[nybörjare] lyckas inte få bort däcket på backhjulet

Tony sthlm

Ny medlem
Hej,

Jag fick punktering för en 40 minuter sen då jag cyklade över en skruv så nu ska jag byta slang (behöver man byta själva däcket också?) men lyckas fan inte.

Jag har bytt däck och slang på min gamla(!) racer men med den nya cykeln här så lyckas jag inte kila i de där byta-däck-verktygen ens. Det är som om de är limmade på fälgen!
När jag säger att jag inte får in verktygen så snackar vi att jag inte ens får in 1mm mellan däck och fälg, och jag kan inte hella klämma ihop gummit så det lämnar en glipa.

Däcket är Schwalbe Smart Sam, om det spelar någon roll.

Någon som har tips eller liknande? Använder ju cykeln för att ta mig runt och bilen är på verkstan :(

edit: det här kanske är däcket men osäker.. Mönstret ser detsamma ut

HåkanC

Aktiv medlem
Jag borde kanske bara skriva
Använd sökfunktionen
Men du får även ett trådtips

Tony sthlm

Ny medlem
Jag borde kanske bara skriva
Använd sökfunktionen
Men du får även ett trådtips
Problemet var att däcket faktist var fastlimmat till fälgen på ena sidan. Vände och testade på andra och då gick det. Nu kommer bara frågan hur fan man ska byta däcket om man ens ska göra det

edit:
var inte fastlimmat, allt är gött

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
Ta en bild på skadan på däcket så kan vi avgöra. Ibland funkard et att köra en lagningslapp på insidan av däcket, ibland funkar silvertejp och ibland kan det fungera att limma med t ex liquisole men det beror på var och hur stor skadan är.
Om inte annat så slängde jag ut två däck i den här tråden precis (https://happyride.se/forum/threads/...enkes-bytes-eller-koepes.1180059/post-4058510). Bara att hämta om de passar.

Pfaff

Aktiv medlem
Ett gammalt beprövad medel är att använda riktiga mängder av talk vid montage av slang och kanttrådsdäck. Hindrar att allt går upp i en högre enhet.

( om man vill sprida väldoft kring sig går det bra med babypuder)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer