Nybörjare/budget cykel.

Dwiz

Ny medlem
Nybörjare/budget cykel.
Hallå.

Jag har lurkat i forumet runt en vecka, så jag ska försöka hålla mig ifrån "Är den här cykeln bra" frågor, även fast jag är rädd att det kan finnas några inslag.

Men jag är helt grön på mtb, har nu funnit ett intresse för sporten. Jag har studerat fenomenet en vecka nu, delvis via detta forum och delvis åtskilliga timmar på YouTube. Jag letar febrilt efter en cykel och får stundande tider nöja mig en "budget" cykel. Antingen ny eller begagnad.

Något som är en deal-breaker är gaffeln, en ny cykel i 4-6k klassen tenderar att ha en suntour gaffel. Läser man här så är det totalt värdelöst, det skrivs så mycket att när jag är ute i det fria och ser en fin mtb med suntour gaffel så ryggas jag tillbaka utan att egentligen vet varför. Ska man dra alla suntour gafflar över en kant? Finns det undantag när jag tittar på speccsen? Dessutom! Vad får anses vara en lämplig slaglängd på en gaffel om man är 1,83 och klockar in på nästan 100 pannor? Jag ska cykla stigar och skog, är tanken.

Försöker förstå gafflarna så jag letar på rätt sätt och hittar kanske en budget cykel med en helt okej gaffel (läs: Suntour). Om någon av er kan länka en cykel som kan på någotvis ge mig en fingervisning av vad en budgetcykel som är okej?

Dwiz

Ny medlem
Nybörjare/budget cykel.
Det finns mycket lite att köpa just nu. Stannade budgeten på 6000 eller vad kom du fram till?
Den är ju inte fastfrusen på 6k. Men har valt att lägga mig där utan att överbetala något jag kanske inte tycker är kul. Utan att få "billigt" slungas in i sporten för att sedan spara till något bättre i en snar framtid.

Kollar man begagnat så känns det spontant som att det finns deals för dom summorna? Men som sagt, jag är väldigt okunnig i vad som klassas som deal.

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjare/budget cykel.
Just nu är det nog begagnat eller nån av kedjorna för den budget.
Den billigaste jag vet med rockshox är ragley big al men den går inte att köpa nu.

Detta är det närmsta vi kommer. Ingen aningen om hur bra eller kass gaffeln är

Dwiz

Ny medlem
Nybörjare/budget cykel.
Just nu är det nog begagnat eller nån av kedjorna för den budget.
Den billigaste jag vet med rockshox är ragley big al men den går inte att köpa nu.

Detta är det närmsta vi kommer. Ingen aningen om hur bra eller kass gaffeln är
Tack! Låter som jag får hålla mig till begagnat hädanefter, om det inte blir en klassisk "fuck-it" och köper en bättre cykel. Men om man kollar blocket. Så hittar jag cyklar som känns bra. Som nedan länk, känns vettig i ett första utkast?
Ghost MTB 29" https://www.blocket.se/vi/92231150.htm

Jag försöker bara förstå vad jag ska titta efter så jag inte hamnar i ett vakuum där jag tror den är bra men 2 timmar senare inser att den inte är bra. Om man kollar xxl. Vad gör denna obra för mig och mitt ändamål?

OlofSx

Medlem
Nybörjare/budget cykel.
Suntour kan göra bra framdämpare, men är också störst på de allra enklaste varianterna där fokus ligger på lågt pris och inte mycket annat. Deras kunder, cykeltillverkarna, vill ha något som ser ut som framgafflar och som kostar nästan ingenting så då tillverkar de just detta.

Om du kollar på Suntours lista över framgafflar ska du undvika alla de som är markerade ”Casual MTB”.

Dwiz

Ny medlem
Nybörjare/budget cykel.
Suntour kan göra bra framdämpare, men är också störst på de allra enklaste varianterna där fokus ligger på lågt pris och inte mycket annat. Deras kunder, cykeltillverkarna, vill ha något som ser ut som framgafflar och som kostar nästan ingenting så då tillverkar de just detta.

Om du kollar på Suntours lista över framgafflar ska du undvika alla de som är markerade ”Casual MTB”.

Fantastiskt. Tack för infon!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer