Nya Orbea OCCAM

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Förmodligen bromsklossarna som sitter med ett litet spel som ger denna effekt. M.a.o inget att oroa sig för.
Men om det var klossarna skulle man ju se att bromsskivan rörde sig, men den ser ut att sitta helt still i filmen.
Jag tycker det ser ut att vara väldigt stort glapp i CL-splinen. Eller sitter inte skivan fast ordentligt på spindeln?

Lindbloom

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hejsan!

Ny medlem, å relativt ny ägare till en Occam H20 LT upgrade som köptes den 20/8.
Efter mycke läsande å nördande bla i smyg här, så stod de mellan en spectral å denna, å denna råkade ju finnan hos handlare i närheten å ville inte vänta till typ okt-nov på spectralen så slog till, å har inte kollat bakåt!
Mycke nöjd med cykeln efter kommit från en Scott Aspect 910 HT. Börjar komma in i cykeln å snart ska de väl labbas lite med dämpare mm för testa å se hur den beter sig😁 cyklas enbart teknisk å brötig stig än så länge, då man har tornberget och paradiset precis runt hörnet hemma i södra Stockholm, men tanken e att ta dig iväg då å då, å köra lite annat än hemmaspår å lite lift. Tips runt stockholm på trevliga rutter?
Å tack för en mycket informativ tråd!👌

Bilagor

• 20220830_164428.jpg
    20220830_164428.jpg
    1.4 MB · Besök: 99
  • 20220904_140629.jpg
    20220904_140629.jpg
    1.2 MB · Besök: 97

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hejsan!

Ny medlem, å relativt ny ägare till en Occam H20 LT upgrade som köptes den 20/8.
Efter mycke läsande å nördande bla i smyg här, så stod de mellan en spectral å denna, å denna råkade ju finnan hos handlare i närheten å ville inte vänta till typ okt-nov på spectralen så slog till, å har inte kollat bakåt!
Mycke nöjd med cykeln efter kommit från en Scott Aspect 910 HT. Börjar komma in i cykeln å snart ska de väl labbas lite med dämpare mm för testa å se hur den beter sig😁 cyklas enbart teknisk å brötig stig än så länge, då man har tornberget och paradiset precis runt hörnet hemma i södra Stockholm, men tanken e att ta dig iväg då å då, å köra lite annat än hemmaspår å lite lift. Tips runt stockholm på trevliga rutter?
Finns mycket, men följ https://www.facebook.com/groups/najsrajdmtb/?ref=share så kan du hänga med på roliga ställen 😀

unsuspected

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hejsan!

Gissar på att du känner Simon "Simster" om så är det jag som hade den svarta RS4 B5.

Lindbloom

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Är H20 LT "värd" mer priset på ca 9k mot H30?
Finns säkert nån annan som kan svara bättre än mig, men sitter bättre komponenter från början, man måste inte börja byta direkt som ja läst många gör. Å du får Fox 36 med 150 i fram.
Ja va iallafall ute efter en mer All mountain än trail så va där nånstans ja ville hamna med slaglängd så ja sållade ut ifrån de, och jämnfört med andra märken i samma prisklass så va Occamen bra kittad komponentmässigt å fick bra recentioner. Sen fick ja tag på en med factorygaffel billigare än vanliga LT så gjorde ju inget, men vet inte hur mycke man märker av de, inte ja som är så pass "ny" men e ju oändliga inställningsmöjligheter å sen e de kul å reta polarna att man har värre grejjer än dom😁

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Någon som monterat längre dropper? Jag är lite sugen på en ny (längre) men blir lite konfunderad över de angivna måtten, så här anger orbea blue papper
MAX SEATPOST INSERTION S(213mm) M(240mm) L(280mm) XL(280mm)

Jag har en medium med original oc dropper på 150mm och den ska enligt oc dropper blue papper vara 255mm insertion och den får ju plats hur bra som helst lixom 🤔
Den droppern jag skulle vilja testa är One up v2 och den har 297mm ( eller kanske klarar mig på den kortare som är 267mm i värsta fall)
Någon som testat? Eller får man helt enkelt skruva isär och kolla? Vore skönt att slippa 😁

Tengil84

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Någon som monterat längre dropper? Jag är lite sugen på en ny (längre) men blir lite konfunderad över de angivna måtten, så här anger orbea blue papper
MAX SEATPOST INSERTION S(213mm) M(240mm) L(280mm) XL(280mm)

Jag har en medium med original oc dropper på 150mm och den ska enligt oc dropper blue papper vara 255mm insertion och den får ju plats hur bra som helst lixom 🤔
Den droppern jag skulle vilja testa är One up v2 och den har 297mm ( eller kanske klarar mig på den kortare som är 267mm i värsta fall)
Någon som testat? Eller får man helt enkelt skruva isär och kolla? Vore skönt att slippa 😁
Jag har ingen aning om One up v2 passar. Men jag har slängt på en CrankBrothers highline 7 på 170mm som passar utmärkt på min Occam i storlek M

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har ingen aning om One up v2 passar. Men jag har slängt på en CrankBrothers highline 7 på 170mm som passar utmärkt på min Occam i storlek M
BikeYoke Revive 185 mm passar också med god marginal.
Det låter ju lovande då Highline 7 är 287mm och Bikeyoke 290mm 😊 men kör ni med dom helt i botten så att säga? För när jag mäter/tittar utvändigt på ramen då är jag lite skeptisk att det kommer få plats men jag har väldigt gärna fel 😁

Tengil84

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Det låter ju lovande då Highline 7 är 287mm och Bikeyoke 290mm 😊 men kör ni med dom helt i botten så att säga? För när jag mäter/tittar utvändigt på ramen då är jag lite skeptisk att det kommer få plats men jag har väldigt gärna fel 😁
Nix, inte helt i botten

Bilagor

• 2A58C34A-CA01-4E6A-B291-8317E200DC43.jpeg
    2A58C34A-CA01-4E6A-B291-8317E200DC43.jpeg
    102.6 KB · Besök: 55

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nä inte helt här heller, men den går ner iaf lite till utan att ta i nåt. Min är iofs en L så har ju lite extra.

Bilagor

• A8E344B8-81A4-466A-B694-C79B02678A6E.jpeg
    A8E344B8-81A4-466A-B694-C79B02678A6E.jpeg
    579.7 KB · Besök: 43

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nix, inte helt i botten
Får kanske testa med en vanlig sadelstolpe för att vara på säkra sidan ändå 😊

Nä inte helt här heller, men den går ner iaf lite till utan att ta i nåt. Min är iofs en L så har ju lite extra.
Jag förstår, ja men precis large har ju lite extra pats 😊

Skulle passa mig perfekt med en one up v2 210mm nerchimsad till 200mm om man kan köra stolpen helt i botten nämligen men man kanske får nöja sig med en 180mm som man har 20mm uphissad, blir ju ändå bättre än 150mm stolpen som sitter idag 🤷

Lindbloom

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Halloj.

Baknavet har rasat, och vart hos lbs i snart 4 veckor, å inget svar på när delarna kommer, hoppas dom återkommer i veckan med svar iaf på när de kan tänkas dyka upp...
Men börjar fundera nu på att köpa en själv så man får en cykel snart, hann cykla lika länge på den som de vart på verkstad nu.. vad har ni bytt till för nav? Kollat på ett slx, de borde ju funka, men lär ju finnas fler att välja på.

Gäller en H20 LT

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Halloj.

Baknavet har rasat, och vart hos lbs i snart 4 veckor, å inget svar på när delarna kommer, hoppas dom återkommer i veckan med svar iaf på när de kan tänkas dyka upp...
Men börjar fundera nu på att köpa en själv så man får en cykel snart, hann cykla lika länge på den som de vart på verkstad nu.. vad har ni bytt till för nav? Kollat på ett slx, de borde ju funka, men lär ju finnas fler att välja på.

Gäller en H20 LT
Pratar vi om att byta endast navet eller om ett nytt hjul?

Ska du byta endast nav gäller det att matcha det befintliga så längder på ekrar stämmer och du inte åker på att byta även dessa.

Lindbloom

Medlem
Nya Orbea OCCAM

Ska du byta endast nav gäller det att matcha det befintliga så längder på ekrar stämmer och du inte åker på att byta även dessa.
Dom ska ju byta navet åt mig, så tänkte lämna in ett till dom. Men då va de lite mer komplicerat än ja tänkt mig om man måste veta dom måtten. Finns infon om naven på raceface fälgarna att hitta nånstans? Försökt söka på dom förut och inte fått fram spec mycket😕
Börjar få riktig abstinens här..
Om inte annat, bara köpa valfritt bakhjul som passar?

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Dom ska ju byta navet åt mig, så tänkte lämna in ett till dom. Men då va de lite mer komplicerat än ja tänkt mig om man måste veta dom måtten. Finns infon om naven på raceface fälgarna att hitta nånstans? Försökt söka på dom förut och inte fått fram spec mycket😕
Ja valfritt 29” 148*12 boost hjul med rätt body för kassetten passar. Finns oändliga mängder hjul att välja på beroende på vad du tänkt dig för nivå och brukar dyka upp en del på köp och sälj också.

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det är ju Raceface fälgar, men Orbeas OEM-nav av okänd tillverkare i de hjulen. Nog svårt att hitta en spec.
De naven har ju inget vidare rykte och ditt är inte det första som rasar. Var det måhända spärrhakarna/frihjulsmekanismen som rasade?

Jag skulle rekommendera ett nytt hjul med nav med maskinlager istället för cup&cone som Orbea har i dessa OEM och som Shimano envisas med.

Lindbloom

Medlem
Nya Orbea OCCAM

Dom ska ju byta navet åt mig, så tänkte lämna in ett till dom. Men då va de lite mer komplicerat än ja tänkt mig om man måste veta dom måtten. Finns infon om naven på raceface fälgarna att hitta nånstans? Försökt söka på dom förut och inte fått fram spec
Ja valfritt 29” 148*12 boost hjul med rätt body för kassetten passar. Finns oändliga mängder hjul att välja på beroende på vad du tänkt dig för nivå och brukar dyka upp en del på köp och sälj också.

Det är ju Raceface fälgar, men Orbeas OEM-nav av okänd tillverkare i de hjulen. Nog svårt att hitta en spec.
De naven har ju inget vidare rykte och ditt är inte det första som rasar. Var det måhända spärrhakarna/frihjulsmekanismen som rasade?

Jag skulle rekommendera ett nytt hjul med nav med maskinlager istället för cup&cone som Orbea har i dessa OEM och som Shimano envisas med.
Jaa, de va de ja misstänkte. Letade i början när ja lämnade in de men hittade inget om just naven. Konstigt att dom inte går med raceface egentligen.
Nä ja har förstått att de e många som har problem med dom. Ja precis, låsringen hade gått sönder och sen rensade ja splinsen😑 hade fina gropar i sätena till tänderna...
Ok, ja får kolla runt lite. Nått man ska hålla lite extra utkik efter?

Lindbloom

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Det är nog bara en kostnadsreduktion/vinstmaximering rakt av.
M10-LT har RaceFace Turbine R30-hjul, de har den RaceFace-fälg och RaceFace Vault-nav och RaceFace SP-ekrar. Men M10-LT tar de ju rätt mycket mer betalt för...
Jo så e de ju, blir ju stor skillnad fort, men känns ändå som dom lagt lite på själva fälgen. Men många bäckar små, som med alla företag. Haha jaa, får nog dubbla från min H20 med factory gaffeln😅

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jo så e de ju, blir ju stor skillnad fort, men känns ändå som dom lagt lite på själva fälgen. Men många bäckar små, som med alla företag. Haha jaa, får nog dubbla från min H20 med factory gaffeln😅
Fälgen står det ju Raceface med ganska tydlig text på, så det är ju något som syns tydligt. I specen står det:
"WHEELS Race Face AR 30c Tubeless Ready", men vad jag vet är Raceface AR 30c bara en fälg. Det finns mig veterligen inget hjul som heter så. Det tycker jag är ganska ful marknadsföring. Jag tror många som köper cykeln tror de får raceface-hjul

Berk

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fälgen står det ju Raceface med ganska tydlig text på, så det är ju något som syns tydligt. I specen står det:
"WHEELS Race Face AR 30c Tubeless Ready", men vad jag vet är Raceface AR 30c bara en fälg. Det finns mig veterligen inget hjul som heter så. Det tycker jag är ganska ful marknadsföring. Jag tror många som köper cykeln tror de får raceface-hjul

Även "Race Face" hjul säger inte mycket om kvalitet av naverna. Jag köpte Race Face Aeffect hjul på K&S. Dom hade dåliga Formula nav. Bakaxeln gick sönder som orsakade chain suck. Jag kunde inte längre drar utan thru-axeln och behövde såga genom den.

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Även "Race Face" hjul säger inte mycket om kvalitet av naverna. Jag köpte Race Face Aeffect hjul på K&S. Dom hade dåliga Formula nav. Bakaxeln gick sönder som orsakade chain suck. Jag kunde inte längre drar utan thru-axeln och behövde såga genom den.
Nä, visst. Alla tillverkares prylar kan gå sönder och de flesta tillverkare har ju produkter i olika prisklasser och ibland följer kvaliteten priset. Men att skriva Hjul=Raceface och sen nämna en fälg som visar sig levereras ihopbyggd med ett okänt OEM-nav tycker jag är extra fult.
Vet man märket är det oftast mindre svårt att jaga reservdelar i alla fall. Sen verkar det dock inte helt lätt att hitta delar till just raceface nav heller....

Lindbloom

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Nä, visst. Alla tillverkares prylar kan gå sönder och de flesta tillverkare har ju produkter i olika prisklasser och ibland följer kvaliteten priset. Men att skriva Hjul=Raceface och sen nämna en fälg som visar sig levereras ihopbyggd med ett okänt OEM-nav tycker jag är extra fult.
Vet man märket är det oftast mindre svårt att jaga reservdelar i alla fall. Sen verkar det dock inte helt lätt att hitta delar till just raceface nav heller....
Jo men lite så faktiskt, förväntar sig att de ska va RaceFace rakt igenom då om inge annat nämns.
Men hursom så e de löst nu, dök upp ett nytt hjul😁
Men för framtiden ligger tanken på ett nytt hjulpar, har sneglat lite på Hunts enduro, ligger bra i pris å verkar va riktigt bra. Även läst bra om Nukeproof Horizon och dom ligger i samma pris. Finns de några erfarenheter om dom här? Elr andra rekomendationer i samma prisklass? Har ju centerlock nu, men känns lite ovesentligt om man ändå byter allt, skivor e inte en förmögenhet å e ju bra på reservfälgarna om inte annat😁

ChJ

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Min Occam hade DT Swiss M1900-hjulen från början. De har jag varit väldigt nöjd med, fortfarande raka, med bra ekerspänning och bra pris ju.
Kör med flera hjuluppsättningar, bl a XM1700/XM1501 också, men de är bara marginellt lättare och betydligt dyrare...
Så M1900 eller kanske E1900 om du kör tuffare kan vara något?

Lindbloom

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Min Occam hade DT Swiss M1900-hjulen från början. De har jag varit väldigt nöjd med, fortfarande raka, med bra ekerspänning och bra pris ju.
Kör med flera hjuluppsättningar, bl a XM1700/XM1501 också, men de är bara marginellt lättare och betydligt dyrare...
Så M1900 eller kanske E1900 om du kör tuffare kan vara något?
Jo, dom har man ju sett med. Kollat lite men dom verkar vara lite svårare att hitta som set just nu, har för mig där ja hitta va de slut, iallafall E1900. Men hur stor skillnad e de mellan M och E? Elr enduro och trail hjul över lag? Fler ekrar och lite mer gods bara?

ChJ

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jo, dom har man ju sett med. Kollat lite men dom verkar vara lite svårare att hitta som set just nu, har för mig där ja hitta va de slut, iallafall E1900. Men hur stor skillnad e de mellan M och E? Elr enduro och trail hjul över lag? Fler ekrar och lite mer gods bara?
Jo så är det väl, i a f lite kraftigare fälg i E-varianten (och lite tyngre 😁)

Dribbel

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Men om det var klossarna skulle man ju se att bromsskivan rörde sig, men den ser ut att sitta helt still i filmen.
Jag tycker det ser ut att vara väldigt stort glapp i CL-splinen. Eller sitter inte skivan fast ordentligt på spindeln?
Japp. Jag spände låsringen så fort jag fick hem verktyget. Nu är där inget glapp alls längre. Man får väl räkna med att efterspänna en hel del bultar etc på en ny cykel.

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Japp. Jag spände låsringen så fort jag fick hem verktyget. Nu är där inget glapp alls längre. Man får väl räkna med att efterspänna en hel del bultar etc på en ny cykel.
Bra att det löste sig, men jag tycker en ny cykel ska vara välmonterad när man får den... Jag har hittills inte hittat något på min som inte suttit som det skulle. En bra lbs kollar igenom cykeln och ser till att den sitter ihop som den ska. Alla kan göra ett misstag, men saker ska sitta fast vid leverans om man köper en cykel och inte en samling komponenter.

Köp & Sälj

Topp