Nybliven Bromtonägare

Lodet

Medlem
Nybliven Bromtonägare
En väska är ingen dum idé
Själv kör jag med en large borough roll top bag
Jag har precis köpt verktygssatsen som man förvarar i ramen, jag tycker den är fin och smidig men den kostar en slant!

kais01

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
mitt råd är att fundera när det gäller tillbehör om de verkligen är värda mervikten.

allt skall i något läge bäras. t ex en ryggsäck är betydligt lättare att hantera än en väska fastspänd på cykeln. likaså ställer den till x antal gånger mindre trassel när cykeln skall vikas ihop.

ändå tycker jag fästet fram är användbart, och på detta gärna den hopfällbara korgen. äger ett par väskor som hängt med beggade inköp, använder inte dessa;)

NiklasL

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
- Block för väska (men använder än så länge bara ryggsäck)
- Överdrag (vissa lär kräva det på tåg och så men ännu inte använt)
- Wellgo pedaler (för att slippa vänsterklumpen)
- Specialized sadel (original är bra men efter några km fick jag domningar)
- Ergonomiska handtag (Ergon GP-1)
- Laddbar fram- och bakbelysning

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nybliven Bromtonägare
Just det, överdraget fick jag med min begagnade. Har aldrig tvingats använda det men brukar dra på när jag släpar in den skitig på resturanger osv (eller gjorde när man fick gå på restaurang), det är inte så tokigt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
Jag upplever att överdraget ger acceptans när man är bland andra människor/resenärer/kollegor. Men jag använder inte min lika frekvent som många andra här. För mig är momentet på/av inte störande.

kais01

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
ja överdraget är en tillgång när man skall på bio eller liknande.

i kollektivtrafiken kör jag utan, aldrig fått klagomål på tjugo år:)

kais01

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
.
709EC734-0031-4368-9A8F-41D1772B8C26.png

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nybliven Bromtonägare
Har fått försynt påpekan om att den "ska vara i väska" av en busschaufför en gång. Visade honom rätt info nästa gång vi åkte med bussen. Annars bara glada tillrop av både busschaufförer och biljettkontrollanter.

Storklas

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
Väska och block är den bästa investering jag har gjort ang tillbehör
Har också MKS Eazy pedaler som jag rekommenderar. Tycker förövrigt att cykeln är mycket trevligare med väska fram, gärna med lite vikt i (finns ju ryggsäckar om man nu vill ha det). Ang handtag gör jag just nu ett försök med Ergon handtag (3orna tror jag) men än så länge betydligt sämre än comb med cane creek ergo control barends och ritchey foam handtag (tycker cane Creek ergo barends funkar utmärkt på Brompton med s-styre, kan nog vara annat för de övriga).

Håkan M3R

Ny medlem
Nybliven Bromtonägare
Försökte beställa grejer på nätet för 285 dollar Singapor. Då tillkommer shippingtillägg på 5000 dollar.
Måste vara något jag inte förstår.
Håkan

Pulver

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
Är det inte problem med att man slår i hälarna i väskan när man har den på pakethållaren sådär ?

Jag upplever att jag alltid får det problemet när man har (breda) saker för långt fram på pakethållaren.

Personligen funderar jag på den smarta cykelvagnen "Chubby" av Radical Design, även om den är kostsam.

Både som vagn och som "väska" när man reser.

kais01

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
ja man får placera väskan lite längre bak än på bilden, som hämtades från nätet. det funkar i det läget bra, jag kör 45 i skostorlek, och spd.

bromptons ramgaranti faller om man kopplar trailer till navet.

det blir också problem hålla sig under 23 kg incheckat bagage. och besvär ta sig fram på vanlig landsväg.

Pulver

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
ja man får placera väskan lite längre bak än på bilden, som hämtades från nätet. det funkar i det läget bra, jag kör 45 i skostorlek, och spd.

bromptons ramgaranti faller om man kopplar trailer till navet.

det blir också problem hålla sig under 23 kg incheckat bagage. och besvär ta sig fram på vanlig landsväg.
OK, tack 🙂

Kände inte till det där med ramgaranti :unsure:

Men med tanke på hur stabil Brompton är så är det antagligen ingenting jag skulle oro mig över, verkar ju finnas väldigt många nöjda köpare av Chubby trailern också - enda nackdelen är priset på den (599€)

kais01

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
gissat att det är vid infästningen till vevpartiet svaga punkten finns. sanma plats som har tendens spricka på scott och diverse andrs mtb.

sen är det säkert skillnad i risken för utmattningsbrott att dra ett par barn på daglig basis jämfört med lättare semesterpackning.

hade själv hellre övervägt en enhjulig hopfällbar trailer med fjädring.

Pulver

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
gissat att det är vid infästningen till vevpartiet svaga punkten finns. sanma plats som har tendens spricka på scott och diverse andrs mtb.

sen är det säkert skillnad i risken för utmattningsbrott att dra ett par barn på daglig basis jämfört med lättare semesterpackning.

hade själv hellre övervägt en enhjulig hopfällbar trailer med fjädring.
En annan trailer som jag övervägt som också är relativt dyr är Burley Travoy, framförallt för att den blir så liten i ihopfällt tillstånd.

Den fäster man i sadelstolpen, så då slipper man de problem du nämner 🙂

Finns att köpa bla här: Länk

kais01

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
den där infästningen ser ut att skapa fler problem än det löser. förutom extrem brytkraft i stolpen gör tyngdpunkten att det blir stor risk för farliga kast om ena hjulet på vagnen passerar ett hinder, syns närmast på bilden.

kan man klämma fast den längre ner på stolpen går det nog bättre.

ett attraktivt alternativ är aevon L80. förutom att det är hopfällbar har den fjädring:)

Bilagor

• B04AB50E-5C29-4D74-A06B-5E376B3378EC.jpeg
    B04AB50E-5C29-4D74-A06B-5E376B3378EC.jpeg
    19.7 KB · Besök: 5

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nybliven Bromtonägare
Min ram sprack ju precis vid vevpartiet, och jag körde en hel del med barnkärra efter den. Kan finnas ett samband, men inte säkert förstås. Har inte kört kärra med nya bakramen och inte heller haft av den.

Pulver

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
Anledningen till att jag är intresserad av Chubby trailern är dock att den har plats för en ihopfälld Brompton och har bra padding för att skydda vid exempelvis flygning, men även fungerar som "gå-vagn" - både för att frakta Brompton och för att exempelvis handla saker i butik.

Om man nu åker på en längre resa med flyg är den ju ett smidigt sätt att få med sig både vagnen och mycket packning.

Vanliga cykelvagnar har jag sedan tidigare 🙂

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Nybliven Bromtonägare
har man mycket bagage så:)

alternativet vincitaväskan rymmer ändå ganska bra; både brommien och kläder för någon vecka. förvaras i helst två tredelade platta innerväskor som köps separat och som viks runt cykeln och samtidigt skyddar den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer