Nybörjare i behov av tips kring MTB!

Supremus

Medlem
Hej. Förra året i Juni påbörjade jag min resa till förändring kan man säga.

Min längd är 179.
Gå ner i vikt - 105kg vid start. Idag 88kg, ska ner till 80.
Sluta röka! Slutade röka i Januari och det håller i sig utan problem.
Börja träna/motionera. Jag promenerar i rask takt, 7.5/8min per km. 5,5km/runda som ibland blir 6,5 eller mer.
Att cykla har jag väl alltid tyckt om så jag ser cykling i skogen på grusstigar och lite spår som ett komplement till promenaderna.
Nu när jag varit lite på forumet och läst så inser jag snabbt att detta är en djungel utan dess like, vilken cykel ska man ta?
Kikade på en begagnad Crescent Njord 27.5 tum igår för 3000kr. Kändes som en bra cykel men jag kan inget om cyklar, sist jag
hade en MTB liknande cykel var en från ICA Maxi då dom sålde cyklar och sedan en från Jula. HAHA! Så ja, min erfarenhet av cyklar
är väldigt liten.
Cykeln som jag ska köpa nu ska användas till att cykla med på alla ytor.
Asfalt då jag kommer cykla lite med min son från hemmet till lekplats, sjö, affären osv.
Men viktigt är att den ska klara av att cyklas med i skogen också, typ lite grusstigar, nedför/uppför backar.
Inget downhill i hög fart och höga hopp osv, inget sånt.

Prisklass max 10.000kr.
Här är lite alternativ jag hittat.

Om ni har bättre råd så kom gärna med dom.
Ja, jag vet redan att min budget helst borde varit runt 15-16k men i dagsläget har jag inte det.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Hej!
Bra gjort att ändra på dåliga vanor!

Ska du köpa nytt för runt 10' så tycker jag minimikraven anno 2022 borde vara:
- 1 klinga fram
- EJ qr-axel
- 29 tums-hjul

Så samtliga ovanstående tycker jag går bort även om de givetvis inte är ocyklingsbara (har själv en gammal Nucleus med qr men den kostade 5 500 kr när jag köpte den o inte det dubbla).

Beg för 3000 spänn, så kan man väl gå på vad som helst o sälja den igen för ungefär samma pengar om man inte blir nöjd.

Många rekommenderar nedanstående men den kostar lite mer än din budget. Lägg bevakning, för den finns förmodligen inte i lager. https://www.decathlon.se/p/331946-1...undefined-8641876/demodelsize-1045l_175_184cm

Finns mängder med trådar redan med förslag på hojar så använd sökfunktionen så får du ännu fler alternativ. På XXL finns t ex märket White som har några lämpliga modeller.

aben

Aktiv medlem
Cykeln som jag ska köpa nu ska användas till att cykla med på alla ytor.
Asfalt då jag kommer cykla lite med min son från hemmet till lekplats, sjö, affären osv.
Men viktigt är att den ska klara av att cyklas med i skogen också, typ lite grusstigar, nedför/uppför backar.
Inget downhill i hög fart och höga hopp osv, inget sånt.
Välj en som är i rätt storlek, utan dämpare och klarar breda däck (vilket alla mtb-orienterade cyklar lär göra) och byt sen till lättrullande så kan du köra var du vill och hur långt du vill. Det är fundamenta, resten är mera finlir :)

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
jag kommer cykla lite med min son från hemmet till lekplats, sjö, affären osv.
Men viktigt är att den ska klara av att cyklas med i skogen också, typ lite grusstigar, nedför/uppför backar
prova ut en bekväm sadel, sköna mjuka handtag och lägg pengar på fina däck, förslagsvis specialized renegade 2,3 eller continental race king protection 2,2. vilken cykel du väljer att sätta dessa på spelar mindre roll.

en ekonomiskt smart sak är att köpa en cykel med qr-axlar, tvådelat fram och 27,5-tumshjul, eftersom det är otrendigt (men med lika god funktion för den cykling du beskriver).

akta dig för moderna stigcyklar med väldigt branta sadelrör, då det kan innebära mycket belastning på handlederna vid cykling på väg.

Supremus

Medlem
Hej!
Bra gjort att ändra på dåliga vanor!

Ska du köpa nytt för runt 10' så tycker jag minimikraven anno 2022 borde vara:
- 1 klinga fram
- EJ qr-axel
- 29 tums-hjul

Så samtliga ovanstående tycker jag går bort även om de givetvis inte är ocyklingsbara (har själv en gammal Nucleus med qr men den kostade 5 500 kr när jag köpte den o inte det dubbla).

Beg för 3000 spänn, så kan man väl gå på vad som helst o sälja den igen för ungefär samma pengar om man inte blir nöjd.

Många rekommenderar nedanstående men den kostar lite mer än din budget. Lägg bevakning, för den finns förmodligen inte i lager. https://www.decathlon.se/p/331946-1...undefined-8641876/demodelsize-1045l_175_184cm

Finns mängder med trådar redan med förslag på hojar så använd sökfunktionen så får du ännu fler alternativ. På XXL finns t ex märket White som har några lämpliga modeller.
Hej, tack för att du tar dig tiden för att hjälpa mig !

QR Axel, är det något att föredra ?
Nucleus har ju 29", Marlin också.
Varför är den du länkar till bättre än dom jag länkat?
Jag frågat för att lära mig ! :D

Fundadores

Aktiv medlem
För det du beskriver tror jag det här skulle kunna vara ett bra alternativ:

Går du upp 2000 kan du få en med luftgaffel och 12-delat i bak:

Höjdskräck

Aktiv medlem
Hej, tack för att du tar dig tiden för att hjälpa mig !

QR Axel, är det något att föredra ?
Nucleus har ju 29", Marlin också.
Varför är den du länkar till bättre än dom jag länkat?
Jag frågat för att lära mig ! :D
Yo!
QR-axel är INTE att föredra även om det fungerade alldeles utmärkt för några år sedan innan genomgående axel kom (boost, thru axle, kärt barn...). Min största invändning mot QR är att bakhjulet kan hamna lite snett ibland så att växlarna kan strula. En gammal standard men som sagt man kan ju göra klipp om man kan acceptera nackdelarna. Men inte fasen skulle jag betala över 10' i nypris för en "gammal" cykel. En beg för bra pris - absolut!

Nucleus o Marlin har 29 men QR, därför var jag skeptisk. Hade inte Marlin 2 klingor fram oxå? En modern MTB har 1 klinga fram även om det givetvis inte bara kan finnas nackdelar med fler klingor fram.

Den jag länkar till har framförallt en sk modern geometri, vilket egentligen är viktigast på en hoj. D v s den är lite mer kapabel i stök men trampar ändå ok. Är det bara grusväg det handlar om så spelar det väl mindre roll. Utöver det, boost, 29-tums hjul, 1x. Jag tog fasta på att du inte bara skulle cykla grusväg utan även i skogen så denna hoj är lite mer åt trail-hållet.

@Putte-- listade Orbea Alma H50, Marin bobcat trail 4, Marin San Quentin 1. Kolla om ngn av dom finns i lager i din storlek. Även dessa mer åt trail-hållet än XC.

Pust!

Supremus

Medlem
Yo!
QR-axel är INTE att föredra även om det fungerade alldeles utmärkt för några år sedan innan genomgående axel kom (boost, thru axle, kärt barn...). Min största invändning mot QR är att bakhjulet kan hamna lite snett ibland så att växlarna kan strula. En gammal standard men som sagt man kan ju göra klipp om man kan acceptera nackdelarna. Men inte fasen skulle jag betala över 10' i nypris för en "gammal" cykel. En beg för bra pris - absolut!

Nucleus o Marlin har 29 men QR, därför var jag skeptisk. Hade inte Marlin 2 klingor fram oxå? En modern MTB har 1 klinga fram även om det givetvis inte bara kan finnas nackdelar med fler klingor fram.

Den jag länkar till har framförallt en sk modern geometri, vilket egentligen är viktigast på en hoj. D v s den är lite mer kapabel i stök men trampar ändå ok. Är det bara grusväg det handlar om så spelar det väl mindre roll. Utöver det, boost, 29-tums hjul, 1x. Jag tog fasta på att du inte bara skulle cykla grusväg utan även i skogen så denna hoj är lite mer åt trail-hållet.

@Putte-- listade Orbea Alma H50, Marin bobcat trail 4, Marin San Quentin 1. Kolla om ngn av dom finns i lager i din storlek. Även dessa mer åt trail-hållet än XC.

Pust!
Jahaaaa, då är jag med !!! Då ska man absolut undvika QR, fram är ju skitsamma men bak får det inte vara QR.
I get it ! Tack så mycket..

Vad är skillnaden mellan XC och trail då?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Jahaaaa, då är jag med !!! Då ska man absolut undvika QR, fram är ju skitsamma men bak får det inte vara QR.
I get it ! Tack så mycket..

Vad är skillnaden mellan XC och trail då?
Hjulet kan ju hamna lite snett både bak o fram men det var nog mest jag som irriterade mig på att växlarna krånglade ibland om jag behövde ta av bakhjulet. QR funkar annars helt ok om du hittar ngt begagnat, det är mest om man köper nytt för över 10' som jag tycker det borde vara thru axle. Lättare att sälja en vacker dag om inte annat.

XC - svettocykla i lycraställ. Trail - lattja i skogen o hoja runt på bakhjulet.

UprightCitizen

Aktiv medlem
P7080035-1-1024x768.jpg

f8fb8eoqcmdn2qsvuafl1irtpj6yypirnw9pavhgxlotu6ool3zbcwfmdfu6aklw-.jpg

way_tree_flowers_shoulder_dirt_road_sunny_day_summer_landscape-569506.jpg

Hur tänker du cykla?

UprightCitizen

Aktiv medlem
I första hand blir det bild 2 och 3 men 1an ser riktigt rolig ut med så jag hade nog velat ha en cykel som fixar alla 3 utan att gå sönder efter 1-2 år.
Dom två sista skulle jag säga att du kan cykla på vilken cykel som helst som har fälgar och plats för lite tjockare däck typ om du inte vill göra det till en seriös prylhobby eller jaga tider. Den första är kul, det är precis som Berk skriver blå spåret mellan Hellas och Erstavik. Sätter lite mer press på prylarna, då vill du nog gärna ha en trail-cykel kanske. 10k är i minsta laget då enligt mig.

Supremus

Medlem
Dom två sista skulle jag säga att du kan cykla på vilken cykel som helst som har fälgar och plats för lite tjockare däck typ om du inte vill göra det till en seriös prylhobby eller jaga tider. Den första är kul, det är precis som Berk skriver blå spåret mellan Hellas och Erstavik. Sätter lite mer press på prylarna, då vill du nog gärna ha en trail-cykel kanske. 10k är i minsta laget då enligt mig.
Ge mig ett tips på något som funkar enligt dig då. Inte alltför mycket över 10. Motivera om du kan varför nån av dom jag länkat till inte skulle funka. Jag är inte ute efter att jaga tider eller nåt sånt, bara få vettig motion som samtidigt är rolig 😁

Berk

Aktiv medlem
Yes, stulen med hjälp av google. Vet inte exakt var det är, men kan tänka mig att det är den där bergiga backen med lite drop osv när man börjar närma sig erstavik

Tror att det skulle kunna vara i riktning väst kort efter början av Corona och Area 51. Jag kör den delen ofta, men nästan alltid i andra riktningen, därför känner jag inte igen det.

Berk

Aktiv medlem
Ge mig ett tips på något som funkar enligt dig då. Inte alltför mycket över 10. Motivera om du kan varför nån av dom jag länkat till inte skulle funka. Jag är inte ute efter att jaga tider eller nåt sånt, bara få vettig motion som samtidigt är rolig 😁

Viktigast är något med bra, modern geometri (längre reach och flackare gaffelrörsvinkel) och tuffa däck, resten är inte så viktigt men får gärna vara lite tuffare. Problem är dock att det inte finns många cyklat med bra geometri i den prisklassen. Canyon Stoic och AM 100 från Decathlon är två, men dom är utsålda just nu.

Själva tycker jag också inte om snabb cykling. Jag cyklar gärna stök utan dämpning och med en växel, men bra geomtri och tuff däck:

513.jpg

Senast ändrad:

UprightCitizen

Aktiv medlem
Ok, den enkla: jag skulle idag ha svårt att gå till att cykla tekniska trails utan dropper post. Fantastisk uppfinning. Får man först på cyklar från ungf 15k. Dämpare. Det är oftast dom absolut billigaste dämparna på billiga cyklar. Knepiga eller omöjliga att ställa in bra. Hjul som är tubeless ready och fixar däck på 2.3-2.6" vill jag också ha. Med det sagt, klart en hoj för 10k kommer funka.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig att gå upp lite i pris. Men den här kommer eventuellt kännas lite trög på asfalt och grusväg, men har allt du behöver egentligen för riktiga trails

Berk

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig att gå upp lite i pris. Men den här kommer eventuellt kännas lite trög på asfalt och grusväg, men har allt du behöver egentligen för riktiga trails

Den är riktigt bra, framförallt för priset. Bra däck också, om man inte behöver cykla mycket asfalt.

Den kan också postas i de fem andra tråder om billagare stigcyklar.

Supremus

Medlem
detta eskalerade snabbt från en cykel som går att cykla till affärn på och grusade gångar till en dyr stigcykel som inte går att parkera på offentliga platser och har obekväm sittposition och downhilldäck.
Känns lite som garaget.org 🤣
Chip trimning som övergick till h-profil stakar och hx55 Turbo 🤣

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Känns lite som garaget.org 🤣
Chip trimning som övergick till h-profil stakar och hx55 Turbo 🤣
den referensen hängde jag inte med på :)

inget fel med en renodlad stigcykel med så kallad modern geometri. och downhilldäck kan ju vara kul att kunna sätta på på hösten när en vill fortsätta cykla trots att det är blött. men jag skulle inte rekommendera det som en allt-i-allo-cykel. då behöver du två cyklar.

Supremus

Medlem
den referensen hängde jag inte med på :)

inget fel med en renodlad stigcykel med så kallad modern geometri. och downhilldäck kan ju vara kul att kunna sätta på på hösten när en vill fortsätta cykla trots att det är blött. men jag skulle inte rekommendera det som en allt-i-allo-cykel. då behöver du två cyklar.
Så tillbaka till ruta ett. Endast en cykel ska köpas.

UprightCitizen

Aktiv medlem
detta eskalerade snabbt från en cykel som går att cykla till affärn på och grusade gångar till en dyr stigcykel som inte går att parkera på offentliga platser och har obekväm sittposition och downhilldäck.
Jag frågade var den skulle cyklas 🤷‍♂️
Obekväm sittställning tror jag inte. Absolut inga downhilldäck. Dessutom riktigt bra däck. För skogen. Många pengar är inte samma sak som dyr. Tittar vi på vad trailcyklar kostar idag så är den i det billigaste segmentet och det är svårt att toppa spec-mässigt. Men absolut, om det är cykla till fotbollsträning och grusväg som är 90% av användningen så är det fel cykel.

havet

Aktiv medlem
Men kära ni … köp för gudinnornas skull inte en traktor… jag menar trailcykel om du vill cykla asfalt och till affärn, utöver lite skogscykling. Om du frågar människor här behövs det en pendlarcykel, en stadscykel, en gruscykel, en stigcykel, en nerförscykel, en landsvägscykel och en vintercykel. Sen kan det vara bra med en fetcykel och en lätt trickcykel också. Kanske nåt för bikepacking och touring dessutom. Ibland far tipsen iväg till månen ungefär när de egentligen skulle till Haparanda.

Du behöver däremot en icke-stöldbegärlig och ganska lätt cykel (dvs. i motsats till en trakt… jag menar trail), som har breda men härligt snabba däck om den ska klara både affär- och lättare skogscykling. Leta till exempel antingen efter en begagnad xc-cykel som inte ser dyr ut eller köp en ny sån eller till och med en hybrid med stel gaffel. Stel därför att billiga dämpade gafflar är tunga och fungerar ganska dåligt.

Var inte rädd för qr eller tvådelat fram. Det fungerar alldeles utmärkt att cykla på ändå, och det är inte heller svårt att vara extra noggrann vid montering av hjul så att de inte hamnar snett. Det är inte raketforskning (läs: vi ska inte till månen, bara Haparanda).

Om du köper en cykel som ser ”häftig” ut behöver du ordentliga lås om du ska lämna den utomhus. Och även då finns det risk att bli av med den.

Läs gärna happys mtb-köpguide för att lista ut om och i så fall vilken typ av mtb du vill ha. Där finns också lite hjälp till att reda ut begreppen. Lycka till.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Det överdrivs nog lite åt alla håll här, i slutändan handlar det om vad man kommer att cykla mest. Jag är helt med på att skaffa ngt lättdrivet begagnat med qr-axlar o utan dropper om det bara är lite grusväg o lättare stigar man vill åt. Viktigt poäng med hur stöldbegärlig hojen är oxå om den skall parkeras lite här o var.

Samtidigt så är det så oändligt mkt roligare med rätt hoj på rätt plats och tyvärr är det så att det oftast är billigast att köpa en cykel med rätt komponenter från början. Ska det börja uppgraderas så drar tusenlapparna snabbt iväg.

Supremus

Medlem
Prioriteringen för mig är att köpa en cykel som känns bra att sitta på och cykla lugnt när jag är ute och cyklar med min son t.ex. men även att kunna köra i skogen med den utan att den går sönder efter ett par kilometer cyklandes på en stig eller grusväg med lite fart.

Visst, jag kan köpa en cykel från Jula/Biltema också och bara trampa på och se glad ut. MEN dom cyklarna är oftast väldigt obekväma att cykla på längre stunder. Jag vill även ha bra kvalité på cykeln för att det inte ska gå sönder efter ett litet tag bara eller efter ett par rundor i skogen.

SocialGimp: Du sa att det är billigast att köpa rätt grejer från början.. EXAKT, det är min erfarenhet när det gäller alla inköp här i livet, bil, boende, kläder osv osv.

Min cykel kommer INTE att parkeras lite här och var.
Budgeten är ju ALLTID det som är bromsen i att köpa nya grejer, vare sig det är cykel eller en bil.
Jag satt och kollade lite mer igår efter cyklar som är dyrare.

Marlin 8 från 2022 verkar vettig med tanke på komponenterna eller har jag fel ?
Orbea Alma H50.
Eller kanske gå upp lite till och köra på en Trek X-caliber 8?

Vilken av dom 2 och varför? Flera i den prisklassen?

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Ingen MTB kommer att ramla isär, men några kan flexa lite mer än andra.

Jag säger Alma H50. Marlin har en riktigt gammaldags geometri. Alma är lite moderna som är stabilare på stig och ingen nackdel på gatan. Och många här klagar på Stam SX medan Deore är bra.

Båda har dock en gaffel med stålfjäder som är för hård för nästan alla åkare för att den måste funka till de tyngsta också. Om du är tung är det kanske ok, om du är lätt är det inte roligt. En luftfjäder är mycket bättre.

Supremus

Medlem
Ingen MTB kommer att ramla isär, men några kan flexa lite mer än andra.

Jag säger Alma H50. Marlin har en riktigt gammaldags geometri. Alma är lite moderna som är stabilare på stig och ingen nackdel på gatan. Och många här klagar på Stam SX medan Deore är bra.

Båda har dock en gaffel med stålfjäder som är för hård för nästan alla åkare för att den måste funka till de tyngsta också. Om du är tung är det kanske ok, om du är lätt är det inte roligt. En luftfjäder är mycket bättre.
Står ju luft fjädring?

Berk

Aktiv medlem
Står ju luft fjädring?

Ah, ser nu att båda har luftfjäder. Bra!

Höjdskräck

Aktiv medlem
Det brukar komma med några plastpedaler men det var ett bra inspel för du behöver sätta av en extraslant för prylar som t ex riktiga pedaler, pump för presta, gaffelpump, hjälm, skor, knäskydd e t c.

fiskarn

Aktiv medlem
Saken är väl att "stigar i skogen" kan betyda rätt olika saker. När jag cyklar MTB har jag en rätt så Happykorrekt cykel tror jag med dropperpost bland annat (väldigt bra som nämnts i trådan). Då skiter jag i hur bra cykeln går mellan stigpartierna på asfalt och grus. Annars tycker jag t.ex min cross med pakethållare är väldigt allround. Perfekt på grusvägar, cykelsemester går bra på asfalt, åka och handla osv. Även enklare stigar blir rätt roliga och lite utmanande men blir det för stökigt är ju en MTB extremt mycket bättre. Om inte största fokus är stökig stig tycker jag kan man skippa dämpning helt och hållet. Då blir cykeln enklare och bättre på allt annat.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Står ju luft fjädring?
Skillnaden med den där mot Radon-cykeln jag postade är övergripande att den har en annan typ av geo. Den där är rejsigare. Har en brantare framgaffelvinkel. Kommer säkert ha en mer framlutad/vikt sittposition. Kommer kännas mkt snabbare på grusväg iom detta. Kommer kännas betydligt nervigare på teknisk stig, speciellt nör det lutar lite nedförs. Är överlag lite sämre specad och saknar dropper. Men dropper behöver du bara om du tänker cykla teknisk stig. Bägge cyklar kommer med väldigt bra däck för sina tilltänkta ändamål.

Senast ändrad:

Sulfaten

Aktiv medlem
Prioriteringen för mig är att köpa en cykel som känns bra att sitta på och cykla lugnt när jag är ute och cyklar med min son t.ex. men även att kunna köra i skogen med den utan att den går sönder efter ett par kilometer cyklandes på en stig eller grusväg med lite fart.

Visst, jag kan köpa en cykel från Jula/Biltema också och bara trampa på och se glad ut. MEN dom cyklarna är oftast väldigt obekväma att cykla på längre stunder. Jag vill även ha bra kvalité på cykeln för att det inte ska gå sönder efter ett litet tag bara eller efter ett par rundor i skogen.

SocialGimp: Du sa att det är billigast att köpa rätt grejer från början.. EXAKT, det är min erfarenhet när det gäller alla inköp här i livet, bil, boende, kläder osv osv.

Min cykel kommer INTE att parkeras lite här och var.
Budgeten är ju ALLTID det som är bromsen i att köpa nya grejer, vare sig det är cykel eller en bil.
Jag satt och kollade lite mer igår efter cyklar som är dyrare.

Marlin 8 från 2022 verkar vettig med tanke på komponenterna eller har jag fel ?
Orbea Alma H50.
Eller kanske gå upp lite till och köra på en Trek X-caliber 8?

Vilken av dom 2 och varför? Flera i den prisklassen?
Om du hittar en Kona Unit X begagnad så har du en som klarar allt det du vill ha. Det är iallafall vad min funkar bra till och har gjort i mer än ett år:

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Prioriteringen för mig är att köpa en cykel som känns bra att sitta på och cykla lugnt
Visst, jag kan köpa en cykel från Jula/Biltema också och bara trampa på och se glad ut. MEN dom cyklarna är oftast väldigt obekväma att cykla på längre stunder.

nu propagerar jag inte för en biltemacykel, men förvänta dig inte att den sittande komforten är bättre på en svindyr cykel. positionen på en dyr stigcykel kan, som sagt, rent av vara obekvämare. detta eftersom de inte är optimerade för sittande komfort utan stående cykling och stabilitet i knixiga nedförsbackar.

Jag vill även ha bra kvalité på cykeln för att det inte ska gå sönder efter ett litet tag bara eller efter ett par rundor i skogen.
en dyr cykel kan snarare gå sönder mer och vara dyrare i drift. om du köper en fjädrad framgaffel måste den servas regelbundet för att inte förstöras. har bakväxeln clutch är det ytterligare en sak som kan strula och behöva service. samma sak med sänkstolpe. ju fler bakdrev cykeln har desto kinkigare blir det att växlarna hålls i perfekt trim. billigare växlar kan tåla en smutsigare kedja och ett lite snett växelöra utan att börja hacka och hoppa. när en "finare" drivlina är utsliten är det mycket dyrare att köpa nya drev och kedja.

personligen skulle jag prioritera en bra allroundcykel med fästen för skärmar och pakethållare. med snabba stora däck tar man sig fram överallt och det rullar så bra att man kan sälja bilen. en kona dew med uppgraderade däck tycker jag verkar bra. det är ingen stigcykel, men man tar sig fram på stig.

Skillnaden med den där mot Radon-cykeln jag postade är övergripande att den har en annan typ av geo. Den där är rejsigare. Har en brantare framgaffelvinkel. Kommer säkert ha en mer framlutad/vikt sittposition
om positionen är för framåtlutad höjer man styret. med ny stam eller riser-styre om så krävs. för tillfället inställd styrhöjd ska inte avgöra ett cykelköp. tvärtom kan en modern stigcykel, givet samma höjd på styret, vara obekvämare för att det är lång reach och brantare sadelrör.

UprightCitizen

Aktiv medlem
om positionen är för framåtlutad höjer man styret. med ny stam eller riser-styre om så krävs. för tillfället inställd styrhöjd ska inte avgöra ett cykelköp. tvärtom kan en modern stigcykel, givet samma höjd på styret, vara obekvämare för att det är brantare sadelrör.
Ja, det är det första man vill göra nör man köot en cykel i instegssegmentet, köpa en dyra halvmesyrlösningar. Tycker absolut att styrhöjden bör betraktas. Vet inte ens om du har cyklat på någon "modern stigcykel med brant sadelrör" för att det är inte en så sjukt big deal i komfort och dessutom är 74* INTE sörskilt brant. Är det en bekväm åktur man vill ha i första hand så har ju en trailcykel oftast en betydligt mer upprätt och avslappnad sittposition.
Jag vet inte riktigt vad dina erfareheter/preferenser är för du har enligt mig lite udda tips och åsikter. Stig är i princip det enda jag cyklar, och jag cyklar i mitt närområde. Vill man cykla stig så betyder det teknisk stig. Det är stenigt och rotigt och ofta lutar det brant upp följt av brant (men kort) ned. Att påstå att ett vanligt dhr2 i exo är ett downhill-däck är dumheter. Det är inte sant. Jag svarar efter mina erfarenheter och vad jag fått för intryck av trådskapare. Där står det LITE cykla till träning men framför allt stig.
Jag cyklar min stigcykel med (hör och häpna) ännu brantare sadelstolpe, dhr2 "downhilldäck", och dessutom 130mm dmpning bak till dotterns träning på asfalt och grus. Går hur bra som helst. När hon tränar tar jag och svänger in i skogen en stund.

Summa summarum. Det finns ingen "one quiver".

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Vet inte ens om du har cyklat på någon "modern stigcykel med brant sadelrör"
jag har en sån. och jag har till och med brantat upp sadelröret ännu mer med en "setfront"-stolpe för att få det ännu brantare. det är jättebra på stig. jag har även cyklat långfärd med den, men då har jag tempopinnar bl a för att avlasta handlederna.

dessutom är 74* INTE sörskilt brant.
just radoncykeln är inte den modernaste, och den har samma sadelstolpsvinkel som den kona dew som jag internetcyklade fram. men radonen har lite längre reach, vilket innebär att man får putta fram sadeln för att få samma längd till styret, vilket innebär brantare effektiv sadelstolpsvinkel.

Att påstå att ett vanligt dhr2 i exo är ett downhill-däck är dumheter.
dhr betyder väl downhill rear?

Jag svarar efter mina erfarenheter och vad jag fått för intryck av trådskapare. Där står det LITE cykla till träning men framför allt stig.
jag läser inte ts så.
Jag cyklar min stigcykel med (hör och häpna) ännu brantare sadelstolpe, dhr2 "downhilldäck", och dessutom 130mm dmpning bak till dotterns träning på asfalt och grus. Går hur bra som helst.
var och en salig på sin fason. det är mycket möjligt att ts blir mest nöjd med en modern stigcykel. eller så är det helt fel. men allt går ju att cykla på.

UprightCitizen

Aktiv medlem
jag har en sån. och jag har till och med brantat upp sadelröret ännu mer med en "setfront"-stolpe för att få det ännu brantare. det är jättebra på stig. jag har även cyklat långfärd med den, men då har jag tempopinnar bl a för att avlasta handlederna.

just radoncykeln är inte den modernaste, och den har samma sadelstolpsvinkel som den kona dew som jag internetcyklade fram. men radonen har lite längre reach, vilket innebär att man får putta fram sadeln för att få samma längd till styret, vilket innebär brantare effektiv sadelstolpsvinkel.

dhr betyder väl downhill rear?

jag läser inte ts så.

var och en salig på sin fason. det är mycket möjligt att ts blir mest nöjd med en modern stigcykel. eller så är det helt fel. men allt går ju att cykla på.
Jag citerar:
"Asfalt då jag kommer cykla lite med min son från hemmet till lekplats, sjö, affären osv.
Men viktigt är att den ska klara av att cyklas med i skogen också, typ lite grusstigar, nedför/uppför backar."

Vill vi leka historielektion så kan vi påpeka att DHR en gång i tiden stod för downhill rear. Det är detta däckmönster man byggt vidare på. Som du helt säkert vet men inte vill låtsas om så kommer däcket i en mängd olika caseings varav detta är den mest lättrullare och tunnaste. Det är förmodligen ett av dom absolut mest använda däcken på helt vanliga stigar i Sverige. Bor man som jag vid Hellas och stig per automatik betyder brötig teknisk stig så är det extremt vanligt att se. På grusvägarna är det mest damtrallor, hybrider och gravel-cyklar.

Radonen har inte särskilt lång reach heller. Många modeller idag har 40mm (!) Längre reach för största strl. Det den däremot har ör en flack gaffelvinkel, vilket hjälper en nybörjare att inte stå på öronen.

Jag kan inte veta exakt användning eller vad den och den blir lyckligast med. Är det mest grusväg så är nog en xc-race roligare. Def inte bekvämare, men roligare.

Berk

Aktiv medlem
Om man cyklar 10 mil på asfalt är modern MTB geometri mindre komfortabel än gammaldags eller lvgcykel geometri. På 1 mil har jag aldrig haft problem.

Däck en av de viktigaste saker på en cykel som kan ger riktigt stor skillnad i beteende och komfort. Maxxis DHR II rullar riktigt bra, framförallt i Dual, men såklart rullar en något som Maxxis Ikon lättare. Det märker man även på 1 mil på asfalt, men är ingen problem alls när man t.ex. cyklar med ett barn.

Om man inte behöver en dämpad gaffel är det såklart bättre utan: billigare, lättare och ingen underhåll. Men på stökig stig ger en dämpad gaffel så mycket mer kontroll och komfort att nästan ingen vill vara utan. Efter flera år av stigcykling överlever jag nu med stel gaffel i stök, men det är riktigt jobbigt (som jag tycker om) och man måste vara duktigt.

Sen är det, som med allt, mycket av en smaksak vilken typ av cykel man trivs med bäst.

Om TS inte kommer att cykla långa distanser eller snabbt och tänker att prova lite stökigare stig tror jag att en MTB med dämpad gaffel är bästa val.

Topp