Nybörjare mtb

Johanna200

Ny medlem
Nybörjare mtb
Den är lite bättre på allt och är lättare, som är bra framförallt när man själva lätt. Och viktigaste: den är snygg röd!
Den har 29" hjul som rullar lite bättre över stök och däck är något smalare, men fortfarande bredare än BMCen.

Till den pengarna skulle jag aldrig köpa en FS.
Vad är minsta peng du hade köpt en vettig FS för?

Argos

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Den är lite bättre på allt och är lättare, som är bra framförallt när man själva lätt. Och viktigaste: den är snygg röd!
Den har 29" hjul som rullar lite bättre över stök och däck är något smalare, men fortfarande bredare än BMCen.
Den är ju även 27.5plus-kompatibel, så man kan ha en extra uppsättning hjul med 27.5x2.8"-däck i framtiden om man känner för det.

Maakus

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Ja men det är det som är lite svårt att svara på. Jag bor granne med Skatås/Delsjön i Göteborg så jag har alla möjligheter att kunna hitta ganska krävande stigar alldeles utanför dörren. Men frågan är vågar jag chansa att jag kommer tycka att det är så kul att jag kommer köra den typen av stigar eller kommer det bli lite mer lugn körning med barnen bara 😅

Vimlar ju av butiker här i Göteborg.
Bara att gå och kika ju.

Childstore
Bikefixx
Trek
MTBstore
Sportspec
Cykelhuset
Sportson
Karlssons cykel
XXL
Cykelkraft
Specialized

Alla har ju inte alla cyklar på hemsidan.
Vissa hyr ju även ut så man kan testa.

Skyerider

Medlem
Nybörjare mtb
Den röda Fusen verkar vara en bra affär. Finns den dessutom i butik i GBG så stick dit och prova den. Har inte cyklat Skatås/Delsjön men om Berk tycker att den funkar i Funäs så funkar den nog där med. Har kollat en del på youtube, ser väl ganska likt ut bitvis. Och viktigast av all är ju att den är snygg. Om sen passar din kropp så köp.

havet

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Hur verkar rockraidern då? Bara skräp eller?

Nu är jag ingen teknisk expert, men en fs för det priset brukar ha de billigaste/enklaste komponenterna och vara lite tyngre. Inte skräp (även om vissa finsmakare skulle kalla det ocyklingsbart), men en ht i samma prisklass är nog ett bättre val i såna fall.

wman

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Svår avvägning. Antingen satsar men på en billig cykel för att kunna testa och känna efter vad man vill ha och hur man gillar att cykla och skaffar en ny med lite mer erfarenhet. Eller så satsar man på en dyrare för att kunna ha den länge men med ett möjligt utfall att man vill byta ändå. Körde mina första 8 år på en billig helstel mtb och har efter det haft både ht och fs men kör nu mest helstel igen. Beror ju så mycket på hur man vill cykla. Jag är inte så mycket för stenhård cykling men gillar stigcykling blandat med grus. En cykel som du gillar borde bli bra!

mzi

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Jag tycker ju också att det borde finnas någon Göteborgare som skulle kunna ställa upp och låta dig provcykla någon hoj i Delsjön på någon rajd.

Fundadores

Aktiv medlem
Nybörjare mtb

Hugg den medan den finns kvar. M kan vara lite stor i storleken (men Trek är ändå rätt små i storlekarna) men då får du 29" hjul vilket jag tror ändå är bättre än att satsa på S med 27,5". Kommer funka till det mesta.

unsuspected

Aktiv medlem
Nybörjare mtb

Hugg den medan den finns kvar. M kan vara lite stor i storleken (men Trek är ändå rätt små i storlekarna) men då får du 29" hjul vilket jag tror ändå är bättre än att satsa på S med 27,5". Kommer funka till det mesta.
Eller den

Min sambo är 165 och satt bra på en medium.

Skulle köpa direkt.

jonte987

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Längden låter inte orimlig (min fru är 168) höjden är väl det man får titta på men borde ju gå att hitta en i närheten att provsitta.

(är inte eTT väldigt kort på ex?)

josofin

Aktiv medlem
Nybörjare mtb
Aj jag blir galen! Jag vill liksom inte köpa något för så här mkt pengar som är ”enklast av allt”, då lägger jag heller till lite pengar och får något bra. Men vad? Hittar inget vettigt i denna djungel! ;)
Finns säkert de som inte håller med, men jag tror du ska tänka tvärtom... börja basic, inte för dyrt.. Om du verkligen blir biten av cykel-myggan och utvecklar cykelfeber så kommer du oavsett vilja ha något mer, något annat... Det finns så många sätt att cykla mtb på, och så många olika parametrar på cykeln som kan variera utifrån hur Du vill cykla. Själv började jag för 3,5 år sen på en medioker hardtail som kostade ca 10 000 (hutlöst tyckte jag då 🤣)... Sen blev det en fs för drygt det dubbla, men inte heller den kändes riktigt rätt.. Nu står det 2 andra fulldämpade cyklar i garaget (tillsammans värda enormt mkt mer än den där första) som används flitigt till en helt annan typ av mtb än vad jag först trodde jag skulle gilla.. Värda varenda krona i cykelglädje! Men jag är glad att jag inte började på de summorna, för jag förstod för lite då om vad jag egentligen behövde/ville ha! Lycka till, finns inget roligare än att cykla 🌞.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer