Nya shimanogruppen - 90 veckors leveranstid.

Arvido

Medlem
Jag är riktigt sugen på någon av de nya 12-delade grupperna från Shimano och tänkte just klicka hem en när jag till min stora besvikelse upptäckte att det var nästan två års leveranstid på den. Jag antar att det är till följd av att de stora cykeltillverkarna suger upp alla nya komponenter. Frågan är ju vad som händer när de som köpt en ny hoj och pajar tex bakväxeln får svaret att de kan få reservdelen om två år?

Upplever ni också att det är reservdels-torka?

weldion

Aktiv medlem
Jag är riktigt sugen på någon av de nya 12-delade grupperna från Shimano och tänkte just klicka hem en när jag till min stora besvikelse upptäckte att det var nästan två års leveranstid på den. Jag antar att det är till följd av att de stora cykeltillverkarna suger upp alla nya komponenter. Frågan är ju vad som händer när de som köpt en ny hoj och pajar tex bakväxeln får svaret att de kan få reservdelen om två år?

Upplever ni också att det är reservdels-torka?
De har dock ett annat lager för garantiåtgärder. Då går det betydligt snabbare än vid vanligt inköp.
Men om det är vanlig skrotning av bakväxeln, då kan det bli tråkig väntan.

Arvido

Medlem
De har dock ett annat lager för garantiåtgärder. Då går det betydligt snabbare än vid vanligt inköp.
Garantin gäller, som du sa, inte om man pajar grejerna själv. Vågar man ens köpa nytt?

Arvido

Medlem
Håller med Weldion. Man måste få köra på. Det är ju inte alltid just när man kör som en dåre som det går sönder grejer. Det verkar för mig iaf vara helt slumpmässigt.

NickPick

Aktiv medlem
Det löser sig. Marknaden för dyra grupper är försvinnande liten, det är ju billigt som säljer. Prioriteringsordningen vore kul att se.

Mange.

Aktiv medlem
Många av shimanos premiumbutiker i Sverige har fått en låda av nya DA levererat.
Jarla & Cykelcity i sthockholm har ju skrytit med sina lådor på sociala medier.

kais01

Aktiv medlem
90 veckor slår ändå den helt osannolika ledtiden direkt från sapim på en uppsättning reducerade ekrar 140mm jag behövde i somras. på trodde jag svårslagna 67 veckor.

de fanns sedan turligt nog hos en diskret mindre firma i tyskland.

en annan branch som ligger bakom upptäckte jag nyligen, är långfärdsskridskopjäxor. de flertal tillverkare som lagt produktionen till asien är sopslut, för inget har kommit in till denna säsong än. och snart även de som har europeisk tillverkning, pga sekundär efterfrågan.

så det blir att köra vidare på det gamla ett tag.

atorger

Aktiv medlem
Fast grejorna skall användas. Annars så är det inget roligt att cykla.
Cyklar man landsväg och inte tävlar i täta klungor eller crits (dvs inte kraschar) och underhåller så håller grejerna väldigt länge.

Off road är det lite annars... hjul och bakväxlar är tämligen utsatta delar när man kör där det är lite brötigt. Brukar tänka att man inte ska ha dyrare grejer än man har råd att köra sönder, men nu behöver man tydligen också tänka på att ha grejer som går att få tag på.

Till min cross hade jag faktiskt förutom extra växelöra hemma även en extra bakväxel för jag trodde jag var så tuff och häftig att det bara var en tidsfråga. Jag har dock inte behövt byta den, har räckt med att räta upp växelörat hittills. Hjulen har jag däremot kört sönder, både genom att köra snabbt utför på skakigt underlag och genom att backa över dem med bilen.

kais01

Aktiv medlem
en extra växel och tre-fyra växelöron är vettigt att ha hemma. eller om man är på expedition; gärna med sig;)

efter arons bakväxeldebakel i fjällvärlden häromåret skaffade jag dock istället en kedjespännare som alltid är med. 130 välmotiverade gram. byggde också om ett merida växelöra så det passar alla cyklar utan undantag. kläms fast innanför dropouten, och man förlorar ett par av de snabbaste växlarna. vackert så.

för man vet aldrig vem i kompisgänget som drabbas, men det är bra att kunna ta sig hem tillsammans och cyklandes oavsett.
964FC8F4-1C9F-43B0-9C1F-B04442BE6041.jpeg

Laan84

Aktiv medlem
en extra växel och tre-fyra växelöron är vettigt att ha hemma. eller om man är på expedition; gärna med sig;)

efter arons bakväxeldebakel i fjällvärlden häromåret skaffade jag dock istället en kedjespännare som alltid är med. 130 välmotiverade gram. byggde också om ett merida växelöra så det passar alla cyklar utan undantag. kläms fast innanför dropouten, och man förlorar ett par av de snabbaste växlarna. vackert så.

för man vet aldrig vem i kompisgänget som drabbas, men det är bra att kunna ta sig hem tillsammans och cyklandes oavsett.
Visa bilaga 527678
Ser ju vettigt ut, vad heter den?

johan44

Aktiv medlem
Helt klart! En i gänget lyckades knäcka en av plattorna på "cagen" (svenska?) Den delen skulle komma i februari -23! Då är det bra med snäll handlare med schysst skrotlåda (Älskar Sigges... :)

CCS

Aktiv medlem
Med 90 veckors leveranstid på kassett (CS-8100 11-30) får man cykla jäkligt sparsamt 😟
Fel. Finns i lager här:
Screenshot_20211209-140408-032.png

kais01

Aktiv medlem
Ser ju vettigt ut, vad heter den?
contec kedjespännare. finns lite överallt, och kostar några hundra:)

finns en med enkelt spännhjul också, men fått för mig att den med två är mer universal. särskilt om den drabbade har framväxel. då kan den hantera fortsatt användning av den:)

kais01

Aktiv medlem
Istället för att man har en extra reserv bakväxel hemma, så får man fortsättningvis köpa 2st identiska cyklar för att altid ha en i reserv.. Eller kanske tre....
de behöver ju inte vara identiska men i fallet skogscykel är ju materialet rätt utsatt, och även före pandemin kunde det vara väntetider för delar, underhållsservice, och i förekommande fall tid på verkstad.

en extracykel har också ett annat användningsområde; att locka ut kompisar och familj till skogen för att pröva på det kuliga:)

Valhalla_

Aktiv medlem
Fel. Finns i lager här:
Visa bilaga 527761
Tror alltför många inte letar efter det de ska ha. En snabb googling så har man ju lagerstatus på 5-10 olika sajter och oftast finns det någonstans.

Men ser framför mig att många bara stövlar in hos lbs, frågar om de har x i lager, de svarar 48 veckor, varpå man accepterar och går hem. Eller kanske jag har fel?

CCS

Aktiv medlem
Tror alltför många inte letar efter det de ska ha. En snabb googling så har man ju lagerstatus på 5-10 olika sajter och oftast finns det någonstans.

Men ser framför mig att många bara stövlar in hos lbs, frågar om de har x i lager, de svarar 48 veckor, varpå man accepterar och går hem. Eller kanske jag har fel?
Jo jag tror också det är så i många fall. Och så sprids rykten om att "alla" komponenter har flera månaders väntetid som en slags sanning. Man får vara lite detektiv på nätet om man är angelägen om vissa saker. 😎

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer