18,5”, den hade en reach uppåt 450 mm. En kompis köpte samtidigt en L, och han var precis på gränsen på längden även han (fast åt andra hållet, då), och han är 180. Han har droppern i absolut botten på sin cykel,
2018 fanns det fanns 15.5,17.5, 18.5, 19.5, 21.5 och 23". Oklart varför det är olika uppsägningar i storleksrekommendationen och geometritabellen på webbsidan från det året.

Jag är prick 180 och har en 19.5/L och har 150-droppern en bit upp. Jag har för mig att det är 35-38mm, men där är jag osäker. Såhär ser det ut i alla fall:
Screenshot_20220118-224355.png
Det tyder väl då på att jag har förhållandevis längre ben än din kompis... hur det påverkar storleksjömförelser på ramar och märken/modeller börjar jag vara för trött för att försöka reda ut. Inte helt lätt detta. Får hoppas på mildväder och försöka hinna låna den Occam jag testade för mer jämförelse och då hinna ställa in allt så det passar mig. Fick ytterligare ett erbjudande om att göra det 😃
 

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
2018 fanns det fanns 15.5,17.5, 18.5, 19.5, 21.5 och 23". Oklart varför det är olika uppsägningar i storleksrekommendationen och geometritabellen på webbsidan från det året.

Jag är prick 180 och har en 19.5/L och har 150-droppern en bit upp. Jag har för mig att det är 35-38mm, men där är jag osäker. Såhär ser det ut i alla fall:
Visa bilaga 534022
Det tyder väl då på att jag har förhållandevis längre ben än din kompis... hur det påverkar storleksjömförelser på ramar och märken/modeller börjar jag vara för trött för att försöka reda ut. Inte helt lätt detta. Får hoppas på mildväder och försöka hinna låna den Occam jag testade för mer jämförelse och då hinna ställa in allt så det passar mig. Fick ytterligare ett erbjudande om att göra det 😃
Ok, jag såg ingen 18,5” i storleksguiden du postade.

Det bästa är förstås att testa cykeln mer om du nu har möjlighet att göra det. Lycka till!
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Obs att man inte kan jämföra bara reach. Nyare modeller, också Occam, har mycket brantare sadelrör. Då behöver man mycket längre reach för att har en rimligt avstånd mellan styre och sadeln. 470 mm reach är vid kortare änden av skalan till 180 cm med en 77 grad brant sadelrör.
Näe just, det är ju därför jag funderat så mycket på det och försökt CAD:a och så för att ta reda på alla teoretiska värden och möjligheter innan jag lägger alltför mycket tid och möda på att testa i verkligheten... antalet helgdagar och mängden egentid är ju begränsat, så det gäller att använda den väl... och internetcykling kan man lättare göra på små stunder som "blir över"... 😃
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ok, jag såg ingen 18,5” i storleksguiden du postade.

Det bästa är förstås att testa cykeln mer om du nu har möjlighet att göra det. Lycka till!
får nog försöka göra det även om det tar en helgdag med att åka och hömta, justera, testa, tvätta och returnera...trots att jag är så frusen om fossingarna så att jag egentligen är för klen för vinter-mtb. Det är nog ända sättet att få bort hjärnspöket gällande storlek och försökta gå till beslut för hur jag ska göra den här säsongen. DHX på nya modellen är ju oxå en helt okänd faktorn som jag däremot inte har möjlighet att prova utan måste internetcykla hela vägen.
 

Berk

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det tyder väl då på att jag har förhållandevis längre ben än din kompis... hur det påverkar storleksjömförelser på ramar och märken/modeller börjar jag vara för trött för att försöka reda ut. Inte helt lätt detta.

Om du har förhållandevis längre ben har du förhållandevis kortare överkropp och vill du därför har lite kortare reach.
 

Berk

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
får nog försöka göra det även om det tar en helgdag med att åka och hömta, justera, testa, tvätta och returnera...trots att jag är så frusen om fossingarna så att jag egentligen är för klen för vinter-mtb. Det är nog ända sättet att få bort hjärnspöket gällande storlek och försökta gå till beslut för hur jag ska göra den här säsongen. DHX på nya modellen är ju oxå en helt okänd faktorn som jag däremot inte har möjlighet att prova utan måste internetcykla hela vägen.

Istället för stirra sig blind på siffrorna tycker jag att det är bättre att prova längre, så man blir mer van med moderna geometrin och man får en bättre bild av vad man kommer att tycka om.

En annan viktigt fråga är om man tycker mer om en lekful cykel (kort reach) eller en cykel som är stabilare utför (längre reach).
 

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det tyder väl då på att jag har förhållandevis längre ben än din kompis... hur det påverkar storleksjömförelser på ramar och märken/modeller börjar jag vara för trött för att försöka reda ut. Inte helt lätt detta.
Den erfarenhet jag har att bidra med här är iaf att en Fuel EX av din modell med 433 mm reach (jag körde i low, så den var 426 mm då) definitivt inte kändes rymligare än en Occam med 445 mm reach (150 mm gaffel på M), snarare tvärtom. Jag minns inte SA på den cykeln, men den är betydligt flackare än Occam, så jag gissar att det är minst 15-20 mm ”vinst” i ETT pga det på den. Så avståndet sadel-styre borde vara ungefär samma då, givet samma sadelposition (Fuel EX har ju längre styrstam också). Sen hade jag sadeln framskjuten max på Fuel EX, det har jag inte riktigt på min Occam.

Så, för att summera, en Occam med 20 mm längre reach än en 2018 Fuel EX upplever jag som rymligare.
 

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har ingen erfarenhet av Trek. Men upplevde att Occam kändes lite trång när jag gick från en Spark. Bägge var i L och jag är 180 cm och väger 76 kg.

Från början hamnade även jag långt bak på sadeln. Men det gick rätt fort så hade jag anpassat mig och sitter nu mer ”uppe” på på sadeln/vev. Faktum är att det har gjort mig effektivare uppför och inte minst där det är dåligt grepp.

Jag gillar Occamen så mycket att jag faktiskt har två😀 Men det beror på att jag periodvis bor i Frankrike och inte orkar släpa på cyklar. Enda skillnaden (förutom färg) är att jag kör lite högra tryck bak på den i Frankrike, närmare 245, eftersom det går lite fortare där än i Stockholmsbrötet. Returen 2 klick från helt öppen (alltså nästan ingen returdämpning).

Det enda som jag funderar på att uppdatera är en dropper med 170 mm. Sen är man ju lite nyfiken på att biffa upp gaffeln, men är inte säker på att jag kommer att tycka att det är värt pengen där jag cyklar.
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har ingen erfarenhet av Trek. Men upplevde att Occam kändes lite trång när jag gick från en Spark. Bägge var i L och jag är 180 cm och väger 76 kg.

Från början hamnade även jag långt bak på sadeln. Men det gick rätt fort så hade jag anpassat mig och sitter nu mer ”uppe” på på sadeln/vev. Faktum är att det har gjort mig effektivare uppför och inte minst där det är dåligt grepp.

Jag gillar Occamen så mycket att jag faktiskt har två😀 Men det beror på att jag periodvis bor i Frankrike och inte orkar släpa på cyklar. Enda skillnaden (förutom färg) är att jag kör lite högra tryck bak på den i Frankrike, närmare 245, eftersom det går lite fortare där än i Stockholmsbrötet. Returen 2 klick från helt öppen (alltså nästan ingen returdämpning).

Det enda som jag funderar på att uppdatera är en dropper med 170 mm. Sen är man ju lite nyfiken på att biffa upp gaffeln, men är inte säker på att jag kommer att tycka att det är värt pengen där jag cyklar.
att det kan vara en vana är ju i linje med mina spekulationer och några svar jag fick i tråden om geo
Intressant att få input från ytterligare en jämnlång på en L oxå - tackar!

Skulle jag beställa en skulle jag ta en 170-stolpe. Borde ha ca 15 mm marginal på den har jag för mig efter at ha mätt på kompisens L med 150-stolpe.
Eller fox-stolpen på 175...men det kanske är onödiga pengar och bättre att köra OCn så länge den funkar och sen typ en OneUp 185 som jag tror skulle gå i om den klarar sig för monteringsdjupet
 

PeoE

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Ett varningens finger (ett långt sådant) angående Orbea generellt och Occam i synnerhet.

(Jag vill också för transparensens skull berätta att min flickvän också har skaffat en Occam H30 som har fungerat precis som den skall. Så det måste inte gå som för mig - du kan ju vara en sån som har tur...)

Sammanfattningen är att du behöver förstå att om du köper en Orbea, så köper du inte en produkt som är en Orbea. Du köper en ram och lite blandade saker som råkar sitta på ramen och om de går sönder hänvisas du till respektive tillverkare. Och om de inte kan komma överens om vems felet är får du betala.

Den långa historien:

Förra våren köpte jag en Occam H30 baserat på två saker: dels trådarna här, dels att de faktiskt existerade så att de gick att köpa. Det kändes som rätt blandning av funktion och pengar för mig - och dessutom var den rätt snygg. Jag har cyklat landsväg i tio år, men kan inget om MTB, så jag vågade inte köpa något begagnat.

Jag var ivrig och för att få tag på en cykel inom rimlig tid handlade jag av Cykelhuset i Stockholm fast jag bor i Göteborg. Det var mitt andra misstag, det första var att köpa en Orbea.

När den kom till mig och jag skulle montera den tittade jag på videos på nätet och tyckte inte det såg likadant ut. När jag hörde av mig till dem menade de att de haft den uppackad, justerat växlar, haft på framhjul etc. Det fanns dock en del konstigheter som att frambromsen inte var monterad, växlarna inte justerade, dropperposten fungerade inte och dämparna var inte var fyllda som överenskommet som talade emot det. Jag ville inte börja med att ha sönder cykeln och ville gärna att den skulle vara ok så fort som möjligt.

Jag lyckades inte få till frambromsen och växlarna och när jag rullade in på BikePlace i Göteborg förstod jag, mellan raderna, trots att de verkligen inte ville lämna ut de jag köpt den av att man kanske kunnat förvänta sig lite mer. Cykelhuset tog fakturan för att fixa i ordning cykeln - kudos till dem.

Det Bikeplace inte kunde fixa var att reglaget för bakdämparen bara snurrade. Om det varit en Rockshox hade de kunnat fixa med den, men då det var en Fox får de inte pilla på den. De föreslog att jag skulle ta mig till Älvängen eller Varberg för att få hjälp. De beskrev också att de var tveksamma till om frambromsen verkligen var ok och att om det fanns fortsatta problem med läckage byta ut den - de skulle de kunna göra på garanti åt Shimano om det behövdes.

Första turen lossnade kassetten från bakhjulet, frambromsen fortsatte läcka olja och bakdämparen behövde ju fixas som den borde varit från början. Jag lämnade in den på Älvängens cykel eftersom de var närmast och jag hört gott om dem. Jag har ingen bil och det tar en timme tur och retur, men lånade bil och åkte dit.

De plockade in den, gjorde rent skivan fram, bytte pads och satte fast kassett. När jag bad dem titta på dämparen föreslog de att jag skulle göra det själv, men jag förklarade att jag inte kunde något om mtb och bad de lägga in en spacer samtidigt och att jag kunde betala för det. När jag skulle hämta ut den visade det sig att de hade dragit av skruven, så de kunde inte få in spacern och föreslog att jag skulle skicka den till FOX i Danmark för service, men varnade för att jag kunde räkna med att det åtminstone skulle ta två månader. Eftersom cykeln varit inlämnad på service många fler veckor än de två timmar jag hunnit cykla på den förklarade jag att bakdämparen fick vara som den var, så fick vi skicka in den till hösten. Jag betalade för servicen - Älvängen får inte betalt från Orbea för att de utför service och eftersom de inte sålt cykeln gör de inget gratis.

Jag fick tillbaka cykeln och hann med halva den tänkta heldagen i skogen innan bakhjulet var så skevt att den nästan inte rullade. Jag åkte tillbaka med den och efter någon vecka kunde jag hämta den igen. De hade justerat framhjulet med - hjulen hade inte blivit justerade från fabrik (och varken Bikeplace eller de - trots att båda pillat med bakhjulet verkar ha sett felet...) Jag betalade igen.

Jag hade den inlämnad ytterligare en gång emellan, men kommer inte ihåg vad det handlade om då.

I slutet av sommaren, när jag cyklat tio gånger på cykeln hade bakdämparen nästan lossnat - det var ett glapp på nästan tre centimeter i ramen. Plastskyddet under ramen hade lossnat, och dropperposten fungerade jämna måndagar.

I oktober hörde jag av mig till Orbea för att fråga om det verkligen skulle gå till på det här sättet? Orbeas representant i Sverige hörde av sig och var visserligen medkännande med att ungefär allt som kunnat gå sönder på cykeln gjort det, men att han menade att det där som gått sönder inte var deras fel. De köper produkter av andra och skiter det sig är det inte deras fel. Han ville ändå vara schysst och när jag, återigen, i oktober lämnade in den i Älvängen skulle de ta hand om att den blev genomgången ordentligt - och såvitt jag förstod det - ersätta Älvängens cykel för det så jag slapp betala den här gången också.

Så döm om min förvåning när jag för några veckor sedan fick ett samtal från Ålvängen att cykeln var kvar, men att de ville ha runt 2500kr för reparationen. Det visar sig att skruven som Älvängen drog sönder (den gick av på mitten) inte ses av FOX som ett tillverkningsfel och Älvängen tycker att om den går sönder på mitten kan det knappast vara deras fel. Och Orbea vill ju inte bli inblandade - det har ju inget med dem att göra. Jag - som är den enda som inte är involverad alls är alltså den som får betala. Men frambroms är bytt, hjulen är fixade, dropperposten är bytt, plastskyddet är pålimmat och - vem vet - den kanske har fått en extra droppe olja någonstans där det behövdes som bonus. I wouldn't bet on it though...

Så, nu har jag betalat för att laga min nya cykel för fjärde eller femte gången. Totalt är det väl inte mer än 4000-5000kr, men vad värre är har den varit inlämnad på service fem av åtta månader i min ägo.
Självklart kan jag driva det mot Cykelhuset, Älvängen, Orbea eller (som alla de tycker) höra av mig till Fox.

Jag tänker att det är bättre att jag skriver här, så ni förstår att man ska undvika Orbea och välja ett märke som tar ansvar för sin cykel, inte ser sig som en mäklare som råkar kasta blandade delar på en plåtram.
Och om ni kommer på tanken att ändå köpa en Orbea - köp den hos någon som har råd att laga den gratis åt dig om det är garantiproblem på den - för din handlare får inte betalt för jobbet av Orbea och kommer såklart att undvika att göra något mer än vad hen behöver. Och om du nu hittar en handlare som har råd att stå för allt garantijobb som kan uppstå - köp den lokalt. Utsätt dig inte för att behöva vara samordnare mellan fyra-fem partner som bara vill att du ska försvinna.

På en annan not - om det är det någon som vill köpa en H30 i toppskick är det bara att höra av sig. Du kanske har en kollega som du hatar som vill börja cykla?
 

Villewonka

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ett varningens finger (ett långt sådant) angående Orbea generellt och Occam i synnerhet.

(Jag vill också för transparensens skull berätta att min flickvän också har skaffat en Occam H30 som har fungerat precis som den skall. Så det måste inte gå som för mig - du kan ju vara en sån som har tur...)

Sammanfattningen är att du behöver förstå att om du köper en Orbea, så köper du inte en produkt som är en Orbea. Du köper en ram och lite blandade saker som råkar sitta på ramen och om de går sönder hänvisas du till respektive tillverkare. Och om de inte kan komma överens om vems felet är får du betala.

Den långa historien:

Förra våren köpte jag en Occam H30 baserat på två saker: dels trådarna här, dels att de faktiskt existerade så att de gick att köpa. Det kändes som rätt blandning av funktion och pengar för mig - och dessutom var den rätt snygg. Jag har cyklat landsväg i tio år, men kan inget om MTB, så jag vågade inte köpa något begagnat.

Jag var ivrig och för att få tag på en cykel inom rimlig tid handlade jag av Cykelhuset i Stockholm fast jag bor i Göteborg. Det var mitt andra misstag, det första var att köpa en Orbea.

När den kom till mig och jag skulle montera den tittade jag på videos på nätet och tyckte inte det såg likadant ut. När jag hörde av mig till dem menade de att de haft den uppackad, justerat växlar, haft på framhjul etc. Det fanns dock en del konstigheter som att frambromsen inte var monterad, växlarna inte justerade, dropperposten fungerade inte och dämparna var inte var fyllda som överenskommet som talade emot det. Jag ville inte börja med att ha sönder cykeln och ville gärna att den skulle vara ok så fort som möjligt.

Jag lyckades inte få till frambromsen och växlarna och när jag rullade in på BikePlace i Göteborg förstod jag, mellan raderna, trots att de verkligen inte ville lämna ut de jag köpt den av att man kanske kunnat förvänta sig lite mer. Cykelhuset tog fakturan för att fixa i ordning cykeln - kudos till dem.

Det Bikeplace inte kunde fixa var att reglaget för bakdämparen bara snurrade. Om det varit en Rockshox hade de kunnat fixa med den, men då det var en Fox får de inte pilla på den. De föreslog att jag skulle ta mig till Älvängen eller Varberg för att få hjälp. De beskrev också att de var tveksamma till om frambromsen verkligen var ok och att om det fanns fortsatta problem med läckage byta ut den - de skulle de kunna göra på garanti åt Shimano om det behövdes.

Första turen lossnade kassetten från bakhjulet, frambromsen fortsatte läcka olja och bakdämparen behövde ju fixas som den borde varit från början. Jag lämnade in den på Älvängens cykel eftersom de var närmast och jag hört gott om dem. Jag har ingen bil och det tar en timme tur och retur, men lånade bil och åkte dit.

De plockade in den, gjorde rent skivan fram, bytte pads och satte fast kassett. När jag bad dem titta på dämparen föreslog de att jag skulle göra det själv, men jag förklarade att jag inte kunde något om mtb och bad de lägga in en spacer samtidigt och att jag kunde betala för det. När jag skulle hämta ut den visade det sig att de hade dragit av skruven, så de kunde inte få in spacern och föreslog att jag skulle skicka den till FOX i Danmark för service, men varnade för att jag kunde räkna med att det åtminstone skulle ta två månader. Eftersom cykeln varit inlämnad på service många fler veckor än de två timmar jag hunnit cykla på den förklarade jag att bakdämparen fick vara som den var, så fick vi skicka in den till hösten. Jag betalade för servicen - Älvängen får inte betalt från Orbea för att de utför service och eftersom de inte sålt cykeln gör de inget gratis.

Jag fick tillbaka cykeln och hann med halva den tänkta heldagen i skogen innan bakhjulet var så skevt att den nästan inte rullade. Jag åkte tillbaka med den och efter någon vecka kunde jag hämta den igen. De hade justerat framhjulet med - hjulen hade inte blivit justerade från fabrik (och varken Bikeplace eller de - trots att båda pillat med bakhjulet verkar ha sett felet...) Jag betalade igen.

Jag hade den inlämnad ytterligare en gång emellan, men kommer inte ihåg vad det handlade om då.

I slutet av sommaren, när jag cyklat tio gånger på cykeln hade bakdämparen nästan lossnat - det var ett glapp på nästan tre centimeter i ramen. Plastskyddet under ramen hade lossnat, och dropperposten fungerade jämna måndagar.

I oktober hörde jag av mig till Orbea för att fråga om det verkligen skulle gå till på det här sättet? Orbeas representant i Sverige hörde av sig och var visserligen medkännande med att ungefär allt som kunnat gå sönder på cykeln gjort det, men att han menade att det där som gått sönder inte var deras fel. De köper produkter av andra och skiter det sig är det inte deras fel. Han ville ändå vara schysst och när jag, återigen, i oktober lämnade in den i Älvängen skulle de ta hand om att den blev genomgången ordentligt - och såvitt jag förstod det - ersätta Älvängens cykel för det så jag slapp betala den här gången också.

Så döm om min förvåning när jag för några veckor sedan fick ett samtal från Ålvängen att cykeln var kvar, men att de ville ha runt 2500kr för reparationen. Det visar sig att skruven som Älvängen drog sönder (den gick av på mitten) inte ses av FOX som ett tillverkningsfel och Älvängen tycker att om den går sönder på mitten kan det knappast vara deras fel. Och Orbea vill ju inte bli inblandade - det har ju inget med dem att göra. Jag - som är den enda som inte är involverad alls är alltså den som får betala. Men frambroms är bytt, hjulen är fixade, dropperposten är bytt, plastskyddet är pålimmat och - vem vet - den kanske har fått en extra droppe olja någonstans där det behövdes som bonus. I wouldn't bet on it though...

Så, nu har jag betalat för att laga min nya cykel för fjärde eller femte gången. Totalt är det väl inte mer än 4000-5000kr, men vad värre är har den varit inlämnad på service fem av åtta månader i min ägo.
Självklart kan jag driva det mot Cykelhuset, Älvängen, Orbea eller (som alla de tycker) höra av mig till Fox.

Jag tänker att det är bättre att jag skriver här, så ni förstår att man ska undvika Orbea och välja ett märke som tar ansvar för sin cykel, inte ser sig som en mäklare som råkar kasta blandade delar på en plåtram.
Och om ni kommer på tanken att ändå köpa en Orbea - köp den hos någon som har råd att laga den gratis åt dig om det är garantiproblem på den - för din handlare får inte betalt för jobbet av Orbea och kommer såklart att undvika att göra något mer än vad hen behöver. Och om du nu hittar en handlare som har råd att stå för allt garantijobb som kan uppstå - köp den lokalt. Utsätt dig inte för att behöva vara samordnare mellan fyra-fem partner som bara vill att du ska försvinna.

På en annan not - om det är det någon som vill köpa en H30 i toppskick är det bara att höra av sig. Du kanske har en kollega som du hatar som vill börja cykla?
Ruskigt tråkigt att höra. Man blir nästan lite illamående av att läsa. Valde själv att köpa i butik (älvängen) för att det skulle vara en trygghet om något skulle börja strula.
Känns som för mycket jobb och transportkostnader för att man ska orka skicka tillbaka till butiken man köpt ifrån.
 

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Ett varningens finger (ett långt sådant) angående Orbea generellt och Occam i synnerhet.

(Jag vill också för transparensens skull berätta att min flickvän också har skaffat en Occam H30 som har fungerat precis som den skall. Så det måste inte gå som för mig - du kan ju vara en sån som har tur...)

Sammanfattningen är att du behöver förstå att om du köper en Orbea, så köper du inte en produkt som är en Orbea. Du köper en ram och lite blandade saker som råkar sitta på ramen och om de går sönder hänvisas du till respektive tillverkare. Och om de inte kan komma överens om vems felet är får du betala.

Den långa historien:

Förra våren köpte jag en Occam H30 baserat på två saker: dels trådarna här, dels att de faktiskt existerade så att de gick att köpa. Det kändes som rätt blandning av funktion och pengar för mig - och dessutom var den rätt snygg. Jag har cyklat landsväg i tio år, men kan inget om MTB, så jag vågade inte köpa något begagnat.

Jag var ivrig och för att få tag på en cykel inom rimlig tid handlade jag av Cykelhuset i Stockholm fast jag bor i Göteborg. Det var mitt andra misstag, det första var att köpa en Orbea.

När den kom till mig och jag skulle montera den tittade jag på videos på nätet och tyckte inte det såg likadant ut. När jag hörde av mig till dem menade de att de haft den uppackad, justerat växlar, haft på framhjul etc. Det fanns dock en del konstigheter som att frambromsen inte var monterad, växlarna inte justerade, dropperposten fungerade inte och dämparna var inte var fyllda som överenskommet som talade emot det. Jag ville inte börja med att ha sönder cykeln och ville gärna att den skulle vara ok så fort som möjligt.

Jag lyckades inte få till frambromsen och växlarna och när jag rullade in på BikePlace i Göteborg förstod jag, mellan raderna, trots att de verkligen inte ville lämna ut de jag köpt den av att man kanske kunnat förvänta sig lite mer. Cykelhuset tog fakturan för att fixa i ordning cykeln - kudos till dem.

Det Bikeplace inte kunde fixa var att reglaget för bakdämparen bara snurrade. Om det varit en Rockshox hade de kunnat fixa med den, men då det var en Fox får de inte pilla på den. De föreslog att jag skulle ta mig till Älvängen eller Varberg för att få hjälp. De beskrev också att de var tveksamma till om frambromsen verkligen var ok och att om det fanns fortsatta problem med läckage byta ut den - de skulle de kunna göra på garanti åt Shimano om det behövdes.

Första turen lossnade kassetten från bakhjulet, frambromsen fortsatte läcka olja och bakdämparen behövde ju fixas som den borde varit från början. Jag lämnade in den på Älvängens cykel eftersom de var närmast och jag hört gott om dem. Jag har ingen bil och det tar en timme tur och retur, men lånade bil och åkte dit.

De plockade in den, gjorde rent skivan fram, bytte pads och satte fast kassett. När jag bad dem titta på dämparen föreslog de att jag skulle göra det själv, men jag förklarade att jag inte kunde något om mtb och bad de lägga in en spacer samtidigt och att jag kunde betala för det. När jag skulle hämta ut den visade det sig att de hade dragit av skruven, så de kunde inte få in spacern och föreslog att jag skulle skicka den till FOX i Danmark för service, men varnade för att jag kunde räkna med att det åtminstone skulle ta två månader. Eftersom cykeln varit inlämnad på service många fler veckor än de två timmar jag hunnit cykla på den förklarade jag att bakdämparen fick vara som den var, så fick vi skicka in den till hösten. Jag betalade för servicen - Älvängen får inte betalt från Orbea för att de utför service och eftersom de inte sålt cykeln gör de inget gratis.

Jag fick tillbaka cykeln och hann med halva den tänkta heldagen i skogen innan bakhjulet var så skevt att den nästan inte rullade. Jag åkte tillbaka med den och efter någon vecka kunde jag hämta den igen. De hade justerat framhjulet med - hjulen hade inte blivit justerade från fabrik (och varken Bikeplace eller de - trots att båda pillat med bakhjulet verkar ha sett felet...) Jag betalade igen.

Jag hade den inlämnad ytterligare en gång emellan, men kommer inte ihåg vad det handlade om då.

I slutet av sommaren, när jag cyklat tio gånger på cykeln hade bakdämparen nästan lossnat - det var ett glapp på nästan tre centimeter i ramen. Plastskyddet under ramen hade lossnat, och dropperposten fungerade jämna måndagar.

I oktober hörde jag av mig till Orbea för att fråga om det verkligen skulle gå till på det här sättet? Orbeas representant i Sverige hörde av sig och var visserligen medkännande med att ungefär allt som kunnat gå sönder på cykeln gjort det, men att han menade att det där som gått sönder inte var deras fel. De köper produkter av andra och skiter det sig är det inte deras fel. Han ville ändå vara schysst och när jag, återigen, i oktober lämnade in den i Älvängen skulle de ta hand om att den blev genomgången ordentligt - och såvitt jag förstod det - ersätta Älvängens cykel för det så jag slapp betala den här gången också.

Så döm om min förvåning när jag för några veckor sedan fick ett samtal från Ålvängen att cykeln var kvar, men att de ville ha runt 2500kr för reparationen. Det visar sig att skruven som Älvängen drog sönder (den gick av på mitten) inte ses av FOX som ett tillverkningsfel och Älvängen tycker att om den går sönder på mitten kan det knappast vara deras fel. Och Orbea vill ju inte bli inblandade - det har ju inget med dem att göra. Jag - som är den enda som inte är involverad alls är alltså den som får betala. Men frambroms är bytt, hjulen är fixade, dropperposten är bytt, plastskyddet är pålimmat och - vem vet - den kanske har fått en extra droppe olja någonstans där det behövdes som bonus. I wouldn't bet on it though...

Så, nu har jag betalat för att laga min nya cykel för fjärde eller femte gången. Totalt är det väl inte mer än 4000-5000kr, men vad värre är har den varit inlämnad på service fem av åtta månader i min ägo.
Självklart kan jag driva det mot Cykelhuset, Älvängen, Orbea eller (som alla de tycker) höra av mig till Fox.

Jag tänker att det är bättre att jag skriver här, så ni förstår att man ska undvika Orbea och välja ett märke som tar ansvar för sin cykel, inte ser sig som en mäklare som råkar kasta blandade delar på en plåtram.
Och om ni kommer på tanken att ändå köpa en Orbea - köp den hos någon som har råd att laga den gratis åt dig om det är garantiproblem på den - för din handlare får inte betalt för jobbet av Orbea och kommer såklart att undvika att göra något mer än vad hen behöver. Och om du nu hittar en handlare som har råd att stå för allt garantijobb som kan uppstå - köp den lokalt. Utsätt dig inte för att behöva vara samordnare mellan fyra-fem partner som bara vill att du ska försvinna.

På en annan not - om det är det någon som vill köpa en H30 i toppskick är det bara att höra av sig. Du kanske har en kollega som du hatar som vill börja cykla?
Trist att höra.

Men är inte roten till problemet hur du fick cykeln från början och något du skulle ha tagit med den du köpte den av direkt? Låter ju som att det var där och vid montaget som det började strula.

Sen är väl alla cyklar oberoende av märke byggda med olika komponenter från olika leverantörer. Har man problem med något så får man helt enkelt välja att antingen gå via den man har köpt cykeln av, garanti/reklamation (vilket är rätt väg) eller så går man via komponentens tillverkare. Eftersom vägen via säljaren brukar bli lång så går jag i stort sett alltid på andra alternativet. Exempelvis gick kedjan på fruns cykel efter 3 rundor, kontakt med Shimano och ny kedja efter 2 dagar.

Själv är jag helnöjd med våra Orbeas. 2 st Occam M30, en H30 och en Oiz H20.
 

ChJ

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ett varningens finger (ett långt sådant) angående Orbea generellt och Occam i synnerhet.

(Jag vill också för transparensens skull berätta att min flickvän också har skaffat en Occam H30 som har fungerat precis som den skall. Så det måste inte gå som för mig - du kan ju vara en sån som har tur...)

Sammanfattningen är att du behöver förstå att om du köper en Orbea, så köper du inte en produkt som är en Orbea. Du köper en ram och lite blandade saker som råkar sitta på ramen och om de går sönder hänvisas du till respektive tillverkare. Och om de inte kan komma överens om vems felet är får du betala.

Den långa historien:

Förra våren köpte jag en Occam H30 baserat på två saker: dels trådarna här, dels att de faktiskt existerade så att de gick att köpa. Det kändes som rätt blandning av funktion och pengar för mig - och dessutom var den rätt snygg. Jag har cyklat landsväg i tio år, men kan inget om MTB, så jag vågade inte köpa något begagnat.

Jag var ivrig och för att få tag på en cykel inom rimlig tid handlade jag av Cykelhuset i Stockholm fast jag bor i Göteborg. Det var mitt andra misstag, det första var att köpa en Orbea.

När den kom till mig och jag skulle montera den tittade jag på videos på nätet och tyckte inte det såg likadant ut. När jag hörde av mig till dem menade de att de haft den uppackad, justerat växlar, haft på framhjul etc. Det fanns dock en del konstigheter som att frambromsen inte var monterad, växlarna inte justerade, dropperposten fungerade inte och dämparna var inte var fyllda som överenskommet som talade emot det. Jag ville inte börja med att ha sönder cykeln och ville gärna att den skulle vara ok så fort som möjligt.

Jag lyckades inte få till frambromsen och växlarna och när jag rullade in på BikePlace i Göteborg förstod jag, mellan raderna, trots att de verkligen inte ville lämna ut de jag köpt den av att man kanske kunnat förvänta sig lite mer. Cykelhuset tog fakturan för att fixa i ordning cykeln - kudos till dem.

Det Bikeplace inte kunde fixa var att reglaget för bakdämparen bara snurrade. Om det varit en Rockshox hade de kunnat fixa med den, men då det var en Fox får de inte pilla på den. De föreslog att jag skulle ta mig till Älvängen eller Varberg för att få hjälp. De beskrev också att de var tveksamma till om frambromsen verkligen var ok och att om det fanns fortsatta problem med läckage byta ut den - de skulle de kunna göra på garanti åt Shimano om det behövdes.

Första turen lossnade kassetten från bakhjulet, frambromsen fortsatte läcka olja och bakdämparen behövde ju fixas som den borde varit från början. Jag lämnade in den på Älvängens cykel eftersom de var närmast och jag hört gott om dem. Jag har ingen bil och det tar en timme tur och retur, men lånade bil och åkte dit.

De plockade in den, gjorde rent skivan fram, bytte pads och satte fast kassett. När jag bad dem titta på dämparen föreslog de att jag skulle göra det själv, men jag förklarade att jag inte kunde något om mtb och bad de lägga in en spacer samtidigt och att jag kunde betala för det. När jag skulle hämta ut den visade det sig att de hade dragit av skruven, så de kunde inte få in spacern och föreslog att jag skulle skicka den till FOX i Danmark för service, men varnade för att jag kunde räkna med att det åtminstone skulle ta två månader. Eftersom cykeln varit inlämnad på service många fler veckor än de två timmar jag hunnit cykla på den förklarade jag att bakdämparen fick vara som den var, så fick vi skicka in den till hösten. Jag betalade för servicen - Älvängen får inte betalt från Orbea för att de utför service och eftersom de inte sålt cykeln gör de inget gratis.

Jag fick tillbaka cykeln och hann med halva den tänkta heldagen i skogen innan bakhjulet var så skevt att den nästan inte rullade. Jag åkte tillbaka med den och efter någon vecka kunde jag hämta den igen. De hade justerat framhjulet med - hjulen hade inte blivit justerade från fabrik (och varken Bikeplace eller de - trots att båda pillat med bakhjulet verkar ha sett felet...) Jag betalade igen.

Jag hade den inlämnad ytterligare en gång emellan, men kommer inte ihåg vad det handlade om då.

I slutet av sommaren, när jag cyklat tio gånger på cykeln hade bakdämparen nästan lossnat - det var ett glapp på nästan tre centimeter i ramen. Plastskyddet under ramen hade lossnat, och dropperposten fungerade jämna måndagar.

I oktober hörde jag av mig till Orbea för att fråga om det verkligen skulle gå till på det här sättet? Orbeas representant i Sverige hörde av sig och var visserligen medkännande med att ungefär allt som kunnat gå sönder på cykeln gjort det, men att han menade att det där som gått sönder inte var deras fel. De köper produkter av andra och skiter det sig är det inte deras fel. Han ville ändå vara schysst och när jag, återigen, i oktober lämnade in den i Älvängen skulle de ta hand om att den blev genomgången ordentligt - och såvitt jag förstod det - ersätta Älvängens cykel för det så jag slapp betala den här gången också.

Så döm om min förvåning när jag för några veckor sedan fick ett samtal från Ålvängen att cykeln var kvar, men att de ville ha runt 2500kr för reparationen. Det visar sig att skruven som Älvängen drog sönder (den gick av på mitten) inte ses av FOX som ett tillverkningsfel och Älvängen tycker att om den går sönder på mitten kan det knappast vara deras fel. Och Orbea vill ju inte bli inblandade - det har ju inget med dem att göra. Jag - som är den enda som inte är involverad alls är alltså den som får betala. Men frambroms är bytt, hjulen är fixade, dropperposten är bytt, plastskyddet är pålimmat och - vem vet - den kanske har fått en extra droppe olja någonstans där det behövdes som bonus. I wouldn't bet on it though...

Så, nu har jag betalat för att laga min nya cykel för fjärde eller femte gången. Totalt är det väl inte mer än 4000-5000kr, men vad värre är har den varit inlämnad på service fem av åtta månader i min ägo.
Självklart kan jag driva det mot Cykelhuset, Älvängen, Orbea eller (som alla de tycker) höra av mig till Fox.

Jag tänker att det är bättre att jag skriver här, så ni förstår att man ska undvika Orbea och välja ett märke som tar ansvar för sin cykel, inte ser sig som en mäklare som råkar kasta blandade delar på en plåtram.
Och om ni kommer på tanken att ändå köpa en Orbea - köp den hos någon som har råd att laga den gratis åt dig om det är garantiproblem på den - för din handlare får inte betalt för jobbet av Orbea och kommer såklart att undvika att göra något mer än vad hen behöver. Och om du nu hittar en handlare som har råd att stå för allt garantijobb som kan uppstå - köp den lokalt. Utsätt dig inte för att behöva vara samordnare mellan fyra-fem partner som bara vill att du ska försvinna.

På en annan not - om det är det någon som vill köpa en H30 i toppskick är det bara att höra av sig. Du kanske har en kollega som du hatar som vill börja cykla?
Trist! Fick du den i Orbeas originalkartong från Cykelhuset? Låter nästan som om de sålde dig en begagnad-?
 

dalmin

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tråkigt att höra!
Jag hade ju problem med min Fox-gaffel (skrivit om det i denna tråd) och vände mig till Sundtorps cykel där jag köpte min Occam. Det va inga problem alls, de tog in cykeln och skickade gaffeln till Danmark och löste allt utan att jag betalade en krona

/Lasse
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Även jag har fått nöjet att uppleva Orbeas ganska mediokra service när min ram gick sönder efter bara ett par månader. Det gick som tur var att laga temporärt medans jag väntade från juli till december på ersättsningsdelar. Som tur var fick jag tag i den svenska representanten, för spanjorerna svarade inte över huvud taget på mina mail. Lyckades genom att vara lite syrlig få dessa monterade gratis av en Orbea-ÅF men det var inte alls självklart framgick ändå.

Clutchen på bakväxeln dog rätt fort, ett väl dokumenterat fel hos Shimano på den växeln, men där slog Orbea precis som i ditt fall ifrån sig att det var Shimanos problem.

Jag är otroligt nöjd med min cykel, men jag hoppas innerligt att jag inte behöver ha med Orbeas service att göra igen. Skulle jag ändå ge mig på att köpa en ny Orbea någon gång kommer att jag köpa en lös ram så att jag har egna kvitton på alla komponenter och en rimlig chans att reklamera mot någon butik som är lite service-minded.

Ja, jag har förklarat för Orbea hur dålig jag tyckte deras service var och jag hoppas att de tar åt sig och skärper sig sakta men säkert. Det är att göra den som konstruerar deras fantastiskt roliga cyklar en otjänst att inte leverera matchande service. För jag har ändå provcyklat rätt många cyklar i samma segment som Occamen och den är riktigt riktigt bra. Den enda som kunnat konkurrera är SC Hightower, men då betalar man ändå en rätt hygglig slant extra för fungerande service.


Som kontrast så har jag också haft ett reklamationsärende mot Bird som vid den tidpunkten var tre personer. De svarade samma dag och frågade vilken ram jag ville ha. Vilken som helst eftersom modellen utgått. Eller så kunde de leta om de hade någon kvar av den gamla. De ursäktade sig med att det sedan tog en vecka innan den skickades eftersom de var borta på en mässa alla tre.
 

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ett varningens finger (ett långt sådant) angående Orbea generellt och Occam i synnerhet.

(Jag vill också för transparensens skull berätta att min flickvän också har skaffat en Occam H30 som har fungerat precis som den skall. Så det måste inte gå som för mig - du kan ju vara en sån som har tur...)

Sammanfattningen är att du behöver förstå att om du köper en Orbea, så köper du inte en produkt som är en Orbea. Du köper en ram och lite blandade saker som råkar sitta på ramen och om de går sönder hänvisas du till respektive tillverkare. Och om de inte kan komma överens om vems felet är får du betala.

Den långa historien:

Förra våren köpte jag en Occam H30 baserat på två saker: dels trådarna här, dels att de faktiskt existerade så att de gick att köpa. Det kändes som rätt blandning av funktion och pengar för mig - och dessutom var den rätt snygg. Jag har cyklat landsväg i tio år, men kan inget om MTB, så jag vågade inte köpa något begagnat.

Jag var ivrig och för att få tag på en cykel inom rimlig tid handlade jag av Cykelhuset i Stockholm fast jag bor i Göteborg. Det var mitt andra misstag, det första var att köpa en Orbea.

När den kom till mig och jag skulle montera den tittade jag på videos på nätet och tyckte inte det såg likadant ut. När jag hörde av mig till dem menade de att de haft den uppackad, justerat växlar, haft på framhjul etc. Det fanns dock en del konstigheter som att frambromsen inte var monterad, växlarna inte justerade, dropperposten fungerade inte och dämparna var inte var fyllda som överenskommet som talade emot det. Jag ville inte börja med att ha sönder cykeln och ville gärna att den skulle vara ok så fort som möjligt.

Jag lyckades inte få till frambromsen och växlarna och när jag rullade in på BikePlace i Göteborg förstod jag, mellan raderna, trots att de verkligen inte ville lämna ut de jag köpt den av att man kanske kunnat förvänta sig lite mer. Cykelhuset tog fakturan för att fixa i ordning cykeln - kudos till dem.

Det Bikeplace inte kunde fixa var att reglaget för bakdämparen bara snurrade. Om det varit en Rockshox hade de kunnat fixa med den, men då det var en Fox får de inte pilla på den. De föreslog att jag skulle ta mig till Älvängen eller Varberg för att få hjälp. De beskrev också att de var tveksamma till om frambromsen verkligen var ok och att om det fanns fortsatta problem med läckage byta ut den - de skulle de kunna göra på garanti åt Shimano om det behövdes.

Första turen lossnade kassetten från bakhjulet, frambromsen fortsatte läcka olja och bakdämparen behövde ju fixas som den borde varit från början. Jag lämnade in den på Älvängens cykel eftersom de var närmast och jag hört gott om dem. Jag har ingen bil och det tar en timme tur och retur, men lånade bil och åkte dit.

De plockade in den, gjorde rent skivan fram, bytte pads och satte fast kassett. När jag bad dem titta på dämparen föreslog de att jag skulle göra det själv, men jag förklarade att jag inte kunde något om mtb och bad de lägga in en spacer samtidigt och att jag kunde betala för det. När jag skulle hämta ut den visade det sig att de hade dragit av skruven, så de kunde inte få in spacern och föreslog att jag skulle skicka den till FOX i Danmark för service, men varnade för att jag kunde räkna med att det åtminstone skulle ta två månader. Eftersom cykeln varit inlämnad på service många fler veckor än de två timmar jag hunnit cykla på den förklarade jag att bakdämparen fick vara som den var, så fick vi skicka in den till hösten. Jag betalade för servicen - Älvängen får inte betalt från Orbea för att de utför service och eftersom de inte sålt cykeln gör de inget gratis.

Jag fick tillbaka cykeln och hann med halva den tänkta heldagen i skogen innan bakhjulet var så skevt att den nästan inte rullade. Jag åkte tillbaka med den och efter någon vecka kunde jag hämta den igen. De hade justerat framhjulet med - hjulen hade inte blivit justerade från fabrik (och varken Bikeplace eller de - trots att båda pillat med bakhjulet verkar ha sett felet...) Jag betalade igen.

Jag hade den inlämnad ytterligare en gång emellan, men kommer inte ihåg vad det handlade om då.

I slutet av sommaren, när jag cyklat tio gånger på cykeln hade bakdämparen nästan lossnat - det var ett glapp på nästan tre centimeter i ramen. Plastskyddet under ramen hade lossnat, och dropperposten fungerade jämna måndagar.

I oktober hörde jag av mig till Orbea för att fråga om det verkligen skulle gå till på det här sättet? Orbeas representant i Sverige hörde av sig och var visserligen medkännande med att ungefär allt som kunnat gå sönder på cykeln gjort det, men att han menade att det där som gått sönder inte var deras fel. De köper produkter av andra och skiter det sig är det inte deras fel. Han ville ändå vara schysst och när jag, återigen, i oktober lämnade in den i Älvängen skulle de ta hand om att den blev genomgången ordentligt - och såvitt jag förstod det - ersätta Älvängens cykel för det så jag slapp betala den här gången också.

Så döm om min förvåning när jag för några veckor sedan fick ett samtal från Ålvängen att cykeln var kvar, men att de ville ha runt 2500kr för reparationen. Det visar sig att skruven som Älvängen drog sönder (den gick av på mitten) inte ses av FOX som ett tillverkningsfel och Älvängen tycker att om den går sönder på mitten kan det knappast vara deras fel. Och Orbea vill ju inte bli inblandade - det har ju inget med dem att göra. Jag - som är den enda som inte är involverad alls är alltså den som får betala. Men frambroms är bytt, hjulen är fixade, dropperposten är bytt, plastskyddet är pålimmat och - vem vet - den kanske har fått en extra droppe olja någonstans där det behövdes som bonus. I wouldn't bet on it though...

Så, nu har jag betalat för att laga min nya cykel för fjärde eller femte gången. Totalt är det väl inte mer än 4000-5000kr, men vad värre är har den varit inlämnad på service fem av åtta månader i min ägo.
Självklart kan jag driva det mot Cykelhuset, Älvängen, Orbea eller (som alla de tycker) höra av mig till Fox.

Jag tänker att det är bättre att jag skriver här, så ni förstår att man ska undvika Orbea och välja ett märke som tar ansvar för sin cykel, inte ser sig som en mäklare som råkar kasta blandade delar på en plåtram.
Och om ni kommer på tanken att ändå köpa en Orbea - köp den hos någon som har råd att laga den gratis åt dig om det är garantiproblem på den - för din handlare får inte betalt för jobbet av Orbea och kommer såklart att undvika att göra något mer än vad hen behöver. Och om du nu hittar en handlare som har råd att stå för allt garantijobb som kan uppstå - köp den lokalt. Utsätt dig inte för att behöva vara samordnare mellan fyra-fem partner som bara vill att du ska försvinna.

På en annan not - om det är det någon som vill köpa en H30 i toppskick är det bara att höra av sig. Du kanske har en kollega som du hatar som vill börja cykla?
Det låter väldigt trist. Jag har själv bara positiva erfarenheter av Orbeas service, men det är kanske för att det är just ramen jag haft problem med. Jag har gått via återförsäljaren där jag köpte cykeln, och det har varit väldigt smidigt i bemötande. Kvaliteten på verkstadens arbete har jag i ärlighetens namn haft en del synpunkter på i några fall, men det har aldrig varit något snack när det gäller att få saker åtgärdade.
 

Momentum

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Ett par DT Swiss M eller E1900 är ett rätt trevligt hjulpar som inte är allt för dyra.
Går dessutom att uppgradera till ratchet om man vill det i framtiden.
Tänk på att beställa med samma frihjulskropp så du kan byta över kassetten om du inte ska ha de hjulen redo med egen. Kan i så fall vara vettigt att köra med likadan kassett som du redan har.
Sen bromsskivor i samma storlek som nu så slipper du byta de också.
1643103955779.png


Om jag bäställer feks dom här hjulen så behöver jag en kasett likadan som jag har och två bromskivor. Inget mer?
Eller är det någon som har köpt det här och kan bjuda på en lista med vad som behövs? Gärna med artnummer så hadde jag varit oändelig tacksam.
 

stigmarodören

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ett varningens finger (ett långt sådant) angående Orbea generellt och Occam i synnerhet.

(Jag vill också för transparensens skull berätta att min flickvän också har skaffat en Occam H30 som har fungerat precis som den skall. Så det måste inte gå som för mig - du kan ju vara en sån som har tur...)

Sammanfattningen är att du behöver förstå att om du köper en Orbea, så köper du inte en produkt som är en Orbea. Du köper en ram och lite blandade saker som råkar sitta på ramen och om de går sönder hänvisas du till respektive tillverkare. Och om de inte kan komma överens om vems felet är får du betala.

Den långa historien:

Förra våren köpte jag en Occam H30 baserat på två saker: dels trådarna här, dels att de faktiskt existerade så att de gick att köpa. Det kändes som rätt blandning av funktion och pengar för mig - och dessutom var den rätt snygg. Jag har cyklat landsväg i tio år, men kan inget om MTB, så jag vågade inte köpa något begagnat.

Jag var ivrig och för att få tag på en cykel inom rimlig tid handlade jag av Cykelhuset i Stockholm fast jag bor i Göteborg. Det var mitt andra misstag, det första var att köpa en Orbea.

När den kom till mig och jag skulle montera den tittade jag på videos på nätet och tyckte inte det såg likadant ut. När jag hörde av mig till dem menade de att de haft den uppackad, justerat växlar, haft på framhjul etc. Det fanns dock en del konstigheter som att frambromsen inte var monterad, växlarna inte justerade, dropperposten fungerade inte och dämparna var inte var fyllda som överenskommet som talade emot det. Jag ville inte börja med att ha sönder cykeln och ville gärna att den skulle vara ok så fort som möjligt.

Jag lyckades inte få till frambromsen och växlarna och när jag rullade in på BikePlace i Göteborg förstod jag, mellan raderna, trots att de verkligen inte ville lämna ut de jag köpt den av att man kanske kunnat förvänta sig lite mer. Cykelhuset tog fakturan för att fixa i ordning cykeln - kudos till dem.

Det Bikeplace inte kunde fixa var att reglaget för bakdämparen bara snurrade. Om det varit en Rockshox hade de kunnat fixa med den, men då det var en Fox får de inte pilla på den. De föreslog att jag skulle ta mig till Älvängen eller Varberg för att få hjälp. De beskrev också att de var tveksamma till om frambromsen verkligen var ok och att om det fanns fortsatta problem med läckage byta ut den - de skulle de kunna göra på garanti åt Shimano om det behövdes.

Första turen lossnade kassetten från bakhjulet, frambromsen fortsatte läcka olja och bakdämparen behövde ju fixas som den borde varit från början. Jag lämnade in den på Älvängens cykel eftersom de var närmast och jag hört gott om dem. Jag har ingen bil och det tar en timme tur och retur, men lånade bil och åkte dit.

De plockade in den, gjorde rent skivan fram, bytte pads och satte fast kassett. När jag bad dem titta på dämparen föreslog de att jag skulle göra det själv, men jag förklarade att jag inte kunde något om mtb och bad de lägga in en spacer samtidigt och att jag kunde betala för det. När jag skulle hämta ut den visade det sig att de hade dragit av skruven, så de kunde inte få in spacern och föreslog att jag skulle skicka den till FOX i Danmark för service, men varnade för att jag kunde räkna med att det åtminstone skulle ta två månader. Eftersom cykeln varit inlämnad på service många fler veckor än de två timmar jag hunnit cykla på den förklarade jag att bakdämparen fick vara som den var, så fick vi skicka in den till hösten. Jag betalade för servicen - Älvängen får inte betalt från Orbea för att de utför service och eftersom de inte sålt cykeln gör de inget gratis.

Jag fick tillbaka cykeln och hann med halva den tänkta heldagen i skogen innan bakhjulet var så skevt att den nästan inte rullade. Jag åkte tillbaka med den och efter någon vecka kunde jag hämta den igen. De hade justerat framhjulet med - hjulen hade inte blivit justerade från fabrik (och varken Bikeplace eller de - trots att båda pillat med bakhjulet verkar ha sett felet...) Jag betalade igen.

Jag hade den inlämnad ytterligare en gång emellan, men kommer inte ihåg vad det handlade om då.

I slutet av sommaren, när jag cyklat tio gånger på cykeln hade bakdämparen nästan lossnat - det var ett glapp på nästan tre centimeter i ramen. Plastskyddet under ramen hade lossnat, och dropperposten fungerade jämna måndagar.

I oktober hörde jag av mig till Orbea för att fråga om det verkligen skulle gå till på det här sättet? Orbeas representant i Sverige hörde av sig och var visserligen medkännande med att ungefär allt som kunnat gå sönder på cykeln gjort det, men att han menade att det där som gått sönder inte var deras fel. De köper produkter av andra och skiter det sig är det inte deras fel. Han ville ändå vara schysst och när jag, återigen, i oktober lämnade in den i Älvängen skulle de ta hand om att den blev genomgången ordentligt - och såvitt jag förstod det - ersätta Älvängens cykel för det så jag slapp betala den här gången också.

Så döm om min förvåning när jag för några veckor sedan fick ett samtal från Ålvängen att cykeln var kvar, men att de ville ha runt 2500kr för reparationen. Det visar sig att skruven som Älvängen drog sönder (den gick av på mitten) inte ses av FOX som ett tillverkningsfel och Älvängen tycker att om den går sönder på mitten kan det knappast vara deras fel. Och Orbea vill ju inte bli inblandade - det har ju inget med dem att göra. Jag - som är den enda som inte är involverad alls är alltså den som får betala. Men frambroms är bytt, hjulen är fixade, dropperposten är bytt, plastskyddet är pålimmat och - vem vet - den kanske har fått en extra droppe olja någonstans där det behövdes som bonus. I wouldn't bet on it though...

Så, nu har jag betalat för att laga min nya cykel för fjärde eller femte gången. Totalt är det väl inte mer än 4000-5000kr, men vad värre är har den varit inlämnad på service fem av åtta månader i min ägo.
Självklart kan jag driva det mot Cykelhuset, Älvängen, Orbea eller (som alla de tycker) höra av mig till Fox.

Jag tänker att det är bättre att jag skriver här, så ni förstår att man ska undvika Orbea och välja ett märke som tar ansvar för sin cykel, inte ser sig som en mäklare som råkar kasta blandade delar på en plåtram.
Och om ni kommer på tanken att ändå köpa en Orbea - köp den hos någon som har råd att laga den gratis åt dig om det är garantiproblem på den - för din handlare får inte betalt för jobbet av Orbea och kommer såklart att undvika att göra något mer än vad hen behöver. Och om du nu hittar en handlare som har råd att stå för allt garantijobb som kan uppstå - köp den lokalt. Utsätt dig inte för att behöva vara samordnare mellan fyra-fem partner som bara vill att du ska försvinna.

På en annan not - om det är det någon som vill köpa en H30 i toppskick är det bara att höra av sig. Du kanske har en kollega som du hatar som vill börja cykla?
Även jag har fått nöjet att uppleva Orbeas ganska mediokra service när min ram gick sönder efter bara ett par månader. Det gick som tur var att laga temporärt medans jag väntade från juli till december på ersättsningsdelar. Som tur var fick jag tag i den svenska representanten, för spanjorerna svarade inte över huvud taget på mina mail. Lyckades genom att vara lite syrlig få dessa monterade gratis av en Orbea-ÅF men det var inte alls självklart framgick ändå.

Clutchen på bakväxeln dog rätt fort, ett väl dokumenterat fel hos Shimano på den växeln, men där slog Orbea precis som i ditt fall ifrån sig att det var Shimanos problem.

Jag är otroligt nöjd med min cykel, men jag hoppas innerligt att jag inte behöver ha med Orbeas service att göra igen. Skulle jag ändå ge mig på att köpa en ny Orbea någon gång kommer att jag köpa en lös ram så att jag har egna kvitton på alla komponenter och en rimlig chans att reklamera mot någon butik som är lite service-minded.

Ja, jag har förklarat för Orbea hur dålig jag tyckte deras service var och jag hoppas att de tar åt sig och skärper sig sakta men säkert. Det är att göra den som konstruerar deras fantastiskt roliga cyklar en otjänst att inte leverera matchande service. För jag har ändå provcyklat rätt många cyklar i samma segment som Occamen och den är riktigt riktigt bra. Den enda som kunnat konkurrera är SC Hightower, men då betalar man ändå en rätt hygglig slant extra för fungerande service.


Som kontrast så har jag också haft ett reklamationsärende mot Bird som vid den tidpunkten var tre personer. De svarade samma dag och frågade vilken ram jag ville ha. Vilken som helst eftersom modellen utgått. Eller så kunde de leta om de hade någon kvar av den gamla. De ursäktade sig med att det sedan tog en vecka innan den skickades eftersom de var borta på en mässa alla tre.
Låter skrämmande, just livstidsgaranti på ramen var ett argument när vi köpte varsin Laufey (H10 och H30) förra våren. Hoppas man slipper strula med Orbea

Fick rikta mitt bakhjul rätt omgående men annars har varken jag eller sambon haft problem. Förvisso mindre som kan paja på en HT...
 

Momentum

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Nej det har jag inte. Jag ser inget behov av det. Det är en alldeles utmärkt dämpare som sitter på. Det går att få till bra inställningar med original dämpare. Som någon beskrev tidigare. Utgå från din vikt och pumpa dämparen med rekommenderat tryck. Jag tror det är 295 psi för 100kg lägg till lite för att kompensera för cykelkit. Sedan börjar du med att vrida rebound till ändläget (antingen öppet eller stängt - för mig spelar det ingen roll) för att sedan ute på stigen vrida till inställningarna börjar kännas bra. Kör gärna samma bit stig om och om igen, för få ett bra referensvärde. Skulle du ändå känna att det inte blir helt rätt, så ändrar du trycket i dämparen och börjar om med rebounden. Som sista steg så kan du ändra volume spacer i dämparen och göra om stegen ovan.
Nu har jag testat och det blev mycket bättre! 1000 tack for hjälpen :-)
 

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är det någon som kör med en fox 38 på sin occam?
Jag har fox 34 140mm nu men hade tänkt byta till en fox 36 160mm men 38an finns ju också i 160mm 🤔 visst det skiljer 200g men det kanske är värt det? 🤔
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag gillar komponenter med bra funktion 😁 men cykeln går mest stig och gärna stökig stig
36:an räcker utan tvekan till det jag ska använda den till MEN det kanske finns några fördelar med en 38 som är värd dom 200g extra i vikt 🤔
36:an är styv 38:an ännu styvare, skulle ju teoretiskt kunna vara som med fox float x vs dpx2 att en större luftkammare ger möjlighet att köra med lägre tryck.

För stig skulle jag tycka den är överkurs, 36:an är tillräckligt bra.
 

glitch

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Av alla tester jag läst kan jag inte dra mig till minnes att jag någonsin läst att 38an ger avsevärt mer än 200g vikt och ännu biffigare rör som för de allra flesta inte är en förändring som ger stor positiv inverkan.
 

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
36:an är styv 38:an ännu styvare, skulle ju teoretiskt kunna vara som med fox float x vs dpx2 att en större luftkammare ger möjlighet att köra med lägre tryck.

För stig skulle jag tycka den är överkurs, 36:an är tillräckligt bra.


Det jag tycker mig ha läst mig fram till så är 38an lite billigare att ställa in men lite bättre när man väl gjort det MEN troligen märker man i princip i gen skillnad som glad amatör, jag tror egentligen absolut att skillnaden från 34 fit4 till 36 grip2 är mer än tillräcklig 😊
Men överkurs är ju alltid kul, men samtidigt kanske det är lite väl onödigt samt att 36an kan man ju ändra ner till 150 i slag im man tycker 160 blir för mycket 🤔

Av alla tester jag läst kan jag inte dra mig till minnes att jag någonsin läst att 38an ger avsevärt mer än 200g vikt och ännu biffigare rör som för de allra flesta inte är en förändring som ger stor positiv inverkan.

2180/1965 så 215g enligt spec åtminstone 😊
Men jag tror nog att den största skillnaden är att det kommer se fetare ut med en 38 så det kanske inte är värt det extra vikten alls 🤔 jag har trotts allt en dh för park också 🤷
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det jag tycker mig ha läst mig fram till så är 38an lite billigare att ställa in men lite bättre när man väl gjort det MEN troligen märker man i princip i gen skillnad som glad amatör, jag tror egentligen absolut att skillnaden från 34 fit4 till 36 grip2 är mer än tillräcklig 😊
Men överkurs är ju alltid kul, men samtidigt kanske det är lite väl onödigt samt att 36an kan man ju ändra ner till 150 i slag im man tycker 160 blir för mycket 🤔



2180/1965 så 215g enligt spec åtminstone 😊
Men jag tror nog att den största skillnaden är att det kommer se fetare ut med en 38 så det kanske inte är värt det extra vikten alls 🤔 jag har trotts allt en dh för park också 🤷
En cykel blir ju inte roligare för att den är tyngre fram, speciellt inte en stigcykel. Hur stor skillnad i vikt är det mot din 34->38?

Jag kör 36 och tycker den är grym men kör 140mm, enda gången jag skulle vilja ha mer slag är i järvsö.
 

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nej det har jag inte. Jag ser inget behov av det. Det är en alldeles utmärkt dämpare som sitter på. Det går att få till bra inställningar med original dämpare. Som någon beskrev tidigare. Utgå från din vikt och pumpa dämparen med rekommenderat tryck. Jag tror det är 295 psi för 100kg lägg till lite för att kompensera för cykelkit. Sedan börjar du med att vrida rebound till ändläget (antingen öppet eller stängt - för mig spelar det ingen roll) för att sedan ute på stigen vrida till inställningarna börjar kännas bra. Kör gärna samma bit stig om och om igen, för få ett bra referensvärde. Skulle du ändå känna att det inte blir helt rätt, så ändrar du trycket i dämparen och börjar om med rebounden. Som sista steg så kan du ändra volume spacer i dämparen och göra om stegen ovan.
Jag kan säga att jag inte lyckas ställa in DPX2:an på min M10:a tillfredsställande för min typ av cykling. Behöver högt tryck (290-300psi) för 30% sag vid min vikt. Minimal rebound gör den ok men inte bra. Tycker den är onödigt hård och oföljsam i stök. Nu har jag fått tag på en Float X 2022 som enligt utsago ska passa Occam bättre än DPX:en. Blir spännande att testa till våren!
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag kan säga att jag inte lyckas ställa in DPX2:an på min M10:a tillfredsställande för min typ av cykling. Behöver högt tryck (290-300psi) för 30% sag vid min vikt. Minimal rebound gör den ok men inte bra. Tycker den är onödigt hård och oföljsam i stök. Nu har jag fått tag på en Float X 2022 som enligt utsago ska passa Occam bättre än DPX:en. Blir spännande att testa till våren!
Jag bytte till float x på min fuel ex och den passade iaf det länkaget grymt bra. Ska ju kunna köra ca 40psi lägre tryck mot dpx2 enligt fox själva.
 

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
En cykel blir ju inte roligare för att den är tyngre fram, speciellt inte en stigcykel. Hur stor skillnad i vikt är det mot din 34->38?

Jag kör 36 och tycker den är grym men kör 140mm, enda gången jag skulle vilja ha mer slag är i järvsö.
1790 så 390g mellan 34 och 38 och 175g mellan 34 och 36

Men ja det kanske bara är helt totalt onödigt med en 38 då funktionen inte verkar vara någon väsentlig skillnad mer än att den bara är tyngre (ser förvisso fetare ut) 🤷

Får bli en 36a då 😊

140mm tycker jag fungerar bra, dock är jag inte helt nöjd med fit4 dämparen så mest därför jag vill byta, men tänker att när man ändå byter så får det bli att testa 160 fram och 154 bak och känna hur det känns, sen är det ju bonus att man kan få en orange gaffel för det är 160 😁

(vad bör man kunna få för en 2020 34 factory i riktigt bra skick som inte gått så många mil?)
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
1790 så 390g mellan 34 och 38 och 175g mellan 34 och 36

Men ja det kanske bara är helt totalt onödigt med en 38 då funktionen inte verkar vara någon väsentlig skillnad mer än att den bara är tyngre (ser förvisso fetare ut) 🤷

Får bli en 36a då 😊

140mm tycker jag fungerar bra, dock är jag inte helt nöjd med fit4 dämparen så mest därför jag vill byta, men tänker att när man ändå byter så får det bli att testa 160 fram och 154 bak och känna hur det känns, sen är det ju bonus att man kan få en orange gaffel för det är 160 😁

(vad bör man kunna få för en 2020 34 factory i riktigt bra skick som inte gått så många mil?)

Svårt att säga, avgörande är väl hur mycket styrrör du har kvar. Är det kort är den definitivt mer svårsåld. Om du inte måste sälja den för att ha råd med en 36 hade jag antagligen sparat den och satt tillbaka på cykeln när du ska sälja den. Sen säljer du 36 separat eller har kvar den till nästa cykel, det hänger väl lite på hur ofta du byter cykel.
 

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
1790 så 390g mellan 34 och 38 och 175g mellan 34 och 36

Men ja det kanske bara är helt totalt onödigt med en 38 då funktionen inte verkar vara någon väsentlig skillnad mer än att den bara är tyngre (ser förvisso fetare ut) 🤷

Får bli en 36a då 😊

140mm tycker jag fungerar bra, dock är jag inte helt nöjd med fit4 dämparen så mest därför jag vill byta, men tänker att när man ändå byter så får det bli att testa 160 fram och 154 bak och känna hur det känns, sen är det ju bonus att man kan få en orange gaffel för det är 160 😁

(vad bör man kunna få för en 2020 34 factory i riktigt bra skick som inte gått så många mil?)
Jag kan inte säga att jag känner så stor skillnad mellan FIT4 och GRIP2, men då gubbcyklar jag mest. Gillar man att låsa gaffeln är inte GRIP2 ett alternativ då den inte går att låsa.
 

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Svårt att säga, avgörande är väl hur mycket styrrör du har kvar. Är det kort är den definitivt mer svårsåld. Om du inte måste sälja den för att ha råd med en 36 hade jag antagligen sparat den och satt tillbaka på cykeln när du ska sälja den. Sen säljer du 36 separat eller har kvar den till nästa cykel, det hänger väl lite på hur ofta du byter cykel.

"standard" från min m10, har faktiskt inte mätt men kan göra det 😊
Det är absolut en tanke att spara 34an, antingen som du säger att montera tillbaka när man byter cykel eller spara till barnens cyklar eller liknande, speciellt för att jag avskyr att sälja saker, men samtidigt känns det lite onödigt att en sån ändå fin gaffel blir liggande när någon annan kanske villhöver den mer samt att det är ju ändå lite pengar i den vilket sjunker för varje år lixom 😊

Jag kan inte säga att jag känner så stor skillnad mellan FIT4 och GRIP2, men då gubbcyklar jag mest. Gillar man att låsa gaffeln är inte GRIP2 ett alternativ då den inte går att låsa.

Såpass, jag har förstått att man framförallt ska märka skillnad på små stötar typ rötter och sånt och sen även nerför och det är framförallt det förstnämnda där jag inte är helt överens med fit4 🤔 jag, var även lite inne på att byta till grip2 dämpare och 150mm i 34an men det får bli en 36a istället 😊

Att den inte går att låsa spelar absolut ingen roll, jag har typ låst min en gång för att testa men använder det endast fullt öppen, detsamma bak, enda gången jag faktiskt använde låsningen bak var när jag hade glömt kolla trycket efter förra vintern och körde första rundan med för lite luft, då märkte jag stor skillnad, annars kör jag alltid fullgung även transportsträckor på asfalt 😁
 

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Såpass, jag har förstått att man framförallt ska märka skillnad på små stötar typ rötter och sånt och sen även nerför och det är framförallt det förstnämnda där jag inte är helt överens med fit4 🤔
I det hänseendet tycker jag GRIP2 är sämre än FIT4, men det kan ju också vara det att 36:an och Occam M10 är styvare än den Canyon Neuron CF9 som 34:an jag jämför med satt på.
 

JoekSter

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är sugen på en Occam. Har bara hört gott om den och rullat typ 59m på en. Kändes som en smäck! Frågan är om man ska ha kolfiber eller alu? Kör nu Stumpjumper carbon. Toppenfin men vill ha längre reach o brantare sadelstolpe.
Kolfiber eller alu, alltså? Är det värt de extra kr som kol kostar?
 

Villewonka

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är sugen på en Occam. Har bara hört gott om den och rullat typ 59m på en. Kändes som en smäck! Frågan är om man ska ha kolfiber eller alu? Kör nu Stumpjumper carbon. Toppenfin men vill ha längre reach o brantare sadelstolpe.
Kolfiber eller alu, alltså? Är det värt de extra kr som kol kostar?
Hade samma funderingar som dig i höstas. Testade båda varianterna och visst kändes kolfibern lättare. Blev till slut en h20. Den själsliga oron för att plötsligt hitta en spricka eller liknande gjorde att jag valde aluminium. Sen att det var 10k skillnad underlättade också. Tyckte det var mycket cykel och bra delar för pengarna med h20.
Har varit supernöjd med mitt val.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
1790 så 390g mellan 34 och 38 och 175g mellan 34 och 36

Men ja det kanske bara är helt totalt onödigt med en 38 då funktionen inte verkar vara någon väsentlig skillnad mer än att den bara är tyngre (ser förvisso fetare ut) 🤷

Får bli en 36a då 😊

140mm tycker jag fungerar bra, dock är jag inte helt nöjd med fit4 dämparen så mest därför jag vill byta, men tänker att när man ändå byter så får det bli att testa 160 fram och 154 bak och känna hur det känns, sen är det ju bonus att man kan få en orange gaffel för det är 160 😁

(vad bör man kunna få för en 2020 34 factory i riktigt bra skick som inte gått så många mil?)
Att gå från FIT4 till GRIP2 bör vara en tydligt märkbar uppgradering, särskilt när det går lite hårdare. Att lägga på styvare ben på det på den relativt korta slaglängden har jag svårt att se att du skulle märka om du inte är väldigt tung eller kör på väldigt hårt.
 

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
I det hänseendet tycker jag GRIP2 är sämre än FIT4, men det kan ju också vara det att 36:an och Occam M10 är styvare än den Canyon Neuron CF9 som 34:an jag jämför med satt på.

Vad jag har läst/tittat mig till så ska det vara störst skillnad för men det är inget jag testat utan jag går enbart på recensioner från andra och tester 😊
Men väl av cykel och årsmodell på dämparna kan säkert också spela in
Att gå från FIT4 till GRIP2 bör vara en tydligt märkbar uppgradering, särskilt när det går lite hårdare. Att lägga på styvare ben på det på den relativt korta slaglängden har jag svårt att se att du skulle märka om du inte är väldigt tung eller kör på väldigt hårt.

Det är precis så jag tänker samt nya 36an med bleed valves känns också vettigt samt att det blir ingen jätte stor skillnad på en ny 36a kontra att byta dämpare och slaglängd på 34an lägger man dessutom in i beräkningen att man kan sälja 34an så blir det nog billigare med en 36a i den bemärkelsen

Men som du säger, hade man haft en cykel där planen fanns att börja gå upp på 170-180 i slag i framtiden så hade det kanske varit värt med en 38 men på 160 så är det nog aldeldes för mycket överkurs 🤔
Jag väger runt 80kg och visst jag gillar stökig cykling men att jag skulle cykla riktigt hårt skulle jag inte påstå 🙈 (vill mer än kan 🤣)
 

MtbIte

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad jag har läst/tittat mig till så ska det vara störst skillnad för men det är inget jag testat utan jag går enbart på recensioner från andra och tester 😊
Men väl av cykel och årsmodell på dämparna kan säkert också spela in




Men som du säger, hade man haft en cykel där planen fanns att börja gå upp på 170-180 i slag i framtiden såhade det kanske varit värt med en 38 men på 160 så nog aldeldes för mycket överkurs 🤔
Jag väger runt 80kg och visst jag gillar stökig cykling men att jag skulle cykla riktigt hårt skulle jag inte påstå 🙈 (vill mer än kan 🤣)

Har både 36 och 38 båda (170) och man känner ingen större skillnad enligt mig . 38an känns kanske mera smooth om det blir stökigt och man kommer med fart.
 

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad jag har läst/tittat mig till så ska det vara störst skillnad för men det är inget jag testat utan jag går enbart på recensioner från andra och tester 😊
Men väl av cykel och årsmodell på dämparna kan säkert också spela in


Det är precis så jag tänker samt nya 36an med bleed valves känns också vettigt samt att det blir ingen jätte stor skillnad på en ny 36a kontra att byta dämpare och slaglängd på 34an lägger man dessutom in i beräkningen att man kan sälja 34an så blir det nog billigare med en 36a i den bemärkelsen

Men som du säger, hade man haft en cykel där planen fanns att börja gå upp på 170-180 i slag i framtiden så hade det kanske varit värt med en 38 men på 160 så är det nog aldeldes för mycket överkurs 🤔
Jag väger runt 80kg och visst jag gillar stökig cykling men att jag skulle cykla riktigt hårt skulle jag inte påstå 🙈 (vill mer än kan 🤣)
Jag kör nog helt enkelt för lugnt 😅
Det märks att 36:an vaknar till liv när det börjar gå undan utför, men det är inte så ofta det händer där jag bor. Det blir mest platt gubbcykling här 🤣
 

JcN

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag kan säga att jag inte lyckas ställa in DPX2:an på min M10:a tillfredsställande för min typ av cykling. Behöver högt tryck (290-300psi) för 30% sag vid min vikt. Minimal rebound gör den ok men inte bra. Tycker den är onödigt hård och oföljsam i stök. Nu har jag fått tag på en Float X 2022 som enligt utsago ska passa Occam bättre än DPX:en. Blir spännande att testa till våren!
Har beställt en H20 LT som jag hoppas kommer till Sverige vilken månad som helst. Valde vid beställning att köpa till DPX2 och 36 factory fram. Hittade nu till denna tråden och läser detta. Jaja, vi får se hur det utvecklar sig! Väger kring 78 kg och med alla kläder, rygga med vatten och reservdelar kankse 10kg till? Har inte vägt exakt, bara uppskattar.

// Jonas
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer