Nybörjare mtb

Johanna200

Ny medlem
Nybörjare mtb
Hej,
Jag letar efter en bra mtbcykel för nybörjare. Jag är 163 cm lång, kvinna och kan tänk mig att lägga mellan 12.000 -25.000 kr. Jag kommer troligtvis köra mest på enklare stigar och grusvägar med barnen. Men eftersom vi har lägenhet uppe i funäsfjällen kommer vi vara där i en månad på sommaren vilket troligtvis innebär att man kommer vilja testa köra lite lift och svåre stigar. Men då vi har småbarn kommer det nog ändå vara ganska ”snäll” körning mestadels. :)
/Johanna

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Det är rätt öppet. Du får en fin xc HT för 25 000 är det en sån du vill ha? Mer kul på grus än luftburet.

Om du inte vet så kanske testa all-round HT i lägre halvan av budgeten?

Tex san quentin på bikester. (Alla storlekar finns nog inte i alls varianter)

Johanna200

Ny medlem
Nybörjare mtb
Vad är skillnaden mellan 1,2 och 3? Som det såg ut nu fanns bara 1 och 3 i min storlek. Eftersom det skiljer ganska mkt i pris och jag tror att det kan vara klokt att köpa något billigt för att testa och se, men samtidigt vill jag ha något som är såpass bra att man få uppleva lite körglädje med den. Tror du att 1:a är såpass ok att jag ändå kan få lite glädje ut av den, lite flummig fråga men du fattar nog. :)

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Vad är skillnaden mellan 1,2 och 3? Som det såg ut nu fanns bara 1 och 3 i min storlek. Eftersom det skiljer ganska mkt i pris och jag tror att det kan vara klokt att köpa något billigt för att testa och se, men samtidigt vill jag ha något som är såpass bra att man få uppleva lite körglädje med den. Tror du att 1:a är såpass ok att jag ändå kan få lite glädje ut av den, lite flummig fråga men du fattar nog. :)
Stora skillnaden är att 3an har en riktig 148mm boost ram med genomgående axel. 1an har 141mm QR. Inget du märker om du inte ska uppgradera hjulen. Bakhjulet passar oftast inte en dyrare cykel och vise versa.
3an har också en skaplig gaffel. Troligen har 1an en kass gaffel, hur kass vet jag inte.

Sen skiljer alla andra komponenter också.
Men det är enorm prisskillnad....

Berk

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Stora skillnaden är att 3an har en riktig 148mm boost ram med genomgående axel. 1an har 141mm QR. Inget du märker om du inte ska uppgradera hjulen. Bakhjulet passar oftast inte en dyrare cykel och vise versa.
3an har också en skaplig gaffel. Troligen har 1an en kass gaffel, hur kass vet jag inte.

Sen skiljer alla andra komponenter också.
Men det är enorm prisskillnad....

1an har en stålfjädergaffel. Jag gissar att fjädern kommer att blir för hård för dig, förutom om du väger mycket.

2an skulle vara bästa rekommendation, men finns inte i lager i rätt storlek.

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Det finns inte så mycket att välja på om det ska cyklas i sommar

Xc raket

Om barnen är duktiga blir det kanske svårt att hänga med i utförsåkningen.
Kanske onödigt fin/dyr om man inte vet man vill ha. De har även en variant för 13000

Skyerider

Medlem
Nybörjare mtb
Om du tänker dig ut på fjället och cykla så försök att få tag i en heldämpad cykel, livet blir så mycket roligare då. Vid liftburet och grävd utförsåkning spelar det inte så stor roll vilket. Det är min erfarenhet efter att ha bott i Funäs i 2,5år och cyklat en del.

Johanna200

Ny medlem
Nybörjare mtb
Om du tänker dig ut på fjället och cykla så försök att få tag i en heldämpad cykel, livet blir så mycket roligare då. Vid liftburet och grävd utförsåkning spelar det inte så stor roll vilket. Det är min erfarenhet efter att ha bott i Funäs i 2,5år och cyklat en del.
Så om man tänkt sig ut på dem lättare markerade cykellederna (gissar att vi kommer hålla oss mest till gröna och blå i svårighetsnivå) förespråkar du ändå heldämpat där uppe? Jag har som sagt än så länge väldigt småbarn 2,5 och 5 så jag har svårt att se att jag skulle behöva värsta cykeln om jag ändå ska åka med dem. Vill dock ha något jag kommer gilla samtidigt som jag är rädd att köper jag något dyrt nu kommer jag ändå om några år vilja uppdatera då jag kanske vet mer vad jag är ute efter.

Maakus

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Marin 1 ser ju faktiskt rätt schysst ut.

Bra geometri
Förberedd för dropperpost
Helt klart en ram man kan lägga lite pengar på om man vill uppgradera senare.

Även om den har en stålfjäder så går det ju att köpa en mjukare stålfjäder.
(Den här är inte rätt, den är för 100mm gaffel, men jag letade inte längre än första sökresulatet :) )

Nybörjare mtb
Så om man tänkt sig ut på dem lättare markerade cykellederna (gissar att vi kommer hålla oss mest till gröna och blå i svårighetsnivå) förespråkar du ändå heldämpat där uppe? Jag har som sagt än så länge väldigt småbarn 2,5 och 5 så jag har svårt att se att jag skulle behöva värsta cykeln om jag ändå ska åka med dem. Vill dock ha något jag kommer gilla samtidigt som jag är rädd att köper jag något dyrt nu kommer jag ändå om några år vilja uppdatera då jag kanske vet mer vad jag är ute efter.
En hardtail av typen "trail" är nog vad som passar dig.

Matt Jones, en proffs cyklist, har visat att en billig hardtail kan testas rätt rejält. (San Quentin 1)
Blake Samson, ex-proffs, visar också han att en hardtail klarar det mesta.

Om du håller dig till grön/blåa leder med barn i släptåg så behövs nog inget tuffare just nu.

Kolla om du har någon lokal cykelaffär annars har Happyride ett forum för Köp&Sälj samt en lista med recenserade hemsidor/affärer(https://happyride.se/recensioner/butiker/).

Kom ihåg att oavsett vad du köper för cykel så beställ PEDALER på samma gång samt ett extra växelöra(till den cykeln) och annat ni kan tänkas behövas. Slang, pump, testa hjälm i cykelaffär och så vidare. MTB-skor är också riktigt schyssta!

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjare mtb

Är syftet att cykla med barnen så hade jag nog stannat på 1an eftersom 2an nu inte finns.
Gaffeln är kanske kass men det går att cykla i alla fall. Den går att byta i värsta fall och en modern gaffel ska passa (tillskillnad mot bakhjulet som är av lite tråkigare standard på 1an)

Det är efter vad jag själv tycker är rimliga pengar. Finns det ekonomiskt utrymme så är det kanske bättre att odla barnens intresse och sen se vad man själv behöver. Min grabb cyklar helst pumptrack och då kan du stå bredvid eller så funkar det bra med stålgaffel om du vill vara med. Han är 5 år förresten.

Det finns några här som har väldigt duktiga barn men de flesta femåringar hänger man med på en damcykel....

Johanna200

Ny medlem
Nybörjare mtb
Jag fastnade lite för detta tipset: https://www.evaldsmtb.se/mountainbi...ykel-fuse-275-2021-gloss-tarmac-black-abalone

Vad tror ni om den utifrån vad jag skrivit om mina användningsområden? Om man tänker denna vs marin 1? Är det värt skillnaden i pengar eller är det bättre som nybörjare att nöja sig med en Marin 1 för att sen få lite mer koll på vad man vill ha tillsammans med att barnen växer upp? Det jag är rädd för är dock att den är så pass ”tråkig” att jag inte får uppleva körglädje vilket kanske resulterar i att jag inte tycker mtb är särskilt kul. Fattar ni vad jag menar? :)

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Svårt att säga. Det är en finare ram av finare märke och 148mm boost (standard).
Gaffeln har luftfjäder men inte mycket mer.

Jag har svårt som fan för 141mm QR annars hade jag sagt Marin.

Maakus

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Jag fastnade lite för detta tipset: https://www.evaldsmtb.se/mountainbi...ykel-fuse-275-2021-gloss-tarmac-black-abalone

Vad tror ni om den utifrån vad jag skrivit om mina användningsområden? Om man tänker denna vs marin 1? Är det värt skillnaden i pengar eller är det bättre som nybörjare att nöja sig med en Marin 1 för att sen få lite mer koll på vad man vill ha tillsammans med att barnen växer upp? Det jag är rädd för är dock att den är så pass ”tråkig” att jag inte får uppleva körglädje vilket kanske resulterar i att jag inte tycker mtb är särskilt kul. Fattar ni vad jag menar? :)

Fattar precis vad du menar.
Även om Marin 1 inte är super-duper kass, så blir ju faktiskt roligare med bra prylar, och du slipper uppgradera järnet.

Svårt att säga. Det är en finare ram av finare märke och 148mm boost (standard).
Gaffeln har luftfjäder men inte mycket mer.

Jag har svårt som fan för 141mm QR annars hade jag sagt Marin.

Den har dropper med!

(141 är ju bara ett 148 med QR kapslar, dumt men inte så farligt, man kan ju köpa BBBs QR med insex. Då ser det ju ut som en vanlig axel. :) )

Skyerider

Medlem
Nybörjare mtb
Hej!
Måste ju inte ha det värsta. Men det blir roligare om det det går att kötta på en del om du skulle komma i väg utan barnen😀 och då är det mycket bättre med heldämpad. Men det finns många som kör med hartail också. Vart har ni stugan?

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Fattar precis vad du menar.
Även om Marin 1 inte är super-duper kass, så blir ju faktiskt roligare med bra prylar, och du slipper uppgradera järnet.

Den har dropper med!

(141 är ju bara ett 148 med QR kapslar, dumt men inte så farligt, man kan ju köpa BBBs QR med insex. Då ser det ju ut som en vanlig axel. :) )
Missade dropper. Ok för det då 2021. Surt att den inte i all fall har motion control (säger jag utan att ha testat TK)

I vilket fall så kan den ramen säkert förtjäna en ny gaffel så småningom

Johanna200

Ny medlem
Nybörjare mtb
Hej!
Måste ju inte ha det värsta. Men det blir roligare om det det går att kötta på en del om du skulle komma i väg utan barnen😀 och då är det mycket bättre med heldämpad. Men det finns många som kör med hartail också. Vart har ni stugan?
Vi har köpt en lgh vid
Hej!
Vi har köpt en lgh vid 6-stolsliften i Funäsdalen. Precis så är det ju, vill ju ha något som även är kul om man väl åker iväg själv. Men samtidigt är jag helt ny på detta så lite svårt att veta vad man ens ska kolla efter. Mycket av det som sägs här är lite grekiska för mig. :)

Berk

Aktiv medlem
Nybörjare mtb

Jag tror att en Fuse passar din användningområden riktigt bra. Och den har dropper och riktigt bra däck: super greppiga Butcher fram och en semi-slick bak som rullar bra och ger bra grepp i kurvor. Enda tråkiga är framgaffeln, men den är fortfarande bättre en stålgaffeln på Marin.

Vad är bättre att köpa på dig är svart att säga. Åt en sidan kan man betala mindre nu och köpa nagot som passar dig bättre senare. Åt andra sidan vill man inte har en för billig cykel att börja med som gör det mindre rolig att cykla. Om du inte kommer att föredra heldämpad, tror jag att en Fuse skulle kunna passa dig bra långsiktigt.

AndersJB

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Kan bara återge hur jag började för c:a 2 år sedan....så är väl ingen erfaren cyklist än.
Började på frugans Hardtail som blev stående när hon köpte fulldämpat,det var ingen värstinghardtail med Happy:s mått,en Specialized Rockhopper Pro.
Ordinär sak med för en nybörjare helt ok gaffel,en Rockshox 30 Gold.
Qr hjul,2x10 växlar.
Byggde om till 1x10,ökade slaget från 80mm till 100 i gaffeln och cyklade friskt med den.
Funkade utmärkt för mej.

Den hardtailen hängde med till sensommaren 2020 då jag bytte till en fulldämpad,men hardtailen räckte gott och väl till när man började cykla....det var inte den som satte gränsen om man säger så.

Bytte till fulldämpat då jag såg jag cyklade mycket,och ville helt enkelt köpa nått nytt att leka med.

Med det sagt tror jag en Fuse kommer räcka långt för dej,blir du hooked till 100% går det att uppgradera om man tycker den "begränsar" eller byta cykel senare!

havet

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
För enklare stigar och grusvägar funkar en xc alldeles utmärkt. (Och till mycket annat, dessutom.) Den där BMC:n har vad jag kan utläsa en modern geometri också som gör det tryggare att cykla nerför, om du skulle köra med barnen i fjällen. Att börja med en sån cykel, eller liknande, låter som en bra plan i mina öron.

En trailcykel väger ofta några kilo mer vilket gör den mindre snärtig och att det blir mer vikt att släpa på i uppförsbackarna. Marinen väger över 15 kilo. Det är mycket i cykelsammanhang.

Det är lätt att fastna i alla tekniska resonemang, men nu ska en nog vara glad att ens få tag på en cykel. Så slå till när du hittar något du gillar. 💃

Skyerider

Medlem
Nybörjare mtb
För enklare stigar och grusvägar funkar en xc alldeles utmärkt. (Och till mycket annat, dessutom.) Den där BMC:n har vad jag kan utläsa en modern geometri också som gör det tryggare att cykla nerför, om du skulle köra med barnen i fjällen. Att börja med en sån cykel, eller liknande, låter som en bra plan i mina öron.

En trailcykel väger ofta några kilo mer vilket gör den mindre snärtig och att det blir mer vikt att släpa på i uppförsbackarna. Marinen väger över 15 kilo. Det är mycket i cykelsammanhang.

Det är lätt att fastna i alla tekniska resonemang, men nu ska en nog vara glad att ens få tag på en cykel. Så slå till när du hittar något du gillar. 💃
Hur verkar rockraidern då? Bara skräp eller?

Argos

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Hej,
Jag letar efter en bra mtbcykel för nybörjare. Jag är 163 cm lång, kvinna och kan tänk mig att lägga mellan 12.000 -25.000 kr. Jag kommer troligtvis köra mest på enklare stigar och grusvägar med barnen. Men eftersom vi har lägenhet uppe i funäsfjällen kommer vi vara där i en månad på sommaren vilket troligtvis innebär att man kommer vilja testa köra lite lift och svåre stigar. Men då vi har småbarn kommer det nog ändå vara ganska ”snäll” körning mestadels. :)
/Johanna
Den här bör passa dina behov och dina tänkta användingsområden. Storlek S blir perfekt.

Johanna200

Ny medlem
Nybörjare mtb

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Får man en sämre cykel med scotten men att den är heldämpad jämfört med fuse?
Snäppet sämre enligt mig men ungefär samma. Stämmer med att fs brukar kosta 10000 mer.

Om man sen vill ha fs så är den bättre på så sätt såklart.
Sen borde man diskutera service av dämparen som antagligen måste skickas någonstans men undrar hur ofta xxl spark får service enligt boken....

Berk

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Det är svårt att rekommendera något om man inte vet vad man vill har. Jag har cyklat MTB mitt halva liv (och lvg ännu längre), men när jag började köra stökig stig kring Stockholm för fyra år sen upptäckte jag att det var helt annorlunda än vad jag cyklade på andra ställen i Europa. Köpte en FS, köpte en hardtail, byte hardtail och byggde just en helstel MTB. Tror nu att jag vet vad jag vill, men kanske är det något annat igen i några år.

FS är mer komfortabel, men dyrare, tyngre och kräver mer underhåll.

Scott Spark är en helt ok cykel, men för mycket reglage på styren, man behöver ingen låsning av dämpare från styret. Och jag skulle inte köpa en FS från Decathlon.

År andra sidan finns det inte mycket att välja emellan just nu.

BMC twostroke är lättare och bättre till enkla stigar och grus. Fuse är bättre i Funäsdalen och utför när det är stenigt.

Skyerider

Medlem
Nybörjare mtb
Snygg dessutom. Det finns ju en sak till som spelar in. Du ska vara i Funäs i en månad resten i hemmaskogar. Det är ju också något att tänka på vid val av cykel. Vad behöver du där?

Berk

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Förlåt för att jag aldrig ger mig men är det värt att lägga några extra kronor och köpa https://www.scsgbg.se/produkt/fuse-comp-29-gloss-red-tint/

fast när man väl nåt dessa nivåer kanske man bara ska lägga till ytterligare och få en fs? 😅

Den är lite bättre på allt och är lättare, som är bra framförallt när man själva lätt. Och viktigaste: den är snygg röd!
Den har 29" hjul som rullar lite bättre över stök och däck är något smalare, men fortfarande bredare än BMCen.

Till den pengarna skulle jag aldrig köpa en FS.

Johanna200

Ny medlem
Nybörjare mtb
Snygg dessutom. Det finns ju en sak till som spelar in. Du ska vara i Funäs i en månad resten i hemmaskogar. Det är ju också något att tänka på vid val av cykel. Vad behöver du där?
Ja men det är det som är lite svårt att svara på. Jag bor granne med Skatås/Delsjön i Göteborg så jag har alla möjligheter att kunna hitta ganska krävande stigar alldeles utanför dörren. Men frågan är vågar jag chansa att jag kommer tycka att det är så kul att jag kommer köra den typen av stigar eller kommer det bli lite mer lugn körning med barnen bara 😅

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer