(Nybörjare) Bör jag byta främre kedjeringen och måste jag ha 50T? 105 ist för Ultegra? (Bilder)

qube

Medlem
(Nybörjare) Bör jag byta främre kedjeringen och måste jag ha 50T? 105 ist för Ultegra? (Bilder)
Köpte en beg. Scott Speedster SE på postorder.

Var ok skick, men har hittils bytt kedja och beställd ny.beg bakdrev här på forumet då den hoppar kugg på näst, eller nästnäst trögaste växeln.

Den gör dock fortfarande ett oljud på stora drevet fram tycker jag, har justerat framväxeln och är ganska säker på att den inte ligger i växeln. Ljudet försvinner när jag kör på lilla drevet.

1. Har förstått att det kan vara svårt att bedöma drev, men vad säger era laserögon? Äre dags att byta? Gör ens dåligt framdrev oljud?

2. Slutligen, är noll elitåkare så tänkte nedgradera till 105 drev fram för att spara kronor. Som jag förstår är FC7000 kompatibelt?

3. Måste jag köpte 50T? Det funkar inte att köpa en 48 eller 52 och bara göra någon liten höjdjustering på framväxeln? Vet inte hur det fungerar riktigt.

4. På sista bilden, saknas det en hjälpakedjan plupp på stora drevet? Den växlar iallafall upp och ner utan problem.

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_20220509_190147.jpg
    IMG_20220509_190147.jpg
    543.7 KB · Besök: 104
  • IMG_20220509_190158.jpg
    IMG_20220509_190158.jpg
    471.9 KB · Besök: 98
  • IMG_20220509_190223.jpg
    IMG_20220509_190223.jpg
    380.3 KB · Besök: 98
  • IMG_20220509_190312.jpg
    IMG_20220509_190312.jpg
    469.9 KB · Besök: 100

Pqz

Aktiv medlem
105 funkar men passar inte flush mot veven.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Vad är det för ljud?
Är det ett skavande ljud?
Är du säker på att ljudet kommer framifrån?
Är indexeringen halvdant justerat bak blir det lite åt ett hackande ljud.
Tycker att framdrevet ser lite slitet ut men TROR inte att det ska generera oljud .

aben

Aktiv medlem
Det finns ett visst slitage på den stora klingan men jag tycker den bör klara sig ett tag till innan byte, tror inte missljudet kommer av slitaget på klingan utan det är nog något annat.

qube

Medlem
Vad är det för ljud?
Är det ett skavande ljud?
Är du säker på att ljudet kommer framifrån?
Är indexeringen halvdant justerat bak blir det lite åt ett hackande ljud.
Tycker att framdrevet ser lite slitet ut men TROR inte att det ska generera oljud .
Det är inte uppenbart skavande ljud för att växeln ligger på, då detta har jag justerat åtminstone i sidled (men ska dubbelkolla), men liknande. Mer att allting låter lite generellt, att dreven låter. Ganska konstant ljud. Tycker det försvann helt när jag kör på lilla klingan fram.

Min tanke om drevet var att om kuggmellanrummen är för stora på drevet fram att kedjan kluckar i varje hål. Ber om överseende för terminologin, haha!

aben

Aktiv medlem
Det är inte uppenbart skavande ljud för att växeln ligger på, då detta har jag justerat åtminstone i sidled (men ska dubbelkolla), men liknande. Mer att allting låter lite generellt, att dreven låter. Ganska konstant ljud. Tycker det försvann helt när jag kör på lilla klingan fram.

Min tanke om drevet var att om kuggmellanrummen är för stora på drevet fram att kedjan kluckar i varje hål. Ber om överseende för terminologin, haha!
Tror mer på att det är olikheten i kedjespänningen mellan lilla och stora klingan som gör skillnaden i ljud och hade även kollat så bakväxeln är rätt justerad.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Om du snurrar pedalerna baklänges med handkraft går det mjukt eller känns det som att det inte kuggar i ordentligt?

qube

Medlem
Tror mer på att det är olikheten i kedjespänningen mellan lilla och stora klingan som gör skillnaden i ljud och hade även kollat så bakväxeln är rätt justerad.
Ok! Ja, får kika på den igen :)
Om du snurrar pedalerna baklänges med handkraft går det mjukt eller känns det som att det inte kuggar i ordentligt?
Får kolla på detta, men tror det går mjukt och bra faktiskt.

Trim

Aktiv medlem
Lastar ni av upp växling lägga över och pet sjustera till baka så kjedjan går fri så funkar fram drev växlar bak är linje lägen sedan gruppering främre bakre går lilla lilla stora stora men är tillfälliga sedan låter osmord kjedja i länkar skall smörjas med Tun olja typ 5-56 wd40 bikerolj vajerolja till skillnad mot växelnav typen där mer tjockare går använda typ symaskin olja men på kjedje växlare är den för tjock typ.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
1 drevet ser ut att ha en hel del liv kvar och slitna drev skapar inte oljud

2 105 passar men kommer se lite konstigt ut eftersom de har en ngt annan utformning designmässigt - men funktionen är 100%

3 46t finns till Ultegra, vet inte om 48 finns. men du kan byta storlek dock måste du höja / sänka framvxl. samt justera vajern efter

4 Det ser ut så

kais01

Aktiv medlem
inget slitage värt namnet på den där framklngan. när det är dags att göra något om en tre-fyra kedjor behöver du inte heller köpa nytt utan man kan renovera den. tänk på att framklingorna slits tvärtom gentmot kassetten.

vad du däremot bör köpa per omgående är en kedjeslitagemätare.

Stumpy

Aktiv medlem
Tycker det ser bra ut. Går kedjan rätt väg genom bakväxeln? Det finns en tapp mellan inner- och ytterplattan vid trissor a som det är lätt att dra kedjan utanför. Då skrapar det, men det borde det iofs göra på lilla klingan också. Är kedjan kapad till rätt längd?

qube

Medlem
Lite bilder och videos från dagens testning. När jag vevar framåt på andra videon är de nytvättad och smord kedja.

Det kanske bara ska låta så här? Tycker dock intensiteten varier pulsvis när jag trampar på vägen med med kraft i pedalerna.

Bilagor

• IMG_20220510_170819.jpg
    IMG_20220510_170819.jpg
    450.8 KB · Besök: 27
  • IMG_20220510_170856.jpg
    IMG_20220510_170856.jpg
    524.1 KB · Besök: 28
  • IMG_20220510_170945.jpg
    IMG_20220510_170945.jpg
    621.4 KB · Besök: 25

qube

Medlem
Äh glöm allt, nu låter det inget mer. Om det var lite justeringar av växeln, tvätten eller åtdragandet av cletsen på skorna låter jag vara osagt. Haha. Sort tack dock alla som engagerat sig! I'll be back! 😆

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
det oljud du har att skriva hem om kommer när du vevar baklänges och får misstänkas vara från taggarna till drivern för kassetten. ovanligt ljudligt för shimano, nästan i campaklass men jämförelsevis mera mekaniskt än metalliskt.

det blir tystare om man smörjer taggarna med fett i stället för olja, men ditt ljud skulle också vara brist på smörjning där överhuvudtaget. jag skulle ta ur drivern och kolla.

ett annat inslag i din ljudkuliss kan vara från trissorna i växelföraren. när man varvar kedjan baklänges genom dem uppstår lätt disharmoni. de är på vissa modeller riktningsbestämda.

gsb

Aktiv medlem
Lastar ni av upp växling lägga över och pet sjustera till baka så kjedjan går fri så funkar fram drev växlar bak är linje lägen sedan gruppering främre bakre går lilla lilla stora stora men är tillfälliga sedan låter osmord kjedja i länkar skall smörjas med Tun olja typ 5-56 wd40 bikerolj vajerolja till skillnad mot växelnav typen där mer tjockare går använda.
Helt omöjligt att läsa din text.

aben

Aktiv medlem
Helt omöjligt att läsa din text.
Tycker inte det är svårt att förstå.

Växling mellan dreven fram fungerar bra om man växlar upp utan tryck på pedalerna och för växelföraren något tillbaka efter att kedjan bytt klinga. För bakväxeln är linjeringen viktig, ytterlägena fungerar men bör undvikas. Sen skall kedjan vara smord med tunn olja till skillnad mot invändiga växelnav som behöver en tjockare olja.

Liknande trådar

22 svar
av snigelspeeden...
Topp