Nybörjare i behov av tips kring MTB!

UprightCitizen

Aktiv medlem
TS har fått lite bra tips iaf men är säkert ännu mer förvirrad än innan.
Jag har tipsat om en bra stigcykel i budgetsegmentet.
Freddag och Berk har sagt att det kanske inte alls är en dämpad mtb som är bästa alternativet. Kanske inte en MTB öht.
Sen lite annat smått och gott tjafs. Det är bara att extrapolera.

SocialGimp

Aktiv medlem
Gissningsvis kommer TS att köra slut på de däck som kommer med cykeln innan nästa par inhandlas, så det är väl lite av en sk icke-fråga. Oavsett vilken cykel som har avhandlats i den här tråden är det inte direkt downhill-däck vi pratar om, de går att cykla på lite överallt om vi inte pratar långlopp.

Supremus

Medlem
Okej, jag kanske ska förtydliga. Jag vill kunna cykla på den sittandes utan att jag lutar framåt helt galet mycket som man gör på vissa cyklar. Är ni med hur jag menar?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Okej, jag kanske ska förtydliga. Jag vill kunna cykla på den sittandes utan att jag lutar framåt helt galet mycket som man gör på vissa cyklar. Är ni med hur jag menar?
Gå till en handlare och be om råd och testa. Det är svårt att veta vad du upplever som att vara helt galet framåtlutad. Men en XC-race-cykel är nog inte det du ska ha då.
Kona dew som freddag (?) Tipsade om kan nog mycket väl vara det du söker om du håller dig till grusväg och mkt enkla stigar.

Berk

Aktiv medlem
Gå till en handlare och be om råd och testa. Det är svårt att veta vad du upplever som att vara helt galet framåtlutad. Men en XC-race-cykel är nog inte det du ska ha då.
Kona dew som freddag (?) Tipsade om kan nog mycket väl vara det du söker om du håller dig till grusväg och mkt enkla stigar.

Men förslag TS kam med som Orbea Alma är inte XC-race-cykel heller och också inte framåtlutad.

MagerValp

Aktiv medlem
dhr betyder väl downhill rear?
Lite beroende på vem man vill tro på så stod DHR för Downhill Race och DHF för Downhill Freeride, men det var 20 år sedan, och DHR är inte samma däck som DHR II. Idag marknadsförs de som fram- respektive bakhjul, men kan vara trevliga även i andra positionen.

Berk

Aktiv medlem
alma tror jag är jättebra om ts kan tänka sig att serva dämpare. synd att den verkar sakna fästen för pakethållare bara.

Eller så kan man isf service uppgradera till en tuffare, bättre gaffel om man kommer tycka om stök eller en stel gaffel om man inte tycker om det alls.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Tycker nog ändå att det ser ut som en ren spandex-modell vid en snabb överblick. Men 🤷‍♂️
lycra är ju den första uppgraderingen ts ska göra om hen ska cykla på väg också. kanske det mest kostnadseffektiva sättet att göra cyklingen bekvämare och lättare och därmed roligare. säckiga kläder skaver och stramar och är som att cykla med bromsen i.

UprightCitizen

Aktiv medlem
lycra är ju den första uppgraderingen ts ska göra om hen ska cykla på väg också. kanske det mest kostnadseffektiva sättet att göra cyklingen bekvämare och lättare och därmed roligare. säckiga kläder skaver och stramar och är som att cykla med bromsen i.
Det är väl en smaksak om man inte jagar sekunder, men det var inte det jag menade. Tänkte mer på cykeln geo och därmed sittposition. Om man vill slippa köpa riserstyre/styrrörförlängare och ny stam första man gör.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Det är väl en smaksak om man inte jagar sekunder, men det var inte det jag menade. Tänkte mer på cykeln geo och därmed sittposition. Om man vill slippa köpa riserstyre/styrrörförlängare och ny stam första man gör.
en 29er med fjädrad gaffel kommer förmodligen oavsett styrrörrets längd kännas bekvämt hög fram för en 179 cm lång person.

det är inte nittiotalet längre, då var cyklarna låga fram.

det är inga konstigheter att direkt vid ett köp byta till en stystam med mer uppåtvinkel, eller ett riserstyre om man tycker att det ser ballare ut. i min värld är det fel att köpa en helt annan cykeltyp bara för att få lite högre styre.

UprightCitizen

Aktiv medlem
en 29er med fjädrad gaffel kommer förmodligen oavsett styrrörrets längd kännas bekvämt hög fram för en 179 cm lång person.

det är inte nittiotalet längre, då var cyklarna låga fram.

det är inga konstigheter att direkt vid ett köp byta till en stystam med mer uppåtvinkel, eller ett riserstyre om man tycker att det ser ballare ut. i min värld är det fel att köpa en helt annan cykeltyp bara för att få lite högre styre.
Det är inga konstigheter. Liksom det inte är några konstigheter att byta däck direkt. Men om man vill hålla kostnaderna nere så är det bra om cykeln är rätt från början och dom flesta cyklar utom just race-cyklar har lite styrrör över (och högre stack redan från början) så att det går att justera höjden lite utan att köpa nya grejer. Om man specifikt vill ha en cykel utan för ihopvikt position tror jag att det är dumt att utgå från en xc-race-hoj när det finns andra alternativ.

*såg dock nu att dom billigare Almamodellerna är lite upprätare än kolfibermodellerna.

Supremus

Medlem
Nu var jag på sportson och fick prova 2 cyklar.
Dom hade inte mycket inne faktiskt, inte som var av intresse iallafall.

En Cube Attention SL
En Scott Scale 970

Scott var dyrare men kändes lite bättre.
Största problemet var att jag fick ont i baken efter 5 min. Sadeln kändes som den va kass på båda.
Kan ju vara att den va dåligt inställd för min längd.
Rent spontant skulle jag velat ha armarna liiiiiiite högre upp när jag sitter ner på cykeln och trampar.
Tyckte även att dom båda växlade lite slött, typ som en fördröjning efter att man klickat i nästa växel.

Hjälmen jag provade var en Cube Frisk tror jag det var.

jonte987

Aktiv medlem
En scale borde ju gå att cykla på. Ser ut att ha NX växlar. Även NX bör gå att cykla hjälpligt med, även om jag inte testat själv. De kanske är dåligt justerade annars kanske det bara är en smaksak.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu var jag på sportson och fick prova 2 cyklar.
Dom hade inte mycket inne faktiskt, inte som var av intresse iallafall.

En Cube Attention SL
En Scott Scale 970

Scott var dyrare men kändes lite bättre.
Största problemet var att jag fick ont i baken efter 5 min. Sadeln kändes som den va kass på båda.
Kan ju vara att den va dåligt inställd för min längd.
Rent spontant skulle jag velat ha armarna liiiiiiite högre upp när jag sitter ner på cykeln och trampar.
Tyckte även att dom båda växlade lite slött, typ som en fördröjning efter att man klickat i nästa växel.

Hjälmen jag provade var en Cube Frisk tror jag det var.
Sadel är inte helt enkelt. Förmodligen var sadlarna som satt på helt enkelt inte bra passform för dig. Vet inte var du bor, men om du bor i stockholm så kan du svänga förbi bikester om du har tid, dom brukar ha rätt mkt inne i butiken och inte bara snordyra modeller.
sram NX går att få riktigt bra, men kräver lite finjustering.

Supremus

Medlem
Sadel är inte helt enkelt. Förmodligen var sadlarna som satt på helt enkelt inte bra passform för dig. Vet inte var du bor, men om du bor i stockholm så kan du svänga förbi bikester om du har tid, dom brukar ha rätt mkt inne i butiken och inte bara snordyra modeller.
sram NX går att få riktigt bra, men kräver lite finjustering.
Bor i Alvesta, nära Växjö hahaha :D !
På Trek Marlin 8 är det SX Eagle och inte NX.

SocialGimp

Aktiv medlem
Det är ett stort kliv från SX till NX. Hellre budget Shimano i sådana fall än budget SRAM om katten själv får välja.

Supremus

Medlem

Vilken av dessa ?
Shimano Deore kanske är nåt att föredra framför SRAM SX?

Senast ändrad:

Putte--

Aktiv medlem

Vilken av dessa 3 ?
Eller är Marlin 8 bättre ?
Dom e ganska likvärdiga, vad som gör Merlin 8 bättre är utväxlingen, den har 1x12 medan de andra har 1x10.
Orbea Alma H50 har 1x11 för priset av Caliber 7 med 1x10. Men i det här läget handlar det mest om att du borde prova och se vilken du tycker känns bäst.
Personligen skulle jag välja en med mer än 10 växlar. I övrigt skiljer sig i princip bara däcken och geometrin.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Skulle skippa suntour-gaffel tror jag, mest på fördom... annars är dom väl rätt likvärdiga. Mkt rockshox judy tk gafflar, MEN på några av modellerna är "rebound adjust" utskrivet. Betyder det att det imte går att justera den på judy-gaffel utan rebound adjust i namnet? Skulle väga in det isf. TROR att rockhoppern är lite mer mellow än resten.

Fundadores

Aktiv medlem
Tror också rockhoppern kommer kännas mer "bekväm" att cykla på om det är något du är ute efter. Mer upprätt sittställning än de övriga som känns mer XC.

Supremus

Medlem
Provade Cube 2022 Attention SL..
Kändes riktigt bra.. 12400:-
Men är kluven om den är värd pengarna.
Komponenterna på den är rätt schyssta jämfört med Marlin 8 eller rockhopper elite 29 som jämförelse exempel.
Vad tycker ni?

stigmarodören

Aktiv medlem
Provade Cube 2022 Attention SL..
Kändes riktigt bra.. 12400:-
Men är kluven om den är värd pengarna.
Komponenterna på den är rätt schyssta jämfört med Marlin 8 eller rockhopper elite 29 som jämförelse exempel.
Vad tycker ni?
Köp cube om den kändes bra. De gör bra cyklar men lite kortare ramar än de flesta tillverkare. Vi kan bara ge input på specs, hur det känns och vad du tycker vet bara du.

Se nedan.

Supremus

Medlem
Men då undrar jag om det sitter bättre komponenter på Attention SL än Marlin 8 eller rockhopper elite 29 2022 modellerna.
För Cube SL kostar ju mer.

Fundadores

Aktiv medlem
Men då undrar jag om det sitter bättre komponenter på Attention SL än Marlin 8 eller rockhopper elite 29 2022 modellerna.
För Cube SL kostar ju mer.

Enda större skillnaden är XT bakväxel. Visst den är bättre men om du inte har XT växelreglage så får du ju inte ut det bästa av den bakväxeln. Om det är värt ett högre pris är väl kanske tveksamt.

Topp