Nybörjare behöver hjälp med bakre derailleur.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Hej. Jag försöker få min cykel att växla bättre. Jag har ett 3x8 system 24-34-42 fram och 11-30 bak, om det gör någon skillnad.

Jag har försökt få bakväxeln att växla "bätttre". Med bättre menar jag att den växlar snabbt när man byter växel med växelväljaren och att den når alla växlar. Hur jag än försökt nu helgen får jag alltid samma problem: antingen fungerar det helt bra att växla till lägre växlar men ligger allt en växel efter när jag växlar mot högre, men sen hoppar den över 7an och går superfint till 8an. Eller så kan jag ställa in "indexet" så att växlar fint till högre växlar, men då släper det en växel när jag växlar till lägre växlar och hoppar sedan över2an och lägger sig i 1an.

Min rutin för att ställa in växlar är:
1. Koppla ur vajern till derailleuren.
2. Ställ in H-limit.
3. Koppla ihop vajern med derailleuren igen. Se till att vajern är lagom spänd.
4. Skriva på "justerskruven" (eller vad den heter) så att derailleuren byter kugge när man byter på växelväljaren.
5. Ställ L-limit så att kedjan inte ramlar in i hjulet.
6. Kolla att "indexet" funkar genom att växla tillbaka till minsta kugghjulet.
7. Skruva på "justerskruven" så att alla växlar funkar ordentligt.

Men som sagt, hur jag är försöker vill det inte. Säkert börjat om från början 5 gånger under helgen. Är det något jag missar? Eller är det helt enkelt dags att köpa nytt? Jag har ett nytt växelöra, så det borde vara rakt, men derailern har varit med om en del sköna vurpor och är nog på väg att ta slut.

fhloston

Aktiv medlem
Det låter som att du har hög friktion i vajer och höljen. Testa hur det känns om du lossar vajern från växelföraren och håller i den och växlar.
Troligen är byte av vajrar och höljen lösningen

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer