Nya Santa Cruz Nomad -18 (?) letade sig ut på nätet...

Behöver vänja mig utseendet, solklart blä vid första anblick men jag kommer säkert ändra mig efter att ha läst några positiva recensioner.

Lillgammal

Aktiv medlem
Efter att ha haft den första generationens commencal supreme dh så kommer jag aldrig mer vilja ha en cykel med ett länkage som är beläget så nära allt bakhjulsstänk. Vet inte hur många gånger jag fick byta bussningar för att skit letade sig in.

Den är inte snygg för fem öre, speciellt om man jämför med konkurrenter i den prisklassen. ☹

H.

Aktiv medlem
Principen "vpp med dämparen fäst i nedre länkarmen" ger jag tummen upp för. Tyvärr tycker jag att utförandet blev rätt trist rent estetiskt. Den övre länken är alldeles för lång och sadelrör med hål i är ju faktiskt inte så snyggt, och något som känns rätt 2008.

Men funktionen kan nog säkert vara bra.

glitch

Aktiv medlem
Enduro Fredrik sa:
Trodde aldrig att jag skulle bli estetiskt oupphetsad av en sc cykel, tydligen så kunde jag bli det!
Instämmer....fulaste Santan jag sett tror jag.
Perfekt med nedre dämparinfästningen om man gillar att byta lager....

C-dale

Aktiv medlem
Min åsikt är att de gett sina hjul ett kass namn.
Snurrade till bra i huve't när jag läste att det följde med reservhjul i kolfiber. Whao!

InlineOla

Aktiv medlem
Jag tycker den är snygg. Svängt underrör men ändå raka linjer, skarp knäck istället för radie, betydligt snyggare än den där hängbuken många andra kör med.

larsaw

Aktiv medlem
Som vanligt när såna här cyklar lanseras så går funktion före form, men som tidigare nämnts, märks det att SC ligger i Calif. där klimatet är tort o solen alltid lyser...
Personligen är jag en sån som inte bryr mig om utseendet om grejerna funkar, dock behöver en ju flytta till typ Pyrenéerna (eller andra berg utan allt för många liftar) för att ha nytta av cykelns användningsområde, dvs trampa upp o DH-bomba ner :)

larsaw

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Eller så flyttar man bara någonstans längre norrut än sthlm där det finns fjäll att åka på.
+1 men det är så kasst med jobb o en hel massa mygg-djävlar (iof inte uppe på fjället...)

konken

Ny medlem
Inte så schnygg. Typiskt amerikanskt att envisas med korta kedjestag, nya Mojon är ju också alldeles för kört där bak.

bortsett från färgen tycker jag inte den är varken fulare eller snyggare än (__sätt in varfritt märke och modell här__)

LHelge

Ny medlem
Det kanske mest intressanta var väl att några av de billigare modellerna specades med SRAM GX Eagle...

Även om inte cykeln i sig är så intressant så skulle i alla fall jag vara intresserad av Eagle med GX-prissättning.

D i U

Aktiv medlem
Finns i"ink/gold" också. Tycker den e snygg men dämparen sitter som många säger väldigt dumt.
Någon som vet pris och vikt på reserve hjulen?

larsaw

Aktiv medlem
En aspekt som SC ändå ska ha cred för att dom "vågar" göra en hoj som inte är prio på att fara "über-trampeffektiv", utan lär behöva stöd av att föraren switchar om till låst eller iaf pedalvänligare läge.
Tycker det är bättre att göra en sån avvägning än det kompromissande dom flesta andra enduro-hojparna är. På med ett remote-reglage, eller framtida "auto-el-dämpare" (typ FOX kommande "Live Valve") så kan vi börja snacka utveckling på riktigt :)

Luthman Photography sa:
larsaw sa:
Luthman Photography sa:
Eller så flyttar man bara någonstans längre norrut än sthlm där det finns fjäll att åka på.
+1 men det är så kasst med jobb o en hel massa mygg-djävlar (iof inte uppe på fjället...)
Det är väl bara att starta eget. Larsas SBR-service.
Det sär har vi ju redan avhandlat att det aldrig skulle bära sig ekonomiskt ;)

Lingon

Aktiv medlem
Den förra var väl lite snyggare, men den är ju klart snyggare än 1:an i alla fall.

Makten

Aktiv medlem
Jag tyckte den var apful igår, men nu har jag vant mig vid "hålet" i framtriangeln där man väntar sig en dämpare, och vips ser den inte så pjåkig ut längre. Dock är ju kulören inget att hurra för. Skulle tro att bakdämparen och övre länken inte ser lika skumma ut om ramen är lite mer färgglad, och då blir det nog bättre.

Edit: Som sagt! Samma cykel från systermärket Juliana:-)

2154454-mopiyuplyaxm-julianastrega_0127-large.jpg

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
När dämparen sitter som den gör, är det inte lika bra att ta bort övre kedjestagen (sadelstagen ?) ..

Makten

Aktiv medlem
hm sa:
När dämparen sitter som den gör, är det inte lika bra att ta bort övre kedjestagen (sadelstagen ?) ..
Nä. Kedjestagen hade då kunnat röra sig helt fritt utan att dämparen gör det, eftersom det sitter en länk nere vid infästningen mot vevpartiet.
Hela grejen är att man med övre och undre länk kan styra bakhjulets förflyttning samt "utväxlingen" till dämparen.

Med single pivot – som jag antar att du tänker på – Måste svingen vara direkt lagrad i ramen. Och då blir bakhjulets rörelse alltid cirkulär.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer