Nybliven ägare till gammal Miyata MTB

rois

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en gammal Miyata MTB, kunde helt enkelt inte tacka nej till möjligheten när den fanns så nära min bostad. Min tanke är att göra den till en vinterpendlare när det ligger snö i Skåne. Jag vet dock inte om det är värt besväret, så jag ger kanske upp projektet. Vad jag redan har upptäckt är att sadelstolpen sitter fast. Hur lossar jag den utan att förstöra cykeln? Jag skulle också vilja byta styrstammen (heter det så?), så att jag händerna kommer längre ned och längre fram. Var hittar jag sådana (cykeln är ju gammal, så det är inte säkert att det går att hitta alla delar)?

Sedan verkar en hel del slitet, ex kassetten, klingorna, vajrar, vajerhöljen med det är förmodligen lätt att byta. Jag får går igenom och försöka förstå vad det kan kosta innan jag köper reservdelar. Tips mottages tacksamt.

Bilagor

• 2280610592.jpg
    2280610592.jpg
    69.3 KB · Besök: 331

Stumpy

Aktiv medlem
Fastnade sadelstolpar finns det massor skrivet om. Sök!
För styrstammen skulle jag skaffat en aheadset adapter och en modern stam i valfri längd och vinkel. Tänk bara på styrdiametern om du inte byter styre också.
Sadeln ser inget kul ut, så den kanske du vill byta.
Kanske skaffa "riktiga" skärmar också.
Slitdelarna brukar vara billiga till 7(?)-delat.

rois

Aktiv medlem
Tack för svaret! Har redan hittat vad aheadset adapter är, och insett att det är lätt att byta (under förutsättning att styrstammen går att lossa). Söker vidare på "fastnade sadelstolpar".

OlofSx

Aktiv medlem
Grattis till en fin retro-cykel!

Jag har inte haft en cykel med aheadset på länge men det där ser inte rätt/säkert ut på bilden angående styrstammen.
Jag skulle tro att hela den silverfärgade delen borde vara inuti ramen, eller?

Fixar du det hamnar ju styret på en mer rimlig position och du kanske inte behöver köpa några delar där.

Jag skulle koppla ur växelwire ur växelreglagen och prova om de fungerar fint i båda riktningar när de inte drar kabel.
Mina liknande projekt har antingen krävt mycket kärlek för att få växelreglagen att fungera fint igen, eller krävt nya växelreglage.

Om du behöver nya växelreglage och de nuvarande är reglage där broms- och växelreglage är en enhet så behöver du nu också bromshandtag. Då går man troligtvis till v-bromshandtag istället och då behöver du investera i v-bromsar. En sån broms-uppgradering kan man nu få till för ca 300:- via bike-discount.

Är det 7- eller 8-delat kassett?

Räkna med ny kassett, kedja, troligtvis även framdrev och då blir det lika billigt att köpa nytt vevparti, och när du ändå håller på byt vevlager. Plus nya vajrar och höljen såklart.

Dock behöver det inte bli särskilt dyrt, skulle tro att runt 1000-lappen från t.ex. wiggle eller bike-discount räcker för att få cykeln att kännas som ny angående drivlinan.

rois

Aktiv medlem
Det är 7-delat, dessutom kassett. Jag misstänkte det kunde varit frihjulskrans, men en hastig titt ger att det troligtvis är kassett.
Broms och växelreglage är troligen en enhet. Växelreglaget är fastskruvat i bromsreglaget, det sitter inte direkt på styret, och det har jag inte sett tidigare. På mina nuvarande cyklar är det separata reglage på styret.

Jag kommer att testa att koppla ur växelwire, och se hur det fungerar. Jag kommer att göra en genomgång och en kostnadsuppskattning innan jag börjar beställa. Om det blir för dyrt så får jag skicka vidare till nästa intressent.

velovin

Aktiv medlem
Jag håller som bäst på med ett liknande projekt. I mitt fall en gammal On Off Road Runner från 92.

Angående styrstammen har det redan nämnts att du bara behöver sänka befintlig stam för att få en mer normal position. Lossa insexan rakt upp från styrröret räknat, skjutsa ner till önskad ställning. Det finns gott om 1" stammar hos gamla cykelmekar om du ändå vill byta.

Jag lyxar med bra grejor från mestadels K&S här, det kommer ändå landa på runt 2000 att få cykeln som jag vill ha den. Man kan ju diskutera prisvärdheten i det hela, men det är ju en sjukt stabil cykel som har massor med historia och patina. Väl uppfräschad kommer den att funka fint i 30 år till.

Bilagor

• IMG_20190809_091032.jpg
    IMG_20190809_091032.jpg
    323.3 KB · Besök: 128

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
velovin sa:
Jag håller som bäst på med ett liknande projekt. I mitt fall en gammal On Off Road Runner från 92.

Angående styrstammen har det redan nämnts att du bara behöver sänka befintlig stam för att få en mer normal position. Lossa insexan rakt upp från styrröret räknat, skjutsa ner till önskad ställning. Det finns gott om 1" stammar hos gamla cykelmekar om du ändå vill byta.

Jag lyxar med bra grejor från mestadels K&S här, det kommer ändå landa på runt 2000 att få cykeln som jag vill ha den. Man kan ju diskutera prisvärdheten i det hela, men det är ju en sjukt stabil cykel som har massor med historia och patina. Väl uppfräschad kommer den att funka fint i 30 år till.

En fin miyata är alltid värd att renovera.
Glöm inte nya dekaler från velocals, 300-400 spänn.. väl värt! Finns i svart 33cm skall du ha :)

rois

Aktiv medlem
Tack för svaret Håkan, jag skall titta närmare på Sheldonbrown. När jag undersökt cykeln närmare kommer jag säkert med fler frågor. Kommer också att söka på K&S enligt velovin's tips.

rois

Aktiv medlem
Hej igen

Jag har sett på min Miyata. Modellen heter tydligen Terra Runner. Jag kan hitta lite information på nätet, men jag frågar ändå, hoppas det är Ok.

Var det en lågprismodell, eller är det en dyrare modell?
Var målgruppen MTB cyklister, eller är den för mer vardagligt bruk?
Mellan vilka år tillverkades den?

På ramen finns även en etikett med texten "Splines triple butted Cr-Mo chrome molybdenum tubes".
År det exklusivt, eller standard?
Vad innebär triple butted?

velovin

Aktiv medlem
Som jag minns det är Terra Runner några snäpp över min On/Off. Och den är gjord för mtb, bara det att mtb-cyklisterna var hårdare på den tiden :)

Triple butted betyder att rören i ramen är trippelreducerade. Tjockleken på rören är alltså tjockast längst ut vid ändarna, för att smalna av i två steg och vara tunnast (och lättast) på mitten. Fint och för den tiden lätt, helt klart en ram att spara och fixa upp.

rois sa:
Hej igen

Jag har sett på min Miyata. Modellen heter tydligen Terra Runner. Jag kan hitta lite information på nätet, men jag frågar ändå, hoppas det är Ok.

På ramen finns även en etikett med texten "Splines triple butted Cr-Mo chrome molybdenum tubes".

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
velovin sa:
Som jag minns det är Terra Runner några snäpp över min On/Off. Och den är gjord för mtb, bara det att mtb-cyklisterna var hårdare på den tiden :)

Triple butted betyder att rören i ramen är trippelreducerade. Tjockleken på rören är alltså tjockast längst ut vid ändarna, för att smalna av i två steg och vara tunnast (och lättast) på mitten. Fint och för den tiden lätt, helt klart en ram att spara och fixa upp.

rois sa:
Hej igen

Era ramar är identiska, gaffeln skiljer åt då on/off, sport runner har fästen för lowrider, alltså möjlighet till touring. Skillnaden mellan Terra och on/off är nog bara komponenterna.

Terra runner fick senare aluminiumram med komponenter i dx gruppen och till sist deore lx

velovin

Aktiv medlem
IMG_20190818_110238.jpg

Tänkte ge dig lite inspiration till att ta tag i projektet. Gamla mtb-ramar lämpar sig utmärkt som grund för en smutt stadscykel. Denna har inte kostat mycket (om man bortser från pakethållaren).

Väntar på klinga till 1x8 drivlinan. Åttadelat är det senaste har jag hört.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
velovin sa:
Tänkte ge dig lite inspiration till att ta tag i projektet. Gamla mtb-ramar lämpar sig utmärkt som grund för en smutt stadscykel. Denna har inte kostat mycket (om man bortser från pakethållaren).

Fasen så rätt den blir. Gillar verkligen enkelheten och funktionaliteten. Skall du ha skärmar?
Själv kör jag 1x7 med 34 fram.

velovin

Aktiv medlem
Carl Edfeldt sa:
velovin sa:

Fasen så rätt den blir. Gillar verkligen enkelheten och funktionaliteten. Skall du ha skärmar?

Tackar!

Bygger den till min pappa (på min gamla ram som jag fick i julklapp -92).

Det får nog bli skärmar, även om det bär emot. Hellre en lite fulare cykel som används än en väggprydnad.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
velovin sa:
Carl Edfeldt sa:
velovin sa:

Tackar!

Bygger den till min pappa (på min gamla ram som jag fick i julklapp -92).

Det får nog bli skärmar, även om det bär emot. Hellre en lite fulare cykel som används än en väggprydnad.

Bra, skärmar är vettigt. Funderar på det till ridge runnern så den går att använda..., det bär emot

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer