Supremus
Medlem
Nybörjare i behov av tips kring MTB!
Hej. Förra året i Juni påbörjade jag min resa till förändring kan man säga.
Min längd är 179.
Gå ner i vikt - 105kg vid start. Idag 88kg, ska ner till 80.
Sluta röka! Slutade röka i Januari och det håller i sig utan problem.
Börja träna/motionera. Jag promenerar i rask takt, 7.5/8min per km. 5,5km/runda som ibland blir 6,5 eller mer.
Att cykla har jag väl alltid tyckt om så jag ser cykling i skogen på grusstigar och lite spår som ett komplement till promenaderna.
Nu när jag varit lite på forumet och läst så inser jag snabbt att detta är en djungel utan dess like, vilken cykel ska man ta?
Kikade på en begagnad Crescent Njord 27.5 tum igår för 3000kr. Kändes som en bra cykel men jag kan inget om cyklar, sist jag
hade en MTB liknande cykel var en från ICA Maxi då dom sålde cyklar och sedan en från Jula. HAHA! Så ja, min erfarenhet av cyklar
är väldigt liten.
Cykeln som jag ska köpa nu ska användas till att cykla med på alla ytor.
Asfalt då jag kommer cykla lite med min son från hemmet till lekplats, sjö, affären osv.
Men viktigt är att den ska klara av att cyklas med i skogen också, typ lite grusstigar, nedför/uppför backar.
Inget downhill i hög fart och höga hopp osv, inget sånt.
Prisklass max 10.000kr.
Här är lite alternativ jag hittat.
www.sportson.se
www.stadium.se
www.wiggle.se
Om ni har bättre råd så kom gärna med dom.
Ja, jag vet redan att min budget helst borde varit runt 15-16k men i dagsläget har jag inte det.
Min längd är 179.
Gå ner i vikt - 105kg vid start. Idag 88kg, ska ner till 80.
Sluta röka! Slutade röka i Januari och det håller i sig utan problem.
Börja träna/motionera. Jag promenerar i rask takt, 7.5/8min per km. 5,5km/runda som ibland blir 6,5 eller mer.
Att cykla har jag väl alltid tyckt om så jag ser cykling i skogen på grusstigar och lite spår som ett komplement till promenaderna.
Nu när jag varit lite på forumet och läst så inser jag snabbt att detta är en djungel utan dess like, vilken cykel ska man ta?
Kikade på en begagnad Crescent Njord 27.5 tum igår för 3000kr. Kändes som en bra cykel men jag kan inget om cyklar, sist jag
hade en MTB liknande cykel var en från ICA Maxi då dom sålde cyklar och sedan en från Jula. HAHA! Så ja, min erfarenhet av cyklar
är väldigt liten.
Cykeln som jag ska köpa nu ska användas till att cykla med på alla ytor.
Asfalt då jag kommer cykla lite med min son från hemmet till lekplats, sjö, affären osv.
Men viktigt är att den ska klara av att cyklas med i skogen också, typ lite grusstigar, nedför/uppför backar.
Inget downhill i hög fart och höga hopp osv, inget sånt.
Prisklass max 10.000kr.
Här är lite alternativ jag hittat.

Produkt | Sportson - Vi kan cyklar.
Hos Sportson hittar du allt för din cykling, från standardcyklar till elcyklar, med alla tillbehör, som hjälmar, kläder, lås och mycket mer.

SCOTT ASPECT 970 på stadium.se
SCOTT ASPECT 970 - Scott Aspect 970 är en mountainbike med dämpad framgaffel och passar dig som vill kunna åka på varierade underlag, men som mestadels åker på skogs

Cykel Trek Marlin 7 10 vxl 29"Hjul Marigold till Röd
Cykel Trek Marlin 7 10 vxl Skivbroms 29"Hjul Marigold to Radioactive Red Fade, Denna cykel har ram i aluminium, XC-lätt och MTB-robust,denna cykel fungerar lika bra till skolan som den första cykeln att ha på cykelträningen. Hjul 29",Hydraliska bromsar från shimano.
www.onlinecykel.se
Nucleus 29 VRS Mountain Bike (2021)
Köp Vitus Nucleus 29 VRS Mountainbike (2021) - Hard Tail Mountain Bikes på wiggle.se. Vårt pris: . Gratis frakt över hela världen möjlig.
Om ni har bättre råd så kom gärna med dom.
Ja, jag vet redan att min budget helst borde varit runt 15-16k men i dagsläget har jag inte det.