Nybörjare letar trailbike (som kan funka i enkel downhill)

Ciriaco

Medlem
Hej, ny på forumet!

Nyss hemkommen efter en härlig vecka i Åre och har blivit biten av trail cykling. Redan förra året provade jag på det i Sälen (hardtail XC) under två korta, men roliga dagar, med min då sjuåriga grabb. I år blev det en heldämpad trail bike i fyra dagar där vi främst hängde i Björnen. Min cykelvana innan har endast varit som transport och ett par cykelresor på asfaltsvägar, men detta var ju något helt annat, jag är fast!

Så nu vill jag verkligen ha en MTB, men problemet är såklart vad som ska köpas. Jag var ganska länge inne på att köpa en bra all mountain (dämp kring 140mm), som jag främst skulle använda på stigar hemma i Stockholm (Hellas, Rönneberga, Rudan etc) men kanske även köra enklare downhill (typ blåa backar i Åre, kanske något i Järvsö och Flottsbro). Sen snackade jag med någon i Åre som trodde att en rejäl trail bike säkert skulle kunna funka i enklare Downhill men med onödigt slitage på cykeln och samtidigt läste jag någon här som tyckte 140mm är overkill i Hellas med risk att man tappar känsla.

Så nu är jag rädd att jag skulle hamna i en sopig kompromiss. Vore det bättre att köpa en bra trailbike för hemmabruk och sen hyra renodlade DH om jag skulle tycka det var roligt? Eller finns det en hyfsat ok kompromiss att göra här? Till saken hör att jag gärna skulle hålla mig till en budget under 20k om möjligt.

etnica

Aktiv medlem
Jag har kört 130/140 och 130/150 länge i både hellas(stigcykling) och bikepark och funkar fint.

Snacket om slitage på cykeln ger jag inte mycket för. Nån skröna som lever kvar. Stigcyklar utvecklas inte för hellas utan långa nerförsåk i områden med mer höjdmeter än Sverige.

Cpt01

Medlem
Scott Genius, 150mm fram och bak.

Funkar i Stockholm, Åre, Järvsö, Bergslagen, Vallåsen, Sälen, Högbo bruk(m.f dvs allt från DH till XC). Kör allt från grönt till svart. Blir det en kompromiss? Självklart, men en väldigt mångsidig cykel.

Även värt att ha två hjuluppsättningar du snabbt kan byta mellan. Ett set med däck för Enduro/DH och ett med XC/Trail däck.

jonte987

Aktiv medlem
Är man ok med att hyra är det säkert ekonomiskt smart. Jag vill ha min egen cykel som jag är van vid så för mig är det inget alternativ.

Sen, det sliter säkert men hur och hur mycket cyklar jag jämfört med många på happy som sliter ut sina cyklar? Ett år för deras cyklar är som 5-10 för min.

Vill du kombinera så hade jag kollat på 130/150 som fuel ex, optic och reactor. Har tyvärr inte testat själv men verkar trevligt

Hälsingland

Aktiv medlem
Under 20 papp hade jag letat beg, rullar ju ut mycket fina cyklar på blocket/köp&sälj nu. En trailhoj funkar absolut för det du beskriver. Jag cyklar 6-8h i veckan på min FEX 150/130mm och ibland är jag i Järvsö, där skulle jag ju kunna hyra cykel men jag vill ju som Jonte987 cykla på den cykeln jag känner till vardags.

Tänk på att blocketpriser är saltade till förbannelsen, folk verkar tro deras cyklar är gjorda av guld.

Ciriaco

Medlem
Tack för alla svar! Då känns det som att min originaltanke ändå skulle kunna funka, och bra tips att komplettera med olika hjul. Och ja, jag kör också hellre med egen cykel än hyrcykel.

Däremot är jag inte lika bra på att köpa beg, brukar snarare vara den som fyller på begmarknaden än plockar ur, så jag inser att jag kanske måste öka budgeten. Var är bästa butikerna för cykelshopping? Jag har kollat på Cykloteket, Bikester och Wiggle mest.

jonte987

Aktiv medlem
För hel cykel tycker jag wiggle, 26bikes och bike-discount. Och Dans cykel i Dalarna?

Går att köpa en fuel ex för under 25 såg jag i en annan tråd. Inte med en gaffel som orkar med park dock, men det kan man börja spara till kanske.

Jag tror inte reactor och optic finns med så billiga komponenter, men har man möjlighet att öka budget bör man kanske räkna på det mer noga.

Hälsingland

Aktiv medlem
Ja har du möjlighet är det nog klokt att öka budgeten. YTs Jeffsy är ju fin, Fox 36 och dpx2 för ca 30 tkr. Slutsåld som allt annat men den kanske är värd att vänta på.

Kan du sträcka dig lite norr om 30" https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-trail-9.0-987895 Här får du ju performance elite och grip 2 fram, dpx2 elite bak.

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Om budgeten är max 20k så skulle jag först och främst kolla på beggat. Som tidigare sagt så saltas priserna på blocket rätt skapligt och skulle nog kolla k&s här på forumet först.

Ciriaco

Medlem
Går att köpa en fuel ex för under 25 såg jag i en annan tråd. Inte med en gaffel som orkar med park dock, men det kan man börja spara till kanske.
F EX 5:an ser ganska fin ut annars! Hur kan man förstå hur mycket gaffeln fixar? Den ser ut att vara 140mm men jag gissar att det finns mer som påverkar. Det är inte det lättaste att sätta sig in i som ny det här...:/

jonte987

Aktiv medlem
F EX 5:an ser ganska fin ut annars! Hur kan man förstå hur mycket gaffeln fixar? Den ser ut att vara 140mm men jag gissar att det finns mer som påverkar. Det är inte det lättaste att sätta sig in i som ny det här...:/
Jag vet inte men just en recon har jag själv haft. Det stora problemet var att det inte gick att att få den tilltäckligt progressive eller snarare mid stroke support. Sen skiljer så klart performance generellt och den har bara 32mm ben mot 35 eller mer på en enduro gaffel. En vanlig rl har väl dessutom stålben.

Edit. En recon stål tar alltså inte volume spacers och det går inte att fixa eftersom innerdiametern är fel. Eller ja, det går tydligen att stoppa trädgårdslang i den 😀

Nordlys

Medlem
Hitta lite tålamod och vänta in det stora "säljer min cykel för sånt är inte roligt på vintertid"-Rea'n!
När oktober närmar sig är det oftast där att dom flesta som hakade på en "skoj grej" hoppar av och det går att köpa många bra beg. cyklar med spec som ägaren inte orkar med att serva.
Med den enorma intresse som har uppstått, gissar jag att det kommer bli en ren godis butik av bra cyklar, som medelålders män som jag, har råkat köpa men inte pallar med att köra när det blir blött och backen pekar uppåt!
Vill absolut rekommendera en YT Jeffsy för ditt cyklande. Fungerar perfekt i alla lägen du tänker köra! 🙂
(Fast min är inte till salu i Oktober 😉)

jonte987

Aktiv medlem
Kalmar, fast om jag inte missförstår så är det väl nypris

Eftersom det är slut på lager så kanske hen får bra betalt. Vi får se hur det blir till höst om det finns nåt nytt att köpa.

EDIT. Nypris står ju i annonsen. 34k men den reades för 2700 euro. Sen minns jag inte om 2019 är senaste modellen eller den kom 2020. En rea som inte går att handla en cykel på längre spelar ingen roll men det tar kanske emot om man är snål.

Senast ändrad:

unsuspected

Aktiv medlem
När den åter finns i lager eller när 2021 modellen släpps.

moros

Aktiv medlem

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har kört 130/140 och 130/150 länge i både hellas(stigcykling) och bikepark och funkar fint.

Snacket om slitage på cykeln ger jag inte mycket för. Nån skröna som lever kvar. Stigcyklar utvecklas inte för hellas utan långa nerförsåk i områden med mer höjdmeter än Sverige.
Jag har cyklat många tusen höjdmeter utför på min förra stigcykel och jag hävdar bestämt att det äter upp cykeln på ett helt annat sätt än vad att trampa runt hemma gör. Det blir skav, glapp och slitage i mycket snabbare takt. Inget problem att hantera om man håller efter och det mesta är ju slitdelar, men man får vara beredd på att det behövs. Min cyklar är sällan fräscha efter en vecka i Åre eller Alperna. Hemma tar det hela våren att samla ihop samma slitage. Jag förbrukade ramen, gaffelkronan, en coilbakdämpare och fem fälgar på de fyra åren jag körde den. Det tvivlar jag på att jag hade gjort om den bara rullat hemma i Göteborg. Men som sagt, det funkar bra om man håller efter grejerna och i övrigt också för den delen.

Ciriaco

Medlem
Tack för alla tips! Kollade på YT Jeffsy Base som verkade ha fått bra reviews för priset. Men hur gör man med eventuella garanti och serviceärenden på en cykel man köper direkt från tillverkare utanför Sverige? Det känns mer som något för er som kan cyklar snarare än för en ohändig nybörjare.

Rattnalle

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Kollade på YT Jeffsy Base som verkade ha fått bra reviews för priset. Men hur gör man med eventuella garanti och serviceärenden på en cykel man köper direkt från tillverkare utanför Sverige? Det känns mer som något för er som kan cyklar snarare än för en ohändig nybörjare.
Antingen packar man ner och skickar iväg grejerna eller så kan man få besöka en lbs och skicka in kvittot beroende på vad det rör sig om.

manneblask

Aktiv medlem
Vad behöver du för storlek på cykel? Är det M du behöver är denna oslagbar till det priset. Min (XL) kom med 140 slag bak, inte med 130 som det står i specen. Man kan även byta luftdämpare i gaffeln om man vill ha 150 fram.

Finns även nyare cyklar med uppdaterad geometri som är lite mer åt enduro.

https://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-29-race-2019-c2x26307384
Dämparen är väl 210x55 men sänkt till 210x50? Så var det på min Meta TR från 2019 iaf.

Ciriaco

Medlem
Tänkte jag skulle uppdatera tråden med vad det blev, dels för sakens skull och dels för att det är trevligt för den som kanske springer in i tråden i framtida sökningar.

Jag köpte en Trek Fuel Ex 5, 2021 års modell (Länna Sport lyckades få tag i en batch i augusti). Jag hämtade ut den i söndags och har hunnit med två åk under luncherna den här veckan; dels i MTB-spåret i Altorp samt en tur på Crossbanan och Gula Loopen i Rinkebyskogen.

Jag som mest har provat att köra välpreparerade banor i Åre och Sälen kunde med glädje konstatera att det var jäkligt kul att köra stig i närområdet också! Hur mycket som har med just exakt mitt val av cykel att göra kan jag inte avgöra, men jag är i alla fall supernöjd med min Trek! Sen skadar det inte att jag tycker den är snygg, det blir lite roligt av det också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer