[Nybörjar-rajd] Samling vid HBB kl 10:00 på fredag 6/4! Alla välkomna!

STIZZE

Ny medlem
Jag tänkte dra ihop säsongens första(och kanske enda, man vet aldrig) nybörjar-rajd!

Konceptet är enkelt, vi ses kl 10:00 vid hammarbybackens parkering med våra mountainbikes och alla är välkomna oavsett hur duktig man är. Alla tar med sig en varsin slang, pump, däckavtagare, vatten/sportdryck och kanske nån energikaka för den otränade.

Dagens tema blir att cykla och ha kul, då det är en nybörjar-rajd kommer vi tillsammans att ha extra stor hänsyn till den långsammaste i gänget och målet är att det inte ska gå att bli borttappad i skogen. Den som är långsammast ska inte behöva känna någon press om att hänga med i ett för högt tempo eller dylikt. Behöver den stiga av vid nått hinder där personen blir osäker så gör den det. Vi kommer dock heller inte ta så stor hänsyn till terrängen för att hitta nånting enklare, utan vi kommer köra på helt normal hellas-terräng så ni får se hur det ser ut också.

Vi kanske siktar på 1.5-2.5h cykling vilket blir väldigt beroende på hur snabbt det går och hur vi känner oss när vi väl drar igång. Kanske avslutar med fika ifall hellasgårdens café är öppet? Jag har faktiskt ingen koll för tillfället..

Några oskrivna regler vid cykling i grupp är
- Alla ska med. Detta innebär att;
- Man cyklar en bit och väntar sedan in hela gänget innan vi startar igen.
- Vi håller ihop gruppen tätt och det är allas ansvar att hålla koll bakåt så att man själv aldrig cyklar ifrån någon.
- Där stigarna grenar sig stannar man upp eller bromsar in och säkerställer att alla är med bakifrån.
- Om någon tappas bort så kommer en/ett par cykla tillbaks och titta efter denna.
- Om det är du som kommer bort, förmodligen har du tagit fel stig någonstans, cykla då tillbaks till närmaste förgrening där de som letar efter dig troligen kommer cykla förbi.
- Vi kommer ta många korta pauser för att vänta in alla kontinuerligt
- Om(NÄR!) någon punkar eller får problem med cykeln så väntar alla på lagningen eller beslutet om att bryta.
- Man håller en liten lucka från den framför så man inte kör in i varandra.
- Det finns ingen hets om att man måste hänga med i ett tempo, den här rajden är till för de som vill prova på och det ska respekteras.

Detta är alltså helt privat-person arrangerat som inte är mer avancerat än att jag gärna guide'ar er på en runda i hellas-skogarna i ett lugnt tempo där vi väntar in alla. Vi kanske bara blir två stycken, eller så är vi 10st.

De oskrivna reglerna är till för allas säkerhet både för att ha kul och inte irra bort sig i skogen och dyka upp utsvulten på andra sidan norska gränsen om tre veckor.

Hoppas på respons, ju fler som hakar på, ju fler gånger kommer jag nog dra igång dessa rajder!

Jag har en polare som vill prova på som inte har cykel, jag ska se efter om jag kan hyra en åt honom nånstans ifrån..

STIZZE

Ny medlem
Japp. Man är rätt bra skyddad från vind och vatten i skogen och man anpassar ju klädsel efter väder, som alltid

DT

Aktiv medlem
AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Du vet hur vädret ska bli va?

Tänkte just skriva detsamma, snöblandat regn och noll grader... :-)

Men jättebra initiativ annars!

STIZZE

Ny medlem
Enligt prognoserna så har vi plusgrader så länge vi kommer va igång, och det är som sagt stor skillnad att cykla i skogen och på landsvägarna som ni sysslar med mer. Igår t.ex höll jag på att frysa ihjäl när jag körde en timme asfalt, jag var helt säker på att jag skulle vakna upp sjuk imorse. Men idag med liknande grader så var det riktigt varmt och skönt i skogen!

Jag har cyklat i regn många gånger, man märker inte av det så fasligt mycket i skogen. Man har fullt upp att styra åbäket framåt skrattandes. :)

Emil trivdes till och med i kortbyxor ikväll och +5 grader.
IMG_0293.JPG

STIZZE

Ny medlem
Klädmässigt så kommer jag personligen köra med cykelbyxor, benvärmare, sommarskor, eventuellt regnöverdrag på skorna, underställströja, vinterjacka(tål vind och väta rätt bra) och hösthandskarna. Ingen mössa, keps eller buff.

Och hjälm såklart. :)

MoeJoe

Aktiv medlem
Trevligt initiativ! Bra karma Stizze.

Bortrest men hoppas ni får en trevlig tur .

stereo

Medlem
Snyggt initiativ!
De gånger jag varit med på nybörjarrajd så har det varit riktigt kul.
Tyvärr även jag bortrest.

lisa80

Ny medlem
Vad kul med en nybörjar-rajd,hade så gärna velat följa med! Men är tyvärr bortrest...

Bra initiativ Stizze! Om det inte vore så tidigt skulle jag nästan hänga med själv för att slippa farthetsen och bara ha det kul i skogen.

floors

Aktiv medlem
Om någon har en 29-tummare att hyra ut (till man 180 cm, 73 kg) så har jag nog eventuellt en kompis som vill vara med och prova.

kronbladh

Medlem
Verkligen kul!
Lillgrabben läste också igenom och sa direkt att han ville följa med.

Upptäckte dessvärre nu att SL bestämt sig för att dra in pendeltågen under helgen... Efter att ha kollat väderprognosen verkar det till råga på allt som om jag gjorde helt galet i att idag lägga på sommardäcken.

Vi får se hur det blir, vi hoppas på något sätt ta oss igenom stan men inte omöjligt att vi får ställa in imorgon.

kronbladh

Medlem
tyvärr får vi inte ihop logistiken kring dagen för familjen utan måste stå över dagens tur. tycker det är tråkigt för det hade varit ett utmärkt tillfälle att få komma ut och cykla med grabben på för mig nya stigar... hoppas det kommer fler chanser!

STIZZE

Ny medlem
Härligt väder ju, det kommer definitivt synas att man varit i skogen och härjat iallafall! Kommer bli kaaaanon!

STIZZE

Ny medlem
Jag hittar inte min handpump, det vore bra om nån annan får med sig en utifall att vi punkar

MissBehaved

Ny medlem
@Stizze: Tack för att du tog dig tid att guida oss. Och tack alla ni andra också för roligt sällskap och glada hejarrop. Jag hade så sjukt roligt och jag känner mig fortfarande alldeles hög av lycka. Att så små saker som att klara av ett knixigt parti kan göra en så glad, trots vurpor, nya blåmärken och lera upp i ansikte och hår. :)

Önskar er en riktigt skön påsk!

cyklariskogen

Aktiv medlem
fredrikw skrev:
> Happy när det är som bäst, bra initiativ
> Stizze.

+1.

mytomspunnen

Aktiv medlem
fredrikw skrev:
> Stizze.

+1

Westman

Aktiv medlem
fredrikw skrev:
> Stizze.

+1

aYa

Ny medlem
Westman skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Happy när det är som bäst, bra initiativ
> > Stizze.
>
+1

Man blir riktigt avis på er! Vill oxå ut och köra!

Hasse#7

Aktiv medlem
Eldsjäl som välkomnar, visar, väntar och är allmänt Happy.

Absolut bästa sättet att få fler cyklister. Bra Stizze!

Aron

Moderator
Jag blir alldeles varm inombords av att läsa detta.

Vad är det för slät fin stig ni hittat?

MissBehaved

Ny medlem
Jag kan inte gå ordentligt. Jag ett blåmärke stort som 1.5 handflata på vänster insida lår och 12st mindre (jag skämtar inte) på höger insida lår. En lårkaka på höger ovansida lår och ett 7cm långt blåmärke tvärs över. Hur i helsike lyckades jag samla på mig alla dom idag? Men jag känner fortfarande lycka i kroppen. :)

aYa

Ny medlem
MissBehaved, Hur lyckas man med alla dessa märken?
Det var väl nybörjar tur?? :) Men tur att de känns att du vart ute å rört på dig, vore väl konstigt annars?

Huvudsaken att ni hade roligt :)

MissBehaved

Ny medlem
@a Y a: Ja du, jag vet inte riktigt. Känns som de var lite väl många. Förvisso vurpade jag några gånger och varje gång jag halkade till slog jag nog i ventilen på bakre dämparen. Men varför jag ser ut som jag gör på höger insida och ovansida lår vet jag faktiskt inte. Har säkert kört ner låret i en och annan rot samt sten när jag tänker efter... haha... jag gjorde många konstiga saker idag, bl.a klarade jag av ett halvläskigt parti och blev så glad att jag glömde bort att koncentrera mig och cyklade rätt in i ett träd. De andra fick mycket att skratta åt idag och jag själv höll på att gå åt av skratt flera gånger under turen. Galet! :)

Stumpy

Aktiv medlem
Härligt MissBehaved. Man skall inte fega. :)

Eller rättare sagt. Det är ofta när man fegar som det går illa. På det igen, bara.

Det är inte utan att man blir sugen på skogshoj igen.

Kudos till Stizze.

glitch

Aktiv medlem
Starkt av alla som gav sig ut i rusket och all heder till Stizze! Mer sånt!

BOFH

Aktiv medlem
Det här borde göras om nån gång lite senare i vår. Då är kanske jag med också.

Hannosaurus

Ny medlem
Det var galet roligt idag! Många tekniska utmaningar och en hel rad vurpor bjöds det på, men även skratt, glada tillrop och pepp.
Och årets första bad för min del.

Topp