Nybörjare mbt - sadel

MrsYellow

Ny medlem
Nybörjare mbt - sadel
Köpte min första MBT, scott scale 970, för ett par dagar sedan. Fick ont i sittbenen redan på jungfruturen (som varade ca 45 min). Googlade lite snabbt och uppfattade det som en vanesak. Cyklade redan dagen efter (gjorde ont på en gång men det är så kul så… mindre smart absolut! Åkte en hel del på sniskan och stod upp flera gånger också. För att stå ut) och sen gjorde det ont att sitta på stolar, i bilsätet, på toa… Hjärnan vaknade väl till och jag tog en paus och idag (bara pausdag tre) testade jag hur brett det är mellan mina sittben. Ca 14,5 cm och sadeln är ca 11 cm tvärsöver så den måste ju vara för smal? Eller?
Gjorde tester hemma, med kartong och krita samt kartong och aluminiumfolie. Fick ungefär samma resultat på båda mätningarna.

Imorgon funderar jag på att skriva på min vanliga sadel bara för att få åka lite…

Någon som kan peka mig i rätt riktning?

HejaSverige!

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Det rekommenderas väl att lägga på 20-25mm på sittbensmåttet, för att få fram lämplig bredd på sadeln, har du en som funkar bättre så kör med det, att hitta en skön sadel är ju ett projekt i sig! 🥴

MrsYellow

Ny medlem
Nybörjare mbt - sadel
Tack för att du svarar!! Vad glad jag blev.
+20-25 mm läste jag också någonstans 👍🏼 Ska försöka ta mig till en cykelbutik i veckan och se om jag kan få lite råd och hjälp. Så här ont funkar inte för mig. På cykeln kan jag väl försöka bit ihop om jag kör kort men det gör ju ont varje gång jag sätter mig, reser mig… det funkar bara inte för mig. Har aldrig haft problem med sadel förr, hade mbt i tonåren också men den sadeln var klart bredare än den som kom med cykeln.
Dag två införskaffade jag cykelbyxor med stoppning men det gjorde varken av eller till tyckte jag.

Aron

Moderator
Nybörjare mbt - sadel
Det kan vara lite ömt i början, men det ska inte göra ont så som du beskriver. Särskilt inte efter en såpass kort cykeltur. Verkar helt klart som att du är betjänt av en ny sadel.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Andra sidan av dämpningen är också viktig: Du cyklar med bibs, väl? Asså byxor som har "pad"?
Och om du har det så är min erfarenhet att padden blir ganska nedsutten efter ett tag. Ett par år gamla bibs har ofta inte så mycket dämpande egenskaper kvar (lite beroende på märke och modell naturligtvis)

s

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Andra sidan av dämpningen är också viktig: Du cyklar med bibs, väl? Asså byxor som har "pad"?
Och om du har det så är min erfarenhet att padden blir ganska nedsutten efter ett tag. Ett par år gamla bibs har ofta inte så mycket dämpande egenskaper kvar (lite beroende på märke och modell naturligtvis)
Jao, visst hjälper stoppning, men på 45 minuter har jag då aldrig haft några som problem att cykla utan stoppning i brallorna. Inte ens efter längre uppehåll.

En sadel som är 11cm låter väldigt smalt, särskilt om man titulerar sig Mrs. Den skall definitivt vara bredare än avståndet mellan sittbenen. Men sen kan det skilja rätt mycket i olika sadlars utformning som gör att två lika breda kan kännas väldigt olika och passa ens bakdel olika bra. Baken är som smaken...

Som jämförelse mäter jag 12,5cm mellan sittbenen och trivs med en sadel som är 14,4cm bred

OlofSx

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Om bibs känns bra, kör på det! Personligen har jag inte kört med bibs i skogen på många år, och tycker det går utmärkt ändå.

Trådstartaren verkar ha gjort rätt bra research, jag skulle bara vilja tillägga att dyrare sadel inte nödvändigtvis betyder att det passar individen bättre. Just nu har jag en billig kinesisk Velo-sadel som är riktigt smal som en av mina favoriter. TS behöver det omvända, men priset behöver inte spegla graden av komfort.

Marklyft

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Hon skriver ju att hon har helt nya, sen är det absolut ingenting man behöver, använder det aldrig, och har inte gjort på många år.

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Det är möjligt att det krävs en annan sadel men jag får också ont när jag är ovan. Sen är det viktigt att inte bara stå upp flera ggr för att det gör ont utan stå upp varje gång det behövs. Sitter man bara och skumpar med så gör det än mer ont.
De gånger jag fått ont av att sätta mig i bilen har det varit träningsvärk. Tycker inte bilsätet träffar sittbenet på samma sätt som en sadel.

jonja

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Jag skulle föreslå någon av följande kvinno&mtb specifika sadlar från Ergon: https://www.rosebikes.se/cykeldelar/sadlar/dam?brand[]=ERGON&fahrradwelten[]=mtb+world
Av dessa skulle jag själv valt den för 778 kr pga flest och bäst kundomdömen. Din stl skulle isf vara M/L. Dyrt ja, men sadel är inte rätt ställe att snåla.
Ett annat alternativ är denna: https://www.rosebikes.se/selle-italia-diva-gel-superflow-saddle-2675135
Även här förlitar jag mig på ganska entydigt positiva och detaljerade/trovärdiga kundomdömen.

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Visst kräver alla sadlar en viss tillvänjning och det kommer göra lite ont i början innan sittbenen vant sig men i TS situation med en sadel som är smalare än avståndet mellan sittbenen är dock full panik och inköp av ny sadel asap berättigat. Det kommer aldrig bli bra med nuvarande sadel.

rauken

Ny medlem
Nybörjare mbt - sadel
Rätt sadel är riktigt knepigt men i ditt fall med 145mm sittben så bör du ha en sadel som är minst 185mm så har du 2 cm på varje sidan tex kolla Biltema sen finns selle har många breda tex en som heter STP den har en rätt rolig form men den är riktigt bra

Pfaff

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Om alla ersätter ”man” med ”jag” blir det nog relevant. 😉
Klart TS ska ha en bredare sadel, märkligt att en cykel kommer med så smal sadel som 11 cm. Men det ser kanske fräsigare ut.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Det är bara viktigt om man sitter och nöter mil efter mil. Totalt oviktigt om man kör lite kortare turer på skogsstig.
Och i TS fall låter det mest som fel sadel.

Bästa alternativet är att gå till en välsorterad cykelbutik och få sittbenen uppmätta och sadel utprovad. De som säljer Specialized sadlar brukar ha detta relativt uppstyrt, men det är nog en tjänst man kan få hos rätt många oavsett sadelmärken. I Stockholmskrokarna funkar t.ex Sportson, Cykloteket, TCM, m.fl. back in the days hade Specialized röda lånesadlar man fick låna hem en tid och prova. Vet ej om de har så numera.

Pfaff

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Köpte min första MBT, scott scale 970, för ett par dagar sedan. Fick ont i sittbenen redan på jungfruturen (som varade ca 45 min). Googlade lite snabbt och uppfattade det som en vanesak. Cyklade redan dagen efter (gjorde ont på en gång men det är så kul så… mindre smart absolut! Åkte en hel del på sniskan och stod upp flera gånger också. För att stå ut) och sen gjorde det ont att sitta på stolar, i bilsätet, på toa… Hjärnan vaknade väl till och jag tog en paus och idag (bara pausdag tre) testade jag hur brett det är mellan mina sittben. Ca 14,5 cm och sadeln är ca 11 cm tvärsöver så den måste ju vara för smal? Eller?
Gjorde tester hemma, med kartong och krita samt kartong och aluminiumfolie. Fick ungefär samma resultat på båda mätningarna.

Imorgon funderar jag på att skriva på min vanliga sadel bara för att få åka lite…

Någon som kan peka mig i rätt riktning?

Ett inte ens särskilt hett tips är att köpa ett par bättre begagnade och billiga sadlar här https://happyride.se/annonser/list....&creator=&type=1&year=0&price_from=&price_to=
o testa. De som inte funkar alls går att sälja på samma plats.
Se till att den glada säljaren uppger sadelbredd i första hand. Titta sedan på sadelns form, rundat eller platt, och jämför med den sadel du redan trivs med.

Bikeam

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Tack för att du svarar!! Vad glad jag blev.
+20-25 mm läste jag också någonstans 👍🏼 Ska försöka ta mig till en cykelbutik i veckan och se om jag kan få lite råd och hjälp. Så här ont funkar inte för mig. På cykeln kan jag väl försöka bit ihop om jag kör kort men det gör ju ont varje gång jag sätter mig, reser mig… det funkar bara inte för mig. Har aldrig haft problem med sadel förr, hade mbt i tonåren också men den sadeln var klart bredare än den som kom med cykeln.
Dag två införskaffade jag cykelbyxor med stoppning men det gjorde varken av eller till tyckte jag.
Är det en Syncros Belcarra Regular 2.5 sadel (i alla fall enligt specen)? Du kan kanske få hjälp att kolla om du tex sitter för långt fram på sadeln osv - mycket som skall stämma.

Utter

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
Det är bara viktigt om man sitter och nöter mil efter mil. Totalt oviktigt om man kör lite kortare turer på skogsstig.
Och i TS fall låter det mest som fel sadel.

Bästa alternativet är att gå till en välsorterad cykelbutik och få sittbenen uppmätta och sadel utprovad. De som säljer Specialized sadlar brukar ha detta relativt uppstyrt, men det är nog en tjänst man kan få hos rätt många oavsett sadelmärken. I Stockholmskrokarna funkar t.ex Sportson, Cykloteket, TCM, m.fl. back in the days hade Specialized röda lånesadlar man fick låna hem en tid och prova. Vet ej om de har så numera.
Håller inte med angående chamois. De räddar min röv (bokstavligen). Utan stoppning är no-go för mig, med stoppning så har det aldrig varit några problem för mig utöver den vanliga tillvänjningen efter vinteruppehållet (ja jag har ett sånt).

MrsYellow

Ny medlem
Nybörjare mbt - sadel
Tack för alla svar och engagemang! Jag hoppades på ett svar så jag är överväldigad.
Jag tog ytterligare ett par dagars paus men igår tog jag mig ut igen - efter att ha bytt sadel. Skillnaden är enorm! Ingen smärta alls när jag körde och ingen smärta idag heller.
Det var givetvis ömt direkt när jag satte mig men det gick över ganska snabbt.

Ska i veckan mäta mina sittben med en maskin (? Tyckte han sa ”assometer” 🤣) och få hjälp att hitta en passande sadel.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nybörjare mbt - sadel
IMG_20220810_144622.jpg

Topp