Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes

skFriberg

Medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Hej på er!

Efter en duktig viktnedgång senaste halvåret tog jag beslutet att investera i en cykel för att på så vis kunna komma ut och träna på annat sätt.
Jag har dock, sedan 11 år, diabetes typ 1. Något som såklart oroar mig en del inför mina första långa turer.

Har ni några tips på vad man kan ta med sig i sockerväg som är smidigt att slänga i sig? Något annat jag borde tänka på? Jag är som sagt helt ny på en racer och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Alla kroppar är olika och jag måste såklart ta reda på hur just min funkar, men några tips i förväg skadar ju inte.

Stort tack!
Simon
 

skFriberg

Medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Så du är diabetes typ 1, utan att du fått klara riktlinjer ifrån sjukvården? Hur lyckades du med det? Litar du på råd ifrån forum och icke sjukvårdsutbildade människor än din egen personliga specialistutbildade sjuksköterska som du GARANTERAT har om du har konstaterad diabetes typ 1. Jag har bättre koll än du tydligen.
Jag har en Tanden t:slim X2, Dexcom G6 och har ett HBA1C på under 50. Jag har stenkoll på min diabetes. Varför jag skrev på detta forum är för att jag inte vet hur just cykling påverkar blodsockret samt behöver tips på snabba och smidiga kolhydrater man kan ha med sig ute på tur.

Förstår verkligen inte din poäng med att kommentera.
 

velovin

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Jag tycker att din fråga är befogad, tråkig start på tråden.

En smidig lösning för påfyllning av kolhydrater är att blanda ut det i vattnet - som du ju ändå ska få i dig. Det finns i en massa olika varianter och smaker. Kanske kan vara en bra idé att köpa något med långa kolhydratkedjor, typ Vitargo?
 

LWB

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Tråkiga och oförskämda svar på en högst relevant fråga. Men det belyser om inget annat att det uppenbarligen finns värre saker som kan drabba en än diabetes (typ 1, nb.)…

Nåväl. Jag försöker att inte ha något aktivt insulin i kroppen när jag ger mig ut, utan istället gasa på basaldoseringen fram till att jag börjar cykla för att möta ex. frukosten. Om jag bara är tom på aktivt insulin när jag börjar cykla så brukar sedan pumpens automatik och ideliga men små påfyllningar av kolhydrater funka.

Ett tag körde jag med cocacola i vattenflaskorna, utblandat ett till ett med vatten och en gnutta salt, vill minnas att det funkade även om jag tycker att cc smakar skit. Annars tar jag vad jag har och vad jag kan stå ut med. Efter några dagar i skogen står både dextrosol, sesamkakor, russin och Daim mig upp i halsen.

Väl hemma efter en tur gäller det att gasa på doseringen igen eftersom du är helt tom på insulin och sannolikt ändå har ganska bra påslag av div. andra hormoner som gärna skjutsar upp sockret så fort du slutar trampa. En mindre eller större skjuts bolus beroende på hur sockret ligger och återigen gasad, ofta dubblerad, basal för att möta blodsockerhöjningen. Naturligtvis med löpande koll på värdet för att inte dippa.
Lycka till!

Ps. Detta är hur jag gör, testa dig fram och rådgör med Happ… jag menar sjukvården och gör små justeringar steg för steg till något som funkar för dig. Med CGM blir det iaf för mig oerhört tydligt hur positivt det är med fysisk aktivitet!
 

arcamone

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Det förekommer att man får diabetes typ ett som vuxen.

Skulle t.o.m. vilja säga att det är ganska vanligt att få typ 1 som vuxen! Att det sedan troligt finns fler varianter än typ 1/2 kanske är för hög nivå för tråden. Jag fick typ 1 som 25-åring. Träffade nyligen en kvinna i 60-årsåldern som fått typ 1 utan att ha underliggande sjukdomar etc. Så verkligen inte ovanligt med typ 1 även om den slarvigt kallas barn/ungdomsvariant.

Tipsen ovan stämmer bra, oavsett aktivitet så se till att inte ha för mkt aktivt insulin när du börjar. Jag behöver får i mig socker tämligen konstant för att inte dippa även om pumpen är avstängd.

Tipsar även om happys fina funktion att blocka användare.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Ekisdekis

Ny medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
En mycket bra fråga. Förstår verkligen dina funderingar. Själv har jag haft T1 sedan 40 år och cyklat i ca 5 år. Kroppen mår mycket bra av det och diabetesen blir mer lättskött. Jag har ingen pump men en dexcom. Jag brukar dra ner på måltidsinsulinet rejält och äta ganska nära inpå turen. Sedan ligger sockret i de flesta fall väldigt bra även på långturer med utrymme för påfyllnad av kolhydrater under passet.
 

Masjevel

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes

Rompa

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Jag har haft typ1 i 30år och fick det som 12åring. Den kunskap som sjukvården besitter är tyvärr dålig, lika dålig som puckot längre upp visat att hen har.
Sportdryck är vettigt, nån gel oxå. Använder du pump eller sprutor? CGM?
 

johfo

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Ja även om det är extremt ovanligt, Kalla din diabetes vad du vill, va försiktig bara vad du hör. Jag ville bara väl.
oavsett hur ovanligt det är förekommer det faktiskt. Jag har en kollega som fick typ 1 när han var 40 (drygt 10 år sedan). Han cyklar landsväg, utan pump men med kontinuerlig glukosmätare.
Själv fick jag bekräftad typ 2 när jag var 45 och cyklar bara skog.
 

Bornlikethis

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Kan inte mycket själv om diabetes men vill bara passa på att säga att det finns ett helt proffslag Team Novo Nordisk där samtliga ryttare har diabetes typ 1. Det går ganska bra för dem så låt inte din diagnos hindra dig från att cykla och utvecklas! Sky is the limit !
 

KjellF

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Jag har inte diabetes så delvis blir det svammel men jag tror att det är bra om du har ett fik, bensinmack eller matbutik utefter cykelturen. Då kan du planera att alltid stanna och känna efter och fylla på med något om du behöver få i dig något. Ett annat råd är att till en början köra samma typ av träningspass varje gång, då lär du dig snabbare hur din kropp reagerar.
 

johfo

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Jag har inte diabetes så delvis blir det svammel men jag tror att det är bra om du har ett fik, bensinmack eller matbutik utefter cykelturen. Då kan du planera att alltid stanna och känna efter och fylla på med något om du behöver få i dig något. Ett annat råd är att till en början köra samma typ av träningspass varje gång, då lär du dig snabbare hur din kropp reagerar.
sällskap är bra också!
 

AdamE

Ny medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Jag har t1d sen 1982. Tävlat i 2 olika landslag och vet hur jag funkar. När jag cyklar långt och hårt kör jag med (vätske)larm på min Garmin varje 15 minuter. Några klunkar sportdryck vid varje larm. Var 30e minut blir det en gel alternativt en bar. Finns Gel med eller utan koffein och rekommenderar att inte bara ta de med koffein för då blir det för mig samma känsla som när jag är låg.
 

Luzen

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Hej på er!

Efter en duktig viktnedgång senaste halvåret tog jag beslutet att investera i en cykel för att på så vis kunna komma ut och träna på annat sätt.
Jag har dock, sedan 11 år, diabetes typ 1. Något som såklart oroar mig en del inför mina första långa turer.

Har ni några tips på vad man kan ta med sig i sockerväg som är smidigt att slänga i sig? Något annat jag borde tänka på? Jag är som sagt helt ny på en racer och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Alla kroppar är olika och jag måste såklart ta reda på hur just min funkar, men några tips i förväg skadar ju inte.

Stort tack!
Simon
Hej! Jag cyklar både Lvg och mtb på motionsnivå sedan 14 år. För tre år sedan fick jag diagnosen Dt1, precis innan femtioårsdagen.
När jag tänker tillbaks har jag haft vara symptom ca 25 år men klarat mig bra pga fortsatt hög egenproduktion av insulin.

Att cykla länge ger en del utmaningar mem man lär sig så småningom och du är varmt välkommen att höra av dig och bolla tankar.

Just nu är jag på Mallis och avslutat 4e cykeldagen och lämnar tillbaks cykeln. Nu blir det lugnare aktiviteter resten av veckan.
 

-Andy-

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Jag har typ 1 sedan 34 år och är nu 40. Allas kroppar är olika och diabetes typ 1 är sannerligen en individuell sjukdom. Så någon sanning eller ”best practice” finns inte som passar alla. Däremot är det snart att utifrån andras erfarenheter testa vad som fungerar bäst för en själv. TS, du gör därför helt rätt i att fråga oss andra diabetiker om hur vi gör.

Jag blandar egen sportdryck (saft med massor av dextrosol) som gör att jag lätt kan få i mig mycket snabbenergi vid behov. Brukar äta bananer och annan fast föda som bas under träning och använda sportdrycken som komplement. Kör jag stenhårda pass blir det mycket mer sportdryck än de lite lugnare passen. Kommer jag hem med en massa sportdryck kvar spar jag dessa till dagen efter eller häller ut det.

När jag tar en paus eller drar ner på intensiteten tenderar blodsockret att öka. Det gör att jag inte alltid äter något vid en paus eller om jag drar ner på ansträngningen.

Min kropp har två lägen. Antigen viloläge som jag befinner mig i vid ingen, lite, oregelbunden eller halvmycket träning. Då behöver jag inte justera insulinet eller maten så mycket. Eller träningsläge där jag får dra ner på insulinet riktigt ordentligt och kan sedan äta nästan hur mycket som helst. Träningsläget hamnar jag i efter en period med mycket träning. Min utmaning är vid övergången mellan de två lägena som gör att det kan komma dagar/veckor där allt inte fungerar optimalt, men det problemet slipper jag ofta vid mjuka övergångar (successiv ökad/minskad träning).

Jag har alltid med mig gott om reservenergi så att jag ska klara mig själv under några timmar, t ex i samband med något cykelrelayerat haveri. Kommer jag hem och har spenderat allt i mat/dryckesväg har jag planerat fel och inte haft några marginaler. Att ha med sig slang och verktyg ser jag som absolut nödvändigt om det värsta skulle inträffa (trasig telefon + cykelhaveri eller skada + något diabetesrelaterat).

Sista tipset är att köra lite kortare pass och hålla igen lite i början och sedan öka successivt och lära känna dig själv och skapa egna rutiner allt eftersom.
 

****

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Ja även om det är extremt ovanligt, Kalla din diabetes vad du vill, va försiktig bara vad du hör. Jag ville bara väl.
Nej, det är inte extremt ovanligt, även om de flesta är barn. Den typiska åldern för insjuknande har historiskt varierat. Under -60, -70 och -80-talen var flickor typiskt 12 år, pojkar typiskt 14 år. Under 2000-talet har åldern vid insjuknande spridigt mer och mer. Det har blivit förhållandevis vanligt att både riktigt små barn, även spädbarn, såväl som vuxna, insjuknar i typ 1 diabetes.
Och nej, det är inte sjukvården som är expert på diabetes, utan det blir de som lever med sjukdomen 7/24 år ut och år in. Jag har egen erfarenhet att detta, och fått det bekräftat att en mycket erfaren överläkare med diabetes som specialitet. Ofta frågade hon om detaljer, och om hur ni som lever med sjukdomen får allt att fungera. Citat, "Det är ni som är experter. Hur gör ni?" Hon frågade för att lära sig mer själv.

För att lära sig något frågar man hur andra experter gör, provar det. Ändrar kanske på något, och utvärderar vad som fungerar för en själv. Därav TS frågor, gissar jag.

Den inom sjukvården som ger (bäst) råd om kost till någon med diabetes är dietist, inte diabetessjukskörska. De råden är dock allmänna och får ses som nåt att utgå från. Råden är också bra för de som har dåligt koll på kostlära från början.
 

****

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Jag har typ 1 sedan 34 år och är nu 40. Allas kroppar är olika och diabetes typ 1 är sannerligen en individuell sjukdom. Så någon sanning eller ”best practice” finns inte som passar alla. Däremot är det snart att utifrån andras erfarenheter testa vad som fungerar bäst för en själv. TS, du gör därför helt rätt i att fråga oss andra diabetiker om hur vi gör.

Jag blandar egen sportdryck (saft med massor av dextrosol) som gör att jag lätt kan få i mig mycket snabbenergi vid behov. Brukar äta bananer och annan fast föda som bas under träning och använda sportdrycken som komplement. Kör jag stenhårda pass blir det mycket mer sportdryck än de lite lugnare passen. Kommer jag hem med en massa sportdryck kvar spar jag dessa till dagen efter eller häller ut det.

När jag tar en paus eller drar ner på intensiteten tenderar blodsockret att öka. Det gör att jag inte alltid äter något vid en paus eller om jag drar ner på ansträngningen.

Min kropp har två lägen. Antigen viloläge som jag befinner mig i vid ingen, lite, oregelbunden eller halvmycket träning. Då behöver jag inte justera insulinet eller maten så mycket. Eller träningsläge där jag får dra ner på insulinet riktigt ordentligt och kan sedan äta nästan hur mycket som helst. Träningsläget hamnar jag i efter en period med mycket träning. Min utmaning är vid övergången mellan de två lägena som gör att det kan komma dagar/veckor där allt inte fungerar optimalt, men det problemet slipper jag ofta vid mjuka övergångar (successiv ökad/minskad träning).

Jag har alltid med mig gott om reservenergi så att jag ska klara mig själv under några timmar, t ex i samband med något cykelrelayerat haveri. Kommer jag hem och har spenderat allt i mat/dryckesväg har jag planerat fel och inte haft några marginaler. Att ha med sig slang och verktyg ser jag som absolut nödvändigt om det värsta skulle inträffa (trasig telefon + cykelhaveri eller skada + något diabetesrelaterat).

Sista tipset är att köra lite kortare pass och hålla igen lite i början och sedan öka successivt och lära känna dig själv och skapa egna rutiner allt eftersom.
Bra skrivet. Det du beskriver om att insulinkänsligheten påverkas av träning är en viktig insikt. Typiskt visar det sig när någon med typ 1 diabetes åker på träningsläger och går från att tränat ganska lite, typ ett pass varannan dag, till att träna två rejäla pass per dag. Typisk kommer insulinbehovet minska drastiskt efter 1 1/2 dygn, både bas-, och måltidsbehov.
 

Belse

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Hej! Jag cyklar både Lvg och mtb på motionsnivå sedan 14 år. För tre år sedan fick jag diagnosen Dt1, precis innan femtioårsdagen.
När jag tänker tillbaks har jag haft vara symptom ca 25 år men klarat mig bra pga fortsatt hög egenproduktion av insulin.

Att cykla länge ger en del utmaningar mem man lär sig så småningom och du är varmt välkommen att höra av dig och bolla tankar.

Just nu är jag på Mallis och avslutat 4e cykeldagen och lämnar tillbaks cykeln. Nu blir det lugnare aktiviteter resten av veckan.
Om du har fått diagnos med typ 1 för 3 år sedan, men har haft symptom i 25 år, är det inte så att du har haft Diabetes typ 1.5, även kallad Lada? Fick själv denna diagnos för 5-6 år sedan, och klarade mig i några år utan insulin, men fick stegvis börja med insulin och vartefter öka på doserna då typ 1.5 är en typ 1 men som inte alls utvecklas som en typ 1 som vanligtvis går väldigt snabbt utan försämras gradvis men väldigt olika hos olika personer. Att du ska ha gått med en ren typ 1 i 25 år låter väldigt osannolikt, utan låter mer som en typ 1.5 Lada. Hade jag inte kommit in på en ren rutinkoll och tagit ett sockerprov så hade jag antagligen gått i några år till utan att veta om det, så för mig var det tur i oturen att få veta det innan några rena symptom började visa sig.
 

Batavus

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Både far min och syrran har diabetes 1. Han var väl 11-12 och syrran över 50. Cykling och styrketräning är utmärkt diabetesträning. Hon har mätare kopplad till mobilen och spelar tennis flera gånger i veckan. Hon har alltid bananer som back-up, och det har många cyklister också. Hon tycker om att gå, men konstigt nog går det åt fler bananer då, tror jag, än under tennisen, men det är väl tidsaspekten också. Nu är han gammal och läget ett annat, men ett pass på trainern varje dag var det han såg fram emot i många år. Han gymmar/rehabtränar nu två gånger i veckan, och i alla fall på vintern blir det dessutom något lättare styrketräningspass.
Jag kan tänka mig att du bör ta det väldigt försiktigt i början - ½ till 1 timme? -, så försiktigt att bananer, kex och sånt räcker. Det finns ju energidrycker och gel och dextrosol och sånt, men de är mer tänkta för jättehög, långvarig insats och kontinuerligt intag. Ofta blir det ju litet bergochdalbana med blodsockret med sån energi, så jag tror inte de är lämpliga för diabetiker, i alla fall om det inte är kris.
Öh, en medcyklist vore väl toppen!?
 

Luzen

Aktiv medlem
Nybörjare på landsväg med typ 1 diabetes
Om du har fått diagnos med typ 1 för 3 år sedan, men har haft symptom i 25 år, är det inte så att du har haft Diabetes typ 1.5, även kallad Lada? Fick själv denna diagnos för 5-6 år sedan, och klarade mig i några år utan insulin, men fick stegvis börja med insulin och vartefter öka på doserna då typ 1.5 är en typ 1 men som inte alls utvecklas som en typ 1 som vanligtvis går väldigt snabbt utan försämras gradvis men väldigt olika hos olika personer. Att du ska ha gått med en ren typ 1 i 25 år låter väldigt osannolikt, utan låter mer som en typ 1.5 Lada. Hade jag inte kommit in på en ren rutinkoll och tagit ett sockerprov så hade jag antagligen gått i några år till utan att veta om det, så för mig var det tur i oturen att få veta det innan några rena symptom började visa sig.
Kalla det vad du vill. Typ 1 är som du vet när bukspottkörteln inte kan producera tillräckligt med insulin. Medan T2 förstås är något annat. Sedan finns det några som hittat på Lada och Moodys för att försöka beskriva en typ av T1.
Jag är ingen Lada eller Moodys då min egenproduktion inte minskar över tid (inte ännu i alla fall). Jag har därför klarat mig bra tack vare ett aktivt liv som hållit nere sockernivåerna och gjort sjukdomen lite svårare att upptäcka. Däremot har jag fått svar på varför jag inte svarar lika bra på träning som andra (innan diagnosen).

Min bukspottare fungerar emellanåt såpass bra att jag inte alls behöver insulin, upp till ett par veckor ibland. Eller när jag äter någon inflammationsdämpande medicin, då funkar den till 100% så länge jag äter den medicinen.
 

Köp & Sälj

Topp